Rechtvaardiging van eeuwigheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 23:34

Loezje schreef:Japijo, waar begint God dan? Bij het aanbieden van het geloof? Of bij het aanbieden van de genade?

Maar daarvoor heeft Hij toch eerst de keuze gemaakt wie Hij dat wel en wie Hij dat niet zal gaan aanbieden?

Volgens mij sla je een paar stukjes over...?

Ho! Stop! Deze discussie wordt al op 10 plekken tegelijk gevoerd, laten we het hier over rechtvaardiging van eeuwigheid hebben. :)

(Wat je zegt over God die kiest aan wie Hij het wel en niet aanbied is trouwens niet waar..)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 mei 2004 23:37

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Japijo, waar begint God dan? Bij het aanbieden van het geloof? Of bij het aanbieden van de genade?

Maar daarvoor heeft Hij toch eerst de keuze gemaakt wie Hij dat wel en wie Hij dat niet zal gaan aanbieden?

Volgens mij sla je een paar stukjes over...?

Ho! Stop! Deze discussie wordt al op 10 plekken tegelijk gevoerd, laten we het hier over rechtvaardiging van eeuwigheid hebben. :)

(Wat je zegt over God die kiest aan wie Hij het wel en niet aanbied is trouwens niet waar..)

De rechtvaardigmaking heeft toch met de uitverkiezing te maken?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2004 23:45

Aragorn, ja.. ik weet het... 10 topics over hetzelfde :wink: Dat heb ik zelf ook al 'ns geroepen... Dus wat jij zegt over kiezen wie het wordt aangeboden ga ik niet weerleggen :wink:

Maar inderdaad, zoals japijo zegt: je kunt de rechtvaardigmaking niet los zien van de uitverkiezing... Want die beginnen tegelijkertijd, nl. in de eeuwigheid. Toen heeft God toch besloten wie zalig zal worden, cq wie zal worden gerechtvaardigd (in de tijd)?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 23:53

Loezje schreef:Aragorn, ja.. ik weet het... 10 topics over hetzelfde :wink: Dat heb ik zelf ook al 'ns geroepen... Dus wat jij zegt over kiezen wie het wordt aangeboden ga ik niet weerleggen :wink:

:lol: Er viel ook weinig te weerleggen, want ik had het nog niet eens beargumenteerd.. :wink:

Maar inderdaad, zoals japijo zegt: je kunt de rechtvaardigmaking niet los zien van de uitverkiezing... Want die beginnen tegelijkertijd, nl. in de eeuwigheid. Toen heeft God toch besloten wie zalig zal worden, cq wie zal worden gerechtvaardigd (in de tijd)?

Nee, dat is niet los te zien. Maar wel los van de discussie of God toen al besloot wie er zalig werden en die mogelijkheid uitsloot voor anderen of niet (het laatste zinnetje van je posting).

Want als je gerechtvaardigd wordt door het geloof, dan kan dat toch nog wel in de eeuwigheid vastliggen? Of ben ik nou heel krom aan het praten?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2004 23:57

Ok Aragorn :wink:

Nee, je praat niet krom. Idd ligt het ook van eeuwigheid vast wie door het geloof zal worden gerechtvaardigd.

Tja, en volgens mij komen we dan weer op hetzelfde uit: de uitverkoren mensen zullen door het geloof worden gerechtvaardig. 't Kringetjes is weer rond, geloof ik... :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 09:16

Loezje schreef:
Op Bookmans vraag, of mensen van eeuwigheid zijn gerechtvaardigd kan ik opmerken: ja, het lag in de eeuwigheid vast de uitverkorenen zouden worden gerechtvaardigd. Dit rechtvaardigen moest echter nog plaats gaan vinden in de mens; de uitvoering van het in de eeuwigheid genomen besluit vindt dus plaats in de tijd...

Maar dat was niet de rechtvaardiging zelf, zoals je ook opmerkt. En idd het wordt in de tijd uitgevoerd
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 15:01

Vind het maar vreemd hoor dat dat allemaal al van eeuwigheid besloten is. God maakte de mens, wist dat ze zouden vallen, maar had daarvoor al een plan uitgedacht om een aantal te behouden. Waarom kan God dat niet na de zondeval hebben besloten? (Geloof dat Wilhelmus Brakel dat in 1 van zn boeken beschrijft ma ik weet niet meer welke.) Die gedachtegang deel ik dus, ik denk dus niet van eeuwigheid. (oei nu ben ik vast heel ketters. :oops: )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 15:04

*Aragorn vindt het allemaal zo ingewikkeld worden dat hij niet meer weet welk standpunt hij in moet nemen en trekt zich daarom maar even uit de discussie terug* :roll: :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 15:43

ik geloof ook niet dat God dit al van eeuwigheid heeft beslist.
God is alwetend, maar dat wil nog niet zeggen dat God sommige dingen gewoon niet wou weten van te voren.

Ik geloof dat God de mens volkomen heeft vertrouwt, dat Hij zijn eigen maaksel vertrouwde. Dat Zijn eigen maaksel Hem trouw zal blijven. Hij heeft ons volkomen vertrouwt. En is teleurgesteld, heel diep teleurgesteld in ons! Waarom moesten wij nou naar de duivel luisteren.
God is boos op de duivel! God is boos op onze keuze voor de duivel.
God is ook geduldig, en geeft ons een tweede kans. Wij weten nu wat voor zooi onze eigen keuze heeft opgeleverd, we weten dat de duivel de grootse leugenaar is! Nu vraagt God ons om opnieuw voor Hem te leven, want bij Hem is het beter dan bij de stomme duivel!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 16:03

hijwel schreef:ik geloof ook niet dat God dit al van eeuwigheid heeft beslist.
God is alwetend, maar dat wil nog niet zeggen dat God sommige dingen gewoon niet wou weten van te voren.

Ik geloof dat God de mens volkomen heeft vertrouwt, dat Hij zijn eigen maaksel vertrouwde. Dat Zijn eigen maaksel Hem trouw zal blijven. Hij heeft ons volkomen vertrouwt. En is teleurgesteld, heel diep teleurgesteld in ons! Waarom moesten wij nou naar de duivel luisteren.
God is ook geduldig, en geeft ons een tweede kans. Wij weten nu wat voor zooi onze eigen keuze heeft opgeleverd, we weten dat de duivel de grootse leugenaar is! Nu vraagt God ons om opnieuw voor Hem te leven, want bij Hem is het beter dan bij de stomme duivel!

Nou, ik denk niet dat dat zo is. Het is een heel moeillijk punt om uit te leggen waarom God de mens heeft laten vallen. Ik begrijp het zelf eigenlijk niet, daarom leg ik het ook niet uit.
Ik denk echter wel dat God al van eeuwigheid besloten heeft wie er zalig zullen worden. volgens mij staat dat ook in de Bijbel. In ieder geval kan iedereen nog wel zalig worden, al lijkt het tegenstrijdig met de verkiezing.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2004 16:27

Het is wel uit te leggen als je zegt dat God pas na de zondeval de Raad des Vredes, uitverkiezing, rechtvaardigmaking enz heeft uitgedacht om dat zomaar te zeggen.

Is voor mij te accepteren terwijl ik met dat ''van eeuwigheid'' grote moeite heb. Als het Bijbels onderbouwt kan worden ben ik bereid mijn mening te wijzigen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 16:27

japijo schreef:
hijwel schreef:ik geloof ook niet dat God dit al van eeuwigheid heeft beslist.

Nou, ik denk niet dat dat zo is. Het is een heel moeillijk punt om uit te leggen waarom God de mens heeft laten vallen. Ik begrijp het zelf eigenlijk niet, daarom leg ik het ook niet uit.
Ik denk echter wel dat God al van eeuwigheid besloten heeft wie er zalig zullen worden. volgens mij staat dat ook in de Bijbel. In ieder geval kan iedereen nog wel zalig worden, al lijkt het tegenstrijdig met de verkiezing.

ik denk het wel :mrgreen: (welles niettus, maare ik zal het bijbels proberen te onderbouwen, anders komen we natuurlijk nergens)
nee kweet het niet precies hoor, ben maar aan het brainstormen

God laat zich in de bijbel altijd zien als Iemand met menselijke eigenschapen (zodat wij het ook kunnen begrijpen).

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Dit lijkt op een beslissing van God op dat moment (niet van te voren.

6 Toen berouwde het de HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

op dat moment had God berouw dat Hij de mens gemaakt had. (niet eerder en niet later) niet in de eeuwigheid. Hij wist toch al dat het ging gebeuren?

ik weet zo ff niet meer teksten waarin je Gods karakter kan zien (of iig hoe Hij zichzelf laat zien in de bijbel) Volgens mij laat God Zichzelf zien in de bijbel niet als Iemand die alles al van te voren vast heeft gesteld maar juist als Iemand met een menselijke karakter die reageert op gebeden, gebeurtenissen enz.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mei 2004 16:28

Yael schreef:Is voor mij te accepteren terwijl ik met dat ''van eeuwigheid'' grote moeite heb. Als het Bijbels onderbouwt kan worden ben ik bereid mijn mening te wijzigen.

me to :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 16:35

japijo schreef:Nou, ik denk niet dat dat zo is. Het is een heel moeillijk punt om uit te leggen waarom God de mens heeft laten vallen. Ik begrijp het zelf eigenlijk niet, daarom leg ik het ook niet uit.

Maar stiekem leg je het wel een beetje uit, want als je zegt dat God de mens heeft laten vallen geef je er al je eigen interpretatie aan. :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 16:42

Aragorn schreef:
japijo schreef:Nou, ik denk niet dat dat zo is. Het is een heel moeillijk punt om uit te leggen waarom God de mens heeft laten vallen. Ik begrijp het zelf eigenlijk niet, daarom leg ik het ook niet uit.

Maar stiekem leg je het wel een beetje uit, want als je zegt dat God de mens heeft laten vallen geef je er al je eigen interpretatie aan. :wink:

Toch denk ik dat dat niet zo is. Want dan zou de duivel een verdraaid slim mannetje of vrouwtje wezen als hij het mooiste plan van God zomaar eventjes onderuitschopt. dat zou eigenlijk betekenen dat God dat niet voorzien heeft. Dat kan denk ik niet, want God weet alle dingen.

Terug naar “Archief”