Zondag/Sabbat/Hypocriet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:50

japijo schreef:Ik heb verder ook geen argumenten. dat betekent niet dat ik overtuigd ben. Ik hou de rustdag op zondag en vind dat prima zo. Dan kan kurtyo dat wel onzin vinden maar dat is gewoon mijn principe. daar mag kurtyo best een mening over hebben, maar dan moet je niet over een ander gaan heersen, dat is ook niet christelijk kurtyo!

Nee, ik vind het verder ook prima, of het nu de zondag is of een andere dag. Maar het is niet zo consequent, terwijl het met sommige andere dingen wel een zaak op leven en dood lijkt te zijn om je heel erg letterlijk aan de bijbel te houden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:53

Aragorn schreef:
japijo schreef:Ik heb verder ook geen argumenten. dat betekent niet dat ik overtuigd ben. Ik hou de rustdag op zondag en vind dat prima zo. Dan kan kurtyo dat wel onzin vinden maar dat is gewoon mijn principe. daar mag kurtyo best een mening over hebben, maar dan moet je niet over een ander gaan heersen, dat is ook niet christelijk kurtyo!

Nee, ik vind het verder ook prima, of het nu de zondag is of een andere dag. Maar het is niet zo consequent, terwijl het met sommige andere dingen wel een zaak op leven en dood lijkt te zijn om je heel erg letterlijk aan de bijbel te houden.

Als je je erg letterlijk houd aan de Bijbel zou je de rustdag op zaterdag moeten vieren.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:54

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Als je je erg letterlijk houd aan de Bijbel zou je de rustdag op zaterdag moeten vieren.

En daar is onze maatschappij weer niet op ingesteld, plus dan ben je het mooie karakter van de zondag die het nu is kwijt.
Gaat er niet echt nog een getuigenis van uit.
Dus maar gewoon op zondag houden :?: :wink: :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:56

japijo schreef:Als je je erg letterlijk houd aan de Bijbel zou je de rustdag op zaterdag moeten vieren.

Jep. :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 13:01

oke, laten we het daarmaar op houden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 13:02

Hohoho, je schuift mij woorden in de mond die mijn mond nooit verlaten hebben en die mijn gedachten nooit beheerst hebben. Ik heb gezegd dat ik jouw reply over 'de kerkenraad' onzin vond. Niet dat ik jouw mening over de zondag onzin vond. Wat ik wel weer onzin vind is dat men met sommige dingen consequent en strikt/streng is maar over dit helemaal niet...

Ik heb ook geen moeite met de zondag, helemaal niet. En het is goed om stil te staan bij sommige dingen, en het is goed om rust te nemen, en het is goed om een avond stappen te verwerken :mrgreen:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 13:04

kurtyo schreef:

Hohoho, je schuift mij woorden in de mond die mijn mond nooit verlaten hebben en die mijn gedachten nooit beheerst hebben. Ik heb gezegd dat ik jouw reply over 'de kerkenraad' onzin vond. Niet dat ik jouw mening over de zondag onzin vond. Wat ik wel weer onzin vind is dat men met sommige dingen consequent en strikt/streng is maar over dit helemaal niet...

Ik heb ook geen moeite met de zondag, helemaal niet. En het is goed om stil te staan bij sommige dingen, en het is goed om rust te nemen, en het is goed om een avond stappen te verwerken :mrgreen:

dat is dan duidelijk.
Ik dacht dat je mijn mening onzin vond. fijn dat je daar respect voor hebt.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 25 mei 2004 14:26

Ik heb de hele discussie gelezen maar ik blijf met de vraag zitten waarom 's zondags de wet wel wordt gelezen, maar we als mensen ons het recht toe eigenen dat we de Sabbath eruit halen. Dit is echt krom!

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 25 mei 2004 14:32

tja, aan de andere kant kan je je afvragen hoe relevant het nu is op welke dag je rust, aan de andere kant hoef je je dan ook niet aan de zondagsrust te houden, zoals ik al zei, ik denkd at god het belangrijk vindt dat je tijd voor jezelf en voor hem neemt en hoe je dat dan verdeelt over de week is je eigen aangelegenheid

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 14:33

We lezen de wet om ons eraan te herinneren aan de uittocht van Egypte, daarom wordt er bij ons altijd bij gelezen Mattheus 22:37. Wat ik al eerder zei. En om ons onze ellende te leren kennen.
Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods.
Om ons eraan te herinneren dat wij geen van Zijn geboden kunnen houden en enkel uit genade kunnen leven.

Denk ik.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 14:36

thespiritisinsideus schreef:tja, aan de andere kant kan je je afvragen hoe relevant het nu is op welke dag je rust, aan de andere kant hoef je je dan ook niet aan de zondagsrust te houden, zoals ik al zei, ik denkd at god het belangrijk vindt dat je tijd voor jezelf en voor hem neemt en hoe je dat dan verdeelt over de week is je eigen aangelegenheid

Volgens mij moet het wel een dag zijn die aan de Here gewijd is.
Want er staat wel: zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is een rustdag, dan zult u geen werk doen. En dan ook niemand.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 25 mei 2004 14:37

omdat, zoals ik al eerder zei toen 6 dagen lang 12 uur of meer werd gewerkt, toen had je nauwelijks vrije tijd en was die ene dag nodig, nu kan je die momenten over de week verspreiden, maar goed, das mijn mening

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 14:43

thespiritisinsideus schreef:omdat, zoals ik al eerder zei toen 6 dagen lang 12 uur of meer werd gewerkt, toen had je nauwelijks vrije tijd en was die ene dag nodig, nu kan je die momenten over de week verspreiden, maar goed, das mijn mening

Toen de wet gemaakt werd waren de Israelieten in de woestijn en of ze daar 12 uur per dag werkten? Zou het niet weten. En ook nu wordt er nog wel 12 uur per dag gewerkt door diverse mensen in diverse beroepen.
Denk maar eens aan de huisvrouw :wink: :mrgreen:

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 25 mei 2004 14:47

goed, wat jij wil, maar de wetten zijn niet alleen voor inde woestijn geschreven lijkt me, en met alle respect voor de huisvrouw, maar het huidige werk is ook fysiek minder inspannend, waardoor men ook niet meteen na het werken gaat slapen

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 25 mei 2004 14:48

joepie schreef:
thespiritisinsideus schreef:omdat, zoals ik al eerder zei toen 6 dagen lang 12 uur of meer werd gewerkt, toen had je nauwelijks vrije tijd en was die ene dag nodig, nu kan je die momenten over de week verspreiden, maar goed, das mijn mening

Toen de wet gemaakt werd waren de Israelieten in de woestijn en of ze daar 12 uur per dag werkten? Zou het niet weten. En ook nu wordt er nog wel 12 uur per dag gewerkt door diverse mensen in diverse beroepen.
Denk maar eens aan de huisvrouw :wink: :mrgreen:

Komt nog een vraag in me op: hoe hebben de mensen geleefd voordat de wet er kwam??

Terug naar “Archief”