Kan jij God bewijzen aan iemand anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 mei 2004 19:56

tuurlijk wel! als jij je geloof zo snel hebt gevonden; van harte.
maar mensen van wie het geloof nog niet zo sterk is, of die nog niet geloven..en die zo lang moeten zoeken, haken snel(ler) af.
Engaged @ 07-01-2005

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 mei 2004 13:39

hijwel schreef:
Hoe kan je nu jouw God aantonen?
Dat kan sowieso al niet, omdat jouw God buiten jou niet bestaat, en de God die jij zou bewijzen aan de ander, zou voor die ander niet de zelfde zijn.

God zal buiten mij niet bestaan? (ik snap dit niet)
De God die ik zal bewijzen aan een ander zal wel de zelfde zijn, omdat Christenen allemaal geloven in dezelfde God. Samen 1 zijn in Christus.
Maar ik hoor graag argumenten waarom God voor een ander niet dezelfde zal zijn? In de bijbel staat dat God altijd dezelfde is.

Ook al zou je precies hetzelfde zien, alles ziet er van een andere plaats bekeken anders uit...
Ik zeg niet, dat God buiten jou niet bestaat, maar jouw God. Dat, wat jij ziet van God.
Je kunt een ander niet door jouw ogen laten kijken, toch..?

Overigens, de vergelijking van ogen openen voor een stoel en voor God gaat totaal niet op.

Ik hoor graag wat er niet aan klopt (want het is ook maar een verzinsel van mij)

Misschien zou de vergelijking met een blinde voor een stoel zetten eerder op gaan. Of tegen iemand zeggen dat het een mooie stoel is, en zeggen dat hij zijn ogen moet openen om te zien dat hij mooi is. Maar dat heeft weer te maken met dat iedereen in iets iets anders ziet.

En, je wilt God bewijzen opdat anderen hetzelfde zouden ervaren? Liefde is toch ook niet te delen?

Mijn verlangen is niet direct om mensen te bewijzen dat God bestaat. Maar mijn verlangen is wel dat alle mensen God zullen ervaren in hun leven. Dat ze dezelfde liefde zullen ervaren, God is liefde. Liefde voor heel de wereld.

Dat wat voor jou liefde is, is niet voor iedereen liefde... Misschien is God liefde voor iedereen, maar niet de God in jouw hart.

btw: mischien vinden jullie mij heel naief. Maar ik geloof nog steeds dat ik God kan bewijzen aan mensen die ook echt God willen vinden.

Hm, en als iemand niet te overtuigen is wilde hij dus niet echt vinden. Krijgen we dat verhaal weer. 'God zegt het, dus het is zo, wie zoekt vindt, als je niet vindt, kijk je niet goed of oprecht'. Ach.
Nee maar het is mooi als jij mensen God wilt laten zien, de wereld heeft God nodig, zeker in deze tijd. Maar je moet niet denken, dat jij over kunt dragen wat jij voelt.
If you want world peace, fight for justice.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 13:55

M@rije schreef:tuurlijk wel! als jij je geloof zo snel hebt gevonden; van harte.
maar mensen van wie het geloof nog niet zo sterk is, of die nog niet geloven..en die zo lang moeten zoeken, haken snel(ler) af.

ik heb God niet snel gevonden, maar geloven kan iedereen hoor. Geloof moet je niet vinden, geloof hoef je niet te zoeken. Geloven is iets waarvoor je moet vechten, vechten tegen je oude ik en je overgeven aan God.

God vinden kan langer duren, maar ze zullen Hem vinden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 14:12

Ook al zou je precies hetzelfde zien, alles ziet er van een andere plaats bekeken anders uit...
Ik zeg niet, dat God buiten jou niet bestaat, maar jouw God. Dat, wat jij ziet van God.

oke tuurlijk zullen ze op verschillende punten God anders ervaren dan dat ik dat doe. Maar dat maakt ook niet uit, als we maar 1 zijn in Christus. En veel van elkaar kunnen leren.

Misschien zou de vergelijking met een blinde voor een stoel zetten eerder op gaan. Of tegen iemand zeggen dat het een mooie stoel is, en zeggen dat hij zijn ogen moet openen om te zien dat hij mooi is. Maar dat heeft weer te maken met dat iedereen in iets iets anders ziet.

volgens mij had ik het ook over iemand met zijn ogen dicht voor een stoel. en hoe die stoel er ook uit ziet. Als de persoon maar een stoel ziet.

Dat wat voor jou liefde is, is niet voor iedereen liefde... Misschien is God liefde voor iedereen, maar niet de God in jouw hart.

Tuurlijk wel, God is dezelfde God bij iedereen. Alleen hoe ik God ervaar kan anders zijn dan bij een ander.

Hm, en als iemand niet te overtuigen is wilde hij dus niet echt vinden. Krijgen we dat verhaal weer. 'God zegt het, dus het is zo, wie zoekt vindt, als je niet vindt, kijk je niet goed of oprecht'. Ach.
Nee maar het is mooi als jij mensen God wilt laten zien, de wereld heeft God nodig, zeker in deze tijd. Maar je moet niet denken, dat jij over kunt dragen wat jij voelt.

tuurlijk kan ik mijn gevoel niet overdragen aan een ander, maar ik kan wel mensen wijzen op de mogelijkheid om dezelfde God te ontmoeten.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 mei 2004 14:44

oke tuurlijk zullen ze op verschillende punten God anders ervaren dan dat ik dat doe. Maar dat maakt ook niet uit, als we maar 1 zijn in Christus. En veel van elkaar kunnen leren.

Hm, een in Christus, misschien is dat zo, als iedereen ook Christus zou zien als hij God zou zien. Maar dan kan jij die eenheid niet geven. Eerst moet iemand vinden, dan kan jij laten zien. Jij kunt niet jouw deel van een eenheid laten zien, want het deel is niet de eenheid zelf.

volgens mij had ik het ook over iemand met zijn ogen dicht voor een stoel. en hoe die stoel er ook uit ziet. Als de persoon maar een stoel ziet.

Ja inderdaad, dat was wat jij zei, en volgens mij klopt die vergelijking juist niet. God zien is niet simpelweg je ogen open doen. In elk geval, als jij God wilt laten zien.

Tuurlijk wel, God is dezelfde God bij iedereen. Alleen hoe ik God ervaar kan anders zijn dan bij een ander.

Hm ik neem aan, dat er maar een God is, een God kan geen God zijn als er meerdere zijn. Maar als iedereen alles anders ziet, kan jij toch nooit jouw beeld overbrengen? De God die jij ziet, is niet de universele God, maar een deel van die God, van jou uit gezien. Een ander kan dat niet zo zien.
If you want world peace, fight for justice.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 mei 2004 23:04

*te lui om topic door te lezen dus komt maar gelijk bij het antwoord*

Nee, je kunt alleen laten zien waar hij het bewijs kan vinden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2004 06:24

@mic schreef:*te lui om topic door te lezen dus komt maar gelijk bij het antwoord*

Nee, je kunt alleen laten zien waar hij het bewijs kan vinden.

dat is ook de conclusie die ik zo onderhand heb getrokken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2004 06:30

Hm, een in Christus, misschien is dat zo, als iedereen ook Christus zou zien als hij God zou zien. Maar dan kan jij die eenheid niet geven. Eerst moet iemand vinden, dan kan jij laten zien. Jij kunt niet jouw deel van een eenheid laten zien, want het deel is niet de eenheid zelf.

klopt, ik kan niet precies de God laten zien zoals ik Hem beleef.

Ja inderdaad, dat was wat jij zei, en volgens mij klopt die vergelijking juist niet. God zien is niet simpelweg je ogen open doen. In elk geval, als jij God wilt laten zien.

nee, this niet altijd een simpel ogen open doen. Omdat er meer wegen zijn om God te leren kennen. Maar in de bijbel staat precies hoe iemand God kan zien. Dus als iemand God wil zien, moet hij eerst in de gebruikershandleiding lezen hoe hij God kan zien.

Hm ik neem aan, dat er maar een God is, een God kan geen God zijn als er meerdere zijn. Maar als iedereen alles anders ziet, kan jij toch nooit jouw beeld overbrengen? De God die jij ziet, is niet de universele God, maar een deel van die God, van jou uit gezien. Een ander kan dat niet zo zien.

Het gaat er ook niet over dat ik ervaringen van God laat zien. Maar het gaat er om dat de persoon dezelfde God gaat zien. Dat de persoon ook mijn God gaat zien.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 12:52

Is er wel een Godsbewijs? Of is het puur een geloof?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 13:13

Het Weermannetje schreef:Is er wel een Godsbewijs? Of is het puur een geloof?

Er zijn zelfs meerdere Godsbewijzen.. maar daar moet je wel in geloven.. :mrgreen:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 13:48

Ik denk dat een mens met zijn beperkt verstand niet kan bewijzen dat er een almachtig God bestaat.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 10 mei 2004 14:05

Wie kan dat wel? Een mens kan volgens mij alleen iets zeggen maar niets bewijzen. En zeker niet dat een almachtig God bestaat.

Wanneer je iets laat zien door de natuur zegt men: ja... maar dat kan ook door evolutie. En daar heb je het al... je kán gewoon echt helemaal niks bewijzen! (volgens mij)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2004 14:20

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat een mens met zijn beperkt verstand niet kan bewijzen dat er een almachtig God bestaat.

dat is ook niet de bedoeling om dat met je verstand te bewijzen, je kan alleen de weg wijzen hoe de andere persoon: God kan zien, voelen en ervaren.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 14:21

Ja, dat snap ik wel, maar dat is dus niet hetzelfde als God bewijzen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2004 14:24

Het Weermannetje schreef:Ja, dat snap ik wel, maar dat is dus niet hetzelfde als God bewijzen!

nee klopt, als je de lettelijke definitie pakt van bewijzen is het niet mogelijk. (maar moet je ff terug lezen)

Terug naar “Archief”