aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:25

Uit iets dat je weet komt een bepaald besef voort.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:27

Ja oké..

Dus als je weet dat je zo gaat eten, besef je dat je honger hebt... :roll:

ik vind het vaag. Maar het zal wel aan mij liggen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:30

Omdat je weet wat honger is, besef je dat je honger hebt. Je beschrijft het goed, en het is niet vaag.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:35

Maar sommige dingen komen niet voort uit kennis.

Als je ziek bent, ben je echt niet ziek geworden omdat je weet wat ziek-zijn is.

Als je een emotie hebt, heb je die echt niet omdat je weet dat emoties bestaan.

Hoe zit het met mensen die nog nooit van een God gehoord hebben? Die beseffen alleen dat er iets Hogers moet zijn.

Toch?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 14:42

dan weten ze toch van het bestaan af van God. als ze weten dat er iets Hogers is dan hun.

zelfs een ongelovige heeft een geweten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:49

johannes1 schreef:dan weten ze toch van het bestaan af van God. als ze weten dat er iets Hogers is dan hun.

Welke God?? Weten ze dan gelijk dat het jouw God is? Ik denk het niet. Ze vermoeden alleen maar dat er wel iets Hogers moet zijn. Ze weten daarmee nog niet dat er iets Goddelijks is.

Ja? een geweten wordt ook gevormd denk ik. En natuurlijk heeft een ongelovige waarden en daaraan gekoppelde normen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 14:51

mystery schreef:
johannes1 schreef:dan weten ze toch van het bestaan af van God. als ze weten dat er iets Hogers is dan hun.

Welke God?? Weten ze dan gelijk dat het jouw God is? Ik denk het niet. Ze vermoeden alleen maar dat er wel iets Hogers moet zijn. Ze weten daarmee nog niet dat er iets Goddelijks is.

Ja? een geweten wordt ook gevormd denk ik. En natuurlijk heeft een ongelovige waarden en daaraan gekoppelde normen.

er is maar 1 God op deze aarde, dus ik denk wel dat ze dan gelijk dezelfde God denken als ik. wat denk je dan hoe zij het Hogere zien?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:57

Jij denkt (gelooft) dat er maar één God op deze aarde is. Maar als jij nooit gehoord had van deze God, zou je dan ook weten dat deze God de God is??

Ik denk dat zij de Hogere Macht zien als een soort 'lot'. De onverwachte gebeurtenissen/ wendingen in hun leven hieraan toeschrijven.
Ook de mooie natuur (die toch doet beseffen dat er wel iets Hogers moet zijn) kunnen zij koppelen aan de Hogere Macht.
Ik weet het ook niet precies omdat ik ben opgevoed in een christelijk milieu. Maar ik denk wel dat je in aanraking moet zijn gekomen met het Evangelie voordat je weet dat 'onze' God bestaat. (en dan kan je het ook NIET geloven).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 15:48

johannes1 schreef:
mystery schreef:

er is maar 1 God op deze aarde, dus ik denk wel dat ze dan gelijk dezelfde God denken als ik. wat denk je dan hoe zij het Hogere zien?

Doe toch niet zo naief, johannes!

Waarom denk je dat al die heidenen in meerdere goden geloofden? Die hadden toch ook een heel ander godsbeeld dan jij? Hoe zij het hogere zien, is vooral afhankelijk van hun cultuur, hun karakter, hun omstandigheden, etc. etc...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 15:54

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:
mystery schreef:

Doe toch niet zo naief, johannes!

Waarom denk je dat al die heidenen in meerdere goden geloofden? Die hadden toch ook een heel ander godsbeeld dan jij? Hoe zij het hogere zien, is vooral afhankelijk van hun cultuur, hun karakter, hun omstandigheden, etc. etc...

ik doe niet naief, aragon.

vanuit mijn oogpunt is er maar 1 God. dat de heidenen er meer hadden, dat laat ik in het midden.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 15:58

Nou zeg je het goed Johannes: vanuit JOUW OOGPUNT is er maar een God.
Het is handiger dat je dan zulke dingen niet als feit opschrijft. Snap je?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 16:00

mystery schreef:Nou zeg je het goed Johannes: vanuit JOUW OOGPUNT is er maar een God.
Het is handiger dat je dan zulke dingen niet als feit opschrijft. Snap je?

Precies.

Je kunt pas spreken van een ingeschapen godskennis als iedereen dat standpunt van jou zou delen. Als ik om me heen kijk zie ik dat dat niet zo is...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mei 2004 16:00

het is een feit dat er 1 God is, maar een mening van de heidenen dat er meer zijn. maar we dwalen denk af.

klaagt je geweten je aan of sus je hem?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 16:02

Hij klaagt me aan...

Ik sus hem niet...

Dat doet Jezus voor me.

Tof he!

Dat heet nou vergeving.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 16:02

johannes1 schreef:het is een feit dat er 1 God is, maar een mening van de heidenen dat er meer zijn. maar we dwalen denk af.

Het is ook een mening dat er 1 God is. Of het een feit is is niet te controleren. En aangezien de heiden er anders over denken kunnen we niet spreken van een ingeschapen godskennis bij alle mensen.

klaagt je geweten je aan of sus je hem?

Ik leg m'n geweten eerst naast m'n verstand. Dan bepaal ik of het gelijk heeft of niet.

Terug naar “Archief”