Wat is de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 14:38

Peter L schreef:Ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen, gezien het fysische karakter van muziek (geluid = trillende lucht). Is er in de hemel geluid? Is er lucht?

Yep, geluid wel 8)
    Openb 8:
    1] En toen Het het zevende zegel geopend had, werd er een stilzwijgen in den hemel, omtrent van een half uur.
Wat impliceert dat er gewoonlijk geluid is.
    Openb 19:
    1] En na dezen hoorde ik als een grote stem ener grote schare in den hemel, zeggende: Halleluja, de zaligheid, en de heerlijkheid, en de eer, en de kracht zij den Heere, onzen God.
Of er daarom ook lucht is... denk het wel.
..

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 21 apr 2004 14:40

Yael schreef:eh ik vind dit twee mooie liedjes, nooit de inhoud ervan geraliseerd... :?
(heb namelijk de cd van de RHCP the greatest hits.)

Nou... ik heb me niet echt in de RHCP verdiept hoor, maar ik denk dat je niet meteen moet denken van 'oh, het gaat over ellende, dus het zal wel een slecht lied zijn waarin de duivel verheerlijkt wordt'. Wat ik begrepen heb, was de leadzanger van RHCP vroeger zwaar aan de dope, totdat hij zijn beste vriend, waarmee hij 'onder de brug' altijd aan zijn dosis kwam, verloor aan de drugs. Toen is hij eens heel hard gaan nadenken, van de drugs afgekomen en heeft met 'under the bridge' een megahit gescoord.

(Dit om even aan te geven dat de RHCP niet zomaar een "leve de lol, wij zingen en de platenmaatschappij betaalt wel"-band is, maar dat ze - denk ik - wel over een soort moreel besef beschikken en dat willen uitdragen met hun liedjes. Of hun moreel besef ook de juiste is, daar kun je vervolgens nog over twisten.)

In 'californication' wordt door de RHCP volgens mij - maar ik kan het mis hebben - de zinloosheid bezongen van de wereld om hen heen. En het is goed dat ze zover zijn dat ze dat doorhebben. Het enige jammere is nog dat ze (nog) geen antwoord schijnen te hebben op de vraag hoe je van die hopeloosheid af kunt komen.....

Ofwel: Yael, je hoeft wat mij betreft je CD niet weg te gooien hoor... je kunt wellicht God danken voor het feit dat jij misschien sommige antwoorden hebt gevonden op vragen die de leden van RHCP nog niet hebben ontdekt? :)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 16:00

Nee, er is toch niks mis met die teksten?

Overigens, the Edge, vind ik het misschien wel mooier dat ze het antwoord niet hebben, of iig niet in het liedje stoppen. Ze verwoorden hiermee een gevoel, en antwoorden zijn niet het belangrijkst. Niet voor de kunst iig. Misschien zou dat alleen maar afbreuk doen, omdat iedereen weer andere antwoorden vindt, terwijl de vragen universeel zijn.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 21 apr 2004 16:11

Aragorn schreef:Overigens, the Edge, vind ik het misschien wel mooier dat ze het antwoord niet hebben, of iig niet in het liedje stoppen. Ze verwoorden hiermee een gevoel, en antwoorden zijn niet het belangrijkst. Niet voor de kunst iig.

Da's waar...
Ik kan althans geen tegenargumenten verzinnen... :wink:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 apr 2004 19:24

Invincible schreef:Nee. Maar Yeshua is dus ook een Morgenster. Misschien is Hij wel de plaatsvervanger van satan omdat satan gevallen is... who knows.. :)

Meen je dat serieus? :shock: En is Jezus dan nog steeds de Zoon van God, of een 'onderengel'.
Laten we dat paadje maar niet verder bewandelen :(
The Lord is the Potter, not Harry!!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 apr 2004 23:49

Peter L schreef:
Invincible schreef:Nee. Maar Yeshua is dus ook een Morgenster. Misschien is Hij wel de plaatsvervanger van satan omdat satan gevallen is... who knows.. :)

Meen je dat serieus? :shock: En is Jezus dan nog steeds de Zoon van God, of een 'onderengel'.
Laten we dat paadje maar niet verder bewandelen :(

tIs niet mijn idee :wink: Lees dit maar:

Jesaja 14:12
Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
+
Openbaringen 22:16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Allebei morgensterren. Kan er ook nix aan doen.
tEnige wat ik bedacht heb is dat Yeshua mogelijk plaatsvervanger van satan is. That's all. Dat Hij de Zoon van G.d is staat natuurlijk als een paal boven water 8)
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 13 mei 2004 20:22

Peter L schreef:
Invincible schreef:Dat hij de god van de muziek was/is hoor ik ook vaker. Onderbouwing heb ik ook nooit gezien.
Iemand?

Ik heb daar ook nooit echt een bijbels bewijs voor gezien. Het wordt wel vaak gebruikt door Rock 'n Rollhaters, die daarmee willen laten zijn dat Rockmuziek van de duivel is.

Ben nog even op onderzoek uitgegaan> Hoofdreden om aan te nemen dat Lucifer verantwoordelijk was voor de muziek in de Hemel is volgens Derek Prince's boek 'Vijanden die tegenover ons staan' de tekst uit Ezechiel 28:13
    Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.
Waarop wordt gebaseerd dat satan op zn minst een heleboel afweet van muziek.

Niet heel erg overtuigend, maar er zit iets in :)

Maar... wat blijkt nu:
Deze ene zin ontbreekt in de NBGvertaling :? en HetBoek en de Willibrord :? uh?

De BlueLetterBible (KJV+grondtekst) heeft het wel over 'tabrets'&'pipes' als engelse vertaling van de hebreeuwse woorden 'toph' en 'neqeb', maar wat die woorden nou precies betekenen... ik ken weer geen hebreeuws :|
Komen we dus lekker verder mee.
..

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 13 mei 2004 21:40

Kweetniet of jullie weleens MTV kijken, maar daar heeft die zanger van de RHCP al eens uitgelegd waar californication over gaat. tgaat (zoals Aragorn eigenlijk al zei) gewoon over het feit dat de invloed van de 'californische cultuur' over de hele wereld te merken is, van skateboards tot hollywood etc...

Ik wordt er eerlijk gezegd ook een beetje moe van dat er continu door een aantal mensen overal iets kwaads in wordt gezien. In een ander draadje kwam alweer iemand met van die achteruitdraai-onzin aanzetten......zucht. Je kan toch gewoon Engels, lees die tekst eens door en vertel mij hoe je op het idee komt dat dit over de hel zou gaan?

Vwb die morgenster; ik weet toevallig dat er een morgensterkerk bestaat. En daar zitten ze niet de duivel te aanbidden dus dat zal daar dan ook wel niet op slaan hè!

groet heiden 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 mei 2004 14:26

Ik ben absoluut niet tegen muziek, mensen die mij kennen weten beter. Eerlijk gezegd, muziek is een obsessie voor me, ook niet altijd goed, maar daar hebben we het nu niet over. Mennachem, het gaat mij er niet over dat muziek van Satan is, laat ik dat allereerst even vooropstellen (ook voor Heiden). Niets is van Satan, dus ook muziek niet. Wat wel zo is, is dat Satan perfect gebruik weet te maken van muziek (misbruik). Dat Satan de engel van de muziek was, valt niet Bijbels te onderbouwen, het is een legende, misschien wel beschreven in andere boeken uit die tijd waarvan men het niet nodig vond om ze in de Bijbel op te nemen, maar dat weet ik ook niet zeker. :)
Verder geef ik absoluut niet af op nummers van Red Hot Chili Peppers en The Eagles, lees eerder dit topic.

Ingegaan op Gaby, nee het is niet van Satan, het word gebruikt door Satan. En die vergelijking met Marilyn Manson waar jij mee komt slaat echt nergens op. Maar om antwoord te geven op je nietgestelde vraag: nee, ik denk niet dat Marilyn Manson iets te maken heeft, laat staan schuld heeft aan de moorden op die school. Maar dat heeft niets met de discussie te maken.

Wie is Satan? Satan is de *censuur* die ook door God gemaakt is. En waar God vantevoren al van wist dat deze zou gaan vallen, toch maakte Hij hem. Satan is een *censuur* die onder goedkeuring van Papa de boel hier op aarde verziekt.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 17 mei 2004 20:54

:roll:

K*Z*..?
kWeet niet of dat een goede bewoording is eigenlijk.

En G.d heeft naar mijn weten nooit een K*Z* gemaakt. G.d heeft een Morgenster geschapen/gemaakt, geen duivel.
..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 16:47

oke wie is de duivel?

de duivel is de Vader der leugenen.
De duivel is het die je van God afhoud. De duivel wil macht uitoefen over jou. De duivel wil jou beheersten. De duivel probeert jou en mij op allerlei verschillende manieren van God af te houden. De duivel probeert roet te zaaien in jou relatie met God. De duivel vertelt leugens over God en over jezelf.

God had onze dood niet op het ook maar de duivel had en heeft onze dood op het oog.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 17:47

Wat/wie is de duivel?

De duivel is volgens mij een door mensen bedachte figurant. Een uitstekende zondebok voor de dingen die je zelf verkeerd doet.

Volgens gelovigen vermaakt hij zich al kennelijk ??duizenden jaren met mensen op het slechte pad te brengen. Zou dat niet een keer gaan vervelen? Zeker voor iemand die erg intelligent moet zijn, de duivel is volgens de bijbel de tweede machtigste entiteit in het heelal na God.

Nu ben ik een mens, en weet dus veel minder, en ik kan me al niet voorstellen dat ik enig vermaak zou kunnen vinden in het opzettelijk misleiden van anderen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 18:17

Volgens het boek Job kwam de duivel regelmatig bij God en de engelen op bezoek:

Job 1:6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.
7 Toen zeide de HEERE tot den satan; Van waar komt gij? En de satan antwoordde den HEERE, en zeide: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.

Job 2:1 Wederom was er een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam, om zich voor den HEERE te stellen.
2 Toen zeide de HEERE tot den satan: Van waar komt gij? En de satan antwoordde den HEERE, en zeide: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.

En de conversatie tijdens deze bezoeken was tamelijk gemoedelijk.

Verder lezen we dat er ook boze geesten door God gestuurd kunnen worden:

Richteren 9 23 Zo zond God een bozen geest tussen Abimelech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimelech;

Expliciet, vele verzen lang: een boze geest van God:

1 samuel 16 14 En de Geest des HEEREN week van Saul; en een boze geest van den HEERE verschrikte hem.
1 samuel 16 15 Toen zeiden Sauls knechten tot hem: Zie toch, een boze geest Gods verschrikt u.
1 samuel 16 16 Onze heer zegge toch tot uw knechten, die voor uw aangezicht [staan], dat zij een man zoeken, die op de harp spelen kan; en het zal geschieden, als de boze geest Gods op u is, dat hij met zijn hand spele, dat het beter met u worde.
1 samuel 16 23 En het geschiedde, als de geest Gods over Saul was, zo nam David de harp, en hij speelde met zijn hand; dat was voor Saul een verademing, en het werd beter met hem, en de boze geest week van hem.
1 samuel 18 10 En het geschiedde des anderen daags, dat de boze geest Gods over Saul vaardig werd, en hij profeteerde midden in het huis, en David speelde op snarenspel met zijn hand, als van dag tot dag; Saul nu had een spies in zijn hand.
1 samuel 19 9 Doch de boze geest des HEEREN was over Saul, en hij zat in zijn huis, en zijn spies was in zijn hand; en David speelde op snarenspel met de hand;

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 22:35

Ja, en wie zou die boze geest gods toch zijn?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 08:23

surfer schreef:Wat/wie is de duivel?

De duivel is volgens mij een door mensen bedachte figurant. Een uitstekende zondebok voor de dingen die je zelf verkeerd doet.

Volgens gelovigen vermaakt hij zich al kennelijk ??duizenden jaren met mensen op het slechte pad te brengen. Zou dat niet een keer gaan vervelen? Zeker voor iemand die erg intelligent moet zijn, de duivel is volgens de bijbel de tweede machtigste entiteit in het heelal na God.

Nu ben ik een mens, en weet dus veel minder, en ik kan me al niet voorstellen dat ik enig vermaak zou kunnen vinden in het opzettelijk misleiden van anderen.

de duivel is niet een bedacht figurant. Kijk naar de geke verhalen over heksen, waarzegerij. Als jij de duivel wil leren kennen, lukt het je. (maar doe het niet, levens gevaarlijk!) Je kan beter God leren kennen, Hij is de bron van al het goed!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”