Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 mar 2004 09:51

Beste Sam,

Jammer dat je nu zo reageert. Ik ben helemaal niet afgunstig. Waarom zou ik afgunstig moeten zijn op een VERBOND dat door de Messias is ontbonden; ik heb met deze wereld niets van doen, immers ik ben slechts een bijwoner. Waarom zou ik afgunstig zijn op het OT, terwijl de Messias een "beter" verbond met de mensen wil afsluiten. Ga eens na waarom Hij dat heeft moeten doen. Wijs mij niet steeds op het OT als we weten dat het NT een beter en nieuw (-er) verbond is. Misleid de Christenenn niet door te stellen dat zij (dan) een ander volk zijn, als de Messias in Efeziërs 3 duidelijk aangeeft dat zij niet anders (meer) zijn; indien u Mijn geboden onderhoudt (dat wel).Natuurlijk het OT én het NT horen bij elkaar, logisch anders konden we niet begrijpen wat JHJW bedoeld met:

Efeziërs 3
1 Ik zit terwille van Christus Jezus in de gevangenis, omdat ik zeg dat u, die geen Joden van geboorte bent, ook tot Gods huis behoort.
2 U hebt ongetwijfeld gehoord dat God zo goed is geweest mij een speciale taak voor u te geven.
3 Wat ik hiervoor in het kort schreef, was tot nog toe onbekend. Maar God heeft het mij duidelijk gemaakt.
4 Daaraan kunt u zien hoe goed ik begrijp wat voor bedoeling God met Christus heeft.
5 Vroeger is dat altijd voor de mensen verborgen gebleven, maar nu heeft God het door de Heilige Geest aan Zijn apostelen en profeten bekendgemaakt.
6 Het komt hierop neer: Door het goede nieuws te geloven, worden niet-Joden gelijk aan de Joden. Zij delen mee in de rijke erfenis. Zij horen bij hetzelfde lichaam, de Gemeente; en voor hen geldt dezelfde belofte in Christus Jezus.
7 God heeft mij de taak gegeven dit overal bekend te maken. Dat is een geweldig voorrecht! Ik kan het alleen maar omdat God zo goed is mij er steeds weer de kracht voor te geven.
8 En dan te bedenken dat ik de minste van alle gelovigen ben! Alleen door de genade van God mag ik andere volken op de onvoorstelbare rijkdom van Christus wijzen.
9 Ik mag de mensen laten zien hoe God, Die alles gemaakt heeft, Zijn verborgen plan uitvoert. Het plan dat Hij vanaf het begin voor Zich heeft gehouden.
10 God wil door de Gemeente aan de geestelijke heersers en machten laten zien hoe rijk en volmaakt Zijn wijsheid is.11 Het is altijd Zijn bedoeling geweest dat door onze Here Jezus Christus bekend te maken.12 Nu kunnen wij, die in Jezus Christus geloven, zonder angst en vol vertrouwen in Gods directe nabijheid komen.13 Verlies dus de moed niet door alles wat mij wordt aangedaan. Ik maak het allemaal door voor u; u zou het als een eer moeten beschouwen.
14 Wanneer ik eraan denk hoe wijs en groot Gods plan is, val ik op mijn knieën voor Hem neer.
15 Hij is de Vader van al Zijn kinderen, zowel in de hemel als op aarde.
16 Ik vraag Hem u vanuit Zijn heerlijke rijkdom de innerlijke kracht van de Heilige Geest te geven.17 Ik bid dat Christus meer en meer in u mag wonen, naarmate u Hem meer gaat vertrouwen. Dat u geworteld zult zijn in Gods liefde en daarop uw leven zult bouwen.18 Dan zult u, samen met alle gelovigen, zien hoe breed, lang, hoog en diep de liefde van Christus is.
19 U zult ervaren en begrijpen dat die liefde van Christus ons menselijk verstand te boven gaat. Uw hele wezen zal dan vol van God zijn.
20 God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dat blijkt uit de kracht die in ons werkt.
21 Hem komt voor altijd en eeuwig alle eer toe in de Gemeente door Jezus Christus. Amen!

Wie zijn nu gered Sam: We weten dat ten tijde van de oude bedeling, Gods weg ging door het hart, dat wil zeggen door het geweten; nog steeds is dat het beginpunt van geloof; het geweten, waar de Heilige Geest aan wil werken (als wij dat toelaten) zoals wij dat ook nog moeten doen. We weten ook dat Jezus enkele trouwe Christen-Joden meenam in de eerste gemeente. Dat klopt heel goed, want ten tijde van de herbouw van de Tempel (Ezra en Nehemia) waren er ook al Heidenen die de Messias geloofden en hadden aangenomen. Dat de Joden echter nog steeds niet begrepen dat het om de Messias ging, die na 3 dagen zou herrijzen, was een feit, Jezus wijst daar onomwonden op. Het zijn dus de Joden zelf die de profetie hebben afgewezen en niet aanvaard en daarmee hun opdracht niet (in-)zagen.

Ik ken persoonlijk een aantal Joodse mensen, hier op mij werk. Soms eten we gezamelijk het Koshere voedel (vanuit het Rabinaat Amsterdam), omdat ook ik mij aan de Spijswetten hou (als Messias-trouwe -Geestelijke- Jood). Ik ervaar dat JHJW nog steeds aan deze (Orthodoxe Joden) de profetie voorhoudt op de wijze zoals JHJW dat ook ten tijde van het OT deed en herken ze als waren ze aan mij zelf voorgehouden in die tijd (OT). Ik ervaar dat de wijze waarop de profetie aan mij wordt getoond, dezelfde is, maar vanuit het NT voor mij duidelijker is inzake de 2300 dagen die er liggen tussen de herbouw van de Tempel en het feit dat het Heiligdom hersteld wordt. Noachthans zien deze Joden niet wat er zich momenteel in de wereld afspeelt.

Vaak overleg ik met hen en verklaar dan aan de hand van hun "profetisch inzicht" wat ik "zie en ervaar". Heel duidelijk zie ik hen dan nadenken: We moeten de Messias toch (eerst) aannemen willen we gered zijn. Velen doen dat! Een eertijds Orthodoxe Jood zei mij eens: Door de Adventisten heb ik de Messias leren aanvaarden, waarom hebben de Oud Vaders de Schriftgeleerden ons toch Hem van ons weggehouden. Als het Joodse volk oprecht de Messias als een Hemelse Koning hadden aanvaard en niet als een aardse, dan was het NT niet nodig geweest en deze wereld allang weer deel van het Hemelse Koninkrijk. Maar goed, de profetie is uitgekomen en de Messias is gezonden. (Maar pas op; de Adventkerk is niet alleen zaligmakend; in alle kerken maar zelfs daarbuiten zitten trouwe navolgers van de Messias / God de Almachtige)Lees eens het boekje "1844 Bijbels verklaard" Sam van je Joodse broeder CLifford Goldstein. Hij, als Orthodoxe Jood, leerde de Christenen kennen als waardevolle Geestelijke Joden (Adventisten), zonder dat daarbij afgedongen werd op zijn eigen indentiteit. Het is altijd interessant als een Joodse Adventist de gemeente bezoekt (op Sabbat) want dan doen we tijdens onze Bijbelstudie ontzettend veel ervaring op met het OT in het licht van de desbetreffende studie. En daarin zie ik dus wat de Messias, door Efeziërs 3 meent te zeggen. Afgunstig, welnee: WAARDEVOL en ook NODIG is de OT leer, om de Messias en het NT beter te begrijpen, en dat maakt de Joden van geboorte zo waardevol voor de Heidenen die Christus willen leren kennen; ik ervaar (sinds 1982) dat ik beiden tegenkom in de Adventgemeente; eertijds Orthodoxe en nu Messias navolgende Joden en Heidenen die de Messias hebben aangenomen (festiviteiten Heidenen en Joden bij de herbouw van de Tempel / Ezra en Nehemia). Dankbaar ben ik persoonlijk dat Orthodoxe Joodse mensen ken. Zelden is er een menigsverschil, maar hun houding is wel dienoverkomstig. Zoals jij me nu ook toont, maar veelal door de kennis die ons bind zijn we goede broeders en trouwe kinderen van JHJW geworden, in de essentie van de ontmoeting door Jezus, met de Vader.

Maar dat is niet erg! Elk mens verdedigt datgene waar hij of zij geen afstand kan doen, op deze aarde (zie eens naar de rijkke jongeling). De Heilige Geest leidt tot alle Waarheid, niet wij (Joh 16:7-13 en 2 Kor. 3:18)

Clifford Goldstein kon zich niet direct vinden binnen de Aventkerk; maar ging op zijn knieën bij de Jordaan (waarin hij gedoopt was) en bad JHJW om raad. Hem werd geopenbaard dat de Adventkerk het juiste fundament was (en dus niet de alleen verlosten kinderen zijn!)
Hij wist nu dat de Adventkerk (voor hem) de weg was om de Messias te aanvaarden, zonder daarbij zijn Joodse indentiteit te verliezen. En dat is nu wat Jezus bedoelt in Efeziërs 3.

Maar wat doet Sam; Hij reageert op een wereldse manier, zoals Israël en Jeruzalem ook worden voorgesteld vandaag de dag; iets verdedigen wat er niet meer is, in feite, want het is reeds gevallen. Eén in Geest is wat blijkt uit Efeziërs 3 en wat voor een voorstel doet Sam (goedbedoelt en begrijpelijk); scheiding maken. >Juist uit die opstelling en een door Satan aangevoerde strijd en de partijen ophitst, is het bewijs der dingen -namelijk, de opdarcht nooit te hebben begrepen, des te duidelijker in de profetie voor en in de eindtijd. Het Heiligdom wordt (dus) niet in het aardse Jeruzalem herstelt, maar in de Hemel (1844 begonnen). Het Jeruzalem van vandaag dat een centraal punt van terreur is, is dus net het Heilige Jeruzalem, maar dat is het Hemelse! Natuurlijk: Jezus wijst op het Geestelijk Israël en niet op het aardse -waar Hij niets mee van doen heeft; Ik bid niet voor deze aarde!

Ziende blind, horende doof leert de Messias zowel aan de Joden van het OT als de Christenen van vandaag. (Joh 8 als voorbeeld er van: Jezus verdediging)

Afgunst? kom nou; de profetie zien Sam; zien wat de Messias ons laat zien en wil leren, dat is pas samen op weg; De boom en de (in-) geënte takken. Daar waar Rome (de bron van de Kruisvaarders en de anti-joodse wetten) de wetten voorschrijft en Orthodoxe Joden (met respect maar) tevergeefs een strijd leveren. Satan overwint daar, Rome houdt zijn mond, want een betere bondgenoot in het scheppen van een One World Order is er niet, dan een onjuist en werelds beeld van Verlossing; dan de Joden.

Toen in maart 2000 de Paus (notabene) midden in het heilige Joodse Jeruzalem zijn aanbidding bevestigde toen Orthodoxe Joden in alle respect en onderdanigheid eer betoonde aan de heerser over het Grote Babylon (en indirect Satan) Hier rechtvaardigt Satans zijn strijd om een Rijk als Overwinnaar (Grote Babylon). De Paus waarvan de Joden in 1798 verheugd waren, toen Berthiér de Paus gevangen nam.

Dank u dank u Napoleon. Maar door de broer van Napolen (Spanje) ging de Paus en het Vaticaan (=Plaats van aanbidding van de slang)door met haar onderdrukking van de Joodse medemens. En anno 2000 aanbidden de Orthodoxe Joden de Leider der Wereld en zich noemende Plaatsvervanger van Jezus, op aarde, door deze Onreine uit te nodigen in het heiligste dat de Joden in Jeruzalem bezitten. Buigen voor de Wereldse Leider, die zich tegen de Allerhoogste (JHJW) verzet.
Dus zowel religieus als in het werelds denken alswel aks politieke Staat, geen been om op te staan m.b.t. een "andere" vrlossing dan door de Messias! Israël de Staat en de stad Jeruzalem zullen met de grond gelijk gemaakt worden., net zoals de gehele aarde overigens! Alles dat tot de zonde heeft geleid zal uitgeroied worden! Dat zeg ik niet dat zegt Yusuah zelf.

Je vraagt je af; welk recht is er nu dan noch, als we (zelfs) de Thora en het OT er op na slaan. Sam, lees eens Amos en zie wat JHWH daar stelt tegenover het volk Israël; Niet mis te verstane woorden en beschuldigingen; uit nood en de roep om begrepen te worden!

Gaat uit van het Grote Babylon (deze wereld) opdat gij geen deel hebt aan haar plagen;leert de Messias.

Maar onverdroten gaat de wereld door met haar nodeloze plannen. Ik bidt niet voor deze wereld zeht Jezus. En wij, samen met de Joden in het huidige Israël, maar vechten tegen de elkaar tegen de Palestijnen tegen de Irakezen en allen die vijanden zijn onder (notabene) de vlag van Satan, tegen iets dat allang voorbij is en verloren (Gevallen gevallen is het Grote Babylon....) In vers 10 laat God zien, dat de Gemeente de "Wapenrusting Gods" nodig heeft om de profetie en de weerstand te zien en te overwinnen. Dus beste Sam, leer dat na te volgen. Niet door geweld of kracht wordt Mijn Koninkrijk opgericht zegt de Messias, en de Joden proberen dus met kracht en geweld iets te realiseren dat de Messias heeft ontbonden!

De Christen-Joden van vandaag, zoals mij bekend binnen de Adventgemeente, tonen geen Kruis in hun synagoghe; natuurlijk niet dat gelldt niet voor hen. Zij voeren de stenen tafelen als bewijsvoering van JHJW en erkenning van Zijn Zoon als de Deur, waardoor het Hemels Israël(en dus niet een aards) erkent wordt.Volkomen terecht; zie dat Jezus de indentiteit heel laat van de Joden (van geboorte) volkomen overeenkomstig de Thora en de tijd onder Mozes; maar de Messias is nu wel het middelpunt. Hiermee is duidelijk dat de Messias dus ook de profetie van en voor het OT was. Dus wat afgunst, geen enkele reden. Vervolmaking in het werk van JHJW en de Drie-eenheid!

Over de anderen hoeven wij ons geen zorgen te maken Sam. Want Jezus (de Messias) leert duidelijk dat Hij nog andere schapen heeft, buiten deze (de trouwe discipelen). Dus ook daarin Sam, maak je een denkfout m.b.t. je posting. Jammer; alleen Sam je reactie is opmerkelijk. Satan gaat als een briesende leeuw rond om hen te vermorzelen die zich houden aan de wet en (JHJW)Jezus openbaren. Je bent een voorbeeld er van; maar zult dat niet weten, daarom neem ik het je zeer zeker niet kwalijk! Tenslotte is ook het volk Israël van het OT slachtoffer geworden van Satans terreur!

Openbaring 12

17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Daarom Sam, ben je nu een draak of ben je een liefdevolle navolger van JHJW, die niets verborgen laat om de mensen te wijzen op Zijn Koninkrijk en niet dat van enige ander op deze wereld.
Als je een navolger bent van JHJW, reageer dan wat vriendelijker en niet zoals de wereld doet. Want hoe verschillend zijn dan de gesprekken die ik met je medebroeders heb, als wij spreken over de profetie van JHJW en Zijn Zoon de Messias.

Jouw Posting Sam, stelt me teleur, maar ik kan het begrijpen vanuit de positie die je nu inneemt. Ik waardeer het dat je in zekere zin opkomt voor het Joodse volk, maar vergis je niet in JHJW zelf. Ik heet trouwens geen Wouter en ben -dus- eigenlijk ook niet "eggbos7" Aanvallen doen mij niets Sam, echt niet tevergeefse moeite!

In al je respectvolle en moedige weerwoordt om aan een OUD VERBOND
vast te houden en mij te leren; ga je verloren in de aanbidding van JHJW, terwijl Zijn Zoon allang in het Heilige der Heilige zich voorbereid op Zijn komst. Mijn volk, zegt Jezus, gaat verloren door gebrek aan kennis! Beste Sam broeder in JHJW, kijk niet naar de wereld maar het Hemelse Jeruzalem. Niets dat zondig is komt daar binnen, leert de Messias Yusuah. Maar dat Hemelse Jeruzalem zit vol met bekeerde Heidenen en Joden. Als dat nu geen Hemels Israël is vol Geestelijke Joden; dan ben ik een Marsman

NOOT: Verwar de 'Vrouw" met de 12 sterren niet met de maagd Maria, waarvan Rome beweerd dat zij de Koningin van de Hemel is, en ook symbool staat voor het Verenigd Europa (Babylon) zoals we Rome ook zien als de "bruggebouwers" van Europa (Pontificus Maximus) en de 12 sterren als haar verbondenheid. Maria is trouwens van oorspong Venus. Dus nog niet eens de moeder van Jezus, alhoewel ze wel als zodanig wordt voorgesteld. De vrouw waar de Bijbel over spreekt is: De Reine Vrouw= de Bruid van Jezus= Zijn gemeente. De Onreine vrouw is zij, de Hoer die aan de waetren van de wereld zit. (De Staten)

Shalom beste vriend!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 mar 2004 22:53

Nakdimon schreef:
Gershwin schreef:Yep, ik zoek hem ff op.

Nouja, ik kan er wel kort op ingaan, maar alleen op jouw argumenten dan :mrgreen: : ik heb de indruk dat de OT-geboden niet meer letterlijk geldig zijn en bij hernieuwde invoering door Paulus beschouwd worden als 'geboden en leringen van mensen'? Maar bovendien gaat 'geboden en leringen van mensen' denk ik over het 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' uit het vorige vers; ik weet niet of dat ueberhaupt nog op vs.16/17 teruggrijpt. En onder 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' verstaat hij volgens mij een bepaald soort reinheids- en spijswetten (waarbij ik dus geen idee heb of die ontleend zijn aan het OT of later door de wetgeleerden zijn ingesteld).

Hier en hier en hier heb ik wel een en ander gezegd, succes met zoeken...

Hoi Gershwin,

Dank je voor de links

Ik vraag me soms af wat mensen precies bedoelen als zij het over "de Bijbel" hebben. Wat verstaat men onder de Bijbel:

1) het NT
2) Het OT PLUS NT

want hoe kan het in hemels naam zo zijn dat Gods woorden uit de Tora als "leringen van mensen" kunnen worden bestempeld. En dan maakt het niet uit of je Paulus of hoe dan ook heet. Paulus zegt zelf "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, "

bedenk wel dat Paulus deze uitspraak doet terwijl er nog helemaal geen NT bestond. Het enige "van God ingegeven schriftwoord" dat er toen bestond was het OT. Waarom zou iets wat niet meer geldig is goed zijn "om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid" en hoe is het een "lering van mensen" te noemen als het rechtstreeks van God komt?

Nakdimon

Volgens mij verwijst 'lering van mensen' niet naar vs. 16&17, maar eerder naar de nog preciezere, later verzonnen wetjes (raak niet, smaak niet, roer niet aan). Dat als antwoord op je vraag.
Oja, ik bedacht nog dat 'tot een eeuwig verbond' (de sabbat, met Israel, zie Leviticus) geen argument is om te zeggen dat de Sabbat nog steeds geldt. Er wordt ook gesproken over 'ouder verbond, nabij de verdwijning', uit mijn hoofd gezegd (Hebr.?). Nouja, heb eigenlijk geen tijd om te reageren. Pb anders nog ff als je er op door wilt gaan en daar tijd voor hebt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 16 apr 2004 15:00

Rom. 14:5-6 schreef:5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Het is ook maar net, waar je begint te tellen. Trouwens, als de 7e dags-adventisten echt alles letterlijk willen doen, moeten ze op zondag gaan werken:

Lev. 23:3 schreef:Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor de HERE in al uw woonplaatsen.

Dus: zes dagen werken. :?

Nee, dat is wetticisme. Waar zou het nu omgaan?

Marc. 2:27 schreef:En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat

Jezus rekent af met het "sabbat wetticisme", door te wijzen op waar het om te doen is: Gods genade geeft ons de mogelijkheid een dag rust te nemen en de opdracht om ons die dag op Hem te richten. Daar gaat het om, niet om allerlei futile regeltjes.

Tot slot, lees Hand. 15 maar. Daar speelt de vraag in hoeverre de christen geworden heidenen de wet moeten houden. Het antwoord staat in de verzen 28 en 29:
28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

Hier staat geen verplichte sabbat meer bij!!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 apr 2004 15:51

iemand schreef:
Rom. 14:5-6 schreef:5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Niet uit de context rukken aub.

Heel het hoofdstuk gaat over vasten en het eten van reine/onreine dingen, en dus over vastendagen.

Niet over de rustdag.
Zeker niet.
..

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 17 apr 2004 08:02

Beste Peter L,

Adventisten, maar ook andere Sabbatvierende mensen, zien de zondag dan ook, inderdaad, als gewoon de 1e werkdag van de week.

Groeten

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 apr 2004 09:50

Wat jullie geheel ontgaat is dat de eerste dat van Pesach en de achtse dag van Pesach ook gelden als een sabbat.

Zolang men niet als een Jood de bijbel leest kan men de bijbel ook niet echt verstaan.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 apr 2004 14:46

Invincible schreef:Niet uit de context rukken aub.

Heel het hoofdstuk gaat over vasten en het eten van reine/onreine dingen, en dus over vastendagen.

Niet over de rustdag.
Zeker niet.

Ik zie in de context nergens het woord vastendag staan. Paulus spreekt over het stellen van de ene dag boven de ander. Inderdaad gaat het hoofdstuk over eten, maar dat impliceert niet, dat het in vers 5 over vastendagen gaat. Wat Paulus wil zeggen, is zowel degenen die alles eten als degenen die dat niet doen, in principe goed zitten, als ze maar hun geweten volgen. En als vergelijking noemt hij het stellen van de ene dag boven de andere. Daarvoor geldt precies hetzelfde, want er waren er die de sabbat hielden en anderen deden dat niet. Ze hoefden dat ook niet (zie Hand. 15)
The Lord is the Potter, not Harry!!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 18 apr 2004 12:07

Peter L,

Handelingen en Hzandelingen 15 gaat helemaal niet over vasten. Handelingen is het vervolg van Lucas, waar dus in beide boeken Jewus met Zijn Gemeente centraal staat. Handelingen 15 gaat over het feit dat men zich van de wereldse inzettingen niets moet aantrekken maar de wetten (ook de spijswetten én de ceremoniële wetten) dient na te volgen. Net zoals ze ook voor ons nog steeds gelden. Het 4e gebod is nog even actueel als bij de Schepping en in de wet van Mozes voor het volk Israël. Jezus staat czntraal en Jezus is ONS voorbeeld als het volk van Israël. In Openbaringen 12:17 alsmede 14:12 en 19:10 staan de wetten en geboden centraal voor het volk Israël van onze tijd. Binnenkort zullen wij door de Kerk van Rome en Diens vazal de USA duidelijk herinnerd worden aan het feit dat de Heiland geen enkele jota of tittel van de wet en Zijn voorbeeld voor de -ware- Christen heeft veranderd, laat staatn aan het "Kruis genageld" ; wie die onzin gelooft, volgt de Draak na!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 18 apr 2004 19:34

Invincible schreef:
iemand schreef:

Niet over de rustdag.
Zeker niet.

Het gaat hier om allerlei soorten van dagen dus ook betreft de sabbath
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 02 mei 2004 21:32

Harold schreef:
Invincible schreef:
iemand schreef:

Niet over de rustdag.
Zeker niet.

Het gaat hier om allerlei soorten van dagen dus ook betreft de sabbath

Nee Harold, daar gaat het niet over. Je schuift de Shabbat namelijk niet aan de kant "voor de Here". Dit moet dus gaan om vrijwillige dagen dat je Hem eert of dagen die Hij niet heeft aangesteld als Hoogtijdagen. Je eet ook niet de dingen die Hij heeft verboden als "voor de Here", dus moet het hier gaan om dingen die Hij niet heeft geboden/verboden.

Snappie?

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 02 mei 2004 21:36

Sabra schreef:Wat jullie geheel ontgaat is dat de eerste dat van Pesach en de achtse dag van Pesach ook gelden als een sabbat.

Zolang men niet als een Jood de bijbel leest kan men de bijbel ook niet echt verstaan.

Dat klopt! Men gaat dan dingen gissen, terwijl de meeste antwoorden in de Tora en profeten staan, Maarja.. die zijn vrijwel van geen waarde tegenwoordig (volgens de kerken dan) , dus waarom aandacht eraan besteden, nietwaar?

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 03 mei 2004 07:17

Sabra schreef:

Wat jullie geheel ontgaat is dat de eerste dat van Pesach en de achtse dag van Pesach ook gelden als een sabbat.

De Sabbatten zijn FEESTDAGEN

De Geheiligde en apart gezette SABBAT van het 4e gebod is een GEHEILIGDE FEESTDAG en dus een GEHEILIGDE SABBAT.

Dit geldt voor ALLE mensen. Maar omdat de Heiland de mensen moet VERLOSSEN, is dus de GEHEILIGDE SABBAT (de GEHEILIGDE FEESTDAG van RUST en RELATIE met JHWH) geldend (zeker) voor ALLE GEESTELIJKE JODEN

En de werkweek bestaat gewoon uit 6 werkdagen en geen achtste dag. We gaan toch net de RKK navolgen die van elke gebod een eigen (aards-religieuze) versie maakt!

Zolang de mens dus niet als GEESTELIJKE JOOD (zowel Joden als Heidenen) de Bijbel leest + de profetie erkend (Jezus zelf) kan men én de Bijbel én de Messias niet BEGRIJPEN en VERSTAAN. (Johannes 3) en dus het KONINKRIJK NIET ZIEN.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 mei 2004 15:25

Nakdimon schreef:
Harold schreef:Het gaat hier om allerlei soorten van dagen dus ook betreft de sabbath

Nee Harold, daar gaat het niet over. Je schuift de Shabbat namelijk niet aan de kant "voor de Here". Dit moet dus gaan om vrijwillige dagen dat je Hem eert of dagen die Hij niet heeft aangesteld als Hoogtijdagen. Je eet ook niet de dingen die Hij heeft verboden als "voor de Here", dus moet het hier gaan om dingen die Hij niet heeft geboden/verboden.

Haha, wat een heerlijke cirkelredenering: dit kan niet over het afschaffen van de sabbat gaan dus moet het over andere dagen gaan omdat de sabbat niet afgeschaft wordt. Dat is misschien best met andere teksten te bewijzen, maar je kunt niet uit deze tekst halen dat het niet over de sabbat zou kunnen gaan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 mei 2004 21:53

Oke, we komen er denk ik niet uit want we geven elkaar geen strobreed toe. Maar waar deze teksten op doelen is dat een ieder voor zijn eigen gemoed ten volle verzekerd is. En ik ben verzekerd dat mijn rust in Jezus Christus is en niet in een sabbathdag. In hoe jullie in het gemoed verzekerd zijn dat is jullie verantwoording ik oordeel daar niet over. Laten we elkaar vrij laten, ook wat betreft de sabbath moeten we elkaar vrijlaten, Paulus zegt immers niet voor niets: oordeel elkaar niet inzake sabbath en feestdagen.

Dat we door Gods liefde geleid mogen worden.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 16 mei 2004 20:22

Gershwin schreef:
Nakdimon schreef:
Harold schreef:Het gaat hier om allerlei soorten van dagen dus ook betreft de sabbath

Haha, wat een heerlijke cirkelredenering: dit kan niet over het afschaffen van de sabbat gaan dus moet het over andere dagen gaan omdat de sabbat niet afgeschaft wordt. Dat is misschien best met andere teksten te bewijzen, maar je kunt niet uit deze tekst halen dat het niet over de sabbat zou kunnen gaan.

Gershwin,

Vind jij dat een cirkelredenatie? Hoe wil jij je NIET aan de Shabbat houden "voor God" terwijl God de Shabbat heilig heeft verklaard als ZIJN dag? Het is hetzelfde als zeggen "God, ik eet varkensvlees en doe het voor U, al hebt U het verboden voor menselijke consumptie. " Buiten dat, de Shabbat komt niet één keer voor in de Romeinenbrief.

Nakdimon

Terug naar “Archief”