Bookman schreef:Oke, Bijbelteksten helpen dus niet. Dan zal ik het anders zeggen. Naar aanleiding van Zondag 1 Heid. Cath. geloof ik het eigendom te zijn van de Heere Jezus. Ik ben dus niet meer van mezelf.
Romeinen 14:7,8, toch weer een tekst sorry......
Ik heb dus ook niet het recht mijn lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap.
Hoe zouden jullie het vinden als het een eigendom van hem, door een ander verkocht c.q weggegeven zou worden? Niet leuk, nee, en het kan ook niet. Daarom mogen wij ons lichaam niet ter beschikking stellen stellen van de wetenschap, omdat het niet van ons is. Ons lichaam behoort aan Hem toe. Ja, ook de lichamen van degenen die niet geloven. Ze zijn Zijn Creatie! Daarom is het goddeloos, want als de wetenschap er genoeg in gezien heeft, dan worden de overschotten verbrand. Wij nemen dus het recht om een deel van Gods schepping aan de totale vernietiging over te geven? Totale vernietiging is een Godsoordeel en komt alleen Hem toe,
Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel, Mattheüs 10:28Ja en da's weer een tekst maar ik denk dat mijn mening wel overduidelijk is. En ik hoop dat de argumentatie nu beter overkomt.
Bookman
Ik heb helemaal niks tegen bijbelteksten, maar ze moeten natuurlijk wel op de juiste manier gebruikt worden. Je argumentatie is niet automatisch goed als je er maar een bijbeltekst bijsleept.
De tekst uit Romeinen die je noemt vind ik een typisch voorbeeld van 'teksten uit hun verband rukken'. Deze tekst heeft namelijk betrekking op onze geest. "Wij zijn geen slaven van de duivel of van onze eigen zonde meer, maar kinderen van God", wil Paulus eigenlijk zeggen. In die zin zijn we niet meer van onszelf, maar dat heeft niks van doen met ons lichaam.
Het argument dat je een gedeelte van de schepping vernietigt kan ik wel een beetje inkomen. Maar aan de andere kant vernietigen wij ook bomen, planten, dieren, enz. om er zelf beter van te worden. Dat is toch evengoed een onderdeel van Zijn creatie?
En als je begraven wordt blijft er ook maar bar weinig van je lichaam over, en na 25 jaar worden de resten in de knekelput gegooit en verpulverd. Totale vernietiging dus.
Als je je lichaam ten dienste stelt van de wetenschap hebben anderen er tenminste nog profijt van alvorens het vernietigd wordt.