Moderator: Moderafo's
18 En al deze dingen zijn42) uit God, Die ons met Zichzelven43) verzoend heeft door44) Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God45) was in Christus de wereld met46) Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.47)
Inspector Morse schreef:Een mens wordt verzoend met God door zo goed als mogelijk het voorbeeld van Jezus na te volgen. Zo leeft hij het leven zoals het bedoeld is.
Ik geloof niet dat dit bijbels is. tenzij je het simpele "volg mij" (laat alles maar los, en volg mij)
Anderzijds geloof ik heel sterk in de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen. Het voorbeeld is gesteld door Jezus, doe er iets mee volgens jouw persoonlijke mogelijkheden.
Met de klassieke verzoeningsleer (Hij is gestorven voor onze zonden) kan ik echt niets. Het spijt me oprecht.
Jezus dronk met Zijn disipelen en met jou (volgenling van Jezus). Hij zegt: dit is mijn lichaam dat voor u vergoten wordt, drink dat tot mijn gedachtenis. (hoe drink jij mee, wat is voor jou de inhoud?)
Jezus zij aan het kruis: mijn God, mijn God waarom hebt u mijn verlaten? (wat is het antwoord op deze vraag?)
Als je niks aan de verzoeningsleer hebt, waarom moet het dan nog goed komen tussen jou en God?
Vooreerst ben sta ik in een kritische traditie tegenover de bijbel. Ik weet dus niet of deze woorden letterlijk door Jezus uitgesproken. Maar om op je vraag te beantwoorden: Wie het leven (be)leeft zoals het bedoelt is door God zal lijden. Die persoon zal het niet gemakkelijk hebben. Jezus is hier het archétype, het ultieme voorbeeld. Door hem proberen na te volgen zal ik ook lijden en afzien.
Jezus zij aan het kruis: mijn God, mijn God waarom hebt u mijn verlaten? (wat is het antwoord op deze vraag?)
Dit vind ik één van de meest mysterieuze verzen uit het N.T. Voor mij is het bevestiging van mijn unitarische opvattingen, namelijk dat Jezus mens was en niet God. Net zoals wij voelde Jezus zich soms ook helemaal verlaten door God. Mijn uiteindelijke opvatting is dat God de mens nooit verlaat maar dat de mens in geval van opperste vertwijfeling wel God kan kwijtraken.
Als je niks aan de verzoeningsleer hebt, waarom moet het dan nog goed komen tussen jou en God?
Ik heb gesteld dat ik niets met de KLASSIEKE verzoeningsleer heb. Uiteraard voel ik ook aan dat we vaak leven zoals God het niet bedoeld heeft en daarom moet ik het voorbeeld van Jezus trachten te volgen om dichter bij God te komen.
Ik heb gesteld dat ik niets met de KLASSIEKE verzoeningsleer heb. Uiteraard voel ik ook aan dat we vaak leven zoals God het niet bedoeld heeft en daarom moet ik het voorbeeld van Jezus trachten te volgen om dichter bij God te komen.
henk77 schreef:stelling: Hoe word ik nu met God verzoend!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten