Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 17:24

Het Weermannetje schreef:Wordt hier alleen meestal niet genoeg nadruk aan gegeven.

Als jij vraagt of de Geest bij je mag zijn dan zal hij bij jou zijn bij het horen van de preek, bij het luisteren in de bijbel naar zijn woorden. Dan spreekt God in jou, door jou!

jij doet net of de geest alleen in hele bijzonder mensen wil komen. Maar wie je ook bent, je mag vragen om Gods geest, en Hij zal het geven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 14 mei 2004 22:13

Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:Wordt hier alleen meestal niet genoeg nadruk aan gegeven.

Dat denk je ja, maar dat heb ik je duidelijk proberen te maken... maar het komt niet over... :? Pas achteraf zal een mens weten dat het God was die hem/haar geleidde, stuurde. Daarom mag je niet eerst afwachten of je wel de Geest Gods in je hebt en met die overtuiging God gaan zoeken...

We moeten onze tijd uitkopen. De Heere wil de middelen (Zijn woord, bidden, verkondiging van het woord) gebruiken om ons tot Hem te bekeren. En als wij met ons verstand allerlei dagelijkse dingen kunnen doen, zouden wij dan niet Gods woord kunnen onderzoeken en hem vragen of Hij het wil zegenen. We moeten idd niet gaan afwachten maar strijden om in te gaan.

En als we uit genade leren wie wij zijn en wie de Heere Jezus is dan zullen we daar alleen God de eer van geven. (In dit leven onvolmaakt en daarna volmaakt.) En beamen dat Hij het is geweest die ons getrokken heeft tot Zijn wonderbaar licht.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:29

hijwel schreef:

Als jij vraagt of de Geest bij je mag zijn dan zal hij bij jou zijn bij het horen van de preek, bij het luisteren in de bijbel naar zijn woorden. Dan spreekt God in jou, door jou!

jij doet net of de geest alleen in hele bijzonder mensen wil komen. Maar wie je ook bent, je mag vragen om Gods geest, en Hij zal het geven.

Zodra Gods Geest in je komt, leer je je ellende kennen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 12:30

Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:

Zodra Gods Geest in je komt, leer je je ellende kennen.

Je weet toch niet wanneer de Geest in je is? Dat zie je toch pas achteraf?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 13:11

Maakt niks uit, je leert je ellende dan nog wel kennen!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 13:54

Het Weermannetje schreef:Maakt niks uit, je leert je ellende dan nog wel kennen!

Maar, jij redeneert vooruit... je kan het pas achteraf zien. Het is niet zo van: o, nou heb ik ellende, mensen ik zit op de goede weg. Ik word wel zalig. Want... zonder het bloed van Jezus Christus ben je niet gereinigd!!! Je kan ook verstandelijke zondenkennis hebben, weerman!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 14:05

Weet ik wel, beweer ik dan wat anders?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 14:07

Het Weermannetje schreef:Weet ik wel, beweer ik dan wat anders?

Je zegt dat je eerst je zonden moet kennen... Maar dat zie je pas achteraf... Het is niet zo dat je zegt: nou, nu weetik wat mijn zonden zijn. Nu mag U komen om mijn zonden te vergeven. Daar lijkt het wel op bij jou...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 mei 2004 18:41

Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:Weet ik wel, beweer ik dan wat anders?

Je zegt dat je eerst je zonden moet kennen... Maar dat zie je pas achteraf... Het is niet zo dat je zegt: nou, nu weetik wat mijn zonden zijn. Nu mag U komen om mijn zonden te vergeven. Daar lijkt het wel op bij jou...

Het is toch ellende, verlossing en dankbaarheid? Als de Heere in je gaat werken dan ga je Hem missen. En dan ga je (onder)zoeken hoe je weer terug moet. Dan wordt je geleerd dat je aan je zondige staat moeten worden ontdekt door de werking van de Heilige Geest. Daarom ga je dat ook vragen. Maar ook om verlossing van die zonde. En of de Heere je oprechte dankbaarheid wil schenken.

Een buitenstaander kan wel tegen jouw zeggen dat jij bekeerd ben omdat hij of zij ziet dat de Heere in je werkt. Voor je zelf ben je pas bekeerd als je zeker mag weten dat de Heere Jezus voor jouw zonde gestorven is. En dan nog kan dat geloof zeer aangevochten worden. Daarom is de dagelijkse bekering zo noodzakelijk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2004 18:43

John B schreef:Het is toch ellende, verlossing en dankbaarheid? Als de Heere in je gaat werken dan ga je Hem missen. En dan ga je (onder)zoeken hoe je weer terug moet. Dan wordt je geleerd dat je aan je zondige staat moeten worden ontdekt door de werking van de Heilige Geest. Daarom ga je dat ook vragen. Maar ook om verlossing van die zonde. En of de Heere je oprechte dankbaarheid wil schenken.

John B,
wil je dit vanuit de Bijbel onderbouwen? Het leven van zekere gelovigen mag nooit als voorbeeld dienen hoe het moet gaan, slecht wat in de Bijbel staat is algemeen geldend! En dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing van wat je nu zegt.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 mei 2004 19:27

TheKeimpe schreef:
John B schreef:Het is toch ellende, verlossing en dankbaarheid? Als de Heere in je gaat werken dan ga je Hem missen. En dan ga je (onder)zoeken hoe je weer terug moet. Dan wordt je geleerd dat je aan je zondige staat moeten worden ontdekt door de werking van de Heilige Geest. Daarom ga je dat ook vragen. Maar ook om verlossing van die zonde. En of de Heere je oprechte dankbaarheid wil schenken.

John B,
wil je dit vanuit de Bijbel onderbouwen? Het leven van zekere gelovigen mag nooit als voorbeeld dienen hoe het moet gaan, slecht wat in de Bijbel staat is algemeen geldend! En dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing van wat je nu zegt.

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, (Ze zagen in dat zij grote zondaren waren voor God) en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders. (Ze gaan zoeken naar een middel om weer met God verzoend te raken)

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Christus wordt hun gepredikt als enige grond van zaligheid.)

In vers 41 lezen we dat er ongeveer 3000 waren die dat woord gaarne aannamen, dus die geloofden in de Heere Jezus. (Ze zijn verlost van schuld door dat Hij de schuld gedragen heeft)

Ook David bad om licht over zijn zonden in psalm 19

vers 13 en 14:
Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen.
Houd Uw knecht ook terug van trotsheden; laat ze niet over mij heersen; dan zal ik oprecht zijn en rein van overtreding.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 19:45

John B schreef:Een buitenstaander kan wel tegen jouw zeggen dat jij bekeerd ben omdat hij of zij ziet dat de Heere in je werkt. Voor je zelf ben je pas bekeerd als je zeker mag weten dat de Heere Jezus voor jouw zonde gestorven is. En dan nog kan dat geloof zeer aangevochten worden. Daarom is de dagelijkse bekering zo noodzakelijk.

Je mag weten dat Jezus ook voor jou gestorven is als God jou verandert heeft (heeft wedergeboren). Je mag geloven in jou persoonlijke Jezus als God jou een nieuw hart heeft gegeven. Een nieuwe wil. God geeft jou dan de kracht om te vertrouwen op alles wat God zegt. (dus ook dat hij gekomen is om jou te verlossen)

3 Geloofd zij11) de God en Vader12) van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren,13) tot een levende hoop,14) door de opstanding15) van Jezus Christus uit de doden.

God heeft ons veranderd, omdat hij zo barmhartig is. Hij heeft ons wedergeboren tot een levende hoop. (hoop is een vast vertrouwen in de toekomst). Als hij ons verandert heeft dan krijg je van Hem de kracht om te geloven. (of wil hij die nog geven, als je het niet kan)
Door de opstanding van jezus Christus in ons mogen wij geloven dat Hij voor ons gestorven is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:53

Ik ben in zonde en ongerechtigheid geboren...

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 mei 2004 10:54

Het Weermannetje schreef:Ik ben in zonde en ongerechtigheid geboren...

Tja... je blijft erin steken.... :|

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:58

Zolang God mij niet trekt wel ja. En dit zei David toen hij al lang wedergeboren was...

Terug naar “Archief”