De dood.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 mei 2004 16:38

Ja, ik ben ook bang voor de dood.
En ik denk er wel veel aan, maar niet in de trant van : oh help ik moet opschieten met bekeerd worden (klinkt een beetje gek...maartoch)

De reactie van die dominee vind ik echt raar. Weet je helemaal niet waarom dat niet mocht? vreemd :?

Ik denk er weleens aan welke mensen zouden er op mn begrafenis komen. Volgens mij, als ik nu zou sterven zou het best druk worden, omdat ik jong ben en veel mensen ken, zij het vaag.
En ook welke muziek ik op mijn begrafenis wil hebben.
Ik denk dat het niet verboden is om zulke gedachten te hebben, hoogstens een beetje vreemd :wink:
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 11 mei 2004 17:39

'k Weet dat er ds-en zijn die sowieso niet willen dat er gezongen wordt tijdens een begrafenis. Toen mijn opa dat wilde, was dat een heel gedoe. Maar uiteindelijk hebben we het gelukkig wel gedaan. 'k Vind het raar dat iemand tegen zo'n laatste wens van een persoon in wil gaan.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 11 mei 2004 21:54

Misschien moet het wel zo zijn zoals in prediker (dacht ik) geschreven. Huilen bij een geboorte en juigen bij een dood. Dat spreekt mij weer veel meer aan. Niet dat ik het niet verdrietig heb als iemand overlijd, maar hij is er dan wel een stuk op vooruitgegaan ten opzichte van ons.

DoIoRoK

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 08:01

Wieowie schreef:'k Weet dat er ds-en zijn die sowieso niet willen dat er gezongen wordt tijdens een begrafenis. Toen mijn opa dat wilde, was dat een heel gedoe. Maar uiteindelijk hebben we het gelukkig wel gedaan. 'k Vind het raar dat iemand tegen zo'n laatste wens van een persoon in wil gaan.

Even een vraagje: Waarom zou je zingen bij de dood?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 08:11

Het Weermannetje schreef:
Wieowie schreef:'k Weet dat er ds-en zijn die sowieso niet willen dat er gezongen wordt tijdens een begrafenis. Toen mijn opa dat wilde, was dat een heel gedoe. Maar uiteindelijk hebben we het gelukkig wel gedaan. 'k Vind het raar dat iemand tegen zo'n laatste wens van een persoon in wil gaan.

Even een vraagje: Waarom zou je zingen bij de dood?

Als je weet dat de persoon Thuis bij de Vader is, mag je best zingen. Vroeger zong men trouwens ook bij het graf... Het kan juist een hele troost voor de nabestaanden zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 08:19

Maar ik weet dus niet waarom je moet zingen bij een begrafenis. Iemand is overleden en dat is op zich altijd iets heel ergs voor de nabestaanden. Wat voor lied zou jij dan bijvoorbeeld laten zingen?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 08:22

Het Weermannetje schreef:Maar ik weet dus niet waarom je moet zingen bij een begrafenis. Iemand is overleden en dat is op zich altijd iets heel ergs voor de nabestaanden. Wat voor lied zou jij dan bijvoorbeeld laten zingen?

Ik? Zou ik dat aan jou moeten vertellen? Dat is iets privé. Maar, ik wil je wel zeggen dat het heel begrijpelijk is. Het maakt ook een enorme indruk op je als je zingt. Als iemand overleden is, is het altijd heel erg. Maar als iemand in Christus ontslapen is, is dat een troost. En een begrafenis is niet alleen een terugblik op het leven van de overledene. Maar juist een heenwijzing naar Christus. Die uit de doden is OPGESTAAN. Daarom kan er gezongen worden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 08:23

Ik denk dat het vooral is dat je moet stilstaan dat de dood door onze schuld er is gekomen. En ik denk dat er dan weinig plaats meer is voor zingen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 08:27

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat het vooral is dat je moet stilstaan dat de dood door onze schuld er is gekomen. En ik denk dat er dan weinig plaats meer is voor zingen.

Maar, je doet helemaal niks met wat ik ook gezegd heb. Kijk als je mag geloven dat die persoon in Christus ontslapen is, mag je geloven dat het goed met hem/haar is. Dan is het verdriet er wel, maar mag je ook vertroost worden. Dat heb je zeker nog nooit meegemaakt? Nee, dan kun je er inderdaad niets anders dan dat over zeggen. Maar ... er kan een enorme sprake uitgaan van een begrafenis. Het is dan een Koninklijke begrafenis! En, die Koning, heeft Zijn kind Thuisgehaald, en dat mag je wel bezingen. Want.. er is meer dan de dood. Er is een leven in Christus! Door het geloof mag je verder zien dan de dood, en blijf je er niet in hangen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 09:26

Dat heb ik heus wel eens meegemaakt. Maar niet dat er werd gezongen. Natuurlijk was er vreugde dat het een kind Gods was, maar als je daarbij bedenkt door wie de dood in de wereld is gekomen, kun je denk ik ook niet meer zingen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 09:42

Het Weermannetje schreef:Dat heb ik heus wel eens meegemaakt. Maar niet dat er werd gezongen. Natuurlijk was er vreugde dat het een kind Gods was, maar als je daarbij bedenkt door wie de dood in de wereld is gekomen, kun je denk ik ook niet meer zingen.

Ik denk dat dat verschillend is per persoon en/of kerkverband. Maar... het is geen bijdrage tot je zaligheid. Laten we ophouden over dit kleine detail.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 10:43

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat het vooral is dat je moet stilstaan dat de dood door onze schuld er is gekomen. En ik denk dat er dan weinig plaats meer is voor zingen.

Ik constateer hier even een misvatting: muziek is niet per definitie vrolijk! In het oude Israel hadden ze bijvoorbeeld zelfs klaagliederen..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:50

Het Weermannetje schreef:Maar ik weet dus niet waarom je moet zingen bij een begrafenis. Iemand is overleden en dat is op zich altijd iets heel ergs voor de nabestaanden. Wat voor lied zou jij dan bijvoorbeeld laten zingen?

Ehm je snapt misschien even de essentie van zingen niet helemaal? Zingen is niet iets wat je alleen maar doet als je blij bent.... Zingen kun je ook als je verdrietig bent, of als je troost zoekt... dan zing je dat naar God toe. Zingen is niet alleen danken, het is ook bidden... aanbidden.

Daarnaast is het voor de nabestaanden erg, maar ze hebben gelijk een enorme troost. Het afscheid is maar tijdelijk. Daarom wil ik graag dat er gezongen word op mijn begrafenis. Eigenlijk is het heel krom. Iemand is eindelijk totaal gelukkig geworden.... en de nabestaanden moeten daar om huilen... maar ja ik snap het wel... het is ook moeilijk... Behalve voor de gestorvene... Een begrafenis heeft daarom altijd wat dubbels... maar ik kan denk ik toch met een blij gevoel een begrafenis verlaten, hoe groot het gemis ook is, Gods troost is groter... en je mag weten dat je elkaar weer zult zien!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 10:57

Aragorn schreef:

Ik constateer hier even een misvatting: muziek is niet per definitie vrolijk! In het oude Israel hadden ze bijvoorbeeld zelfs klaagliederen..

Kijk, ik zeg niet dat muziek per definitie vrolijk is. Maar is het af en toe niet beter te zwijgen als er iemand begraven wordt? En wat voor lied wil je dan zingen?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 11:06

Marnix schreef:

Ehm je snapt misschien even de essentie van zingen niet helemaal? Zingen is niet iets wat je alleen maar doet als je blij bent.... Zingen kun je ook als je verdrietig bent, of als je troost zoekt... dan zing je dat naar God toe. Zingen is niet alleen danken, het is ook bidden... aanbidden.

Daarnaast is het voor de nabestaanden erg, maar ze hebben gelijk een enorme troost. Het afscheid is maar tijdelijk. Daarom wil ik graag dat er gezongen word op mijn begrafenis. Eigenlijk is het heel krom. Iemand is eindelijk totaal gelukkig geworden.... en de nabestaanden moeten daar om huilen... maar ja ik snap het wel... het is ook moeilijk... Behalve voor de gestorvene... Een begrafenis heeft daarom altijd wat dubbels... maar ik kan denk ik toch met een blij gevoel een begrafenis verlaten, hoe groot het gemis ook is, Gods troost is groter... en je mag weten dat je elkaar weer zult zien!

Precies Marnix, dat heb ik al een paar keer gezegd en bedoeld. Maar het komt niet over... :|

Terug naar “Archief”