Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 12:57

jacobH schreef:
Het Weermannetje schreef:Kennis van zonde komt van God.

en dus.... ga je wachten totdat je kennis krijgt?

jammer voor je maar dat verteld de wet je. En die heb je vast al eens gehoord.

Waarschijnlijk verbreekt de wet jou harde hart niet. Maar geef daar aub God niet de schuld van.

Doe ik ook niet. En wat de zonde inhoudt leer ik van God.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 mei 2004 13:02

kootje schreef:
Het Weermannetje schreef:God vragen om genade, zondaar weet dat hij zondig is. Weet ook dat het alleen van Gods kant nog kan komen.

Desondanks pleit David toch op Gods beloften: "Een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten". Het is tot meerder eer van God als Hij een zondaar genadig is, daar pleit David op. Doe dat nou ook es. Zo van: U belooft dat ieder die tot U komt niet uitgeworpen zal worden (Joh. 6:37), hier ben ik dan, werp mij alstublieft dan niet uit, want dat zou tegen uw belofte zijn! U belooft eveneens dat een ieder die bidt, ontvangen zal, een ieder die zoekt vinden zal, die klopt, opengedaan zal worden, als ik dan tot U bid, geldt die belofte ook mij, en ofschoon ik het niet waard ben, zult U mij toch geven waar ik om bid: om Uw Heilige Geest, om geloof.

dat is nu het verschil tussen echt en onecht. Petrus en Judas. De tollenaar en de farizeer enzv enzv

jammer dat mensen theologisch hun zonde willen rechtpraten. Dat is in en in triest.

verder begrijp ik je aandringen wel, maar dit is nou net wat een mens een ander niet kan geven. Daarom moet je het niet nalaten hoor!!
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 mei 2004 13:03

Het Weermannetje schreef:
jacobH schreef:
Het Weermannetje schreef:Kennis van zonde komt van God.

en dus.... ga je wachten totdat je kennis krijgt?

jammer voor je maar dat verteld de wet je. En die heb je vast al eens gehoord.

Waarschijnlijk verbreekt de wet jou harde hart niet. Maar geef daar aub God niet de schuld van.

Doe ik ook niet. En wat de zonde inhoudt leer ik van God.

HC

Waaruit kent gij uw ellende?

uit de wet Gods

vraag 3 uit mijn hoofd
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 13:05

Oke, lees die zondagen ervoor ook even en de rest.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 mei 2004 13:10

Het Weermannetje schreef:Oke, lees die zondagen ervoor ook even en de rest.

jij hebt er nogal problemen mee geloof ik om iemand gelijk te geven.

Als ik zeg dat door de wet er zonde/ellende kennis is dan heb ik daar gewoon gelijk in op basis van de HC

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2004 13:20

En op basis van de bijbel ook, begin van de Romeinen-brief.

Inderdaad Weermannetje.... je moet wel altijd het laatste woord hebben he... je zou iemand maar eens gelijk moeten geven he... Het lijkt er op dat je hier alleen maar anderen wil overtuigen van jou mening... zonder dat je naar ze luistert... Ik hoop dat je wat opener wordt om ook van anderen te leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 13:52

jacobH schreef:

Als ik zeg dat door de wet er zonde/ellende kennis is dan heb ik daar gewoon gelijk in op basis van de HC

Heb je gewoon gelijk gegeven dat je door de wet je ellende leert kennen. Maar ik wilde zeggen dat er meer staat. Enne, over gelijk geven: Ik heb weleens iets beweerd wat goed onderbouwd werd, en toch bleef jezelf ook bij je standpunt. Volgens mij is het een aardige loopgravenoorlog.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 mei 2004 13:57

Het Weermannetje schreef:
jacobH schreef:

Heb je gewoon gelijk gegeven dat je door de wet je ellende leert kennen. Maar ik wilde zeggen dat er meer staat. Enne, over gelijk geven: Ik heb weleens iets beweerd wat goed onderbouwd werd, en toch bleef jezelf ook bij je standpunt. Volgens mij is het een aardige loopgravenoorlog.

wat hebben jullie vandaag. Alweer iemand die mij ergens van beschuldigt zonder dat hard te maken.

daarom zou je dat stukje van prekenweb moeten luisteren. Misschien kunnen we dan weer verder gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 14:06

Jacob, je zou het ook even kunnen overtypen of de belangrijkste punten kort samenvatten. :wink:
Ik ben er ook nooit zo van gecharmeerd als weermannetje zegt: lees de bijbel maar, ipv ff uit te leggen wat hij bedoelt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 14:08

Dank je, pb graag.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 mei 2004 14:09

Aragorn schreef:Jacob, je zou het ook even kunnen overtypen of de belangrijkste punten kort samenvatten. :wink:
Ik ben er ook nooit zo van gecharmeerd als weermannetje zegt: lees de bijbel maar, ipv ff uit te leggen wat hij bedoelt.

als je het stukje echt wil horen dan is er een weg.

mijn part schrijf je het even om in wav en stop je het in een cd speler

de handleiding staat op prekenweb.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 14:49

jacobH schreef:
Aragorn schreef:Jacob, je zou het ook even kunnen overtypen of de belangrijkste punten kort samenvatten. :wink:

als je het stukje echt wil horen dan is er een weg.

mijn part schrijf je het even om in wav en stop je het in een cd speler

de handleiding staat op prekenweb.nl

Ja, dat snap ik ook wel, maar als je de inhoud ervan aan weermannetje door wilt geven is er ook een weg.. 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mei 2004 15:50

weermannetje.

Zolang jij dit niet bijbels kunt onderbouwen, en dit nog steeds als waarheid ziet. Dan heeft het geen enkele zin om verder te praten over hoe wij de bijbel zien. (dat weet je nu wel).

Dus voor de 4e keer aan jou de eer, om dit bijbels te onderbouwen.
Het Weermannetje schreef:Kijk, zodra God mij gaat bekeren, dan leert Hij mij eerst zien hoe zondig ik ben. Hierdoor leer ik te buigen voor het Goddelijk recht. En dan is er voor de uitverkoren zondaar het wonder dat Christus nog naar hem, zo'n verdoemelijk iemand nog wil omzien. Maar als God mij niet bekeert dan ga ik uit mijzelf echt niet naar God toe.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 mei 2004 21:12

Het Weermannetje schreef:Ik kan je ook een boek aanraden: De gereformeerde dogmatiek van ds.Kersten. En daarin bedankt hij Dr. Steenblok voor het nakijken ervan.

Ik heb maar weer opgezocht wat Kersten onderschreef in 1948:

Vr. 82 Tot wie worden de beloften van het verbond gericht?
Antw. Tot allen die het evangelie horen, en tot hun zaad, Hand. 2:39 "U komt de belofte toe en uw kinderen".

Vr. 83 Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking ervan?
Antw. Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven. Joh. 3:18 "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."

Vr. 84 Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Antw. Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in wie al de beloften "ja en amen" zijn, Joh. 3:36 "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven".

Hoezo onvoorwaardelijk !

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mei 2004 23:49

Speedy schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik kan je ook een boek aanraden: De gereformeerde dogmatiek van ds.Kersten. En daarin bedankt hij Dr. Steenblok voor het nakijken ervan.

Ik heb maar weer opgezocht wat Kersten onderschreef in 1948:

Vr. 82 Tot wie worden de beloften van het verbond gericht?
Antw. Tot allen die het evangelie horen, en tot hun zaad, Hand. 2:39 "U komt de belofte toe en uw kinderen".

Vr. 83 Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking ervan?
Antw. Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven. Joh. 3:18 "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."

Vr. 84 Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Antw. Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in wie al de beloften "ja en amen" zijn, Joh. 3:36 "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven".

Hoezo onvoorwaardelijk !
precies, onvoorwaardelijk ;-)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”