Ds. Kersten en de verbonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Ds. Kersten en de verbonden

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:15

Hier is het dan weer:

De beloften discussie is een ander deel van de discussie. Maar met dit geschrift heeft Kersten laten zien dat het om een ONVOORWAARDELIJK aanbod van genade is een GEEN voorwaardelijk aanbod wat Weermannetje beweerd. Met betrekking tot de beloften kom ik aan het einde van de week nog op terug.

Weermannetje, misschien moet je gaan bezinnen op de Verbondenleer. Bij een recente studie is aangetoond dat zelfs Kersten in de jaren 30 bij een predikant ruimte liet die moeite had met het vereenzelvigen van het Verbond der Verlossing en het Verbond der Genade! (Maar dat is weer een andere discussie)

Zullen we dit hier behandelen? Ik denk dat dominee Kersten nog weleens verkeerd geinterpreteerd wordt. Maar ik wacht op je verdere uitleg.

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Ds. Kersten en de verbonden

Berichtdoor Speedy » 25 mei 2004 11:48

Het Weermannetje schreef:Hier is het dan weer:

De beloften discussie is een ander deel van de discussie. Maar met dit geschrift heeft Kersten laten zien dat het om een ONVOORWAARDELIJK aanbod van genade is een GEEN voorwaardelijk aanbod wat Weermannetje beweerd. Met betrekking tot de beloften kom ik aan het einde van de week nog op terug.

Weermannetje, misschien moet je gaan bezinnen op de Verbondenleer. Bij een recente studie is aangetoond dat zelfs Kersten in de jaren 30 bij een predikant ruimte liet die moeite had met het vereenzelvigen van het Verbond der Verlossing en het Verbond der Genade! (Maar dat is weer een andere discussie)

Zullen we dit hier behandelen? Ik denk dat dominee Kersten nog weleens verkeerd geinterpreteerd wordt. Maar ik wacht op je verdere uitleg.

Als ik in de gelegenheid ben kom ik hier op terug.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 13:04

Ik zie niet in waarom we de verbonden moeten testen naar aanleiding van de weleerwaarde heer ds G.H Kersten.
Die is toch niet het einde van alle tegenspraak?
Overigens denk ik dat de gergem dichter bij de visie van Kersten zit dan de ggn :wink:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 13:11

Overigens denk ik dat de ggn dichter bij de visie van Kersten zit dan de gergem. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 mei 2004 13:15

overigens denk ik dat beide kerken dicht bij ds kersten staan :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 mei 2004 13:16

Overigens ben ik het niet met Johannes eens maar wel met Tabitha...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 13:17

Overigens ben ik het alleen met mezelf eens. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 mei 2004 13:18

overigens meende ik het niet, thekeimpe.

ik sluit me aan bij tabitha
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 13:23

Oke, weer on-topic!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2004 14:20

Het kan zijn dat men aan ds Kersten autoriteit toekent op basis van iets wat ik niet begrijp.

Laten we aub niet aan mensen een bepaalde autoriteit toekennen, maar enkel aan de bijbel en aan de Heilige Geest.

Bovendien, sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Kersten voor mij afgedaan. Iemand die zich zo opstelde roept bij mij grote twijfels op.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 14:56

Bovendien, sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Kersten voor mij afgedaan. Iemand die zich zo opstelde roept bij mij grote twijfels op.

idd, hij had wel erg vreemde denkbeelden over de oorlog.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2004 15:44

japijo schreef:

idd, hij had wel erg vreemde denkbeelden over de oorlog.

Inderdaad en die gedachten hadden ds. R.Kok, ds. Fraanje en ds. WC Lamain ook. Vandaar dat die 3 predikanten bij een hoogleraar in Utrecht zijn geweest om kerkrechtelijke informatie te vragen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2004 15:45

Het Weermannetje schreef:Overigens denk ik dat de ggn dichter bij de visie van Kersten zit dan de gergem. :wink:

Grijns, toon maar aan dan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 16:51

Overigens ben ik van mening dat het me geen bal interesseert wat Kersten ervan vond, maar lijkt het me belangrijker wie dichter bij de bijbel staat.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 mei 2004 16:56

Sabra schreef:Het kan zijn dat men aan ds Kersten autoriteit toekent op basis van iets wat ik niet begrijp.

Laten we aub niet aan mensen een bepaalde autoriteit toekennen, maar enkel aan de bijbel en aan de Heilige Geest.

Op een verkeerde inscahtting wordt dus de gehele persoon in de prullebak gestopt.

Ik vrees dat je met weinig andere mensen nog iets kan. Wie is er op deze aarde onfeilbaar?

overigens vind ik het overbodig om de Heilige Geest hierbij te betrekken. De Heilige Geest zal niet anders dan beschreven in de bijbel werken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”