Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 16:48

Het Weermannetje schreef:De Vader, de Zoon en de Geest. En deze drie zijn Een. Helaas weet ik even niet waar het staat.

Ik zou deze tekst maar niet gebruiken tegen Jehovagetuigen, omdat niet zeker is van deze tekst of ie door Johannes is geschreven. Sommige zeggen dat de mensen die de Drie-eenheid wilde bewijzen deze tekst er hebben bij gevoegt. (wie weet hebben de tegenstanders van de Drie eenheid hm er wel uitgeschrapt 8)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 16:49

Yael schreef:
Het Weermannetje schreef:De Vader, de Zoon en de Geest. En deze drie zijn Een. Helaas weet ik even niet waar het staat.

Ik zou deze tekst maar niet gebruiken tegen Jehovagetuigen, omdat niet zeker is van deze tekst of ie door Johannes is geschreven. Sommige zeggen dat de mensen die de Drie-eenheid wilde bewijzen deze tekst er hebben bij gevoegt. (wie weet hebben de tegenstanders van de Drie eenheid hm er wel uitgeschrapt 8)

Dat geloof ik niet. De Bijbel is orgineel en door de hulp van de Geest geschreven. er is niets later bij of toegevoegd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 16:51

Zie vragenrubriek door dominees op refoweb.

Ik zou het ook graag anders gezien hebben hoor :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mei 2004 16:56

PS Kootje, zou je een duidelijkere argumentatie (bronnen?) aan kunnen dragen bij je weerlegging van het feit dat 'wij' pluralis majestatis zou zijn? Ik ben namelijk benieuwd van wie je dat hebt. Ik dacht zelf ook altijd dat het een van die klassieke onhoudbare argumenten was.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 17:42

Ooit hoorde ik een Cathechismuspreek lezen van wijlen Ds. D.L Aangeenbrug, die zei daarin dat het altijd zijn eerste vraag was als die mensen aan de deur kwamen: "Gelooft u dat de Heilige Geest God is?" Uiteraard zeiden ze dan dat ze dat niet geloofden. Daarmee hield de discussie voor deze predikant dan op. Want zo zegt hij: "Mensen die niet geloven dat de Heilige Geest God is, daar wens ik niet mee te spreken".
Pin me niet vast op de aangehaalde citaten, want het is jaren geleden dat ik deze preek gehoord heb. En het boek heb ik niet meer......... :wink:
Misschien een tip?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:00

Hm, lijkt me toch een gemiste kans voor die dominee. Helemaal zo iemand, met (naar ik mag aannemen) een uitgebreide kennis van de bijbel en de grondtalen, zou hen goed te woord kunnen staan.

En het is een loffelijk streven van Optimatus dat hij het ook niet bij zo'n dooddoener wil laten.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:09

Aragorn schreef:Hm, lijkt me toch een gemiste kans voor die dominee. Helemaal zo iemand, met (naar ik mag aannemen) een uitgebreide kennis van de bijbel en de grondtalen, zou hen goed te woord kunnen staan.

En het is een loffelijk streven van Optimatus dat hij het ook niet bij zo'n dooddoener wil laten.

idd, maar die jehova getuigen overtuig je zo goed als nooit. Ook als je als dominee hun probeert te overtuigen zullen ze met argumenten komen die niet stroken met jouw leer. dan loopt de discussie dood, want dan verschil je van bijbel en dan kun je niet meer teruggrijpen naar dezelfde basis om de ander terecht te wijzen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:19

Ach, misschien overtuig je ze niet gelijk, maar je kunt toch knagende twijfelzaadjes strooien. En daardoor kan het best zijn dat ze op een gegeven moment zelf gaan nadenken ipv dat ze de sekteleiders dat voor hen laten doen.

Maar die grondtaal heb je dus ook weinig aan begreep ik? Da's mooi dan als er al verschillende versies van de brontekst zijn. Hoe betrouwbaar is onze bijbel dan? :?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 18:19

Nee hoor is geen gemiste kans. Je kunt geen paarlen voor de zwijnen blijven gooien. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:23

Bookman schreef:Nee hoor is geen gemiste kans. Je kunt geen paarlen voor de zwijnen blijven gooien. :cry:

Volgens mij niet helemaal de instelling van Jezus..

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:23

Aragorn schreef:Ach, misschien overtuig je ze niet gelijk, maar je kunt toch knagende twijfelzaadjes strooien. En daardoor kan het best zijn dat ze op een gegeven moment zelf gaan nadenken ipv dat ze de sekteleiders dat voor hen laten doen.

Maar die grondtaal heb je dus ook weinig aan begreep ik? Da's mooi dan als er al verschillende versies van de brontekst zijn. Hoe betrouwbaar is onze bijbel dan? :?

Hoe betrouwbaar onze bijbel is? Daar twijfel je toch niet aan? Ik geloof dattie heel betrouwbaar is.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 18:29

Aragorn schreef:

Ging Jezus tot in het oneindige door met preken tegen degene die het niet wilden horen?
Zou je in dit verband even Mattheüs 10:14 willen lezen?? Met name de woorden: "noch uwe woorden horen" :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:36

Bookman schreef:Aragorn schreef:

Ging Jezus tot in het oneindige door met preken tegen degene die het niet wilden horen?
Zou je in dit verband even Mattheüs 10:14 willen lezen?? Met name de woorden: "noch uwe woorden horen" :)

Nu in ieder geval nog wel. Hij preekt iedere dag tot jou.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:39

japijo schreef:Hoe betrouwbaar onze bijbel is? Daar twijfel je toch niet aan? Ik geloof dattie heel betrouwbaar is.

Waarom zou ik daar niet aan kunnen twijfelen? Als ik nu bijv. hoor dat er verschillende versies van de grondtekst zijn, wie zegt dan dat wij de juiste te pakken hebben?

Zou je in dit verband even Mattheüs 10:14 willen lezen?? Met name de woorden: "noch uwe woorden horen"

Tot in het oneindige is overdreven, maar Hij zou in ieder geval het gesprek aangaan. En in die tekst zegt Jezus tegen zijn discipelen dat ze zich niet moeten laten ontmoedigen door mensen die hen niet willen horen. Maar dat is toch iets anders dan dat je bij voorbaat al niet met Jehova's Getuigen gaat praten? Ze komen zelf om de discussie aan te gaan, dus in principe zullen ze je aanhoren, al was het alleen maar om te proberen het te weerleggen.

En je zult ze niet direct overtuigen, maar je weet niet wat je woorden kunnen doen. Werpt uw brood uit op het water... :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 18:42

Nu in ieder geval nog wel. Hij preekt iedere dag tot jou.

Is geen antwoord op de kwestie. Laat mij hier maar even buiten. Ik hoor niet bij die groepering. Dus ander antwoord graag :?

Terug naar “Archief”