Jezus is God?! (Joods Messias belijdende visie)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Jezus is God?! (Joods Messias belijdende visie)

Berichtdoor HereIam » 24 mei 2004 21:44

De vraag is simpel:

Hoe kijken Messias belijdende Joden aan tegen het gegegeven dat Jezus God zou zijn? Hoe lezen jullie Joh.1:1? Staat voor jullie het 'Woord' wat bij God was voor Yesuah of zou hier gesproken worden over de Torah? Torah zal dan vertaald zijn met Logos. (noodgedwongen, want het NT is tenslotte Grieks).

Vanuit het Joodse denken wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat God één is. Hoe zit het met Yesuha? Was Hij zelf God? Of was Hij mens vol van Gods heerlijkheid.

In een discussie met iemand werd mij gezegd dat Jezus die God is niet kan bestaan voor een Jood. Het zou een dogma zijn vanuit de kerkgeschiedenis.

(visies vanuit protestantse / evangelische hoek hoef ik niet te horen. Die ken ik er daar lopen al een aantal discussies over!!)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 14:49

Hmm, deze vraag raakt dan toch ook de leer van de Drie-eenheid??
Dan zouden we ons ook af kunnen vragen of de Heilige Geest wel God is. En niet een kracht van God.
In principe maakt de gedachtegang van een Messiasbelijdende Jood toch niet uit? Maar toch wat het Woord van God zegt?
Zegt nou zelf waarom als Jezus geen God is eren wij Hem met dezelfde eer als de Vader? Dan zouden we toch aan afgodendienst doen?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 mei 2004 18:08

In principe maakt de gedachtegang van een Messiasbelijdende Jood toch niet uit? Maar toch wat het Woord van God zegt?

Absoluut mee eens. Maar hoe interpreteer je het Woord van God? In een discussie met iemand, werd aangegeven dat Jezus God zou zijn, bij (Messias belijdende) Joden er niet in zou kunnen. Voor mij dus de vraag of dit inderdaad waar is. Ik denk vanuit Gods Woord te kunnen lezen dat Jezus wel God was/is. Maar dat is nu even niet de discussie en de vraag. Ik ben nogmaals benieuwd, of er hier Messias belijdende Joden zijn (en die zijn er) en hoe die tegen het gegeven aankijken of Jezus nu alleen vol van God was, of werkelijk God was, het vlees geworden Woord.

Shalom!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 mei 2004 19:51

Ik weet niet hoe het me DE messias-belijdende Jood zit, maar er zijn er wel degelijk die geloven dat Jezus God is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 mei 2004 19:58

Nou ik wacht erop Klaas. En je hebt gelijk dat DE Messias belijdende Jood niet bestaat.
Yael, ben jij Joods?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 20:28

Klaas schreef:Ik weet niet hoe het me DE messias-belijdende Jood zit, maar er zijn er wel degelijk die geloven dat Jezus God is.

Klaas

He, Klaas back in town! :D

Maarreh, de messias is toch automatisch God, of begrijp ik dat nu verkeerd?
Alhoewel, de joden in de tijd van Jezus hadden eerst ook nogal aardse voorstellingen van de messias..

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 mei 2004 20:36

Voor veel Joden is die gedachten, een moeilijke gedachten. Jezus is de Zoon van God. Maar er is maar e e n God. Maar ik wacht nog steeds op meer antwoorden

Shalom

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 20:46

Inderdaad, de echte joden zeggen de Heere onze Heere is een enig Heere. De messiasbelijdende joden geloven echter wel in de drieeenheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 20:52

japijo schreef:Inderdaad, de echte joden zeggen de Heere onze Heere is een enig Heere. De messiasbelijdende joden geloven echter wel in de drieeenheid.

Ja, maar wat zouden de 'gewone Joden' zeggen als de echte messias gekomen zou zijn? Zou die dan wel God zijn?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 mei 2004 21:16

DE Messias belijdende Jood bestaat niet, dat klopt. Maar kan onze leer van de Drieëenheid soms een sta in de weg zijn? Ik zal proberen wat duidelijker te worden. De Heere is één, dat zal elke Messias belijdende Jood beamen.
In art. 8 NBG lezen dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest een ieder hun zelfstandigheid hebben, maar toch zo dat deze drie Personen slechts één God zijn. Wie van jullie kan mij zeggen waar staat dat er drie personen zijn die hun eigen zelfstandigheid hebben? Ik lees wel in Joh 10:30: "Ik en de Vader zijn één", en in Deut. 6:4: "Hoor Israël! de HEERE is een enig HEERE!".
Op internet is een mooie studie van Werner Stauder, een Jood die wel gelooft dat Jezus de Messias is. Die gelooft ook in de Drieëenheid, maar toch anders. Het komt er in het kort op neer zo zegt hij: dat we nergens in de Bijbel kunnen lezen dat er drie personen zijn. Wel de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, dat is één God en één Heere. Ik ben van mening dat dit mysterie door de kerkvaders teveel is uitgediept en zij hebben dat willen uitleggen, maar wat niet uit te leggen is, hadden zij zo moeten laten. En alleen de Schrift laten spreken. Want waarom zouden wij duidelijker willen wezen dan de Schrift zelf? Wat de artikelen 8 en 9 van de NGB hierover schrijven is nog wel wat te zeggen, maar dan wordt het wat lang, misschien een andere keer. Want niet de bijbel is de moeilijkheid met de Joden, maar onze uitleg ervan. Ik zal de site van Stauder eens opzoeken voor de geïnteresseerde.
Laatst gewijzigd door waarnemer op 25 mei 2004 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 mei 2004 21:22

De studies van Werner Stauder kun je vinden http://messiaans.christenpagina.nl/

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 21:36

HereIam schreef:Nou ik wacht erop Klaas. En je hebt gelijk dat DE Messias belijdende Jood niet bestaat.
Yael, ben jij Joods?

Nee 8) ik ben gewoon christen en zover ik weet zonder Joods bloed in mijn aderen. (jammer genoeg :( )
Maar net als jij boeid mij het Jodendom en de visie op Jezus als Messias uit Joods perspectief enz. enz.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 25 mei 2004 22:02

He, super zeg die link. Kende ik nog niet. Bedankt, ga het uitpluizen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 22:26

Yael schreef:
HereIam schreef:Nou ik wacht erop Klaas. En je hebt gelijk dat DE Messias belijdende Jood niet bestaat.
Yael, ben jij Joods?

Nee 8) ik ben gewoon christen en zover ik weet zonder Joods bloed in mijn aderen. (jammer genoeg :( )
Maar net als jij boeid mij het Jodendom en de visie op Jezus als Messias uit Joods perspectief enz. enz.

Sorry, even offtopic, maar waarom zou je Joods willen zijn? Ik heb je ook al een paar keer horen zeggen dat je graag in Israel zou willen wonen enzo. Waarom?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 10:58

[
Sorry, even offtopic, maar waarom zou je Joods willen zijn? Ik heb je ook al een paar keer horen zeggen dat je graag in Israel zou willen wonen enzo. Waarom?[/quote]

Ik zou inderdaad graag in Israel willen wonen, misschien gebeurt dat ook nog wel eens 8) . Om het volk Israel in levende lijve te steunen en niet alleen vanachter je computer of in gebed of op een pro Israel demonstratie enz enz. Misschien zou je het christen Zionisme kunnen noemen. :wink:

Ma ja uit het feit dat de meeste mensen denken hier dat ik Jood ben (heb die vraag al verschillende keren gehad :mrgreen: ) weet nu iedereen dat ik dat niet ben. Ma als ik het zou zijn zou ik er dus trots op wezen. :) Klinkt misschien heel achterlijk ma ja. :oops:

Terug naar “Archief”