Hypocriet ben je

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Hypocriet ben je

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2004 18:32

als je belijdt dat bekering Gods werk is en vervolgens blijft wie je bent!

Als het nu werkelijk waar is dat het Zijn werk is, dan is er toch geen andere tijdsbesteding te bedenken dan Hem vragen om je te bekeren?

Of zie ik het te radicaal/verkeerd?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Re: Hypocriet ben je

Berichtdoor Mapleleaf » 17 mei 2004 18:54

TheKeimpe schreef:als je belijdt dat bekering Gods werk is en vervolgens blijft wie je bent!

Als het nu werkelijk waar is dat het Zijn werk is, dan is er toch geen andere tijdsbesteding te bedenken dan Hem vragen om je te bekeren?

Mee eens. Het bezig zijn met de Heere en Zijn dienst zou niet alleen de tijdsbesteding moeten zijn van alle wedergeboren christenen maar ook van hen die met hun verstand heel goed weten waar ze naar op weg zijn.

Ik vind het daarom ook erg moeilijk, en vooral op zondag, als ik geen lust voel om de Heere te zoeken. Vaak helpt het dan wel als ik de Heere vraag of Hij me wil helpen en een stukje uit de bijbel lees.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Hypocriet ben je

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 19:12

TheKeimpe schreef:als je belijdt dat bekering Gods werk is en vervolgens blijft wie je bent!

eerste ben ik het mee eens. Het kan niet zo zijn dat God in jou heeft gewerkt, en jij je bekeert hebt. En daarna niks aan je verandert, God verandert niet zomaar wat. Hij verandert je helemaal, dus je kan niet meer zijn wie je was. Want je bent opnieuw geboren.

het 2e is denk ik niet helemaal waar. God heeft jou verandert, dan is het gek om geen gehoor te geven op de dagelijkse opdracht: bekeer je. strijd! God keert jou niet om, God geeft jou kracht zodat jij je om kan keren. (zonder Hem kan je niks) maar het is vreemd om te zeggen: God ik zit hier, wilt u mij omkeren? Nee je moet luisteren naar God, en je opdraaien van alles wat niet met God te maken heeft. En dit niet uit eigen kracht maar uit de kracht die je mag ontvangen van Christus. en zijn Geest.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 23:23

Precies. Gedeeltelijk mee eens! Maar alleen maar bidden om bekering lijkt me niet goed.

Als je gelooft dat alleen God er voor kan zorgen dat je bij Hem komt.... waarom probeer je dan niet een stap naar Hem toe te zetten? Als het je lukt weet je dat God voor je zorgt :)

God zorgt ervoor dat je het kunt... niet dat je het doet. Als je het dus zelf niet probeert kom je geen stap vooruit.... dat is dan niet omdat God niet wil maar omdat jij niet probeert...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mei 2004 12:34

Ik denk dat jullie me niet helemaal begrijpen.

ik zeg:
ALS je zegt dat bekering enkel en alleen Gods werk is, DAN is het hypocriet om je met andere zaken bezig te houden dan vragen of Hij dat wil doen.

Dit in reactie op mensen die er altijd maar op hameren dat bekering enkel en alleen Gods werk is, en daarbij stellen dat het noodzakelijk is om "bekeerd te worden" en vervolgens niet vragen om bekering.
Volgens mij is het zeggen dat bekering Gods werk is in dat geval meer een mooi smoesje is dan een werkelijk geloven dat dat zo is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2004 14:17

ow zo.. ja is hypocriet [-X
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 mei 2004 14:51

Waarom wachten en bidden mensen om bekering?
Je kunt je toch bekeren en God de eer geven? Dat is ten diepste ook de boodschap van de D.L. Wij bekeren ons en geven God de eer, aangezien niemand van nature zich wil bekeren en het daarom Gods werk moet zijn.

In de bijbel staat nergens dat je je niet kunt bekeren. Ik vind dat onzin. We willen het niet. Mensen die zeggen dat ze het niet kunnen en maar wachten op God, die zijn inderdaad hypocriet want ze houden zichzelf voor de gek en leggen de verantwoordelijkheid bij God.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 mei 2004 15:45

Door onze zondeval kunnen en willen wij uit ons zelf nooit maar de eer van de Heere bedoelen. Het is enkel genade als het zo is. Daarom moet dat ook onze grootste nood zijn als wij de Heere Jezus nog niet kennen als onze Borg en Zaligmaker.

En als wij dit met ons verstand heel goed weten en het ook nog aan anderen vertellen maar het is ons niet tot nood. Dan ben je idd hypocriet bezig.

Ach, van nature zijn we allemaal hypocrieten. We weten het een ander altijd goed te vertellen. Ik moet me erzelf vaak genoeg van beschuldigen :( . Gelukkig mag ik ook vragen om een rein hart. :D

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 mei 2004 09:05

misschien is bekering dus wel niet alleen gods werk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2004 13:16

Nee dat denk ik inderdaad ook.

God heeft zeker een groot aandeel in je bekering... Maar je moet het zelf ook willen. Net als in een relatie... die relatie met God is door Jezus weer mogelijk... Maar God wil wel dat je daar ja op zegt, dat je van Hem houdt... een relatie kan niet van 1 kant komen.. en als God er voor zorgt dat je van Hem houdt... en dat geen keuze van jezelf is... komt het niet van jou kant.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2004 16:29

Marnix schreef:Nee dat denk ik inderdaad ook.

God heeft zeker een groot aandeel in je bekering... Maar je moet het zelf ook willen. Net als in een relatie... die relatie met God is door Jezus weer mogelijk... Maar God wil wel dat je daar ja op zegt, dat je van Hem houdt... een relatie kan niet van 1 kant komen.. en als God er voor zorgt dat je van Hem houdt... en dat geen keuze van jezelf is... komt het niet van jou kant.

Jezus hier, Jezus daar. Relatie hier, relatie daar. Ja zeggen hier, ja zeggen daar. 1 kant hier, 1 kant daar. Ik, jij, jezelf, Hij, Jezus, ik heb het allemaal zo vaak gehoord Marnix. Maar echt ik vraag me af, wat betekent het nu ten diepste? Ik kan er zo vaak heel weinig mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mei 2004 16:34

Marnix schreef:een relatie kan niet van 1 kant komen..

Nee, inderdaad! En daarom vraag ik me af hoe je merkt dat er aan de andere kant ook nog Iemand zit die Zich actief bezighoudt met die relatie ipv dat je denkt een relatie te hebben met de hoofdpersoon uit een fictieve roman... :?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2004 17:48

Dat is ook een van de vele vragen van mijn kant ....

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 09:57

ja en dan doet zich een knap klotige situatie voor als je naar jouw idee dus wel open staat voor een bekering of misschien in t geval van Coert of maybe wel van mij een herstart en je hebt dan telkens het gevoel dat het inderdaad maar van 1 kant komt, maar niet van de zijne. dat frustreert je, mij wel tenminste. En dan kan je wel alle cliches weer gaan aanvoeren van dan staat er zeker iets tussen jou en god en je moet blijven volhouden en god verhoort altijd, maar misschien niet op de manier hoe jij het wil, maar das crap

en hi Coert, k heb me ingeschreven, promise kept :p

henk77

Berichtdoor henk77 » 23 mei 2004 11:18

als je eerlijk tegen God bent en hem smeekt om vergeving van de zonden dan zul je het merken dat God je nooit in de steeklaat en geeft wat je nodig hebt.maar stel geen eisen aan God.

Terug naar “Archief”