Tegenslagen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 12 mei 2004 21:32

evelien schreef:Waarom heeft de een veel meer tegenslagen?? (in persoonlijk leven maar ook in haar of zijn studie).

Waarom laat God de een het makkelijker lopen dan de ander?

of mag ik niet denken dat God dit bestuurd???

waarom de een meer tegenslagen heeft dan de ander heeft weet ik niet. Een tijdje geleden, had ik zelf ook zoiets van: dat ik alles niet meer zag zitten, Ik had het idee dat ik een diep gat zat en dat er niet uit kon komen. Nu gaat het weer een stuk beter. God weet hoever jou draagkracht gaat en helpt je er ook weer bovenop. Al zie je dat op zo'n moment niet. Een lied dat ik zelf ook heel mooi vind, wat ik door wil geven.

Ik droomde eens en zie ik liep
aan 't strand bij lage tij
ik was daar niet alleen,
want ook de Heer' liep aan mijn zij
Wij liepen saam het leven door
en lieten in het zand
een spoor van stappen, twee aan twee
de Heer liep aan mijn hand

Ik stopte en keek achter mij
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugd,
van diepe smart en hoop.
Maar als ik goed het spoor bekeek
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar een paar stappen staan....

Ik zei toe: "Heer, waarom dan toch,
juist toen 'k U nodig had
Juist toen ik zelf geen uitkomst zag
op 't zwaarste deel van 't pad
De Heer keek toen vol liefd' mij aan
"mijn lieve kind, toen 't moeilijkst was,
toen heb ik jou gedragen."

Wens je er veel sterkte. Praat er met mensen over die vlak naast je staan. Die je lief en dierbaar zijn.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 13 mei 2004 15:50

Het belangrijkste in ons leven is toch niet hoe hoog onze opleiding is, maar of wij de Heere hebben leren kennen? Dat is het belangrijkste in je leven, met Hem kun je het leven door en met Hem kun je het leven uit. Eeuwig Leven!!

Komt allen tot Mij die vermoeit en belast zijn en Ik zal u rust geven! Dit heeft de Heere Jezus ons zelf beloofd en wat Hij belooft doet Hij ook, maar Hij wil dat wij Hem daarom vragen!

Probeer rust te vinden bij Hem met je problemen.[/b]

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 mei 2004 16:09

Adriana schreef:Het belangrijkste in ons leven is toch niet hoe hoog onze opleiding is, maar of wij de Heere hebben leren kennen? Dat is het belangrijkste in je leven, met Hem kun je het leven door en met Hem kun je het leven uit. Eeuwig Leven!!

Komt allen tot Mij die vermoeit en belast zijn en Ik zal u rust geven! Dit heeft de Heere Jezus ons zelf beloofd en wat Hij belooft doet Hij ook, maar Hij wil dat wij Hem daarom vragen!

Probeer rust te vinden bij Hem met je problemen.[/b]

Dit is waar Adriana :wink: maar als het leven echt tegen zit, zie je dit meestal niet zo scherp.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 13 mei 2004 17:50

Daar heb je gelijk in, maar wij zijn ook op deze aarde om elkaar hierop te wijzen. Ik ben God al vaak dankbaar geweest dat er mensen op mijn pad zijn gekomen die mij bewust of onbewust de ogen openden.

Zie op Hem!!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 15 mei 2004 09:23

Evelien,

Ik heb zelf ook in een rottige periode gezeten, dat ik niet meer wist wat ik moest doen, en ik zag ook helemaal niet meer in wat het nut was dat ik leefde. In die moeilijke tijd heb ik heel veel tot God gebeden, en die hele moeilijke periode heeft God mij er door heen gedragen.
Nu gaat het weer beter met mij, en heb ik nog maar heel soms moeilijk. Het lijkt wel of al die ellende achter de rug is en dat er voor mij nu wat vrolijker tijden zijn. En weet je wat raar is, dat ik soms verlang naar die tijden dat ik het moeilijk had. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar toen leefde ik zo dicht bij God en nu heb ik God eigenlijk niet meer nodig. Ik denk dus dat God mensen in moeilijke tijden laat leven, omdat Hij van je houd en wil dat je Hem in alles nodig hebt.

Groeten Willempie

Ps. je mag me altijd een pb-tje sturen.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 mei 2004 11:00

Het was mijn bedoeling niet om een persoonlijke discussie (over mezelf) te openen. Het was meer in het algemeen bedoelt. Hierin ben ik zelf (ook) de fout in gegaan. Er kunnen mensen zijn die denken van: "och daar heb je weer iemand die zielig loopt te doen en aandacht wil" --> Dan denk ik die mensen denken verkeerd. En slaan de plank totaal mis.

Mijn excusses hiervoor.

Zullen we dan deze discussiein het algemeen houden?

(thanks)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mei 2004 14:05

Ik denk omdat God het leuk vind om personen uit te proberen, je te tarten te tergen om zo te testen of je goed genoeg bent in het uitmetelijke Koninkrijk der Hemelen.

Waarom leef jij eigenlijk, vermoedelijk om God te vinden, weet je wat een rotgevoel dat geeft! ik huil altijd als ik daar aan moet denken.

Ik heb geen makkelijk leven, maar dat doet de mens zich zelf aan. Als wij toen niet zo stompzinnig waren geweest... maar ja dat is achteraf gespeculeer...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 14:47

Ik ben ervan overtuigd dat God het goede voor ons voor heeft, ook al zie je dat zelf niet altijd.
Ik zie dat alleen al in het feit dat God zijn Eniggeboren Zoon naar de aarde stuurde, om een stelletje zondige mensen te redden.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:12

Maar is alles wat er hier met mensen gebeurd goed voor hen?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:18

Aragorn schreef:Maar is alles wat er hier met mensen gebeurd goed voor hen?

Dat betwijfel ik :? , maar het heeft wel een doel.

Pas las ik een mooie uitspraak:
Je kunt van het lijden beter of bitterder worden.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:19

Maar gezien het feit dat een goede God geen slechte doelen kan hebben, komt dus niet alles van God.... :?:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:25

Aragorn schreef:Maar gezien het feit dat een goede God geen slechte doelen kan hebben, komt dus niet alles van God.... :?:

Dit vind ik altijd erg moeilijk en weet ik niet goed
Aan de ene kant ben ik geneigd dat alles wat er gebeurd door God bestuurd wordt, maar dat klopt volgens mij niet helemaal, want dan zou God ook zonde willen.
Aan de andere kant geloof ik ook niet dat God met z'n armen over elkaar alles maar een beetje z'n gang laat gaan hier.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:31

Ja, nee, dat vind ik idd ook lastig. Ik kan me niet voorstellen dat God alles wat gebeurd gewild heeft, maar aan de andere kant is het ook wel weer een mooie gedachte dat God overal een plan mee heeft...

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:35

Aragorn schreef:Ja, nee, dat vind ik idd ook lastig. Ik kan me niet voorstellen dat God alles wat gebeurd gewild heeft, maar aan de andere kant is het ook wel weer een mooie gedachte dat God overal een plan mee heeft...

Dan kom je bij dat probleem van toelaten of willen, maar volgens mij staat toelaten (als je in de schoenen van God staat) gelijk aan willen..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:41

Ja, ik zie ook geen verschil tussen toelaten en willen.

Je kunt denk ik een hoop verklaren met het dillemma van vrije wil vs. God´s almacht. Je zou kunnen zeggen dat God bij het geven van een vrije wil een stukje almacht ingeleverd heeft.

Maar een probleempje dat dan wel weer opduikt is dat God blijkbaar dus niet overal een plan of bedoeling mee heeft, wat toch ook best een belangrijke steun voor mensen kan zijn om tegenslagen te accepteren.

Terug naar “Archief”