Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 15:51

Het Weermannetje schreef:Ik heb het gebod overtreden, maar daar is nog niet bij gezegd, dat ik op mijn manier God niet wil behagen. Maar dat is de verkeerde manier.

Wil jij God behagen? Waarom wil je dat? Jij wilt toch niks met God te maken hebben? Jij hebt toch tegen God gekozen?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 mei 2004 18:30

Het Weermannetje schreef:Ik heb het gebod overtreden, maar daar is nog niet bij gezegd, dat ik op mijn manier God niet wil behagen. Maar dat is de verkeerde manier.

Heb je er weleens over nagedacht Weerman, dat je op geen enkele manier God behagen kan? Ook niet als je Zijn geboden houdt? Ook niet als je zondekennis hebt? In jullie kerk zullen ze toch wel leren dat er in de mens niets is dat naar God vraagt toch?

Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde in mensen een welbehagen. (door de geboorte van Jezus.)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:18

Yael schreef:Is het net als bij een reclame dat God dingen zegt in Zijn Woord maar er altijd nog snel achteraan zegt: maar vraag naar de voorwaarden.....

Weerman je zegt dat je door naar Jezus te gaan niet zalig wordt???
Waarom denk je dat God er is? Om Hem te laten voor wat Hij is? Juist moet je naar God gaan met hoe je bent. Zondaar. Je bent zondaar. Jezus weet dat hoor en Hij verwacht echt niet dat je beter wordt, eerder zul je slechter worden. De zondekennis is echt niet iets waardoor je aangenamer wordt voor God, iets dat je beter maakt, iets dat God verplicht jouw te horen. Echt niet hoor! Alleen om Jezus wil, wil God ons horen, omwat Jezus heeft gedaan, en niet om jouw willen of jouw zondekennis, het hangt helemaal niet van ons af. Helemaal niet!!!
Al had je alle zondekennis en de liefde niet dan was je ook niets.
Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem. Als je Zijn bloed onrein blijft achten en aan Hem voorbij blijft gaan, zal er ook een dag komen waarop je tevergeefs tot Hem roept.
Als het te laat is. Het is overigens 1 van de ergste zonde, Jezus bloed onrein achten en Zijn liefde niet geloven. Wat doe je dan overigens met Joh. 3 vrs 16?

Je wordt door Jezus zalig, maar dit gaat niet buiten ellendekennis om.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 12:21

Denk je dat je eerst je ellende moet kennen? Dat dit een voorwaarde is tot de zaligheid in Christus Jezus?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 13:10

Dat is geen voorwaarde, maar als je wedergeboren wordt, dan leer je je ellende kennen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 13:19

Het Weermannetje schreef:Dat is geen voorwaarde, maar als je wedergeboren wordt, dan leer je je ellende kennen.

ehh.. jha.. ik denk van wel ja. Want je moet leren volkomen te vertrouwen op God. Dus het buiten jezelf te zoeken in een ander. Jij kan niks uit eigen kracht voor God doen, daar heb Jezus voor nodig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 13:31

Als je je ellende niet kent, weet je denk ik ook niet wat Christus voor je betekent heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 13:44

Daar ben ik het mee eens. Maar als je je Verlosser kent weet je ook dat je van die ellende bevrijdt bent.

Dan moet je niet in die ellende blijven hangen... en zeggen: Ik moet gered worden... nee dan mag je zeggen: ik BEN gered.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 13:44

Het Weermannetje schreef:Als je je ellende niet kent, weet je denk ik ook niet wat Christus voor je betekent heeft.

ja zeker waar! hoe meer je van Christus leert kennen, destemeer zal je Zijn enorme liefde voor jou zien!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 14:03

En ben je daarna ook aan de zijde Gods gevallen?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 14:06

Het Weermannetje schreef:En ben je daarna ook aan de zijde Gods gevallen?

Kun je het zonder terminologie doen? Soms begrijp ik er helemaal niks van... :cry:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 14:27

? waarna? en hoe bedoel je dat?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2004 14:45

[Je wordt door Jezus zalig, maar dit gaat niet buiten ellendekennis om.[/quote]

Ja Weerman dat is wel zo, maar als je hiervan een voorwaarde van gaat maken, bewust of onbewust, dan is dat ook niet goed. Wat de een van voren leert, kan de ander van achteren leren om het zo maar te zeggen. God is vrij in hoe Hij een mens tot Hem leidt/bekeerd, maar dat gaat altijd naar Jezus toe, buiten Jezus is het niet mogelijk zalig te worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2004 14:47

Het is logisch dat wanneer je Jezus kent dat je dan aan Gods kant staat.
(Als God voor ons is wie zal tegen ons zijn?)

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 17 mei 2004 17:48

Yael schreef:
Weerman schreef:Je wordt door Jezus zalig, maar dit gaat niet buiten ellendekennis om.

Ja Weerman dat is wel zo, maar als je hiervan een voorwaarde van gaat maken, bewust of onbewust, dan is dat ook niet goed. Wat de een van voren leert, kan de ander van achteren leren om het zo maar te zeggen. God is vrij in hoe Hij een mens tot Hem leidt/bekeerd, maar dat gaat altijd naar Jezus toe, buiten Jezus is het niet mogelijk zalig te worden.

Ellendekennis is geen voorwaarde, maar wel altijd de weg waarlangs God Zijn volk leidt. Ellende, verlossing en dankbaarheid. Die elementen uit de catechismus moeten niet alleen voorkomen, maar er zit ook, in aanvang diezelfde volgorde in. Wel is het zo dat je in geen van drieen ooit uitgeleerd bent; dus ook als je iets van verlossing en dankbaarheid mag kennen, zal de ellendekennis zich verdiepen in de voortgang en opwas van het geestelijk leven. Denk aan Paulus: "Ik ellendig mens..." (Rom. 7) Toen wist hij heus al wel van de verlossing die in Christus Jezus is!

Terug naar “Archief”