vrij van de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 17 mei 2004 23:53

Maar dit topic-onderwerp is ,,vrij van de wet,, en daar had ik het nu juist over. Welteruste
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 00:15

Ja oke, maar het is vooral bedoeld in de zin van: welke wetten uit het OT gelden nog voor ons en welke niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 mei 2004 08:21

Aragorn schreef:Ja, en omdat jij van de gemakkelijke antwoorden bent stel ik ze maar aan jou.. :lol:

Maar tussen de regels door zie ik dit criterium schemeren: wetten die wezen op het aparte leven van Israel hoeven wij heidenen ook niet meer te houden.

Zit misschien wat in, alleen vind ik het dan wel weer vaag dat die wetten in de bijbel gewoon allemaal door elkaar staan. Er staat bijv. dat homoseksualiteit den Heere een gruwel is, maar in hetzelfde hoofdstuk wordt hetzelfde gezegd over het eten van weekdieren... :roll:

Dan krijg je toch al snel de neiging om het maar te relativeren.

dat zou ik niet doen want in het NT spreekt de Heere nogmaals van een gruwel (schande)

en het eten van dieren wordt door petrus in een ander daglicht gesteld. ER was geen verschil meer tussen rein en onrein.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2004 09:29

Eens kijken... Ik heb af en toe het idee dat wat wel en niet meer van toepassing is ietwat arbitrair wordt vastgesteld door verschillende stromingen.

Rome (R.-Kath.) en Dordrecht (Reformatorica) houden vast aan een verbod op homohuwelijk, terwijl Utrecht (PKN en Oud-Kath.) en Cambridge (Anglicana) dit nadrukkelijk wel voor Gods Aangezicht willen brengen.

Rome en Dordrecht houden eveneens vast aan het ambt dat alleen voor de man open staat, terwijl Utrecht en Cambridge de vrouw wel in het ambt hebben.

Is die arbitraire gedachte terecht?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 mei 2004 16:35

Optimatus schreef:Eens kijken... Ik heb af en toe het idee dat wat wel en niet meer van toepassing is ietwat arbitrair wordt vastgesteld door verschillende stromingen.

Rome (R.-Kath.) en Dordrecht (Reformatorica) houden vast aan een verbod op homohuwelijk, terwijl Utrecht (PKN en Oud-Kath.) en Cambridge (Anglicana) dit nadrukkelijk wel voor Gods Aangezicht willen brengen.

Rome en Dordrecht houden eveneens vast aan het ambt dat alleen voor de man open staat, terwijl Utrecht en Cambridge de vrouw wel in het ambt hebben.

Is die arbitraire gedachte terecht?

Hoe om te gaan met het in de praktijkbrengen van de homoseksuele geaardheid staatin het NT. Zie mijn eerdere posting.

Wat betreft de vrouw in het ambt staat in korinthe dat de vrouw in de gemeente zwijge.

Dit heeft dus niets met wetten te maken die zouden zijn afgeschaft in het NT. Anders hadden ze er niet in gestaan.

Verder is de PKN hierin verdeeld.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2004 18:35

Da's waar, het staat in de Korinthebrief, maar toch zit dat mij niet lekker.

Eerstens zou dat moeten betekenen dat de vrouw dus ook niet mag zingen in de gemeente.
En ten tweede lijkt het mij wat tegenstrijdig met het feit dat juist de vrouwen de verrezen Heer als eerste ontmoette en op Christus' bevel naar de Twaal gingen om te vertellen dat Hij was verrezen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 mei 2004 19:18

Optimatus schreef:Da's waar, het staat in de Korinthebrief, maar toch zit dat mij niet lekker.

Eerstens zou dat moeten betekenen dat de vrouw dus ook niet mag zingen in de gemeente.
En ten tweede lijkt het mij wat tegenstrijdig met het feit dat juist de vrouwen de verrezen Heer als eerste ontmoette en op Christus' bevel naar de Twaal gingen om te vertellen dat Hij was verrezen.

ad 1 Je moet wel even onderzoek doen wat het precies betekent. Het zwijgen in de gemeente. Dat gaat over het leren (prediken) in de gemeente. Zingen is geen dus probleem.

ad 2 Daarmee deden ze niet het evangelie verkondigen. Het gaat nu om de taak in het kerkelijk leven. De ere dienst.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2004 21:47

Zou je de "zwijgende vrouw" willen opzoeken? Ik kan de tekst niet vinden.

Volgens mij is juist de kern van het evangelie de verrijzenis van onze Heer Jezus Christus. En de vrouwen gingen dat vertellen aan de Twaalf (deze keer wel met f): Marcus 16:1-8 en Lucas 24:1-12 zijn daar vrij duidelijk over.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 mei 2004 23:05

Optimatus schreef:Zou je de "zwijgende vrouw" willen opzoeken? Ik kan de tekst niet vinden.

Volgens mij is juist de kern van het evangelie de verrijzenis van onze Heer Jezus Christus. En de vrouwen gingen dat vertellen aan de Twaalf (deze keer wel met f): Marcus 16:1-8 en Lucas 24:1-12 zijn daar vrij duidelijk over.

dat laatste klopt idd. Maar het was geen spreken in het openbaar voor de gemeente. Dat is wat deze tekst.

t 1 cor 14
34 ¶ Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

kant.

112) zwijgen; want het is

Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd. Zie 1 Cor. 11:5.

#1Co 11.5

113) te spreken, maar

Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen. Zie 1 Tim. 2:12.

#1Ti 2.12

114) onderworpen te zijn,

Namelijk den mannen, om van hen onderwijzing te ontvangen. Want die een ander in openbare vergaderingen onderwijst, heeft daardoor enig gezag over of boven dengene, die onderwezen wordt.

115) de wet zegt.

Namelijk Gen. 3:16.

#Ge 3.16

Dit is pas de laatste tijd ter discussie en op dit moment een groot probleem bij de nederlandsgereformeerden en ook bij de Christelijkgereformeerden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:35

Optimatus schreef:Da's waar, het staat in de Korinthebrief, maar toch zit dat mij niet lekker.

De voruw moet in de gemeente zwijgen. Ik heb altijd begrepen, dat de vrouw dus geen ambt mag hebben in de gemeente. dat betekent dus niet dat de vrouw niet mag zingen in de kerk.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 05 jun 2005 16:17

Geklets!

Als er een onderzoekend oordeel is én een oordeel over hen die de 2e opstanding na 1000 jaren zullen leven, dan is er sprake van een wet. En bovendien als Gods Koninkrijk een Rijk is, dan is er ook een wet!

De laatste oproep die in de Bijbel staat om üit te gaan van de wetteloosheid, van het Grote Babylon"is nu juist om de wet van het Hemels Koninkrijk aan te nemen. Ik denk niet dat er in de hemel een wetteloosheid is, anders hoefden we hier van het Grote Babylon, niet uit te gaan. We zien toch om ons heen wat het is om wetteloos te leven?

Over de wet:

Openbaring 14

En ik zag, en zie, het Lam stond op den berg Sion, en met hem honderd vier en veertig duizend, die zijnen naam en den naam zijns Vaders geschreven hadden aan hunne voorhoofden.

Deze symbolische groep trouwe volgelingen (Openbaring 14:12) zijn de onderhouders van Gods wet Omat zij echter zo gegroeid zijn in de rechtvaardiging van die wet, doen zij die naar de gewoonte Zoals Jezus aan ons voorhoudt!

2 En ik hoorde ene stem van den hemel, als ene stem van vele wateren, en als ene stem van een zwaren donder. En de stem, welke ik hoorde, was als van harpspelers, die op hunne harpen spelen;
3 en zij zongen een nieuw lied Vóór den troon en Vóór de vier dieren en de oudsten; en niemand kon dat lied leren dan de honderd vier en veertigduizend, die gekocht waren van de aarde.

Omdat zij de grondwet van het Hemelse Rijk houden en God daardoor kennen, kennen zij dat lied (van Mozes) (zie ook 1 Johannes 2:4,5 Romeinen 2:13 en Johannes 15:10)

4 Dezen zijn het, die zich met vrouwen niet bevlekt hebben, want zij zijn maagden en volgen het Lam, waar het heengaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen voor God en het Lam;
5 en in hunnen mond is geen valschheid gevonden, want zij zijn onberispelijk.

Kijk, zij volgen Jezus het Lam, waar het heen gaat. Jezus was en gaf het voorbeeld van Gods Koninkrijk, die ook Zijn Vader is. En zoals we eerder gezien hebben is de wet, basis voor ons leven op de Nieuwe aarde, die we eerst moeten leren kennen en ervaren, zoals Hij ook ervoer.

6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,

De laatste oproep is duidelijk, de geboden én dus de wet behoren tot het Eeuwig Evangelie, geen -andere- discussie mogelijk, wel een andere ongeestelijke wet, die van Satan of mijn partner de Paus!

7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.

Hier wordt opgeroepen om tot de basis het fundament van een Hemels Gezag teriug te keren, wet dus!

8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

Zij die dus de wet van het ongeestelijke Babylon willemn blijven volgen, eren dus Satans wet (-ten) en de Paus erbij. Stom stom stom want deze wereld is feitelijk al een verloren zaak, zoals Jezus hier meldt!

9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,
10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.

Stom stom stom! Wie dus de ongeestelijke wet van de 3 onreine geesten blijft navolgen gaat ten onder in een heerlijk bad van zwavel en vuur. Wet is wet!

11 En de rook van hunne pijniging gaat op in eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag noch nacht, die het dier aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams aanneemt.

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.

Om even onder de Olijfbomen te blijven, hier staat dus da de mensen die Gods geboden bewaren en daain ook hetGetuigenis van Jezus zijn, blijven behouden en moeten helaas ook vervolging, spot en onderdrukking ondergaan (Openbaring 13)

13 En ik hoorde ene stem van den hemel tot mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden, die in den Heer sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hunnen arbeid; want hunne werken volgen hen.

Zij die dus die gerechtvaardigd geworden zijn, door het getuigenis van Jezus en dus de wet, worden zalig en hun naam staan in het Levensboek geschreven.

14 En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk was een gezeten, aan eens mensen zoon gelijk, met ene gouden kroon op zijn hoofd, en in zijne hand een scherpe sikkel.
Die aardige lieve schattige Jezus komt eerst nog even het kaf van het koren scheiden. Liefdevol? Ja zeker! Niets dat zondig is of de schijn er van heeft, zal het Koninkrijk binnenkomen! Dus ook de wet-loze niet! Zij die dus zeggen dat de wet is afgeschaft.......................ze zouden in de hemel niet kunnen leven! Immers zij ontkenen de autoriteit van Gods gezag!

15 En een andere Engel ging uit den tempel, en riep met ene grote stem tot hem, die op de wolk zat: Zend uwe sikkel en maai; want de tijd om te maaien is gekomen, dewijl de oogst der aarde rijp is.16 En die op de wolk zat, wierp zijne sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid.

Einde Genade(-tijd) het oordeel -onderzoekend is afgelopen, einde bericht. Tabee jongens het ga jullie goed!

17 En een andere Engel ging uit den tempel des hemels; ook deze had een scherpe sikkel.

Na de scheiding van de bokken en de schapen, komt de engel des doods en bengt iedereen om die Gods wet heeft veracht (beweust en willens en wetens) IEDEREEN sterft op aarde en hunne lichamen blijven achter!

Hier gaat het om de geestelijke toestand, waar Jezus scheidt! = Bewustwordingsproces door de spaderegens!

18 En een andere Engel, die macht had over het vuur, kwam van het altaar, en riep met een groot geroep tot dengene, die de scherpe sikkel had, zeggende: Zend uw scherpe sikkel, en snijd de druiventrossen van den wijnstok der aarde af, want zijne druiven zijn rijp.

De aardsengel nu neemt de verlosten en scheidt ze van de bokken (de 7 gemeenten en uit de wereld: alle volk, taal, stam en natie)

De wetteloze mensen, die dus Satan dienen blijven reddeloos verloren achter en slapen tot de 2e opstanding der verlorenen!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 17 jun 2005 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2005 23:37

De wedergeboren christen staat niet meer onder de wet, maar onder de genade. In die zin staat wij vrij van de wet. Wij hoeven de wet niet meer te houden om tot God te komen.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 06 jun 2005 08:42

Beste Sabra,

De wet is de basis van het oordeel Prediker 12:12-15 en Jakobus 2:7-13

Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden Romeinen 2:13

Als je niet wil accepteren dat -ook- Gods Rijk, maar eveneens de Gerecht (-igheid) gebaseerd is op een wet, dan kun je het Hemels Koninrijk niet bewonen.

Het is één van de redenen dat Satan, juist het 4e gebod, heeft doen laten veranderen, om de mens te misleiden. Immers als er één wetsregel niet meer in het licht van Jezus dienovereenkosmtig is met het Hemels Koninkrijk, dan valr de mens op alle geboden.

Niets wat zondig of onrein is, zal het Koninkrijk binnen gaan!

Zelfs de Paus erkent dat er twee wetten zijn!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 17 jun 2005 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 06 jun 2005 08:43

Dus wat je wilt zeggen is dat je door je aan de wet te houden, rechtvaardig voor God wordt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2005 10:07

Wanneer wij niet vrij van de wet zouden zijn, maar de wet zouden moeten houden om verlost te worden, dan wordt het werk van Jezus ontkracht.

Terug naar “Archief”