Bookman schreef:Beste Aragorn,
In je hart weet je heel goed dat je er naast zit, maar op een of andere manier geniet je ervan om mensen uit hun tent te lokken. Oke.
Pak je Bijbel en ik heb met jouw ogen in de Schrift zitten lezen. En idd toen las ik in Lukas 9:60 : "Maar Jezus zeide tot hem: "laat de doden elkaar tot beschikking stellen voor de wetenschap; doch gij ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods". En ik wist het echt niet dat het er stond, maar nu moet ik het wel ruiterlijk toegeven. En dan vond ik nog op vele plaatsen dat het een prima daad is om jezelf niet te laten begraven. Lees Psalm 79: 3; en Jeremia 16:6.
Omdat ik de Schrift niet graag geweld aandoe zal ik hieronder beschrijven wat ik met eigen ogen las: ......laat doden hare doden begraven;doch gij ga heen enz.
Whaha, ik heb zeker weer een hoop om tegen te ageren!
Grappig ook, dat jij mijn hart beter denkt te kennen dan ikzelf...

Geniet ik ervan om mensen uit hun tent te lokken? Hm, misschien wel, maar is het niet logisch dat ik op een discussieforum niet tevreden ben met: "ik vind dit", maar alleen met "ik vind dit, omdat..." ?
Goed, je stukje over hoe ik de bijbel zou lezen volgens jou sla ik maar even over, want met zulk soor verhaaltjes komen we natuurlijk geen steek verder.
Ik heb de Schrift zeker geen geweld aangedaan, maar jou zie ik nu al voor de tweede keer een tekst uitleggen zoals hij niet bedoeld is.
Bij de tekst van Paulus heb ik in de vorige post al uitgelegd waarom dat zo is, nu zal ik het bij Lukas 9:60 ook nog even doen.
Ik weet niet of je de moeite genomen hebt om het hele hoofdstuk te lezen, maar zo ja, dan had je kunnen lezen dat het gaat over Jezus die mensen roept, waarna ze allemaal een smoesje hebben. De een wilde nog afscheid nemen van z'n familie, de ander z'n vader nog begraven, enz. En dan geeft Jezus als antwoord: laat de doden (waarmee volgens de kanttekening geestelijk doden bedoeld worden) hun doden (letterlijk doden) begraven, doch ga gij heen, enz...
Het spijt me, maar ik zie hier geen exclusief gebod tot het begraven van doden in.
En je gaat niet in op geloofsuitingen van anderen. Als ik zeg te weten het eigendom van de Heere te zijn, dan hoor ik je dat argument niet weerspreken. Want je weet dat dat zo is. Ik hoop dat je hierdoor op andere gedachten komt want nogmaals: Dit lichaam is niet van ons. We hebben het in bruikleen, en de Heere zal vragen wat we er mee gedaan hebben.
Ik heb volgens mij wel aangetoond dat de tekst die je erbij haalde toen je zei het eigendom van de Heere te zijn uit z'n verband gerukt was. En bij deze zal ik het nog eens zeggen: als je het van de Heere bent, heeft dat vooral betrekking op je geest, je kindschap. Jouw ziel behoort Hem dan toe, ipv aan de duivel. Dus ik weerspreek niet dat je eigendom van God bent, maar wel dat die tekst betrekking zou hebben op je lichaam. En al is je lichaam dan eigendom van God, dan nog heb jij het in rentmeesterschap gekregen om ermee te doen wat goed is.
En als ik mijn lichaam ten dienste van anderen stel, en God vraagt mij wat ik ermee gedaan heb kan ik Hem dat eerlijk vertellen.
En dat je zegt dat we allemaal onverlaten zijn, ja dat is zo. Iedereen die opdracht geeft om graven te ruimen is een onverlaat. Ga eens kijken op Westgaarde in Amsterdam. En vraag hoeveel jaar ze nog vooruit kunnen... Je hoort het daar wel. Ik weet het antwoord!
Als Aragorn er niet meer is dan gaat het vast zo:
Kinderen vandaag gaan we naar opa kijken. Welke begraafplaats? Nee opa is niet begraven. Opa ligt in sterk water in de Universiteit. Kinderen kijken hun ogen uit naar de naakte verminkte door de formaline bruingekleurde stinkende oude man. Is dat nou opa? Ja kind dat is opa.
En dan zegt één van de kleinkinderen: Allemensen hij had zich beter kunnen laten begraven, is dit nu toch een liggen? En wat stinkt die ouwe opa. Nee mij niet gezien. Dus gaan Aragorns kleinkinderen hem daarin niet volgen. Ja onder de grond stink je ook. Maar daarom wordt men ook begraven. Das fijn dat dat nog kan.
Geen idee hoeveel jaar ze daar nog vooruit kunnen, weet jij het? Nu wil ik niet zeggen dat ruimtegebrek HET argument is om niet begraven te worden voor mij, maar gemeenten kunnen moeilijk tot in lengte van dagen de begrafenis uitbreiden.
Maargoed, ik hoef dat beleid ook helemaal niet te verdedigen, ik gaf alleen maar aan dat je lichaam hoe dan ook vernietigd wordt, of je het nu begraaft, cremeert of ten dienste van de wetenschap stelt.
Wil je dat ik ook nog reageer op je verhaaltje over Aragorn in de formaline? Nu doe ik het even niet, want ik heb er niet zoveel zin in omdat ik het maar flauw vind en omdat het geen onderdeel uitmaakt van je argumentatie.
Ik hoop dat je je nu niet weer zo op hoeft te winden als de vorige keer blijkbaar...