jacobH schreef:Aragorn schreef:Interessante discussie!
Ik heb gelijk een vraag voor jacobH: onder welke soort wetten valt bijvoorbeeld de opmerking van God dat 'mannen die met vrouwelijke bijligging bij elkander liggen' de Heere een gruwel zijn? Ik kan het namelijk niet direct in een van de drie genoemde categorieen plaatsen..
Misschien burgerlijke wetten? En alle bepalingen over reinheid (zoals vrouwen die een poosje in een tent buiten het leger moesten zitten als ze ongesteld waren), zijn dat ceremoniele wetten of burgerlijke? Ik denk eerder het laatste, maar dan gaan burgerlijke wetten dus niet alleen over het staatkundig bestel, maar ook over de verhoudingen tussen mensen onderling en geven ze regels voor het dagelijks leven.
ik ben het eens met deze aanvulling. Al denk ik dat de specifieke zonde die je beschrijft strijdig is met het 7e gebod. En ik wil ook nog wel uitleggen waarom.
je kan op 2 manieren tot deze conclusie komen. NAmelijk het wordt nog steeds zonde genoemd dus het is een wet die nog geldt. En het wordt geschaard in een rijtje ongerechtigheden waarvan wordt gezegd dat ze tussen God en mens een muur plaatst.
rechtstreeks wordt er in de volgende teksten een opmerking geplaatst.
Leviticus 18:22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
Leviticus 20:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Sodom en Gomorra (Genesis 19:5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.)
Romeinen 1:27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
1 Corinthe 6:10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven.
1 Timotheus 1:10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
Dit zijn 5 teksten die ik weet. Moet eerlijk zeggen dat er misschien nog meer zijn maar dat ik daar het bestaan niet van weet. Ik heb met nog niet zo vaak met dit onderwerp bezig gehouden.
Als dit een vervulde wet zou zijn dan zou Paulus zich er niet meer zo'n zorgen ommaken.
overigens lijkt me het wel beter om eerst de bovenliggende discussie te voeren en daarna met voorbeelden kijken waar we precies staan.
met vr gr
JacobH