Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 23:25

Brion schreef:
jacobH schreef:Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen.

Ben je je nu eigenlijk bewust wat je hier schrijft? Je zegt letterlijk tegen iemand dat hij mensen in de hel laat verdwijnen? Als je zoiets zegt, dan is er toch iets mis met je?

En als jouw opvatting is dat je je naaste moet OVERTUIGEN, zie je dan ook waar dat in dit topic toe leidt? Jij bent nu bezig met overtuigen, en mijn weerzin wordt steeds groter! Echt effectief is je overtuigingsdrang dus niet..........Je bereikt het tegendeel. Kan je dat niets schelen?

het is misschien wat plastisch uitgedrukt. Maar in weze komt het daar toch wel op neer. Weten het goud in je bezit te hebben en dat weigeren door te vertellen. Dat moet de armoedzaaier omkomen. En daar ben dan toch eigenlijk schuldig aan.

overigens moet ik toe geven dat het met mij, hoewel ik het anders zou omschrijven, niet beter is gesteld. Hoevele malen laat ik de kans voorbij gaan om het evangelie te verkondigen.
Het gaat met er dus niet om dat ik beter ben, ik wil alleen het inconcequente van zo'n houding aangeven.

tja ik kan ook niet helpen dat jouw weerzin groter wordt. Ik vind dat uiteraard jammer, maar ik ga je niet naar de mond praten.
Laatst gewijzigd door jacobH op 12 mei 2004 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 23:27

jacobH schreef:Het is niet zo moeilijk om te weten wat God vind. Dat staat namelijk allemaal in de bijbel. Geen probleem dus. Behalve dan als het allemaal nie zo aan staat. Dan moet je gaan draaien.

Hier zie ik toch wat probleempjes. Want de bijbel is niet altijd even eenduidig... of je moet de stelling willen verdedigen dat iedereen die een andere uitleg heeft dan jou dat doet omdat het hem niet zo aanstaat en daarom maar gaat draaien. Dat lijkt me een ietwat gewaagde stelling...

Maar verder: goed bezig jullie, op deze manier kunnen we tenminste weer fatsoenlijk discussieren! :D

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 mei 2004 23:28

jacobH schreef: Weten het goud in je bezit te hebben en dat weigeren door te vertellen.

Je verwoordt het eigenlijk uitstekend. JIJ hebt het goud in bezit, en ik niet.
Ik ben geen seconde jaloers op je.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 23:30

Brion schreef:
jacobH schreef: Weten het goud in je bezit te hebben en dat weigeren door te vertellen.

Je verwoordt het eigenlijk uitstekend. JIJ hebt het goud in bezit, en ik niet.
Ik ben geen seconde jaloers op je.

je leest met niet goed.

Ik heb het nu over de mening van een iemand die zelf Christus heeft maar geen enkele behoefte heeft iemand anders te overtuigen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 23:32

Aragorn schreef:
jacobH schreef:Het is niet zo moeilijk om te weten wat God vind. Dat staat namelijk allemaal in de bijbel. Geen probleem dus. Behalve dan als het allemaal nie zo aan staat. Dan moet je gaan draaien.

Hier zie ik toch wat probleempjes. Want de bijbel is niet altijd even eenduidig... of je moet de stelling willen verdedigen dat iedereen die een andere uitleg heeft dan jou dat doet omdat het hem niet zo aanstaat en daarom maar gaat draaien. Dat lijkt me een ietwat gewaagde stelling...

Maar verder: goed bezig jullie, op deze manier kunnen we tenminste weer fatsoenlijk discussieren! :D

hmm zo star ben ik niet hor. Dat denken jullie wel maar dat valt reuze mee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 23:32

jacobH schreef:Jammer dat we zover uit elkaar liggen. Het probleem met de eerste christen gemeente was het volgende.

Ze werden vervolgd omdat ze een meer godendom verwierpen. Het was in die tijd dat mensen hoewel ze de ene afgod aanhingen ook de andere aanbaden. Dat schepte een band in het oude Rome. De Christenen werden zo vervolgd omdat ze dat juist niet deden. En ik zou dat graag willen voortzetten.

Het christelijk geloof is niet pluriform. Er is maar een waarheid. En die staat beschreven in de bijbel. Alles was niet klopt daarmee is onbijbels en dus in Gods ogen verwerpelijk. Het elkaar vrijlaten is iets wat niet in de bijbel terug is te vinden. En als dat wel zo is zou ik daar graag een gefundeerde onderbouwing voor willen zien. Dat wil wel zeggen dat ik in enige mate de traditie geen probleem vind.

De Bijbel laat zich over heel veel dingen niet uit en spreekt zich op sommige punten zelfs tegen: Amerika wordt niet genoemd maar bleek wel achter de horizon te liggen (voorbij Ierland). Gij zult niet doden is een gebod, maar intussen moesten praktizerende homo's en anderen wel worden gedood (Leviticus).

Het Christelijk geloof is ontzettend pluriform. Kijk maar naar de Afrikaanse kerken. Die hebben een totaal andere manier van geloofsbelevenis dan wij. Dat geldt ook voor de Orthodoxen. Ik durf met zekerheid te beweren dat wij niet de Ware Kerk van de Here hebben. Niet de PKN, niet de GerGem, niet de RKK.
jacobH schreef:De RK staat te ver van me af. Ik kan die leer onmogelijk nog de ware leer vinden. De oud katholieken staan integenstelling wel veel dichter bij mij. Maria speelt een rol bij de zaligheid. Het offer van Christus was daar meer dan genoeg voor. Daar hebben we Maria niet bij nodig. Een mens heeft niet aan het offer mee geholpen.

Wat zet die Oud-Katholieke Kerk dan dichter bij jou dan Rome?

Christus heeft ons twee geboden meegegeven: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelve. Dat moet toch voldoende zijn?

De Wet is immers vervuld met het offer van onze Here Jezus Christus.
jacobH schreef:Ik ben blij dat je Christus als Zaligmaker erkent. Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen. (Lu 14:23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;) lijkt me verre van vrijblijvend.

Karel de Grote gaf de Saksen twee keuzes: De doop of de dood. Me dunkt dat dit geen manier van bekeren is maar een gedwongen Amen-zeggen. Dat werkt niet. De mens zal toch uiteindelijk zelf individueel Amen tegen de Here moeten zeggen. Ik kan mensen vertellen over de H. Drievuldigheid, maar de ander moet zelf die laatste stap zetten. Ik kan geen twee levens leven.
jacobH schreef:overigens als je dit niet had gezegd dan had ik je onder de vrijzinnige geschaard. Je hebt namelijk een belangrijk merkteken. Lekker vrij laten iedereen. Iedereen zijn ding...........

Precies. Ik kan, zoals gezegd, geen twee levens leven. Eén is al lastig genoeg.

Ook een vriendelijke groet :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 23:47

Optimatus schreef:
jacobH schreef:Jammer dat we zover uit elkaar liggen. Het probleem met de eerste christen gemeente was het volgende.

Ze werden vervolgd omdat ze een meer godendom verwierpen. Het was in die tijd dat mensen hoewel ze de ene afgod aanhingen ook de andere aanbaden. Dat schepte een band in het oude Rome. De Christenen werden zo vervolgd omdat ze dat juist niet deden. En ik zou dat graag willen voortzetten.

Het christelijk geloof is niet pluriform. Er is maar een waarheid. En die staat beschreven in de bijbel. Alles was niet klopt daarmee is onbijbels en dus in Gods ogen verwerpelijk. Het elkaar vrijlaten is iets wat niet in de bijbel terug is te vinden. En als dat wel zo is zou ik daar graag een gefundeerde onderbouwing voor willen zien. Dat wil wel zeggen dat ik in enige mate de traditie geen probleem vind.

De Bijbel laat zich over heel veel dingen niet uit en spreekt zich op sommige punten zelfs tegen: Amerika wordt niet genoemd maar bleek wel achter de horizon te liggen (voorbij Ierland). Gij zult niet doden is een gebod, maar intussen moesten praktizerende homo's en anderen wel worden gedood (Leviticus).

Het Christelijk geloof is ontzettend pluriform. Kijk maar naar de Afrikaanse kerken. Die hebben een totaal andere manier van geloofsbelevenis dan wij. Dat geldt ook voor de Orthodoxen. Ik durf met zekerheid te beweren dat wij niet de Ware Kerk van de Here hebben. Niet de PKN, niet de GerGem, niet de RKK.
jacobH schreef:De RK staat te ver van me af. Ik kan die leer onmogelijk nog de ware leer vinden. De oud katholieken staan integenstelling wel veel dichter bij mij. Maria speelt een rol bij de zaligheid. Het offer van Christus was daar meer dan genoeg voor. Daar hebben we Maria niet bij nodig. Een mens heeft niet aan het offer mee geholpen.

Wat zet die Oud-Katholieke Kerk dan dichter bij jou dan Rome?

Christus heeft ons twee geboden meegegeven: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelve. Dat moet toch voldoende zijn?

De Wet is immers vervuld met het offer van onze Here Jezus Christus.
jacobH schreef:Ik ben blij dat je Christus als Zaligmaker erkent. Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen. (Lu 14:23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;) lijkt me verre van vrijblijvend.

Karel de Grote gaf de Saksen twee keuzes: De doop of de dood. Me dunkt dat dit geen manier van bekeren is maar een gedwongen Amen-zeggen. Dat werkt niet. De mens zal toch uiteindelijk zelf individueel Amen tegen de Here moeten zeggen. Ik kan mensen vertellen over de H. Drievuldigheid, maar de ander moet zelf die laatste stap zetten. Ik kan geen twee levens leven.
jacobH schreef:overigens als je dit niet had gezegd dan had ik je onder de vrijzinnige geschaard. Je hebt namelijk een belangrijk merkteken. Lekker vrij laten iedereen. Iedereen zijn ding...........

Precies. Ik kan, zoals gezegd, geen twee levens leven. Eén is al lastig genoeg.

Ook een vriendelijke groet :)

we liggen idd heel ver uit elkaar. jammer is dat. Helaas zie ik een aantal dingen die wat mij betreft niet kloppen met de bijbel.

ik wil daar best met je over in discussie, het heeft alleen weinig zin als je Gods Woord niet als onfeilbaar ziet. Zie je dat wel dan ga ik graag het gesprek met je aan. Misschien kunnen we dan nog wat van elkaar leren.

met vr gr
JacobH

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 23:52

Ik zie de Bijbel als het Woord Gods en als zodanig onfeilbaar. Dat neemt niet weg dat er tekstgedeelten zijn die ik niet meer van toepassing vind. Christus' enig offer heeft de Wet voltooid. We hoeven ons niet meer aan alle Joodse spijswetten te houden. We hoeven geen lammeren meer te offeren en ik heb ook nog nooit één druppel bloed aan een deurpost gesmeerd.

Ik plaats hele grote vraagtekens bij de vertalingen die in omloop zijn en bij de kennis van een heleboel mensen inzake de tijd en de cultuur waarin het Woord is geschreven.

Er zijn zoveel uitdrukkingen en culturele aspecten in de Bijbel die voor iemand van toen zo gewoon waren maar in onze tijd bijna tot rampen leiden, zoals de investituurstrijd.

Ik ga zeer graag met je in discussie, jouw feitelijke Bijbelkennis is bewonderenswaardig. Ik hoop alleen wel dat je open staat voor ideeën van anderen en ondanks tegengestelde meningen "gezellig" blijft.

Kopje thee om mee te beginnen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 mei 2004 00:01

Optimatus schreef:Ik zie de Bijbel als het Woord Gods en als zodanig onfeilbaar. Dat neemt niet weg dat er tekstgedeelten zijn die ik niet meer van toepassing vind. Christus' enig offer heeft de Wet voltooid. We hoeven ons niet meer aan alle Joodse spijswetten te houden. We hoeven geen lammeren meer te offeren en ik heb ook nog nooit één druppel bloed aan een deurpost gesmeerd.

Ik plaats hele grote vraagtekens bij de vertalingen die in omloop zijn en bij de kennis van een heleboel mensen inzake de tijd en de cultuur waarin het Woord is geschreven.

Er zijn zoveel uitdrukkingen en culturele aspecten in de Bijbel die voor iemand van toen zo gewoon waren maar in onze tijd bijna tot rampen leiden, zoals de investituurstrijd.

Ik ga zeer graag met je in discussie, jouw feitelijke Bijbelkennis is bewonderenswaardig. Ik hoop alleen wel dat je open staat voor ideeën van anderen en ondanks tegengestelde meningen "gezellig" blijft.

Kopje thee om mee te beginnen?

aangenomen!!

morgen maar verder gaan. Laten we het gestructureerd aanpakken. Vind het wel aardig om te beginnen met welke wetten we nog moeten leven en welke zijn vervuld in Christus.

je hebt de aanzet gegeven, ik zal er morgen wel op reageren.

met vr gr

JacobH

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 00:11

jacobH schreef:
Aragorn schreef:

hmm zo star ben ik niet hor. Dat denken jullie wel maar dat valt reuze mee.

Ik weet niet of je zo bent, maar impliceert jouw opmerking dat niet dan?

Btw: ik vind het een interessante discussie over welke wetten nog wel en welke niet van toepassing zijn! Maar ik denk dat henkie dat liever in een nieuw topic ziet... :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2004 07:13

Ik wacht met spanning af, Jacob. Start jij het topic? Ik kan pas maandag weer antwoorden, want ik ben een weekendje naar Duitsland (trouwerij).

Prettig weekeinde.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 mei 2004 07:16

Optimatus schreef:Ik wacht met spanning af, Jacob. Start jij het topic? Ik kan pas maandag weer antwoorden, want ik ben een weekendje naar Duitsland (trouwerij).

Prettig weekeinde.

is goed hij staat hier

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5836&highlight=

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 mei 2004 22:17

Napoleon schreef:ik wordt alleen een beetje ziek van die mensen die jaren zelden in de kerk kwamen, en nu zo'n beetje het bezwaardtste zijn van allemaal. maar goed, dat zijn zo ongeveer beroepsbezwaarden, die zijn ook al bezwaard als er een boom in de straat geplant gaat worden (net zoals ze bezwaard zouden zijn als er geen boom geplant ging worden).

maar goed, ik heb gehoord dat er op veel plaatsen gelukkig wel wat geregeld is als noodkerkgebouw (schoolaula's o.i.d.), hoeven er geen hagepreken gehouden te worden :D

Wat klets je nou. Bezwaarden zijn altijd de trouwste kerkgangers geweest.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:17

Brion schreef:
Memmem schreef:Als de PKN doet wat ze zeggen mag Ds Vlietstra helemaal niet preken want hij word dan op 1 mei uit het ambt gezet. Ws klopt het stukje in de krant niet helemaal.

Dat is niet juist. Ds. Vlietstra mag preken zoveel hij wil en waar hij maar wil. Alleen niet in een PKN-kerk. Hij is namelijk niet Hervormd meer en behoort ook niet tot de PKN. Dus zal hij een gebouw moeten zoeken waar hij wel kan preken. Zo simpel is dat.

Dit is ouwe koeien uit de sloot halen, maar ik ben het hier absoluut niet mee eens. Vlietsra en Vlastuin zijn beide bezwaarde dominees en hebben een groep van zo'n 2000 mensen achter zich staan. die 2000 mensen vertolken een grote groep van de kerkgangers van Katwijk. Zij hebben jarenlang, en hun voorgeslachten ook, geld in het laatje gebracht. Er zijn 5 kerken in Katwijk. Dus dat zou beteken als je kerken onder de kerkgangers zou verdelen (wat eerlijk zou zijn) dat ze minstens de oude of de nieuwe kerk zouden krijgen. Nu worden de broeders en al die mensen die jarenlang in de kerken gekerkt hebben er zomaar uitgegooid. en in een hokje gedumd wat levensgevaarlijk is. Waar is de broederlijke liefde van de PKN gebleven!!!!!!!!!!! En dan te bedenken dat die fusie doorgedramd is door een man die helemaal niet van hervormde komaf is. Hij komt namelijk uit de gergem vandaan.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mei 2004 18:28

japijo schreef:Nu worden de broeders en al die mensen die jarenlang in de kerken gekerkt hebben er zomaar uitgegooid. en in een hokje gedumd wat levensgevaarlijk is. Waar is de broederlijke liefde van de PKN gebleven!!!!!!!!!!! En dan te bedenken dat die fusie doorgedramd is door een man die helemaal niet van hervormde komaf is. Hij komt namelijk uit de gergem vandaan.

- "Broeders en zusters die jarenlang in de kerken gekerkt hebben" worden er niet uitgegooid, maar stappen uit de PKN.
- Als in de 2e kamer een wetsvoorstel met 80 tegen 70 stemmen wordt aangenomen, wordt het er dan "doorgedramd"? Of is misschien de bedenker een "drammer"?
- Je hebt het over "levensgevaarlijk". Wat bedoel je daarmee?

Terug naar “Archief”