Natuurlijke middelen om er weer boven op te komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Natuurlijke middelen om er weer boven op te komen

Berichtdoor Solus » 17 mei 2004 18:00

In de reformatorische gezindte is met over het algemeen heel enthousiast over het gebruik van homeopathie en natuurlijke middeltjes zoals Valeriaan en Sint-janskruid. Laatst werd er nog paginagroot in het RD een nieuw boek over deze middelen besproken "Natuurlijk beter" (uitgegeven bij Den Hertog - Houten).
Ik heb het gelezen en vind het eigenlijk wel aardig.

Wat vinden anderen van natuurlijke middelen? Hoeft geen homeopathie te zijn, maar kan gewoon preparaten van planten zijn, of bijvoorbeeld omega-3 vetten die ook in vis zitten en erg goed zijn tegen hart- en vaatziekten.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 17 mei 2004 20:29

In tegenstelling tot homeopathie en soortgelijke kwakzalverij zijn fytotherapeuten niet bang om te testen of hun middeltjes wel werken, dus het lijkt me wel koosjer, als je het homeopathisch/new age achtige geblaat (holisme, signatuurleer etc) dat sommigen erbij halen negeert.

Vond hier nog wat info en links: http://www.plantaardigheden.nl/aardig/a ... skunde.htm
en op een van de links:
"Wat is Fytotherapie?

Fytotherapie betekent niets anders dan de toepassing van planten als geneesmiddel. In de volksmond gebruikt men hiervoor de term "kruidengeneeskunde" en denken veel mensen direct aan homeopathie. Dit is niet juist. Homeopathie heeft een eigen filosofie en manier om middelen te maken, van planten maar ook van dieren en andere zaken.

Fytotherapie is het gebruik van planten als medicijn, oftewel fytofarmacotherapie. Dit kan bij verschillende filosofieën passen.

Fytotherapie wordt toegepast in de reguliere (= gewone, moderne westerse) geneeskunde (voorbeelden hiervan zijn Tavonin® of Norit®) en in verschillende traditionele geneeswijzen, die wij nu "alternatief" noemen maar die vaak al heel oud zijn. Voorbeelden zijn: Ayurveda (India), Tibetaanse geneeswijze, TCG (Traditioneel Chinese Geneeswijze), Winti (Suriname) en natuurlijk in de Westerse Natuurgeneeskunde.

Wat veel mensen vergeten zijn is dat de meeste "gewone" pillen van de dokter ooit zijn afgeleid van planten. Het zijn gewoon de sterkst werkzame stoffen uit meestal giftige planten (zoals de morfine in de papaver) die dan net een klein beetje veranderd worden nagemaakt (want dan krijg je er een patent op). Van de planten kunnen pillen, poeders of aftreksels (extracten) gemaakt worden. Een voorbeeld van een wateraftreksel is thee; een alcoholaftreksel heet een tinctuur. Hiervoor wordt van sommige planten de wortel, van andere de bloemen, bladeren, vruchten, zaden, enz. gebruikt. Meestal het deel waarin de meeste werkzame stoffen zitten."
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 17 mei 2004 22:08

Homeopathie werkt echt. Je hoeft er echt niet in te geloven. Ik spreek uit ervaring. En niet van 1 ervaring, maar van meerdere!

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 18 mei 2004 14:51

Adriana schreef:Homeopathie werkt echt. Je hoeft er echt niet in te geloven. Ik spreek uit ervaring. En niet van 1 ervaring, maar van meerdere!

Homeopathie is denk ik niet echt goed om aan te beginnen, er zit namelijk een hele theorie achter, een soort 'geloof.' Verwar daarom homeopathie ook niet met kruidengeneeskunde, dat zijn middeltjes zoals dr.Vogel.
Buiten dat homeopathie 'fout' is, is het oook nog eens oplichterij. Stel je krijgt zo'n flesje, en er staat op: 10 x verdund. 10 keer is dus de heeft van wat er nog in zat met water gemengd en geschud, hoeveel van de orginele stof zou er na 10 keer verdunnen nog in het flesje zitten?
~Get out and do what we were meant to do~

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 18 mei 2004 15:04

Adriana schreef:Homeopathie werkt echt. Je hoeft er echt niet in te geloven. Ik spreek uit ervaring. En niet van 1 ervaring, maar van meerdere!

Het is alleen niet wetenschappelijk bewezen. Er gaan bijvoorbeeld 1000 moleculen in 100.000.000 flesjes.. Dat houdt in de homeopatische middelen puur en alleen bestaan uit water.

Laatst op discovery was er een documantaire waarin het wetenschappelijk bewezen moest worden, dat lukte dus niet.

Nu is de wetenschap wat mij betreft niet de ideale bron, homeopathie werkt op de een of andere manier vaak wel. Maar wel vreemd, omdat de meeste middelen puur bestaan uit water (met een smaakje)...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 15:54

Mind the placebo...

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 18 mei 2004 20:20

Ik geloof zelf ook niet zo in al die middeltjes, dat er geneeskrachtige kruiden zijn is bewezen, zo schijnt de in de bijbel veel gebezigde plant(?) aloë veel geneeskracht te hebben voor allerlei ziekten.

Maar ook ik heb het idee dat er wel degelijk een placebo-effect is bij veel homeopatische middelen (wat altijd keihard ontkend wordt door mensen die de middelen gebruiken :) ).

Ik ken een stuk of wat mensen die veel homeopatische middelen gebruiken, ze zijn vaker ziek dan mij...
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 20:30

Snorbaarder schreef:Ik ken een stuk of wat mensen die veel homeopatische middelen gebruiken, ze zijn vaker ziek dan mij...

Dat is natuurlijk niet echt een argument. Mijn oma gebruikt ook een hoop pilletjes enzo en is ziekelijker dan ik.. duh, anders zou ze die ook niet gebruiken.. :roll:

Maar wbt dat placebo-effect: ik denk dat dat er vaak wel kan zijn, maar aan de andere kant hoor je ook verhalen van mensen die er absoluut niet in geloofden en het toch maar eens probeerden, waarna het bleek te werken.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 18 mei 2004 20:40

Dat is natuurlijk niet echt een argument. Mijn oma gebruikt ook een hoop pilletjes enzo en is ziekelijker dan ik.. duh, anders zou ze die ook niet gebruiken..

Gaat idd wel een beetje mank, maar ik heb het over een gast van mijn leeftijd.

Heb zelf wel eens homeopatische kalmeringsmiddelen genomen, geen merkbaar effect. Andere keer kalmeringsmiddel van de apotheek, toen wel effect.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 mei 2004 21:21

Ik ben zelf wel " fan" van homeopatische middelen. Weet echter wel dat sommige middelen niet (genoeg) werken bij bepaalde klachten. Depressie bijvoorbeeld. Daar kun je met wat homeopatie vaak niet tegenop.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 18 mei 2004 22:35

ik ben totaal geen fan van homeopathie... ik geloof er niet in... #-o
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 19 mei 2004 00:10

Als homeopathie zou werken, zou dat al lang gebleken zijn uit proeven op mensen.
De werking van reguliere medicijnen is uitvoerig getest, inclusief eventuele bijwerkingen en combinaties met andere medicijnen.
Bij in elk geval een deel van de kruidengeneeskunde vinden zulk soort tests ook plaats; weet niet zeker of daar ook goed getest wordt op bijwerkingen en combinaties met andere medicijnen. Controle door een apotheek zou me ook wel nuttig lijken.

Die laatste dingen zijn voor homeopathische middeltjes overbodig, want je krijgt alleen maar zuiver water binnen (of een ander onschuldig goedje). Tenzij je het onwaarschijnlijk grote geluk hebt dat je net die ene molekuul werkzame stof binnen krijgt - en van één molekuul is nog nooit iemand ziek geworden.
Testen of het werkt is voor homeopathische middeltjes in feite ook overbodig, want de praktijk heeft bewezen dat die troep toch wel verkocht wordt, ook al is nog nooit aangetoond dat het werkt. Waarom zou je als fabrikant dan geld uitgeven aan dure tests?
(Btw, niemand behalve een klein groepje onderzoekers is geïnteresseerd in de vraag hoe of waarom het werkt. De enige interessante vraag is óf het uberhaupt werkt)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2004 07:59

Volgens mij worden veel homeopatische middelen met alcohol gemengt.
Volgens mij zijn jullie gewoon bang voor het onbekende.
Homeopatie werkt. Het zijn van God gegeven middelen die je kunt gebruiken. En logisch dat het verdunt moet worden dat doen ze tenslotte ook in de injecties van de DKTP prik b.v.
Ook gewoon de ziekmakende stof en die verdunnen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 13:31

Er is natuurlijk wel verschil tussen verdunnen en verdunnen...

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 19 mei 2004 14:04

Ik geloof totaal niet in homeopathie, maar het werkt wel!!!! :mrgreen: :mrgreen:
Dat is het mooiste van alles!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Terug naar “Archief”