aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 mei 2004 18:39

Zelf heb ik jaren geen ‘last’ gehad van een sprekend geweten, door gebeurtenissen is er wel iets veranderd bij mij. Na die gebeurtenissen heb ik eens meerdere malen dezelfde leugen verteld en iedere keer ging er een soort schok door m’n hoofd heen en idd kreeg ik een soort stemmetje die zei van nu heb je al meerdere keren beloofd om niet meer te liegen en nu doe je het weer! Heel rare ervaring.
Ook nu nog als ik iets doet wat eigenlijk niet goed is dan voel ik toch mn geweten spreken. Niet altijd maar toch wel vaak.

Wel denk ik dat je geweten word gevormd mede door je (culturele) achtergrond. Wat vroeger fout was en nu weet je beter, je doet iets, dan is die achtergrond soms duidelijk aanwezig zonder dat je iets verkeerds doet.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2004 22:54

Heerlijk, zo'n lekkere losse flodder uit de traditionele kerkcultuur.

Ons geweten klaagt ons aan.

Volgens mij is dat een kreet uit de Heidelbergse Cathechismus... Kan iemand aangeven waar dit precies staat en hoe dit onderbouwd wordt?

Ik denk dat je geweten je overigens wel aan kan klagen. Je weet dat je zondig bent... Jezus wil je vergeven.... maar vaak lopen we tegen zelfvergeving aan... daar hebben we veel moeite mee. Dat kan zijn omdat je geweten je aanklaagt... en je daardoor niet aan wil nemen dat je zonden echt vergeven zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 11 mei 2004 23:20

Interessante reacties...., wat betreft geweten, etc!

Geweten....:
Voor zover ik weet is je geweten vormbaar. Iedereen denkt weer anders doordat de opvoeding en levenservaring anders is geweest.

Godskennis....:
Iedereen heeft een ingeschapen Godskennis. Dit geeft de bijbel aan.

Wet/10 geboden....:
De bijbel geeft aan dat alleen Gods kinderen de wet in het hart geschreven krijgen. Pas dan krijg je oprechte liefde om die wet na te leven.
Lees hierover "de geest en de letter" van Augustinus.

Zomaar ff wat gedachten die in me opkwamen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 23:24

Marien schreef:Godskennis....:
Iedereen heeft een ingeschapen Godskennis. Dit geeft de bijbel aan.

Heeft de bijbel daar gelijk in?

Of is het net als dat er staat "Leert de natuur ons niet dat lang haar voor mannen een oneer is?"... want dat zullen ook weinigen meer onderschrijven denk ik zo..

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 12 mei 2004 00:01

Aragorn schreef:Heeft de bijbel daar gelijk in?

Dan twijfel je aan het waarheidsgehalte van de bijbel.
Voor mij persoonlijk is de bijbel normgevend en 100% waarheid.

Het probleem zit bij ons. Het menselijke verstand schiet schromelijk tekort om verheven zaken recht te verstaan.
Ons verstand is verduisterd na de zondeval.
Daarom is er een goede reden om te bidden om hemels onderwijs. God kan en wil licht geven.

Wat betreft het geweten. Volgens mij is het Gods Geest die in ons werkt als we nog een geweten hebben
wat ons waarschuwt voor onbijbelse handelingen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 06:40

volgens mij is het geweten iets heel gevaarlijks..

je kan jaren lang achter je geweten aanlopen, dingen doen wat je gevoel zegt wat je moet doen. Dingen niet kunnen doen omdat je geweten het tegen spreekt. Je geweten is ook iets heel moois, alleen ligt het er aan waardoor het gevormt is. Als je geweten gevormt is door Gods kennis dan kan je door naar je geweten te luisteren dichter bij God komen.

daarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden14) voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil,15) in alle wijsheid16) en geestelijk verstand;
10 Opdat gij moogt wandelen waardiglijk17) den Heere, tot alle behagelijkheid,18) in alle goede werken vrucht dragende, en wassende in de kennis van God;

Het is belangrijk om veel te lezen, te bidden te praten met God. dicht bij
God te leven dan zal Zijn Wil ook in jou geweten komen.

de grote vraag is denk ik:

door wie laat jij je geweten vormen? Door God of door mensen om je heen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 08:06

Ik denk niet dat je je geweten zo gemakkelijk kunt laten vormen. Ik denk dat dit vooral gebeurt tijdens de opvoeding.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:24

Dat kan... maar dan is het belangrijk de bijbel erbij te pakken, even te vergeten wat je altijd bij je opvoeding te horen hebt gekregen en kijken wat er daadwerkelijk in de bijbel staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 10:32

Marien schreef:
Aragorn schreef:Heeft de bijbel daar gelijk in?

Dan twijfel je aan het waarheidsgehalte van de bijbel.
Voor mij persoonlijk is de bijbel normgevend en 100% waarheid.

Het probleem zit bij ons. Het menselijke verstand schiet schromelijk tekort om verheven zaken recht te verstaan.
Ons verstand is verduisterd na de zondeval.
Daarom is er een goede reden om te bidden om hemels onderwijs. God kan en wil licht geven.

Wat betreft het geweten. Volgens mij is het Gods Geest die in ons werkt als we nog een geweten hebben
wat ons waarschuwt voor onbijbelse handelingen.

Ja, soms twijfel ik weleens aan het waarheidsgehalte van de bijbel ja. Of iig is het dan soms in onze tijd op een andere manier waar dan toen het geschreven werd.

En je wilt hopelijk toch niet zeggen dat als we even iets niet snappen van de bijbel, dat dat dan door ons verduisterde verstand komt? (Tenminste, dat vind ik altijd een beetje een dooddoener..)

Als er staat dat iedereen ingeschapen Godskennis heeft, en ik zie mensen om me heen die dat niet hebben, ligt dat dan aan mijn verduisterde verstand?

Maargoed, ontopic: ik ben het helemaal met hijwel eens!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 10:50

Marnix schreef:Dat kan... maar dan is het belangrijk de bijbel erbij te pakken, even te vergeten wat je altijd bij je opvoeding te horen hebt gekregen en kijken wat er daadwerkelijk in de bijbel staat.

Ik denk dat het moeilijk is om je opvoeding totaal te verloochenen. Als jij niet bent opgevoed met de Bijbel zal dit moeilijk gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 13:30

Het is best mogelijk, ik ken genoeg voorbeelden. Maar als je gelooft zul je inderdaad minder snel de bijbel open slaan... Daar ligt een verantwoordelijkheid bij jou als gelovige. Misschien kun jij door je gedrag bereiken dat zo iemand wel de bijbel open slaat!

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 12 mei 2004 18:19

hijwel schreef:door wie laat jij je geweten vormen? Door God of door mensen om je heen?

Word je geweten niet al gevormd als je klein bent. Volgens mij begint dat van jongs af aan. mede ook door de opvoeding van je ouders.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 18:25

Nancie schreef:
hijwel schreef:door wie laat jij je geweten vormen? Door God of door mensen om je heen?

Word je geweten niet al gevormd als je klein bent. Volgens mij begint dat van jongs af aan. mede ook door de opvoeding van je ouders.

klopt, maar waar laat jij je geweten nu door vormen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 12 mei 2004 18:28

Door God, altans dat probeer ik, daar streef ik naar.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 12 mei 2004 21:20

Ben het met Aragorn eens. Een ingeschapen godskennis kun je niet als een vaststaand feit stellen. Je kunt hoogstens geloven dat iedereen een ingeschapen godskennis heeft. Ik geloof daar niet in. Elk mens heeft wel in meerdere of mindere mate behoefte aan houvast. De ene begint vervolgens een zoektocht naar een hogere macht, een ander denkt: 'daar kom ik toch nooit uit, laat maar waaien.' En daar is nog wel iets voor te zeggen ook.
De stelling, dat atheisten gewoon niet willen geloven dat er geen god is, is klinkklare onzin. Het is aannemelijker om niet in god te geloven, dan om dat wel te doen. Ik wil het nog wel iets sterker stellen: om in (de christelijke) god te geloven moet je naief en optimistich zijn. En bespaar mij de pb'tjes, dat is geen diskwalificatie. Ik bedoel dat in de zin van wat ze 'geloven als een kind' noemen. Ik denk ook dat dat de enige manier is om oprecht te geloven.
Maar ik begin af te dwalen...
Over het geweten: volgens mij wordt het geweten bepaald door opvoeding, door cultuur en door 'jezelf aanleren'. Als jouw geweten dus spreekt, wil dat dus zeggen dat jouw cultuur/karakter/opvoeding een bepaalde handeling fout vindt, althans niet goed vindt. Als je het gevoel hebt: dit vindt god niet goed, dan wil dat zeggen: volgens mijn godsbeeld verwacht god iets anders van mij.
Overigens: Ik ben geen atheist.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”