Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 mei 2004 14:45

Ik denk dat het meer is dan traditie; het is een uiting van wetticisme en dat is ernstig, omdat het mensen hun vrijheid ontneemt om zichzelf te zijn. Deze 'dresscode' wordt nl. tamelijk dwingend opgelegd voor wie erbij wil horen en non-conformisten worden veroordeeld. Dat is geen christelijke houding, maar wel kenmerkend voor wetticisme. Ook hiervoor geldt het commentaar dat Jezus had op het wetticisme van de Farizeeën:

Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen (Matt. 23:4)

en

...omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn (Mat. 15:9)

Dit soort wetten zijn geboden van mensen en toch worden degenen die zich er niet aan houden veroordeeld alsof ze Gods geboden overtreden. Heel jammer, maar ik vind dat deze mensen vooral zelf slachtoffer zijn van een onderdrukkend religieus systeem.[/i]
The Lord is the Potter, not Harry!!

eline ruben
Verkenner
Verkenner

zwart pak

Berichtdoor eline ruben » 18 mei 2004 19:39

Ik wordt er gewoon bang van alsof, wanneer je een zwart pak aan hebt je een "echte christen"(misschien druk ik het niet goed uit ben) bent. Als je geen zwart pak aan hebt kun je nooit een kind van God zijn. Laat het zien door je daden! Er staat toch nergens in de Bijbel je moet in een zwart pak lopen? Of wel? Ik vind dat echt benauwend. Maar ik heb wel begrip voor de mensen, alhoewel ik niet begrijp waar ze dat in de Bijbel hebben gevonden. Je maakt het voor jezelf moeilijk. God vraagt echt niet als je bekeerd bent en je mag bij Hem in de hemel komen heb je een zwart pak gedragen(mannen, bij de vrouwen is het weer wat anders)? Nee, God ziet het hart aan! Alhoewel het uiterlijk daar naartuurlijk ook wel wat over laat zien.
(Ik denk dat een zwart pak ook afstotend is voor de mensen buiten de kerk.)
Maar ja hoe dan ook laat ieder mens in zijn waarde! We zijn zelf ook niet beter dan hun!

Aragorn

Re: zwart pak

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 19:44

eline ruben schreef:We zijn zelf ook niet beter dan hun!

Nee, maar zij zijn wel slechter dan wij.. (dat willen ze tenminste graag laten zien met hun zwarte pak) :wink:

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 mei 2004 21:19

Volgens mij is t puur om te laten zien wie je bent. Gek genoeg heeft mn vader die tik ook als hij naar een " refobeurs" gaat. Geen zwart pak, maar wel pak met strop. De een wil niet voor de ander onder doen....

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 18 mei 2004 21:27

Hallo allemaal,

Hier een reactie van een Ger. Gemmer:
Ik heb vooral tijdens mijn 'puberjaren' erg tegen de tradities van de Ger.Gem. aangeschopt. Nu doe ik dat niet meer zo gauw, omdat ik weet dat het toch geen zin heeft. Ik heb er overheen leren kijken, naar de kern van het evangelie. Gelukkig wordt dat bij ons in de kerk ook gedaan. Er wordt bij ons niet van de kansel gepredikt dat we die kleren niet mogen dragen, of dat niet mogen doen. Ik vind onze gemeente erg fijn. We proberen steeds meer open te staan voor buitenkerkelijken, en we doen steeds meer aan evangelisatie. Er is trouwens ook een landelijke actie voor evangelisatie aan de gang in de Ger. Gem. Dit vind ik best positief. Natuurlijk zijn er dingen die niet altijd goed gaan. Maar dat heb je in iedere kerk. De volmaakte kerk is niet te vinden op aarde.

Ik vindt het erg arm als mensen alleen maar oog hebben voor uiterlijke dingen, en de kern van het evangelie niet in hun hart dragen. Christus niet als hun Borg hebben. Veroordeel deze mensen niet te zeer, maar bid voor hen!

Lees eens Romeinen 14! Daar heb ik zelf ook veel leiding gevonden hoe ik het beste met zulke tradities kan omgaan.
Vers 13 zegt: 'Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.'
en vers 19: 'Zo dan laat ons najagen hetgeen tot den vrede en hetgeen tot de stichting onder elkander dient'.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 mei 2004 22:33

Aragorn schreef:

Nee, maar zij zijn wel slechter dan wij.. (dat willen ze tenminste graag laten zien met hun zwarte pak) :wink:

kort door de bocht hoor. ik loop niet in zwart pak om te laten zien dat ik beter ben dan een ander. misschien ben ik wel slechter dan hen.
Laatst gewijzigd door johannes1 op 18 mei 2004 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 22:38

johannes1 schreef:
Aragorn schreef:

kort door de bocht hoor. ik loop het niet in zwart pak om te laten zien dat ik beter ben dan een ander. misschien ben ik wel slechter dan hen.

loop jij dan in een zwart pak :?: :roll:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 mei 2004 22:39

ja, zoals je leest
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 22:44

johannes1 schreef:ja, zoals je leest

ben je dominee ofzo of heb je een andere dwingende reden om in 't aaklig zwart gekleed te gaan :) ?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 mei 2004 22:45

Tabitha schreef:

ben je dominee ofzo of heb je een andere dwingende reden om in 't aaklig zwart gekleed te gaan :) ?

moet je dominee zijn dan als je in zwart pak loopt?

ik vindt van niet hoor

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 22:50

johannes1 schreef:
Aragorn schreef:

kort door de bocht hoor. ik loop niet in zwart pak om te laten zien dat ik beter ben dan een ander. misschien ben ik wel slechter dan hen.

Ja duh.. dat zeg ik toch ook! #-o :lol:

Hoe oud ben je eigenlijk?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 22:50

johannes1 schreef:
Tabitha schreef:

moet je dominee zijn dan als je in zwart pak loopt?

ik vindt van niet hoor

nee dat zei ik ook niet, ik vroeg alleen waarom je een zwart pak droeg, maar als je je er lekker bij voelt, moet je dat gewoon doen :wink: , hoewel ik er niet helemaal in kan komen :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 mei 2004 22:51

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:
Aragorn schreef:

Ja duh.. dat zeg ik toch ook! #-o :lol:

Hoe oud ben je eigenlijk?

ik snap hem al, bekeek het even verkeerd.

doet mijn leeftijd er toe of ik nu in zwart pak loop of niet?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mei 2004 23:00

haha, jij hebt op nog geeneen vraag een antwoorde gegeven, maar stelt steeds tegenvragen :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 23:17

Ja, idd je mag ook best antwoord geven hoor..

En neuh, niks doet er toe, maar ik ben er bewoon "belangstellend" (ja, klinkt goed he, van Tabitha geleerd.. :mrgreen: ) naar.. :wink:

Terug naar “Archief”