Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 15:25

Aragorn schreef:Je kunt ze misschien dwingen naar de kerk te komen, maar niet om te geloven, dat heeft de geschiedenis wel aangetoond.

En met dwingen in de bijbel wordt volgens mij vaak ook gewoon sterk aandringen bedoelt, dat is iets anders dan wat wij tegenwoordig vaak onder dwang verstaan.

hoe het ook zei, ik wilde het alleen maar even opmerken.

overigens gaat het weldegelijk om het geloof. Het is namelijk de enige manier om zalig te worden en dus in de hemel te komen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 mei 2004 15:28

[Maar zolang niemand mij ervan overtuigd hoe ellendig ik recht ben, ga ik idd als een komeet naar de hel. En daarom kun je het niet aan iedereen aanbieden![/quote]

Je ziet dat wij je niet kunnen overtuigen, dat kan alleen de Heilige Geest.
Het aanbod van genade komt tot alle mensen! (Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Titus 2 vrs 11)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 15:32

Yael schreef:[Maar zolang niemand mij ervan overtuigd hoe ellendig ik recht ben, ga ik idd als een komeet naar de hel. En daarom kun je het niet aan iedereen aanbieden!

Het aanbod van genade komt tot alle mensen! (Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Titus 2 vrs 11)[/quote]

juist die zocht ik......

die 2 andere teksten zou hij nog kunnen verdraaien.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 15:34

jacobH schreef:
Yael schreef:[Maar zolang niemand mij ervan overtuigd hoe ellendig ik recht ben, ga ik idd als een komeet naar de hel. En daarom kun je het niet aan iedereen aanbieden!

Het aanbod van genade komt tot alle mensen! (Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Titus 2 vrs 11)

juist die zocht ik......

die 2 andere teksten zou hij nog kunnen verdraaien.[/quote]

Deze ook wel hoor..

Verschenen is nl. iets anders dan aangeboden. Hij verschijnt wel aan alle mensen, wordt aan iedereen voorgesteld, maar niet aangeboden.. :wink:

*Aragorn begint de terminologie van de ggn al aardig te beheersen.. :mrgreen: *

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 15:38

Aragorn schreef:
jacobH schreef:

juist die zocht ik......

die 2 andere teksten zou hij nog kunnen verdraaien.

Deze ook wel hoor..

Verschenen is nl. iets anders dan aangeboden. Hij verschijnt wel aan alle mensen, wordt aan iedereen voorgesteld, maar niet aangeboden.. :wink:

*Aragorn begint de terminologie van de ggn al aardig te beheersen.. :mrgreen: *[/quote]

poeh heej ik sta versteld van je.

maar je hebt gelijk. Dat is nog wel officieel het standpunt ook van de GG in ned.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2004 15:43

hoe kan je God ontwijken? i.p.v: hoe kan ik God vinden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 mei 2004 01:04

Weermannetje, als je wilt weten in welke staat je verkeert, hoe ellendig je bent in je natuurstaat, dan moet je ' de viervoudige staat' van Thomas Boston eens lezen.
in de bijbel kan je het ook vinden hoe ellendig je bent, maar in dit boek heb je een paar honderd bladzijdes die je precies vertellen waar je staat.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2004 06:27

columbus schreef:Weermannetje, als je wilt weten in welke staat je verkeert, hoe ellendig je bent in je natuurstaat, dan moet je ' de viervoudige staat' van Thomas Boston eens lezen.
in de bijbel kan je het ook vinden hoe ellendig je bent, maar in dit boek heb je een paar honderd bladzijdes die je precies vertellen waar je staat.

ja weermannetje,

ja als je nou precies weet hoe zondig je bent, mag je met die zonde schuld naar God toe. want zonder dat je dat precies weet mag dat niet.
Ik denk dat God echt zit te wachten op jou zondebesef, want mischien kan jij dan iets bijdragen aan jou eigen zaligheid.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 08:57

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Nee, Aragorn, niet met een triomfantelijk gezicht. Dat uitroepteken geeft aan hoe erg dat dat is. Het ergste is, dat een mens niet weet dat hij ellendig is.

Dit vind ik toch een beetje krom. Je zegt eerst dat je ellendig bent, en daarna dat je pas wat kan doen als je weet hoe ellencig je bent... :roll:

Dat klopt toch niet?

En JacobH, een beetje minder kan natuurlijk ook wel... je kunt iemand niet dwingen te geloven wat jij gelooft.

Ik weet dat ik heel ellendig ben, maar echt beseffen doe ik het niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 10:15

Toch knap dat je dat van jezelf zo weet...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 12:10

Je hebt ook nog zoiets als opvoeding en een historisch geloof...

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 11 mei 2004 12:45

Het Weermannetje schreef:Je hebt ook nog zoiets als opvoeding en een historisch geloof...

en ik denk dat je het onderscheid tussen historisch geloof en echt geloof niet zo duidelijk mag trekken.
Als je echt een historisch geloof hebt, zou je moeten geloven dat jij een zondaar bent en zou je ook moeten geloven dat Jezus voor zondaren is gestorven.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 12:49

Waarom heb je dan een historisch geloof en een waar zaligmakend geloof?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 11 mei 2004 12:51

Het Weermannetje schreef:Waarom heb je dan een historisch geloof en een waar zaligmakend geloof?

Het was juist mijn bedoeling om een kritische aantekening te plaatsen bij het onderscheid maken tussen historisch en waar zaligmakend geloof (deze term staat trouwens nergens in de bijbel).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 12:56

Het Weermannetje schreef:Je hebt ook nog zoiets als opvoeding en een historisch geloof...

Met historisch geloof wordt bedoeld dat je gelooft dat de bijbel waar is, niet dat je ellendig bent.

Terug naar “Archief”