Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 09:44

Beste mensen,

Gisteren kwamen de in Berkenwoude zeer bekende dames van Jehovah's Getuigen weer eens aan de deur. Ik ben dan ook zo iemand die ze niet direct wegjaagt en met hen in discussie gaat.

Vooropgesteld wil ik kwijt dat ik wel enig respect koester voor hun ijver en hun standvastigheid. Hun overtuiging van Gods grote liefde voor de mensen vind ik bemoedigend.

Meestal ontaarden discussies met de beide dames in een sfeer van "we vinden elkaar aardig, maar eens zijn we het niet". De uitdaging die ik van hen meekrijg is: "We hebben een punt. Als jij ons kunt overtuigen op grond van Gods Woord dat we het fout hebben, dan horen we dat heel graag. We zoeken immers de waarheid en die hebben wij ook niet pacht."

Dat is een uitdaging. Ik ben daar gretig op ingegaan, maar ik zit nu met het dillemma dat ik de H. Drieëenheid moet aantonen. Ik heb een redelijk grote Bijbelkennis, maar ik zou wat imput van jullie zekerlijk waarderen. Wie o wie helpt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:58

De Vader, de Zoon en de Geest. En deze drie zijn Een. Helaas weet ik even niet waar het staat.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:25

In 1 Johannes 5:7 staat het volgende.
Want drie zijn er die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord=de Zoon, en de Heilige Geest, en Deze drie zijn een.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:27

Ja, maar je kunt het waarschijnlijk ook makkelijk zo uitleggen dat Het Woord niet de Zoon is.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:34

Aragorn schreef:Ja, maar je kunt het waarschijnlijk ook makkelijk zo uitleggen dat Het Woord niet de Zoon is.

Als ze daar nog moeilijk over doen heb je nog de volgende tekst,
Mattheus 28:19
Gaat dan heen, onderwijst alle volken, dopende in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 10:36

Zeggen ze gewoon dat die drie onderscheidene zijn.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:36

Het Weermannetje schreef:Zeggen ze gewoon dat die drie onderscheidene zijn.

Oke, en dan wijs je weer naar 1 Johannes

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 10:40

Maar kunnen ze niet beweren dat het Woord en de Zoon apart staan dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 10:43

Aan het begin van het Johannesevangelie staat "Het Woord is vleesgeworden". Dan is die vraag ook meteen beantwoord.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:43

Optimatus schreef:Aan het begin van het Johannesevangelie staat "Het Woord is vleesgeworden". Dan is die vraag ook meteen beantwoord.

Idd, kun je er wat mee?

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 25 mei 2004 11:06

Die tekst staat niet in de Bijbel van de Jehova getuigen. Ik heb ooit op school eens een blok hierover gehad. 'k Zal eens kijken of ik die nog ergens boven heb liggen.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2004 11:08

Heeft iemand toevallig de klassiek-Griekse tekst ergens liggen of op internet gevonden? Dan kunnen we het nakijken.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 25 mei 2004 11:59

'k Herrinner me nog van die lessen dat het een discussiepunt is. De jehova getuigen zeggen dat het een aantekening was die er bij gemaakt was en later is 'opgenomen' in de bijbel zelf. (in onze bijbel dan)
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 25 mei 2004 14:07

Optimatus schreef:Heeft iemand toevallig de klassiek-Griekse tekst ergens liggen of op internet gevonden? Dan kunnen we het nakijken.

De Jehova-getuigen gaan er inderdaad vanuit dat dit een toevoeging is. In heel veel handschriften komt het idd niet voor. Vooral die met het Alexandrijnse lettertype meen ik. Het zou ook echter heel goed kunnen dat, omdat er ketterijen (Arius!!, over de drieëenheid...) waren, dat deze gedeeltes gedeleted zijn. Blijft de vraag dat dit niet voorkomen is, want er kwamen ook correcties op de overschrijvingen.

Maar de drieëenheid staat of valt echt niet met dit vers. De Bijbel wemelt van argumenten. Als ik wat meer tijd heb zal ik een opsomming geven. (zit nl. met een Jehovah-getuige aan het bureau, dus heb wel een beetje ervaring met teksten opzoeken hierover... :-) Zal er vast een paar geven: Joh. 1:1 en Fil. 2:6-8, maar die vertalen zij anders!!!!! Dit is een aantoonbare wijziging in de grondtekst om hun ideeën te staven.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 25 mei 2004 16:41

Als ik wat meer tijd heb zal ik een opsomming geven.

Dat is nu dus... :lol:

Je hebt allereerst de teksten waar God in het meervoud over Zichzelf spreekt: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis (Gen. 1:26), bij de torenbouw van Babel: "Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren" (Gen. 11:7), etc. Dit is geen pluralis majestatis (beleefdheidsvorm, vgl. een dominee die zegt: "Wij dan, gezanten van Christus wege, bidden u: laat u met God verzoenen!") zoals de Jehovah-getuigen beweren. Als je naar de context kijkt past een pluralis majestatis totaal niet, en verder komt deze vorm bij de Romeinse keizers pas voor het eerst voor.

Vervolgens heb je de teksten waar God twee keer in voor komt. Bijvoorbeeld Ps. 110:1 "De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand".

Dan heb je nog de teksten waar het letterlijk wordt gezegd: Joh. 1:1 "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God." De Jehovah-getuigen vertalen dat laatste anders: "en het Woord was een God". Jezus was wel goddelijk, maar geen God.
Fil. 2:6-8: "Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises." Ook deze tekst vertalen ze anders. Hoe precies heb ik niet paraat.

Misschien kun je hier wat mee?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”