Wat is het belangrijkste onderdeel van de dienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Wat is het belangrijkste onderdeel van de dienst?

Berichtdoor Ikke21 » 11 mei 2004 13:04

Optimatus schreef:Is dat het onderdeel van:

De gezangen (of psalmen, zo je wilt)
De gebeden
De lezingen
De verkondiging/preek
De bediening van de sacramenten
of
De zegen aan het eind?

Groet,

Ik denk dat de preek het belangrijkste is, maar de rest eigenlijk ook!! Heel de dienst is heel belangrijk!! We kunnen ook in ons hart gegrepen worden bij het zingen van een psalm of tijdens een gebed!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:08

Is het niet het belangrijkste als Gods Geest in het midden is?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 mei 2004 13:10

Het Weermannetje schreef:Is het niet het belangrijkste als Gods Geest in het midden is?

Ja want als de Heilige Geest het niet doorwerkt in ons hart, zijn we even ver dan voordat we de kerk ingingen

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 11 mei 2004 13:46

Het Weermannetje schreef:Is het niet het belangrijkste als Gods Geest in het midden is?

Is dit een onderdeel van de dienst dan? Ik dacht dat men hier bedoelde het belangrijkste van de liturgie. Sorry hoor...

Zelf denk ik dat de prediking het belangrijkste is, het geloof is immers uit het gehoor... En dat we zingen in de kerk vind ik wel fijn, psalmen vertolken heel vaak je gedachten.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:49

Weet ik wel, maar ik wilde aangeven dat als de Heilige Geest in het midden is, dat Hij dan door alle middelen kan werken.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 26 mei 2004 00:11

Marnix schreef:Inderdaad, gemeenten zijn niet ontstaan voor de evangelieverkondiging, maar voor het samenzijn met je broers en zussen en samen God dienen.

In zekere zin is het koffiedrinken en napraten na afloop van de dienst dan het belangrijkste onderdeel.... :idea:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mei 2004 07:06

TheEdge schreef:
Marnix schreef:Inderdaad, gemeenten zijn niet ontstaan voor de evangelieverkondiging, maar voor het samenzijn met je broers en zussen en samen God dienen.

In zekere zin is het koffiedrinken en napraten na afloop van de dienst dan het belangrijkste onderdeel.... :idea:

Volgens mij zijn die juist wel voor de evangelie verkondiging ontstaan.
Hand. 2, 41-47
Het leven der eerste gemeente
41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. 42 En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden. 43 En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen. 44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 10:34

Volgens mij kunnen die twee dingen gemakkelijk samengaan... :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 11:30

Bedoelen ze met het breken van het brood hier niet het Avondmaal?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wat is het belangrijkste onderdeel van de dienst?

Berichtdoor TheEdge » 26 mei 2004 11:52

joepie schreef:Hand. 2, 41-47

En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden. (...) en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten

Goed stuk, joepie!
Ik heb effe wat geknipt, want wat me voornamelijk opvalt in het stuk is :

- gemeente zijn (3x) (in de zin van gemeenschap, eendracht, samen eten)
- breken van het brood (2x)
- onderwijs (1x)
- gebed (1x)

Op grond van dit stukje zou je zeggen dat onderwijs, avondmaal en gebed belangrijk zijn, maar die onderdelen kunnen niet zonder het zijn van een echte geméénte (dus gemeenschappelijk al die dingen doen). Die gemeenschap wordt zelfs drie keer genoemd in het stukje, en is dus blijkbaar extra belangrijk. Wil je dus ECHT goed gemeente zijn, dan is het persoonlijk contact in de dienst dus misschien wel het belangrijkste onderdeel.

Maargoed, om effe op Optimatus' vraag terug te komen (want het koffiedrinken komt niet voor in zijn lijstje):

Optimatus schreef:Het belangrijkste onderdeel van de dienst:
De gezangen (of psalmen, zo je wilt)
De gebeden
De lezingen
De verkondiging/preek
De bediening van de sacramenten
De zegen aan het eind?

Moeilijk te zeggen.... Op grond van het tekstje uit handelingen 2 zou je kunnen zeggen dat het avondmaal (het gedenken van het sterven en de opstandig van Jezus, en alle gevolgen van die daad) erg belangrijk is, omdat het twee keer genoemd staat zo kort achter elkaar.
Laatst gewijzigd door TheEdge op 26 mei 2004 12:01, 4 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mei 2004 11:56

Wij waren in Amerika in een kerk en daar werd b.v. heel weinig door de gemeente gezongen. Ik vond dat dus erg arm.
Een goede dienst is voor mij een vraag en antwoordt tussen God en de gemeente.

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiedeen » 13 jun 2004 19:28

Om hier even op in te gaan:
Het breken van het brood is hoogstwaarschijnlijk gewoon het 'samen eten'. 'Breken van brood' was gewoon de uitdrukking die uitelgt dat men samen eet.

Handelingen 2 laat zien dat er verschillende dingen belangrijk zijn (met verschillende doelen). Gemeenschap, samenzijn, onderwijs, opbouw van elkaar, gebed, lofzangen. Doel: de eer van God en het winnen van mensen.

Simpel toch? Zet deze spiegel eens voor je eigen kerk!

Terug naar “Archief”