Zonde en vereffening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Zonde en vereffening

Berichtdoor Borkdude » 10 dec 2002 23:07

Waarom vindt God het nodig dat er betaald wordt voor de zonden die wij doen?
(En waarom is het dus voor God nodig geweest dat Hij zijn eigen Zoon liet sterven aan het kruis?)
Kon Hij bijvoorbeeld het niet gewoon door de vingers zien en zich verder nergens druk over maken? Klinkt misschien een tikkeltje lomp, maar duidelijker kan ik het niet zeggen.

Gr,
Michiel
Afbeelding

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 10 dec 2002 23:39

Omdat Hij ook rechtvaardig is. Het recht eist straf op zonde. Net als ook hier een rechtbank een overtreding eigenlijk niet door de vingers kan zien.
Credo ergo sum

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 dec 2002 09:14

als god jezus niet liet kruisegen
dan hadden wij geen toe gang meer om tot god te komen
jezus heeft onze zonden op zich genomen god moest dit wel doen
jezus reinigt ons van al onze zonden
groeten connie

joepie

Berichtdoor joepie » 11 dec 2002 09:21

Ben je niet naar cath geweest?
Als je nu begint te lezen bij zondag 1 en zo verder, dan kom je het antwoordt tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 dec 2002 09:48

joepie schreef:Ben je niet naar cath geweest?
Als je nu begint te lezen bij zondag 1 en zo verder, dan kom je het antwoordt tegen.

Wij kregen de catechismus niet op cathechisatie. Waar we het wel over hadden, dat wil je niet weten, in ieder geval boeide het niet.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 dec 2002 09:54

Omdat Hij ook rechtvaardig is. Het recht eist straf op zonde. Net als ook hier een rechtbank een overtreding eigenlijk niet door de vingers kan zien.
je kan ook zeggen, het recht kan de zonde niet door de vingers zien omdat anders de zondaar verloren gaat....

joepie

Berichtdoor joepie » 11 dec 2002 09:59

Ik ga er vanuit dat Borkdude de vraag stelde, en hij heeft wel de cathechismus behandeld op cath.
Wat jij gehad hebt zullen wel de Psalmen zijn en vooral de boete psalmen.
Maar je zou er dan samen met hem eens aan kunnen beginnen. De cathechismus lezen. En er zijn mooie verklarende boekjes te koop die er uitleg bij geven.
Maar het is zoals er al gezegt is: God is een rechtvaardig God.

De cathechismus is een heel mooi naslagwerk van de Bijbel die veel vragen die hier gesteld worden behandeld, en waaronder allemaal tekstverwijzingen staan, zodat je de teksten op kunt zoeken in de Bijbel.
Prachtig om te lezen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 dec 2002 10:05

joepie schreef:Ik ga er vanuit dat Borkdude de vraag stelde, en hij heeft wel de cathechismus behandeld op cath.
Wat jij gehad hebt zullen wel de Psalmen zijn en vooral de boete psalmen.
Maar je zou er dan samen met hem eens aan kunnen beginnen. De cathechismus lezen. En er zijn mooie verklarende boekjes te koop die er uitleg bij geven.
Maar het is zoals er al gezegt is: God is een rechtvaardig God.

De cathechismus is een heel mooi naslagwerk van de Bijbel die veel vragen die hier gesteld worden behandeld, en waaronder allemaal tekstverwijzingen staan, zodat je de teksten op kunt zoeken in de Bijbel.
Prachtig om te lezen!

Ow, ik ben betrapt ;) We stuitten op deze vraag toen we samen bijbelstudie gingen doen. Psalmen heb ik ook niet gehad hoor! Bij ons ging het over hoe je je gedraagt op school enzo, saaaaaaaaai.

Maar als ik weer eens in Enschede ben kan ik wel even in de cathechismus duiken (zelf heb ik er geen een hier).

Toch wil ik ook graag antwoorden van normale mensen, dus niet uit een boekje opgelepeld. Dus blijf vooral reageren op dit onderwerp!

joepie

Berichtdoor joepie » 11 dec 2002 10:20

Oke, maar ik ga er vanuit dat borkdude in die gesprekken toch wel de cathechismus er bij kan halen?
Misschien is het dan helemaal verstandig als je een Bijbel koopt die wel de cathechismus achterin heeft. Of heb je die al maar weet je het niet. In elke Bijbel , ook de statenvertaling staat achterin de cathechismus.

God wil dat er betaald wordt voor de zonde. Rechtvaardiging. Maar aangezien de mens de toorn van God niet kan dragen, heeft Hij in Zijn genade , Zijn Zoon in onze plaats gezet.
Barmhartig en genadig is de Heer.

Er staan trouwens nog meer mooie dingen achterin je bijbeltje. Kijk maar eens naar de Geloofsbelijdenis. Artikel 21, en 22.

En het is te gemakkelijk om de antwoorden van anderen te krijgen als je ze zelf eerst zou kunnen opzoeken in de Bijbel. Je moet ze wel zelf lezen.
En als er dan nog vragen zijn dan kun je daar over gaan discusieren.
Nu heb ik het gevoel dat je een vraag steld waar je nog niet eens een antwoord op hebt gezocht in de Bijbel. Ook als is dat achterin.
Want daar staat het antwoordt.
Groetjes.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 dec 2002 11:16

een antwoord

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 dec 2002 12:06

joepie schreef:
En het is te gemakkelijk om de antwoorden van anderen te krijgen als je ze zelf eerst zou kunnen opzoeken in de Bijbel. Je moet ze wel zelf lezen.
En als er dan nog vragen zijn dan kun je daar over gaan discusieren.
Nu heb ik het gevoel dat je een vraag steld waar je nog niet eens een antwoord op hebt gezocht in de Bijbel. Ook als is dat achterin.
Groetjes.

keej, je hebt wel gelijk, ik moet ook zelf zoeken. Maar ik vind het juist ook interessant om te horen of er verschillende meningen over zijn enzo, daarvoor is dit forum toch juist?

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 11 dec 2002 15:02

Ok, ok.
Catechismus en de theorie achter "God is een rechtvaardig God", dat snap ik allemaal wel. Ik bedoel mijn vraag dan ook anders eigenlijk.
Volgens het "rechtsysteem" waardoor God "rechtvaardig" is, moet er betaald worden voor de zonden. Maar nu: staat God niet boven dit "rechtsysteem" en waarom zou Hij zich hier zelf aan moeten houden?
Waarom is God gebonden aan een willekeurig "rechtsysteem"?
Afbeelding

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 11 dec 2002 15:12

Misschien is God toch niet almachtig?
Of mag je dit niet uitspreken...?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 11 dec 2002 15:18

God is almachtig, maar er zijn wel nuance verschillen in de uitleg van het begrip almachtig. God kan bijvoorbeeld niet zondigen, Hij heeft namelijk bepaalde eigenschappen, een soort karakter. En binnen die eigenschappen, karakter, kan Hij alles. En de rechtvaardigheid is nu een van die eigenschappen.
Credo ergo sum

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2002 15:52

Ik denk dat deze vraag een vraag achteraf is.

m.i. is God zo almachtig (rare uitdrukking, val er niet over) dat Hij ook een andere weg had kunnen bedenken. Maar deze vraag heeft voor ons geen zin meer. God heeft een Weg geopend, een betere kan niet, omdat alles wat Hij doet volmaakt is.

Hij heeft een Weg geopenbaard aan ons. Dan hoeven we toch niet te vragen of er geen andere weg gemaakt zou kunnen zijn?

Terug naar “Archief”