Maar ook mét God kan het leven hier op aarde je moedeloos maken. Zoals Nijhoff dat in 'het derde land' beschrijft, zegmaar.
Is dat een verantwoorde houding als christen?
Moderator: Moderafo's
Wel moedeloos (lees wat psalmen en de klaagliederen), niet uitzichtloos (lees wederom wat psalmen en klaagliederenwindekind schreef:Maar ook mét God kan het leven hier op aarde je moedeloos maken. Zoals Nijhoff dat in 'het derde land' beschrijft, zegmaar.
Is dat een verantwoorde houding als christen?
@tlantis schreef:Dat geloof ik eigenlijk ook wel... verder zijn al die kleine (en grote) zaken volledig waardeloos zonder God en dat is dan ook wat ik uit prediker haal. Kijk eens om je heen (ja echt om je heen kijken dus)... wat zie je? Als ik om me heen kijk zie ik kantoorgebouwen waarin mensen rond lopen om verzekringen af te sluiten, computer te beheren, reizen te verkopen, enz... Allemaal op zoek naar een carriere, goed salaris, enz... Verderop een snelweg vol gestreste mensen die ergens naar toe onderweg zijn... Eens gaan ze allemaal dood en na 100 jaar is iedereen ze vergeten... Ijdelheid der ijdelheden... Zonder God is het leven gewoon helemaal niets waard...Aragorn schreef:Kijk, hier kunnen we tenminste wat mee!
@tlantis schreef:Daar geloof ik dus niet in. Alleen door je in God te verheugen kan je waar (houdbaar) geluk vinden, van de rest mag je genieten. Maar realiseer je dat het ijdel is zonder God.columbus schreef:haal je geluk uit kleine dingen, uit je relatie, je familie, de smaak van goede dingen zoals eten en drinken, wees blij met het feit dat iemand van je houd, dat je gezond ben, van liefde die je van je kind krijgt, vrienden waar je mee kan lachen of waar je zo'n goeie band mee hebt dat je jezelf ook gelukkig kan prijzen. je moet het wel willen zien! vul zelf maar in wat op jou van toepassing is.
dit zijn allemaal dingen die je van God krijgt, en daar mag je dankbaar en gelukkig om zijn.
Ik denk dat je God juist kunt zien IN die kleine dingen. En dat je dan indirect ook geluk in God hebt. En is geluk uit God altijd aanwezig, niet aanverandering onderhevig? Dat lijkt me sterk..
@tlantis schreef:Daar geloof ik dus niet in. Alleen door je in God te verheugen kan je waar (houdbaar) geluk vinden, van de rest mag je genieten. Maar realiseer je dat het ijdel is zonder God.columbus schreef:haal je geluk uit kleine dingen, uit je relatie, je familie, de smaak van goede dingen zoals eten en drinken, wees blij met het feit dat iemand van je houd, dat je gezond ben, van liefde die je van je kind krijgt, vrienden waar je mee kan lachen of waar je zo'n goeie band mee hebt dat je jezelf ook gelukkig kan prijzen. je moet het wel willen zien! vul zelf maar in wat op jou van toepassing is.
dit zijn allemaal dingen die je van God krijgt, en daar mag je dankbaar en gelukkig om zijn.
windekind schreef:Naar aanleiding van enkele reacties over 'bittersweet symphony' is het misschien goed wat gedachten te spuien over christen zijn in deze wereld. En dan bedoel ik niet het materialisme of enig ander kleven aan het leven, eigenlijk het tegendeel.
Het is hier een rotzooi op aarde, daar zullen alle christenen het wel over eens zijn. Moet je als christen hoop hebben op een gelukkig leven op deze wereld, of mag je ook blijk geven van je moedeloosheid over dit leven?
Ik herken me bijvoorbeeld erg in 'mad world' van Gary Jules, maar ik weet niet of dat als christen een goede houding is.
Deze reacties bedoelde ik trouwens:Aragorn schreef:jacobH schreef:Aragorn schreef:Volgens mij staat er in dat nummer niet dat mensen een bepaald doel zouden (moeten) hebben. Er wordt meer beschreven hoe zinloos het leven kan zijn. En dat is idd triest, maar helaas soms wel waar.
tja en wat is het antwoord dat de bijbel ons geeft?
Dat is helemaal niet zinloos. Het is als het goed is een pelgrimsreis op weg naar het nieuwe paradijs.
Fijn dat jij het altijd anders ervaart en dat jij je nooit afvraagt wat dit leven is en hoe we het moeten leven en waar het allemaal op slaat.
Maar als iemand wel dat soort gevoelens heeft en dat weergeeft in een liedje is dat uit den boze?
NB: aub geen reacties als 'ik moet niks'. Klopt helemaal, daar niet van, maar er zijn hopelijk wel mensen die aanvoelen waar ik op doel.
jacobH schreef:volgens mij had tears for fears ook zo'n liedje met dezelfde tekst. ging ongeveerzo. De dromen waarin ik stierf waren de beste die ik ooit heb gehad.
Natuurlijk zal dit uit een een geesteziek hart komen maar je kan toch kwalijk zeggen dat het een bijbels standpunt is. Hier moet tegen gestreden worden, hoe moeilijk en uitzichtloos dat dat voor iemand kan zijn.
Dat zou ik ook weer niet zeggen... Alleen in eeuwig perspectief zijn ze waardeloos.Aragorn schreef:Maar.. zijn dan alleen dingen die niet van voorbijgaande aard zijn waardevol?
Okay, dat was misschien wat ongenuanceerd. Maar waardeloos in eeuwigheidperspectief... De nieuwe vertaling noemt het "lucht en leegte" en misschien is dat wel iets duidelijker. Het is leuk en aardig voor nu, het kan goed aanvoelen, maar het is nooit levensvervullend.Aragorn schreef:En idd, er zijn zat van die mensen zoals jij het beschreef. Maar ik ken ook (ongelovige) mensen die helemaal niet puur op carriere enzo gericht zijn. Die juist kunnen genieten van de kleine dingen, oog hebben voor schoonheid en innerlijke rust en vrede belangrijker vinden dan een mooie carriere. Ik zou dat niet als waardeloos af willen doen, enkel en alleen omdat het over 100 jaar niet meer bestaat.
Kweet niet of dat kan... Als je alleen met schatten op aarde bezig bent kun je niet zeggen dat je MET God leeft.Aragorn schreef:En btw: er zijn ook mensen die zo'n carriere-leven leiden MET God. Wiens leven eigenlijk ook weinig waard is.
Sure, helemaal mee eens. Maar dat is iets anders als dat die dingen het leven waardevol maken...columbus schreef:al die dingen zie ik zelf als een zegen van God. En daar mag je ook voor danken, je dankt toch ook voor eten dat je die dag gehad hebt? zeker als het lekker gesmaakt heeft
Ik weet niet of dit uit een geestesziek hart komt; even afgezien van de achtergrond van Jules, ik ken de beste man niet: je kunt als normaal gezond en psychisch stabiel mens toch ook verlangen naar de dood? Omdat die dood een verlossing uit deze verschrikkelijke wereld betekent?jacobH schreef:volgens mij had tears for fears ook zo'n liedje met dezelfde tekst. ging ongeveerzo. De dromen waarin ik stierf waren de beste die ik ooit heb gehad.
Natuurlijk zal dit uit een een geesteziek hart komen maar je kan toch kwalijk zeggen dat het een bijbels standpunt is. Hier moet tegen gestreden worden, hoe moeilijk en uitzichtloos dat dat voor iemand kan zijn.
En ik begrijp op dit moment weer niet waarom je dit niet letterlijk zou moeten nemen; als de dood daadwerkelijk een verlossing betekent is het toch niet meer dan logisch daarnaar te verlangen?!Aragorn schreef:Je moet songteksten ook niet al te letterlijk nemen. Het is een vorm van poezie, waarin de werkelijkheid of bepaalde gevoelens soms extra worden uitvergroot om de boodschap duidelijker over te laten komen.
windekind schreef:En ik begrijp op dit moment weer niet waarom je dit niet letterlijk zou moeten nemen; als de dood daadwerkelijk een verlossing betekent is het toch niet meer dan logisch daarnaar te verlangen?Aragorn schreef:Je moet songteksten ook niet al te letterlijk nemen. Het is een vorm van poezie, waarin de werkelijkheid of bepaalde gevoelens soms extra worden uitvergroot om de boodschap duidelijker over te laten komen.
@tlantis schreef:Okay, dat was misschien wat ongenuanceerd. Maar waardeloos in eeuwigheidperspectief... De nieuwe vertaling noemt het "lucht en leegte" en misschien is dat wel iets duidelijker. Het is leuk en aardig voor nu, het kan goed aanvoelen, maar het is nooit levensvervullend.
Kweet niet of dat kan... Als je alleen met schatten op aarde bezig bent kun je niet zeggen dat je MET God leeft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten