aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 06:55

Oke frons,

mischien is het ook wel een dooddoener, dat iedereen een religeus wezen is. (ik denk het wel, ook al kan ik dat niet hard maken)

Je kan niet geloven in nx. Iedereen is een religeus wezen.

Ik 'geloof' dat de wereld om mij heen echt is, en niet een simulatie zoals in the Matrix. Ik 'geloof' dat ik rustig kan ademhalen en dat niet de lucht om mij heen plotsklaps veranderd is in een dodelijk gas. Maar om dat soort 'geloof' nu religieus te noemen lijkt me niet juist.

klopt maar alle natuur verschijnselen, offe het onstaan van de aarde...

ik weet zelfs zeker (of jij er wat aan hebt moet je maar zien) dat jij geschapen bent door God met een leegte in jou leven die aleen gevuld kan worden met Hem zelf (god).

Die leegte is me niet opgevallen, dus erg groot kan hij in elk geval niet zijn. Niet iets waar ik mijn bed voor uit kom.

(Overigens, uit o.a. bovengenoemde citaten blijkt dat voor zover de meest primitieve volken uberhaupt iets met hogere machten doen, die 'religie' niet verder gaat dan een geloof in duistere, kwaadaardige machten. Als dat Godskennis zou zijn dan zegt dat dus niet zoveel goeds over die God.)

Gods kennis is er ook niet meer, (die zijn we in onze beleving kwijt geraakt in het paradijs, enkele snippers zijn er nog van over gebleven)

die leegte ja... als ik terug kijk naar mijn oude leven denk ik: "men! wat was dat leeg"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 mei 2004 08:08

... mijn geweten klaagt me wel eens aan, ja. Met name als ik naar de buitenwereld niet echt uitkom voor m'n christenzijn.In de winkel ('t was net na Pasen) had ik een gezellig babbeltje met de bloemenwinkelmevrouw en die zei dat het zo'n goeie sfeer was, de dag voor Pasen, want het was mooi weer en iedereen keek uit naar de vrije Paasdagen. Toen heb ik m'n kans voorbij laten gaan om iets over het Paasfeest te vertellen. Op weg naar huis voelde ik me een slechte discipelin en het ging door me heen: adeldom verplicht: kom er voor uit! Een tijdje terug met mijn buren: haar man was erg ziek en ik zei dat we ook voor ze zouden bidden waarop ze mij bedankte maar het betekende voor haar niet meer dan dat ik een mooi boeket had meegenomen . Toen dacht ik: wat mis ik nou waardoor ik haar niet jaloers kan maken?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

henk77

Berichtdoor henk77 » 16 mei 2004 15:49

jah idd klaagd het geweten me wel aan. elke dag wel. dag in dag uit. en als ik de krant heb gelezen jah dan komt er sosm woede in me naar boven. en dat is al weer een ding en dan denk ik aan wat ik allemaal wel niet verkeerd doe en mn mede mens.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:21

mystery schreef:Maar sommige dingen komen niet voort uit kennis.

Als je ziek bent, ben je echt niet ziek geworden omdat je weet wat ziek-zijn is.

Als je een emotie hebt, heb je die echt niet omdat je weet dat emoties bestaan.

Hoe zit het met mensen die nog nooit van een God gehoord hebben? Die beseffen alleen dat er iets Hogers moet zijn.

Toch?

Emoties heeft niks te maken met kennis, maar een Godskennis wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 13:37

Emotie heeft niks te maken met kennis? Ik zie wel degelijk verbanden. Emotie kan een gevolg zijn van kennis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 17 mei 2004 13:43

Het vreemde is dat in de landen waar zending bedreven wordt er dus ook verhalen over een god zijn die verdacht veel op onze verhalen over God lijken. Ook daar hebben ze het over goden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:45

Marnix schreef:Emotie heeft niks te maken met kennis? Ik zie wel degelijk verbanden. Emotie kan een gevolg zijn van kennis.

Emotie kan voortkomen uit kennis. Maar die emotie bestond daarvoor ook al, omdat je anders die emotie niet op kunt roepen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 12:06

joepie schreef:Het vreemde is dat in de landen waar zending bedreven wordt er dus ook verhalen over een god zijn die verdacht veel op onze verhalen over God lijken. Ook daar hebben ze het over goden.

Soms wel, maar zoals Frost aangaf soms ook niet.

Je zou het ook kunnen zien als bewijs dat mensen blijkbaar niet zo heel erg veel van elkaar verschillen: als ze een god bedenken komen ze allemaal ongeveer op hetzelfde uit.. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 10:06

Emotie kan voortkomen uit kennis. Maar die emotie bestond daarvoor ook al, omdat je anders die emotie niet op kunt roepen.

Niet mee eens... Emotie ontstaat juist uit kennis.... als iemand die ik ken komt te overlijden maar ik weet dat niet... zal ik oko niet geemotioneerd zijn... maar op het moment dat het bekend wordt ontstaat ook de emotie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 25 mei 2004 10:39

Marnix schreef:

Niet mee eens... Emotie ontstaat juist uit kennis.... als iemand die ik ken komt te overlijden maar ik weet dat niet... zal ik oko niet geemotioneerd zijn... maar op het moment dat het bekend wordt ontstaat ook de emotie.

Oké, hierin heb je gelijk. Maar je kan ook geemotioneerd raken door andere zaken die niet voortkomen uit kennis. Een baby bijvoorbeeld huilt echt niet omdat hij gehoord heeft dat er iets ergs gebeurd is.
Hij huilt omdat hij zich niet lekker voelt o.i.d.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 11:38

Wat een arrogantie Hijwel, wat een arrogantie. Hoe durf jij iemand te beschuldigen van een leegte in zijn leven? Dat vind ik getuigen van lef, maar meer nog van verschrikkelijke arrogantie.

Over geweten. Natuurlijk word het geweten gevormd door je leven (opvoeding, eigen kennisvergaring, scholing, gesprekken, relaties, alles...) Geweten knaagt wel eens aan me, maar ik merk dat het steeds minder voortkomt uit godsbesef/godskennis.
Dat ieder mens sowieso godskennis of besef heeft vind ik grote onzin. En om te stellen dat dit ook het geval is bij atheisten vind ik ook onzin. Atheisten geloven overigens wel...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:05

kurtyo schreef:Wat een arrogantie Hijwel, wat een arrogantie. Hoe durf jij iemand te beschuldigen van een leegte in zijn leven? Dat vind ik getuigen van lef, maar meer nog van verschrikkelijke arrogantie.

Over geweten. Natuurlijk word het geweten gevormd door je leven (opvoeding, eigen kennisvergaring, scholing, gesprekken, relaties, alles...) Geweten knaagt wel eens aan me, maar ik merk dat het steeds minder voortkomt uit godsbesef/godskennis.
Dat ieder mens sowieso godskennis of besef heeft vind ik grote onzin. En om te stellen dat dit ook het geval is bij atheisten vind ik ook onzin. Atheisten geloven overigens wel...

Iedereen is door God geschapen, daarbij is ook een godskennis geschapen. Ook atheisten hebben een ingeschapen godskennis, die proberen dit echter te overschreeuwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2004 12:16

Wat is het probleem Kurtyo? Hijwel geeft aan dat iedereen een leegte heeft in zijn leven die alleen door God kan worden opgevuld... ben ik het helemaal mee eens... verder geeft hij(wel) aan dat hijzelf die leegte heeft gevoeld vroeger...

Wat is daar arrogant aan? Ik vind het juist open en eerlijk :?:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 12:22

Ik geloof niet dat het waar is, ik geloof niet dat het aan Hijwel is om te zeggen dat iemand een leegte heeft. Ik vind het arrogant om hem daar toch op te wijzen en toch dat als feit door te geven.

Japijo, dat geloof jij. Ik niet... Wel dat we 'geschapen' zijn, maar niet dat die godskennis/ het godsbesef daar bij in zit. Ook niet bij atheisten. Hoe weet je dat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:24

japijo schreef:Iedereen is door God geschapen, daarbij is ook een godskennis geschapen. Ook atheisten hebben een ingeschapen godskennis, die proberen dit echter te overschreeuwen.

Je kunt netzogoed zeggen dat iedereen van binnen eigenlijk wel weet dat God niet bestaat, maar dat gelovigen dit overschreeuwen.. :roll:

Terug naar “Archief”