Zondag/Sabbat/Hypocriet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Zondag/Sabbat/Hypocriet...

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2004 13:22

Speciaal voor Henkie...

Ik zei:
Lief Weermannetje,

de zevende dag, wat jammer dat christelijk Nederland (en niet alleen Nederland) er zonodig de eerste dag van gemaakt heeft. Als je echt consequent bent, moet je het goed doen. Anders vind ik het uitermate hypocriet.

Weermannetje:
Dat komt door de opstanding van Christus.

Spirit:
god zegt ons dat het verstandig is om zo af en toe de tijd te nemen voor onszelf en voor hem. binnen de 6daagse werkweek van toen met dagen van zeker 12 uur werken was het beter als je daar een hele dag voor nam.
Als ik op maandagavond een stuk bijbelstudie doe (wat ik te weinig doe) en op zaterdag lekker uitrust kan ik denk ik op zondag best voetballen, wat ik nooit doe, want ik moet dan meestal werken

misschien werkt dit beter

Weermannetje:
Lees even de tien geboden...

Soms krijg ik dezelfde neigingen als Aragorn:

Spirit:
goed, heel leuk en aardig die 10 geboden, maar vervolgens zegt jezus dus dat de mens er niet voor de sabbat is, maar de sabbat voor de mens, en wat weegt er dan zwaarder? voor mij jezus, maar voor jou misschien niet en we zijn weer terug bij het onderwerp van 1 of meerdere leren

en op het moment dat ik dingen blijf herhalen betekent dat dat ik geen of dom antwoord heb gehad, dus trek dat vooral jezelf aan

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 13:36

ja, het zou consequenter zijn, maar ja, de kerk heeft ooit besloten en wat doe je er dan nog aan

voor de rest vind ik het gruwelijk irrelevant

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Re: Zondag/Sabbat/Hypocriet...

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 13:56

kurtyo schreef:Speciaal voor Henkie...

Ik zei:
Lief Weermannetje,

de zevende dag, wat jammer dat christelijk Nederland (en niet alleen Nederland) er zonodig de eerste dag van gemaakt heeft. Als je echt consequent bent, moet je het goed doen. Anders vind ik het uitermate hypocriet.

Weermannetje:
Dat komt door de opstanding van Christus.

Spirit:
god zegt ons dat het verstandig is om zo af en toe de tijd te nemen voor onszelf en voor hem. binnen de 6daagse werkweek van toen met dagen van zeker 12 uur werken was het beter als je daar een hele dag voor nam.
Als ik op maandagavond een stuk bijbelstudie doe (wat ik te weinig doe) en op zaterdag lekker uitrust kan ik denk ik op zondag best voetballen, wat ik nooit doe, want ik moet dan meestal werken

misschien werkt dit beter

Weermannetje:
Lees even de tien geboden...

Soms krijg ik dezelfde neigingen als Aragorn:

Spirit:
goed, heel leuk en aardig die 10 geboden, maar vervolgens zegt jezus dus dat de mens er niet voor de sabbat is, maar de sabbat voor de mens, en wat weegt er dan zwaarder? voor mij jezus, maar voor jou misschien niet en we zijn weer terug bij het onderwerp van 1 of meerdere leren

en op het moment dat ik dingen blijf herhalen betekent dat dat ik geen of dom antwoord heb gehad, dus trek dat vooral jezelf aan

Oke, wat dat laatste betreft staan we dus 1-1. Jezus is ook voor mij belangrijker, maar het lijkt hier wel of je met verschillende geloven in Christus kunt geloven.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 13:59

volgens mij hoort dit meer bij het topic van 1 of meerdere leren maar niet bij t feit of t hypocriet is om sabbat op zondag te vieren

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 14:13

Is het niet. Komt door Christus opstanding.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 mei 2004 14:50

Er vanuit gaande dat Jezus op zondag is opgestaan. Een feit dat nogal betwistbaar is en niet met zekerheid gezegd kan worden in verband met de meerdere sabbaths rond Pascha.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 14:53

En dan nog, waarom zou de dag van Jezus' opstanding de norm voor de rustdag moeten zijn? Opstanding lijkt me weinig te maken hebben met rust, dan zou je eerder Stille Zaterdag moeten nemen.

Maargoed, het boeit me ook niet zo heel veel. De vroege christenen vonden het fijn om de opstandingsdag wekelijks te herdenken, en aangezien ze toch nog een rustdag moesten hebben lieten ze dat maar samenvallen denk ik zo.

henk77

Berichtdoor henk77 » 24 mei 2004 23:04

ik denk niet dat ze het daarom zo hebben gedaan. het kom idd dooor de opstanding van jezus dat ze toen de dagen gewijzigd hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 23:09

henk77 schreef:ik denk niet dat ze het daarom zo hebben gedaan. het kom idd dooor de opstanding van jezus dat ze toen de dagen gewijzigd hebben.

Dus hebben ze het wel zo gedaan zoals ik zei.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 mei 2004 23:13

Sabra schreef:Er vanuit gaande dat Jezus op zondag is opgestaan. Een feit dat nogal betwistbaar is en niet met zekerheid gezegd kan worden in verband met de meerdere sabbaths rond Pascha.

In de Bijbel staat heel duidelijk dat De Heer op de eerste dag der week opgestaan is. het was na de sabbat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2004 00:02

Hehe lekker belangrijk... het gaat om die rustdag... das goed voor eens mens... 1 dag in de week tot rust komen die dag aan wijden :) Of je dat nou op zaterdag of zondag doet... zou het God daar nou in wezen om gaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 08:27

Marnix schreef:Hehe lekker belangrijk... het gaat om die rustdag... das goed voor eens mens... 1 dag in de week tot rust komen die dag aan wijden :) Of je dat nou op zaterdag of zondag doet... zou het God daar nou in wezen om gaan?

Ja tuurlijk. Hij heeft daar toch een bepaalde dag voorgezet. dat moet je niet even zelf gaan invullen.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 08:27

Nee ik denk het niet. Alleen is het voor het Christendom wel belangrijk om aan te geven dat er wel degelijk verschil is tussen jodendom en Christendom. De joden zullen dus gewoon de sabbath op zaterdag blijven vieren omdat ze niet geloven dat Jezus al is gekomen. Zij verwachten Hem nog steeds. Terwijl de Christenen geloven in een opgestane Heer, en ze de sabbath dus op Zijn opstandings dag zijn gaan vieren.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 08:30

joepie schreef:Nee ik denk het niet. Alleen is het voor het Christendom wel belangrijk om aan te geven dat er wel degelijk verschil is tussen jodendom en Christendom. De joden zullen dus gewoon de sabbath op zaterdag blijven vieren omdat ze niet geloven dat Jezus al is gekomen. Zij verwachten Hem nog steeds. Terwijl de Christenen geloven in een opgestane Heer, en ze de sabbath dus op Zijn opstandings dag zijn gaan vieren.

In de tien geboden staat toch dat je de sabbatdag moet heiligen, nou dat is de zondag geworden met de opstanding van de Heer. De tien geboden gelden nu nog dus..

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 08:43

Maar dat kun je dus gaan betwisten of het inderdaad zo is.
Want er staat nergens in de Bijbel dat na de opstandig van Christus dus de opstandingsdag als sabbath is gaan gelden.
En als het wel zo is, zou ik het wel eens willen zien.

Terug naar “Archief”