onder deze bedeling geen waterdoop meer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 16 mei 2004 21:39

henk77 schreef:dan geloof jij dat,ik ben zeker niet met jou over dat eens.

Waarom niet, als ik dat vragen mag?
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

henk77

Berichtdoor henk77 » 16 mei 2004 21:54

liegen is toch onwaarheid?
dus een leugen
en worden er dan elke maand in alle kerken leugens verkondigd?
denk het niet

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 16 mei 2004 21:57

henk77 schreef:liegen is toch onwaarheid?
dus een leugen
en worden er dan elke maand in alle kerken leugens verkondigd?
denk het niet

waarom niet? kunnen er in de kerk geen leugens (onwaarheden) verteld worden dan? waarom sluit jij dat uit?
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

henk77

Berichtdoor henk77 » 16 mei 2004 22:18

tuurlijk kan het wel
maar ik geloof niet dta het zo is en dat het zo bestempled mag worden

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 16 mei 2004 22:42

henk77 schreef:tuurlijk kan het wel
maar ik geloof niet dta het zo is en dat het zo bestempled mag worden

Dus jij denkt dat de besnijdenis is geweken voor de doop?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 17 mei 2004 11:52

Aragorn schreef:
@mic schreef:
Harold schreef:Klopt, de doop van de heilige geest is het wat het wezen moet, iedere menselijke handeling of inzetting kan daar niets aan veranderen. Door deze doop is Christus toegelaten in je hart, of anders gezegd door deze doop ben je door God gekend.
tsjonge, mij is verteld dat je door je geloof door God gekend wordt, maar dat zal dan wel te makkelijk zijn.... :roll:

Ik denk dat hij het geloof bedoeld als hij het heeft over 'doop met de HG'...?

Inderdaad , het geloof is niets anders dan de doop met de heilige Geest. we zijn dan ook enkel en alleen door het geloof behouden, en dus niet door menselijke inzettingen zoals werken der wet, de waterdoop inbegrepen. met geen enkel werk of inzetting kunnen we het met God in orde maken, Alleen Jezus werk heeft ons vrijgemaakt.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 12:16

Henk77... zeg nou niet dat iets wel of niet waar is... omdat het doopformulier dat zegt. Ga gewoon in de bijbel kijken, lees wat daar staat, een formulier is niet gelijk aan de bijbel... Het is een uitleg ervan.

Verder lees ik nergens in de bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.... wel dat de besnijdenis na Jezus komst niet meer nodig is, Nakdimon.

Het oude verbond, wat alleen voor Israel gold is vervangen door een nieuw verbond (staat dacht ik in Hebreeen 9 of 10)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 18 mei 2004 22:08

Marnix schreef:Henk77... zeg nou niet dat iets wel of niet waar is... omdat het doopformulier dat zegt. Ga gewoon in de bijbel kijken, lees wat daar staat, een formulier is niet gelijk aan de bijbel... Het is een uitleg ervan.

Verder lees ik nergens in de bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.... wel dat de besnijdenis na Jezus komst niet meer nodig is, Nakdimon.

Het oude verbond, wat alleen voor Israel gold is vervangen door een nieuw verbond (staat dacht ik in Hebreeen 9 of 10)

Voor wie is de besnijdenis dan niet nodig en waarom niet? Het oude verbond is niet vervangen, maar aangevuld door het Nieuwe. Waarom komt men telkens met die theorie dat het Nieuwe Verbond het Oude teniet heeft gedaan. Voorbeeld: God heeft vele verbonden gesloten met mensen, maar nooit zijn voorgaande verbonden daarbij opzij geschoven. Het Verbond met Avraham heft het Verbond met Noach niet op, het Verbond met Israel met heft dat van Avraham niet op, het Verbond met David heft het Verbond van Israel niet op. Deze Verbonden worden allemaal toegevoegd aan de vorige; ze zijn slechts aanvullingen. En DUS is er ook nu geen sprake van vervangen van het Verbond op Sinaï door het Nieuwe Verbond.

Nakdimon

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 mei 2004 22:13

Het klinkt heel aannemelijk wat je zegt, maar hoe zit dat dan met Efeze 5?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 10:42

Voor wie is de besnijdenis dan niet nodig en waarom niet? Het oude verbond is niet vervangen, maar aangevuld door het Nieuwe. Waarom komt men telkens met die theorie dat het Nieuwe Verbond het Oude teniet heeft gedaan. Voorbeeld: God heeft vele verbonden gesloten met mensen, maar nooit zijn voorgaande verbonden daarbij opzij geschoven. Het Verbond met Avraham heft het Verbond met Noach niet op, het Verbond met Israel met heft dat van Avraham niet op, het Verbond met David heft het Verbond van Israel niet op. Deze Verbonden worden allemaal toegevoegd aan de vorige; ze zijn slechts aanvullingen. En DUS is er ook nu geen sprake van vervangen van het Verbond op Sinaï door het Nieuwe Verbond.

1 De Joodse wet gaf maar een versluierd beeld van de geweldige dingen, die Christus voor ons zou doen. Jaar in jaar uit werden telkens weer dezelfde offers gebracht, maar toch konden de mensen onder dat oude verbond daardoor niet gered worden. 2 Als dat wel had gekund, zou één offer genoeg zijn geweest; dan zouden de gelovigen eens en voor altijd gereinigd zijn en zouden zij geen besef van schuld meer hebben. 3 Maar wat er gebeurde, was precies het tegenovergestelde. In plaats van hen van zonden te bevrijden, herinnerden die jaarlijkse offers hun aan hun ongehoorzaamheid en schuld. 4 Want het bloed van stieren en bokken kan nooit voorgoed met de zonden afrekenen. 5 Daarom heeft Christus, toen Hij in de wereld kwam, gezegd: "O God, het bloed van stieren en bokken kan U niet tevreden stellen. Daarom hebt U Mij dit lichaam gegeven om het als een offer op Uw altaar te leggen. 6 U was niet tevreden met de dierlijke offers, die voor U geslacht en verbrand werden om de zonden weg te doen. 7 Toen zei Ik: 'Hier ben Ik om Uw wil te doen, om mijn leven neer te leggen, zoals in de Boeken staat." (A) 8 Nadat Christus had gezegd dat God niet tevreden was met de verschillende offers en gaven, die onder het oude verbond vereist waren, voegde Hij eraan toe: 9 "Hier ben Ik; Ik ben gekomen om Uw wil te doen en mijn leven te geven." Hij vervangt het oude verbond door een nieuw en beter verbond. 10 Door te doen wat God van Hem vroeg en eens en voor altijd voor ons te sterven, heeft Christus onze zonden vergeven en ons gereinigd. (Hebreeen 10)

In vanaf hoofdstuk 9 lees je over het offer van Christus dat de Joodse offers overbodig maakte. Jezus gaf zijn bloed zodat wij zelf dat niet meer hoeven te doen door de besnijdenis (daar wees dit teken op) en door dierenoffers die ook wezen op Christus.

25 Uiteraard heeft uw besnijdenis naar de Joodse wet alleen waarde als u zich aan de wet houdt. 26 Maar als u dat niet doet, bent u niet beter af dan de mensen die geen Jood zijn. Als niet-Joden zich aan de wet houden, zal God hun dan ook niet alles geven wat Hij de Joden beloofd heeft? 27 Zij die niet van geboorte Jood zijn, maar wel de wet van God naleven, zullen u (die de wet kent, maar niet houdt) veroordelen. 28 Omdat u als Jood geboren bent en volgens Joods gebruik besneden, bent u nog geen echte Jood. Nee, een echte Jood is iemand die in zijn hart recht voor God staat. 29 Het gaat er niet om of u lichamelijk besneden bent, maar of uw hart en gedachten voor God geopend zijn. Iedereen die zo'n levensverandering heeft ondergaan, krijgt zijn eer van God, niet van mensen. (Romeinen 2)

Abraham de voorvader van allen die op God vertrouwen, ook van hen die niet besneden zijn.(Romeinen 4:11)

18 Als u besneden was toen u gelovig werd, moet u niet proberen daar verandering in te brengen. Als u op dat moment niet besneden was, moet u het zo laten. 19 Want het al of niet besneden zijn heeft niets te betekenen. Waar het om gaat, is of u doet wat God wil.(! Corinthiers 7)

En ik kan zo nog wel even doorgaan met bijbelteksten uit Galaten, Efeziers en Filipenzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 21 mei 2004 16:08

Huh je probeerd toch niet aan te tonen dat de besnijdenis niet meer nodig is, dit is toch absurd we zijn immers geen joden die onder het oude verbond leefden.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2004 13:08

Ik ben het met je eens... alleen maakte ik uit Nakdimons reaktie op dat hij daar nog niet zo zeker van was :)

Terug naar “Archief”