Tegenslagen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mei 2004 23:38

wat doe jij naar een tegenslag? hoe ga jij om met de rottigheid in deze wereld. (want die is er gewoon) God laat dingen gebeuren op aarde.

Wat ik doe na tegenslagen? In het begin probeerde ik te vechten. Na jaren strijd ben ik het vechten moe/beu. Ik kan het niet meer, ik ben op en ik zit er doorheen. Ik ben een doemdenker en kan daar absoluut niet mee omgaan. Ik kan sowieso slecht met mezelf omgaan en ook niet met anderen en God.
Hoe ik met de rottigheid op de wereld omga? Ongeveer op dezelfde manier. En ik schrijf het vaak op de rekening van God. Misschien juist wel OMDAT Hij dingen gewoon laat gebeuren.

Ik ben van mening dat God niet zomaar dingen laat gebeuren. God laat de volkomen verantwoordelijkheid bij ons neer.

lees ez 22: eens

30 Ik zocht nu een man uit hen,25) die den muur mocht toemuren,26) en voor Mijn aangezicht in de bresse staan voor het land, opdat Ik het niet mocht verderven; maar Ik vond niemand.

Volgens mij is God voordurend op zoek naar mensen in de wereld die willen werken voor Hem! in israel was hij daar al naar op zoek. Maar hij vondt niemand. En toen is het bebeurt dat israel verwoest werdt en het volk werdt afgevoerd. Waarom? omdat God het toeliet? Nee, omdat God niemand kon vinden die de muur kon herstellen! God vindt niemand op deze aarde die de rotzooi op aarde goed kan maken.

God is opzoek naar mensen in wie hij kan werken, God is op zoek naar jou en mij. Hij wil door ons en in ons werken. Als die vreeselijke dingen die gebeuren liggen niet aan God. Maar liggen aan ons, omdat wij niet genoeg in ons laten werken! Jij kan veel tegenslagen hebben, maar God heeft het beste met je op het oog. Hij probeert door mensen heen orde te scheppen in deze gaos (in de wereld). Hij probeert jou leven op orde te brengen, mischien heeft Hij daar mensen voor nodig, mischien heeft Hij jouzelf voor nodig. Maar God heeft het goede met je voor!

Maar God is niet de auteur van het kwaat, dat zijn wij. God heeft echt wel het goede met jou voor, maar mensen kunnen rotzooi schoppen in jou leven. Er kunnen vreselijke dingen gebeuren door de rotzooi in de wereld.

Volgens mij is God gedeeltelijk wel de auteur van het kwaad. Zie mijn theorie die ik op dit forum gepost heb (Kwade God/Onschuldige Satan). Mijn gedachten en beleving zijn niet compleet overeenkomstig mijn bedachte theorie. Maar ik heb er wel moeite mee om God niet als (indirecte) auteur van het kwade te zien. Dat mensen rotzooi kunnen schoppen weet ik, jij en ik inbegrepen, daar ben ik me van bewust.

oke, ik heb je theorie niet gelezen. maar ik denk dat jou en mij niet dichter bij God brengt. Ik geloof dat God een mens wou maken die vrij kon kiezen. (wij hebben verkeert gekozen). God heeft daar is daar niet fout in geweest. Hij kon van te voren weten dat wij voor fout zouden kiezen. Maar het kon net zo goed zijn dat God dat niet heeft willen weten maar dat het de enige optie was om vrijwillig gedient te worden.
ik geef toe ik snap dit delema ook niet, maar ik geloof dat God daar gewoon goed in gehandeld heeft. Vooral omdat ik weet dat hij zo enorm veel over heeft om ons weer terug te krijgen! (dan kan het niet zo zijn dat Hij ons expres heeft doen laten kiezen voor de duivel)

Maar je mag altijd bij God komen, die jou rust en troost zal geven. Als je dicht bij God leeft dan kan je de wereld aan!

Waarom is me dat na jaren strijd steeds onduidelijker aan het worden? Waarom merk ik steeds minder van God? Waarom heb ik steeds meer het gevoel dat ik aan mijn lot overgelaten word? Waarom moet ik blijven vechten? Ik kan het niet meer, ik ben op.

moeilijk.. ik weet daar ook niet direct een antwoord op. ik hoop dat op terug te komen. en anders wel via pb

Dat weet ik niet omdat een tasten in het duister is. Dat weet je nooit, omdat ik toen niet leefde. Mensen zeggen altijd dat wij hetzelfde gedaan zouden hebben, maar hoe weet je dat? Bovendien zit je dan nog met het feit dat het niet gehoeven had. Als het kwade niet geschapen was door God.

het kwade was niet geschapen, maar de mens is geschapen met een vrije wil. (50/50) en de mens koos voor de duivel. mischien ook een verassing voor God (sorry snap ik zelf ook niet)

En waarom heeft God de mens geschapen? hij heeft ons geschapen zodat wij vrijwilig zouden leven voor Hem. vrijwilig is dus dat God een mens heeft moeten schapen met een vrije wil. Wij hebben verkeert gekozen, en hadden net zo goed, goed kunnen kiezen.

Hij heeft het kwade dus geschapen om maar geen robots van ons te maken? Als het kwade namelijk niet bestond zouden wij namelijk geen keus hebben. Maar dan is het toch niet eerlijk dat Hij ons daar wel op afrekent? Hij heeft ons dan indirect toch zelf ook in de verleiding gebracht?

een keuze vrijheid is niet iets kwaads! dat moet je denk ik wel onderschijden. God schiep niet iets Goeds en iets kwaads in ee mens. Maar God schiep iets vrijwiligs.

Maar je mag God de schuld geven van jou rotzooi op aarde, maar daar wordt je verbitterd van, je liefde zal afnemen, en je hart zal harder worden.

Daar heb ik al last van inderdaad. Ik voel me soms net aanwezig in de buurt van Mordor o.i.d. Dan voel ik liefdeloosheid en pijn en koude.

Ik voel dit abosluut niet, maar mischien kunnen we daar nog over door praten. Zelf snap ik de plaatsing van de mens op aarde met een vrije keuze ook niet goed (maar dat is niet iets waar ik me aan stoot)

oke denk dan niet na, en leef verder met een levende hoop op Jezus Christus. Dat hij jou leven verder zal lijden.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien heeft onze God mij 'gezegend' met een behoorlijk verstand en met een goed brein. Hij heeft mij toch zelf de gave van het denken gegeven? Hij heeft mij toch mijn iq gegeven? Etc.

Je kan dingen bedenken die onmogelijk zijn. Maar bij God zijn heel veel dingen mogelijk zelfs wat jij met jou menselijk verstand onmogelijk vindt. Tuurlijk heb jij gave gekregen van denken. maar alle kennis van God die jij nodig hebt staat in de bijbel. (Hij heeft zichzelf daarin geopentbaard). Meef hoef jij en ik niet te weten, meer heeft Hijzelf niet nodig gevonden. Verder komt ons verstand waarschijnlijk niet. God maakt jou wijs door zijn eigen woorden. (meer dan die woorden heb je niet nodig)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mei 2004 23:53

kurtyo schreef:Ik heb ook niet gezegd dat positief denkende mensen niet nadenken, ik heb wel gezegd dat negatieve mensen vaak negatief zijn door het denken, dus een een bewijs dat ze denken...

Negativo cogito ergo sum.... :lol:

hijwel schreef:God is opzoek naar mensen in wie hij kan werken, God is op zoek naar jou en mij.

Hm, dat vind ik eigenlijk wel een mooie gedachte ja... een God die Zich er net als wij voor inspant om er het beste van te maken.

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 17 mei 2004 22:05

Aikongirl schreef:Dit gedicht wordt vaak gegeven aan iemand die in een moeilijke tijd zit. Maar het slaat werkelijk waar nergens op (imo). Het eindigt nl met: waar was U? En dan antwoordt God: Ik heb je gedragen. Maar het feit dat je het al vraagt, (waar Hij was), geeft al aan dat je er niets van gemerkt hebt, dat Hij je droeg. Wat heb je er dan in hemelsnaam aan?

Zo is het ook in mijn leven. Men zegt vaak tegen me: God draagt je; God helpt je er doorheen; leg je zorgen bij God neer en Hij zal je rust geven. Maar weet je hoe frustrerend dat is als men dat tegen je zegt? Want zo is het gewoon niet, God draagt mij nl niet. Erg frustrerend dus als iemand dan zegt dat dat wel het geval zou zijn, door bijv. dat gedicht te geven/laten lezen.

Op zo'n moment, (als je in een moeilijke tijd zit), Zie je niet dat God er is, toch is Hij er...
Een tijdje geleden zou ik ook boos geweest zijn, als iemand dat tegen mij zou zeggen.
Voor m'n gevoel heb ik nu dat ik uit dat diepe dal klim, en dat God mij daar de kracht voor geeft en Mensen om me heen geeft die mij helpen en naar mij luisteren. Khoop voor je dat je dat ook bij jou mag gebeuren.
Bij Hem mag je alles neerleggen, ook al denk je nu dat Hij niet luisterd.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 mei 2004 17:56

Nancie schreef:Op zo'n moment, (als je in een moeilijke tijd zit), Zie je niet dat God er is, toch is Hij er...
Een tijdje geleden zou ik ook boos geweest zijn, als iemand dat tegen mij zou zeggen. .

Je bent het wel met me eens gelukkig, want jij zou ook boos geweest zijn als iemand het (gedicht) je toendertijd zou zeggen.

Het is net zoiets als dit: Je zegt tegen iemand dat 'ie een miljoen van je krijgt. Maar, je geeft het hem niet. Is de gedachte 'Wauw, hij zou mij een miljoen geven, maar ik krijg het niet!' nou opbeurend? Ik dacht het niet.. Snap je de vergelijking?

Maar goed... Om ontopic te blijven:

Evelien schreef:Waarom laat God de een het makkelijker lopen dan de ander?of mag ik niet denken dat God dit bestuurd???

Ik zelf denk dat God dat niet bestuurd, in tegenstelling tot wat veel andere hier denken. God is een God van liefde. Alsof Hij ons express bepaalde lasten geeft, en ons dan weer helpt, zodat Hij eer krijgt. Ik dacht het ff niet. Het is gewoon het leven, dat loopt gewoon niet altijd even soepel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2004 18:09

AikonGirl schreef:
Evelien schreef:Waarom laat God de een het makkelijker lopen dan de ander?of mag ik niet denken dat God dit bestuurd???

Ik zelf denk dat God dat niet bestuurd, in tegenstelling tot wat veel andere hier denken. God is een God van liefde. Alsof Hij ons express bepaalde lasten geeft, en ons dan weer helpt, zodat Hij eer krijgt. Ik dacht het ff niet. Het is gewoon het leven, dat loopt gewoon niet altijd even soepel.

helemaal eens. En als je op God vertrouwt probeert hij nog een beetje orde te scheppen in jou en mijn chaos.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 mei 2004 22:45

Hij doet het niet maar een beetje hijwel. Alles wat God doet, doet Hij goed. Hij maakt af waar Hij mee begint. Zijn werk is perfect.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 mei 2004 23:57

bloempie19 schreef:Hij doet het niet maar een beetje hijwel. Alles wat God doet, doet Hij goed. Hij maakt af waar Hij mee begint. Zijn werk is perfect.

Zijn werk is perfect? Waar kan ik Zijn perfecte werk dan aanschouwen? Niet hier op aarde in ieder geval.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 23:59

*wilde ook al zoiets vragen* :wink:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 mei 2004 00:01

AikonGirl schreef:
bloempie19 schreef:Hij doet het niet maar een beetje hijwel. Alles wat God doet, doet Hij goed. Hij maakt af waar Hij mee begint. Zijn werk is perfect.

Zijn werk is perfect? Waar kan ik Zijn perfecte werk dan aanschouwen? Niet hier op aarde in ieder geval.

dat kan ook op aarde, bekijk eens goed een bloem hoe die in elkaar zit. zo zijn er meer dingen die perfect zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 mei 2004 08:15

Alles wat God doet is perfect. Het probleem is alleen dat wij dat niet meer inzien omdat we van God afgegaan zijn.
En idd, je ziet het in de natuur zoals col zegt.
Maar ik bedoelde eigenlijk meer Gods werk in je leven. God doet Zijn werk niet half. Dat doet Hij perfect. Zoals het in Zijn plan ligt. En daarbij is het wel eens nodig dat we gekneed worden, zodat we zo gevormd worden dat we in Zijn plan passen.
Soms laat God je in dit leven al zien, waarom bepaalde gebeurtenissen nodig waren. Maar als je straks bij God bent, dan kun je de totaliteit en de perfectie van Zijn werk zien.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 mei 2004 12:02

Hijwel:
Ik ben van mening dat God niet zomaar dingen laat gebeuren. God laat de volkomen verantwoordelijkheid bij ons neer.

Hij legt de verantwoordelijkheid bij ons neer? Lekker makkelijk om dan ook de schuld op ons te schuiven. Maar goed, behalve die veel te gemakkelijke oneliner mijnerzijnds wil ik toch nog meer zeggen: hij legt die verantwoordelijkheid bij ons: dan laat Hij toch JUIST dingen gebeuren die niet goed zijn?

Volgens mij is God voordurend op zoek naar mensen in de wereld die willen werken voor Hem! in israel was hij daar al naar op zoek. Maar hij vondt niemand. En toen is het bebeurt dat israel verwoest werdt en het volk werdt afgevoerd. Waarom? omdat God het toeliet? Nee, omdat God niemand kon vinden die de muur kon herstellen! God vindt niemand op deze aarde die de rotzooi op aarde goed kan maken.

Nee, Hij vindt niemand, maar dat is Zijn verantwoordelijkheid. Want wie heeft die rotzooi gemaakt? Althans: onder wiens toeziend oog? En met wiens 'goedkeuring'?

Maar God heeft het goede met je voor!

Ja, echt wel... :S

Wat betreft de schuldvraag en dergelijken: misschien toch handig dat je mijn theorie leest, ik heb geen zin om dingen te herhalen...

het kwade was niet geschapen, maar de mens is geschapen met een vrije wil. (50/50) en de mens koos voor de duivel. mischien ook een verassing voor God (sorry snap ik zelf ook niet)

Onzin... Kwade is ook geschapen. Of is de gevallen engel uit het niets ontstaan?

Ik voel dit abosluut niet, maar mischien kunnen we daar nog over door praten.

Ik dus wel..

Hij doet het niet maar een beetje hijwel. Alles wat God doet, doet Hij goed. Hij maakt af waar Hij mee begint. Zijn werk is perfect.

Ja, dat zien we he bloemetje? Wat een perfectie...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mei 2004 12:28

tuurlijk! als God orde schept doet Hij dat goed. Maar in ons en door ons is het moeilijk orde te scheppen in deze rotzooi op aarde. zoals ik al aangaf met die tekst is God constant op zoek op aarde om te werken door mensen heen.

30 Ik zocht nu een man uit hen,25) die den muur mocht toemuren,26) en voor Mijn aangezicht in de bresse staan voor het land, opdat Ik het niet mocht verderven; maar Ik vond niemand.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mei 2004 13:03

Hij legt de verantwoordelijkheid bij ons neer? Lekker makkelijk om dan ook de schuld op ons te schuiven. Maar goed, behalve die veel te gemakkelijke oneliner mijnerzijnds wil ik toch nog meer zeggen: hij legt die verantwoordelijkheid bij ons: dan laat Hij toch JUIST dingen gebeuren die niet goed zijn?

Als jij iemand een verantwoordelijkheid toeschuift. Ga je er van uit dat hij zijn taak goed gaat vervullen toch? Nou God schreef ons een verantwoordelijkheid toe, maar wat doen wij? Wij gaan niet goed om met onze verantwoordelijkheid. Is het dan Gods schuld dat wij daar niet goed mee om gaan? Nee toch? God heeft ons in vertrouwen verantwoordelijkheid gegeven. God geeft ons in vertrouwen heel de wereld, om samen in vrede met elkaar te leven. Ik geloof dat Gods vertrouwen in ons beschaamd is.

Nee, Hij vindt niemand, maar dat is Zijn verantwoordelijkheid. Want wie heeft die rotzooi gemaakt? Althans: onder wiens toeziend oog? En met wiens 'goedkeuring'?

weet je hoe dat komt dat Hij niemand vindt? Omdat Hij bijna niemand kan vinden op aarde die zijn verantwoordelijke taak serieus neemt. God is op zoek naar jou en mij, Hij wil door jou en mij orde scheppen in deze chaos. En ik zie dat zelf om mij heen gebeuren! God heeft grote dingen op het oog met jou en mij. Als je lees in boeken wat God doet in soms maar 1 leven, hoeveel 1 mens met hulp van God kan doen voor andere mensen. ik merk dat je het er mee eens bent dat God niet rotzooi maakt. Maar wel dat hij het ziet gebeuren. Maar ik geloof niet dat God het toelaat. Zoals ik al eerder aangaf kan God enorm grote dingen doen door ons heen. Maar Hij heeft ons daarbij wel nodig. Hij zoekt naar ons, om de bres op te bouwen. Om nederland weer te herstellen. Als ik zie hoeveel God kan herstellen door 1 mens. Dan denk ik! Stonden we allemaal maar zo open voor Gods werk in ons.

Maar God heeft het goede met je voor!

Ja, echt wel... :S

Wat betreft de schuldvraag en dergelijken: misschien toch handig dat je mijn theorie leest, ik heb geen zin om dingen te herhalen...

oke zalk wel ff doen. waar staat ie?

Onzin... Kwade is ook geschapen. Of is de gevallen engel uit het niets ontstaan?

als je iets op aarde zet wat een vrije wil heeft. dan maak je toch niks kwaads? een gevallen engel heeft waarschijnlijk ook een vrije wil gehad.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2004 10:56

Waarom de een wel gave van God gekregen om opleidingen mogen afronden. en weer anderen niet? :cry:

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 01 aug 2004 20:23

Evelien schreef:Waarom de een wel gave van God gekregen om opleidingen mogen afronden. en weer anderen niet? :cry:

geen idee Evelien.... Het probleem is dat God een andere weg op wil dan wat wij willen... Ook ik heb veel tegenslagen meegemaakt...

veel sterkte!
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Terug naar “Archief”