Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:34

Brion schreef:
japijo schreef:Nu worden de broeders en al die mensen die jarenlang in de kerken gekerkt hebben er zomaar uitgegooid. en in een hokje gedumd wat levensgevaarlijk is. Waar is de broederlijke liefde van de PKN gebleven!!!!!!!!!!! En dan te bedenken dat die fusie doorgedramd is door een man die helemaal niet van hervormde komaf is. Hij komt namelijk uit de gergem vandaan.

- "Broeders en zusters die jarenlang in de kerken gekerkt hebben" worden er niet uitgegooid, maar stappen uit de PKN.
- Als in de 2e kamer een wetsvoorstel met 80 tegen 70 stemmen wordt aangenomen, wordt het er dan "doorgedramd"? Of is misschien de bedenker een "drammer"?
- Je hebt het over "levensgevaarlijk". Wat bedoel je daarmee?

- ze stappen niet uit de pkn, ze blijven hervormd.
- Je weet even goed dat de verdeling van de classesen niet evenredig was. een classes uit friesland had 3000 leden en de classes Bommel had ongeveer 50000 leden. beiden hadden een stem. zo waren er meerdere classesen waarbij het zo ging. je weet evengoed dat op 18-12 er maar twee gereformeerde bonders meer waren die voor de fusie stemden waardoor het doorging. dit was een heel klein stemverschil. dus geen eerlijke stemverdeling.
- dat levensgevaarlijk duidt erop dat ze met een grote groep mensen in een klein hokje zitten, dus brandgevaarlijk.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mei 2004 18:44

japijo schreef:
- Je weet even goed dat de verdeling van de classesen niet evenredig was. een classes uit friesland had 3000 leden en de classes Bommel had ongeveer 50000 leden. beiden hadden een stem. zo waren er meerdere classesen waarbij het zo ging. je weet evengoed dat op 18-12 er maar twee gereformeerde bonders meer waren die voor de fusie stemden waardoor het doorging. dit was een heel klein stemverschil. dus geen eerlijke stemverdeling.
- dat levensgevaarlijk duidt erop dat ze met een grote groep mensen in een klein hokje zitten, dus brandgevaarlijk.

- De hervormde kerk is opgegaan in de PKN, en dus is nu niemand meer hervormd. Je kunt dus ook niet hervormd blijven. Ook niet hersteld hervormd, want de naam "hervormd" is eigendom van de PKN
- Dat de "verdeling van de classesen niet evenredig was" had je beter 10, 20 of 30 jaar geleden eens aan de orde kunnen stellen, en niet na een besluit, dat jou niet zint. Als de PKN niet door was gegaan, dan had nu niemand gepiept over het feit dat de "verdeling van de classesen niet evenredig was" maar was men erg blij geweest met die onevenredige verdeling.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 25 mei 2004 18:48

Brion schreef:
- De hervormde kerk is opgegaan in de PKN, en dus is nu niemand meer hervormd. Je kunt dus ook niet hervormd blijven. Ook niet hersteld hervormd, want de naam "hervormd" is eigendom van de PKN
- Dat de "verdeling van de classesen niet evenredig was" had je beter 10, 20 of 30 jaar geleden eens aan de orde kunnen stellen, en niet na een besluit, dat jou niet zint. Als de PKN niet door was gegaan, dan had nu niemand gepiept over het feit dat de "verdeling van de classesen niet evenredig was" maar was men erg blij geweest met die onevenredige verdeling.

Wat gaan ze dan doen aan vrije hervormde gemeenten??

En de gereformeerde kerken??
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:53

Brion schreef:
japijo schreef:

Beide punten van jou kloppen niet beste vriend.
- De hervormde kerk gaat over in de PKN omdat hij fuseert. Air France en KLM zijn ook gefuseert. Straks wordt de KLM dus opgeheven. Als ik dan als Air France piloot met dat pakje aan ga vliegen zullen ze me dat verbieden omdat eenvoudig genoeg de KLM opgeheven is.
- Over de verdeling van de classes is al een jarenlange discussie bezig. Dat is ook tegen vriend Van de Plas gezegd. Hij antwoordde toen "ja daar gaan we wat aan doen. Na de fusie".

Nu heb ik alleen nog geen antwoord op mijn vraag of je het normaal vind dat broeders en zusters die jarenlang bij elkaar gekerkt hebben er op een hondse wijze uitgetrapt worden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 19:08

Ik bemerk enige frustratie... :P

Waarom durft bijna niemand toe te geven dat er gewoon van beide kanten fouten gemaakt zijn, grove verdachtmakingen zijn geuit en niemand de minste wilde zijn?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mei 2004 19:10

japijo schreef:
Nu heb ik alleen nog geen antwoord op mijn vraag of je het normaal vind dat broeders en zusters die jarenlang bij elkaar gekerkt hebben er op een hondse wijze uitgetrapt worden?

Daar zul je nooit een antwoord op krijgen, omdat het niet zo is. Ik ben blij dat PKN-ers dit soort taal niet nodig hebben.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mei 2004 19:17

Aragorn schreef:Ik bemerk enige frustratie... :P

Waarom durft bijna niemand toe te geven dat er gewoon van beide kanten fouten gemaakt zijn, grove verdachtmakingen zijn geuit en niemand de minste wilde zijn?

Ik ben niet gefrusteerd, maar probeer wel een rare gedachtenkronkel over b.v. "hervormd blijven", of "eruit gegooid worden" recht te zetten. Ik kan mij niet herinneren dat er van de kant van de PKN ooit grove verdachtmakingen zijn geuit richting bezwaarden. Andersom kom ik het dagelijks tegen.
Als jij zegt dat er van beide kanten fouten zijn gemaakt is dat prima.
Maar het zou dan ook best goed zijn, als je eens kon aangeven, welke fouten er door de PKN zijn gemaakt. Had men NOG langer moeten praten, NOG geduldiger moeten zijn. of desnoods aan de wil van een minderheid moeten toegeven en de PKN niet door moet laten gaan? Nog 10 jaar uitstellen? Nee toch hoop ik?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 19:19

Brion schreef:
japijo schreef:

Daar zul je nooit een antwoord op krijgen, omdat het niet zo is. Ik ben blij dat PKN-ers dit soort taal niet nodig hebben.

Dit is geen beeindiging van een discussie. Ik vind het onbegrijpelijk dat jij er geen schaamtegevoel bij krijgt dat het er zo aan toe gaat in Katwijk. In Katwijk hebben ook de confessionelen een meldpunt opgericht omdat ze niet begrijpen dat de anderen zo hardhandig de kerk uitgezet worden. Er gaat trouwens ook een deel confessionelen de kerk uit. die gaan zelf diensten beleggen.
Ik zie echter dat jij geen eerlijk antwoord heb op mijn vragen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 19:21

Brion schreef:
Aragorn schreef:Ik bemerk enige frustratie... :P

Ik ben niet gefrusteerd, maar probeer wel een rare gedachtenkronkel over b.v. "hervormd blijven", of "eruit gegooid worden" recht te zetten. Ik kan mij niet herinneren dat er van de kant van de PKN ooit grove verdachtmakingen zijn geuit richting bezwaarden. Andersom kom ik het dagelijks tegen.
Als jij zegt dat er van beide kanten fouten zijn gemaakt is dat prima.
Maar het zou dan ook best goed zijn, als je eens kon aangeven, welke fouten er door de PKN zijn gemaakt. Had men NOG langer moeten praten, NOG geduldiger moeten zijn. of desnoods aan de wil van een minderheid moeten toegeven en de PKN niet door moet laten gaan? Nog 10 jaar uitstellen? Nee toch hoop ik?

Onbegrijpelijk wat heb jij grote oogkleppen op zeg!
Ik raak hier namelijk wel gefrustreerd van. Je lijkt het moderamem wel.
Leugen op leugen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 mei 2004 19:22

brion schreef:De hervormde kerk is opgegaan in de PKN, en dus is nu niemand meer hervormd. Je kunt dus ook niet hervormd blijven. Ook niet hersteld hervormd, want de naam "hervormd" is eigendom van de PKN

zij zijn veranderd van naam niet de hervormden. dat het naampje hersteld ervoor moet is dankzij de pkn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 19:23

Helaas moet ik in gebreke blijven als je om een lading concreet bewijsmateriaal vraagt. :)

Maar ten eerste: waar er 2 kijven hebben er 2 schuld. Daaruit kwam mijn opmerking ook een beetje voort, we kunnen wel net doen alsof 1 partij helemaal fout is en 1 helemaal goed, maar daar geloof ik dus niet in.

Daarbij komt dat bijv. van de kant van de PKN misschien met iets meer broederlijke liefde en zachtmoedigheid een oplossing gezocht had kunnen worden voor verscheurde gemeentes en leegstaande kerkgebouwen.

Fouten van bezwaarde kant hoef ik je niet te noemen, ik hoor dat je die zelf al genoeg kent. :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 19:25

Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand blij is met deze fusie. Wat heeft het gebracht? EENHEID? 6 kerkverbanden in plaats van 1!!
Boevendien begrijp ik ook niet Brion hoe je erbij komt dat de hervormden zo lelijk doen tegen de PKN. Wil je mij een voorbeeldje geven alsjeblieft?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mei 2004 19:28

japijo schreef:Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand blij is met deze fusie. Wat heeft het gebracht? EENHEID? 6 kerkverbanden in plaats van 1!!
Boevendien begrijp ik ook niet Brion hoe je erbij komt dat de hervormden zo lelijk doen tegen de PKN. Wil je mij een voorbeeldje geven alsjeblieft?

hier is het voorbeeld:
Je schrijft:
"Onbegrijpelijk wat heb jij grote oogkleppen op zeg!
Leugen op leugen." en in een ander bericht trek je mijn eerlijkheid in twijfel. Snap je het nu?
Je schrijft dat je gefrustreerd bent; dat is goed te merken. Ik ben dat niet. Veel succes verder.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 19:28

johannes1 schreef:
brion schreef:De hervormde kerk is opgegaan in de PKN, en dus is nu niemand meer hervormd. Je kunt dus ook niet hervormd blijven. Ook niet hersteld hervormd, want de naam "hervormd" is eigendom van de PKN

zij zijn veranderd van naam niet de hervormden. dat het naampje hersteld ervoor moet is dankzij de pkn.

Laten we het zo zeggen: de bezwaarden zijn uit het lichaam van de hervormde kerk gestapt (want dat is overgegaan in de PKN), maar zijn op de grondslag van de NHK blijven staan.

Dus juridisch gezien scheiden zij zich af, en ideologisch gezien de PKN.
(Al is dat laatste een beetje overdreven, er is natuurlijk niet gelijk sprake van een hele nieuwe ideologie, maar ff voor de duidelijkheid)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 19:32

Brion schreef:
japijo schreef:Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand blij is met deze fusie. Wat heeft het gebracht? EENHEID? 6 kerkverbanden in plaats van 1!!

hier is het voorbeeld:
Je schrijft:
"Onbegrijpelijk wat heb jij grote oogkleppen op zeg!
Leugen op leugen." en in een ander bericht trek je mijn eerlijkheid in twijfel. Snap je het nu?
Je schrijft dat je gefrustreerd bent; dat is goed te merken. Ik ben dat niet. Veel succes verder.

Dat is geen voorbeeld. Jij hebt gewoon geen voorbeelden. Dat komt omdat jij de waarheid niet zegt.
Enige tijd geleden was ds d Heemskerk op de radio als preses van de bezwaarden tegenover ds j g Heetderks als preses van de PKN. Ds Heemskerk begon over de harde werkwijze van de commissie van bijzondere zorg en noemde tal van voorbeelden. zelfs sjors frohlich werd het allemaal teveel. Hij zegt is dat echt waar Ds Heetderks. Ds Heetderks wist niets te zeggen. Het was gewoon waar dat de bezwaarden keihard aangepakt worden.

Terug naar “Archief”