aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 10 mei 2004 13:41

Het Weermannetje schreef:Idd. Volgens mij is het zo, dat als je de zonde tegen de Heilige Geest hebt bedreven dat je geweten dan helemaal is toegeschroeid.

Dat weet ik niet, en daar zou ik zelf geen uitspraken over durven doen. Er bestaat hier volgens mij al een topic over, dus... als we willen kunnen we daar verder gaan.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 13:45

Weet ik, maar omdat het hier over aangeklaagd gaat, noemde ik dit even. Verder denk ik, dat het ontzettend erg is als je geweten is toegeschroeid, want dan zie je niet meer wat zondig is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 13:48

Het Weermannetje schreef:Ook wel, maar je hebt ook een ingeschapen Godskennis bijvoorbeeld.

Heb ik dat ook?

Verder denk ik, dat het ontzettend erg is als je geweten is toegeschroeid, want dan zie je niet meer wat zondig is.

De kennis der zonde is toch uit de wet Gods, en niet uit je eigen subjectieve 'geweten'?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 13:51

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ook wel, maar je hebt ook een ingeschapen Godskennis bijvoorbeeld.

Heb ik dat ook?

Verder denk ik, dat het ontzettend erg is als je geweten is toegeschroeid, want dan zie je niet meer wat zondig is.

De kennis der zonde is toch uit de wet Gods, en niet uit je eigen subjectieve 'geweten'?

Dat er een Godskennis bij ieder mens is, kun je merken aan de heidenen, die ook goden dienden. En in het geweten zit als het ware ook de wet Gods!

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 10 mei 2004 14:05

Een 'toegeschroeid' geweten, stinkt dat niet verschrikkelijk? Zoiets als een paardenhoef wanneer daar een gloeiend hoefijzer tegen wordt gedrukt?

Groeten.

Fons.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 14:16

Sorry?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 14:40

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:

Heb ik dat ook?

Dat er een Godskennis bij ieder mens is, kun je merken aan de heidenen, die ook goden dienden. En in het geweten zit als het ware ook de wet Gods!

Bij de atheisten merk ik niet veel van godskennis... :roll:

En als het geweten de wet Gods inhoudt, waarom doen die heidenen dan aan rituele slachting van mensen en religieuze orgieen enzo?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 09:16

Bij atheisten is het gewoon niet willen geloven dat er een God is. En over die wet Gods, ik weet ook niet in hoeverre dat in je geweten zit, maar ook de heidenen houden zich aan goden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 10:13

Het Weermannetje schreef:Bij atheisten is het gewoon niet willen geloven dat er een God is. En over die wet Gods, ik weet ook niet in hoeverre dat in je geweten zit, maar ook de heidenen houden zich aan goden.

Ja, en bij theisten is het gewoon wel willen geloven dat er een God is...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 12:08

Maar de atheisten weten in het diepste wel dat er een Godheid of zoiets bestaat!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 12:55

Het Weermannetje schreef:Maar de atheisten weten in het diepste wel dat er een Godheid of zoiets bestaat!

Ja, dat vraag ik me dus af. Ik weet ook niet of ik het ten diepste nu juist wel of juist niet weet. (Alhoewel ik geen atheist ben)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:04

Nee, dat begrijp ik! :lol:

Dus dan zouden volgens jou niet alle mensen Godsbesef hebben? En waarom is Nietsche dan krankzinnig geworden? Omdat hij niet kon ontdekken dat er geen hogere macht bestaat!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 14:44

Het Weermannetje schreef:Nee, dat begrijp ik! :lol:

Dus dan zouden volgens jou niet alle mensen Godsbesef hebben? En waarom is Nietsche dan krankzinnig geworden? Omdat hij niet kon ontdekken dat er geen hogere macht bestaat!

Maar dat bewijst toch niet dat hij ten diepste geloofde dat er wel een god is? Alleen dat hij dat graag zou willen misschien, maar dat bewijst eerder de stelling dat religie de opium van het volk is... :wink:

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 11 mei 2004 14:55

ik denk zeker wel dat ieder mens een ingeschapen Gods kennis heeft! dat zie ik wel aan onchristelijke mensen waar ik mee om ga. Ze zeggen altijd dat ze voelen dat er wel iets hogers bestaat. Maar wat Aragorn zegt, snap ik ook. Ik vraag me soms af of ik Echt geloof dat God bestaat.
En mijn geweten klaagt mij wel aan. Soms voel je gewoon dat je iets fout doe, en toch wil je het dan doen (ik tenminste)
Psalm 25:2 (ber.)

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 mei 2004 17:07

Ik denk dat wat Aragorn zegt klopt. Je geweten wordt gewoon gevormd door wat jou verteld wordt over wat goed of slecht is. Denk je nou echt dat een kanibaal een rotgevoel heeft nadat ie een mens op heeft gegeten?

Terug naar “Archief”