vervolging - bereid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 mei 2004 18:18

[Dat de Joden zichzelf het uitverkoren volk wanen, en dat ook duidelijk laten merken, is waarschijnlijk een van de oorzaken van het feit dat ze door de eeuwen heen vervolgd zijn.

Als ik iemand laat merken dat ik denk dat ik meer ben/beter ben, dan krijgt die ander een hekel aan mij.[/quote]

De Joden wanen zich niet het uitverkoren volk, ze ZIJN het uitverkoren volk. Dat ze door de eeuwen heen zijn vervolgt is omdat christenen hen onder dwang wilde bekeren tot het christendom.
En omdat de Joden vasthielden aan hun gewoonten.

Hoe hebben de Joden laten blijken beter te zijn dan de rest van de wereld?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 mei 2004 20:31

over vervolging heb ik wel eens nagedacht. hoe sterk ben je als er een pistool op je hoofd word gericht en gevraagt word of je geloofd in Jezus Christus en je kan kiezen tussen a en b, geloven of niet geloven waarbij geloven gelijk staat aan de kogel.
dat soort dingen komen voor in landen waar christenen vervolgd worden.
hier in het veilige Nederland ben ik geneigd te zeggen dat ik kies voor 'geloof' maar kom je werkelijk in zo'n situatie dan zal blijken waar ik staat.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 23:42

Ik denk, hoe erg ik ook zou twijfelen, dat ik toch zou zeggen "ik geloof". Niet omdat ik nu zo erg hard geloof, maar er staat wel ergens in de bijbel dat wie op zo´n moment voor Christus uitkomt gered zal worden.

Dan kun je dat toch op z´n minst even uitproberen... en als het niet gebeurt bestaat God ook niet, dus ben je nergens.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2004 09:49

met een kogel ben je tenminste nog snel dood. Martelingen lijken me veel erger.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2004 23:52

Lalage schreef:met een kogel ben je tenminste nog snel dood. Martelingen lijken me veel erger.

Inderdaad ja, dan kun je ook niet ff stoer doen, maar moet je echt zeker van je zaak zijn...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 mei 2004 00:09

Aragorn schreef:
Lalage schreef:met een kogel ben je tenminste nog snel dood. Martelingen lijken me veel erger.

Inderdaad ja, dan kun je ook niet ff stoer doen, maar moet je echt zeker van je zaak zijn...

toch, als je in dit leven werkt aan de zekerheid van je geloof, en dat kan (vanavond nog gehoord in de kerk :D ) dan ook in martelingen zal je niet van je 'geloof' afvallen.
al hoop en wens ik dat het ons bespaard zal blijven
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 mei 2004 08:30

... ik geloof niet dat ik er tegen opgewassen zou zijn, maar als ik in de bijbel lees hoe gelovigen op die momenten toch kracht kregen moet het dus mogelijk zijn. Maar ik bid of het nooit op m'n weg hoeft te komen net als het verliezen van een kind waarvan ik ook geloof dat ik dan het leven niet meer aan kan...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 10:40

columbus schreef:
Aragorn schreef:

toch, als je in dit leven werkt aan de zekerheid van je geloof, en dat kan (vanavond nog gehoord in de kerk :D ) dan ook in martelingen zal je niet van je 'geloof' afvallen.

Dat is waar ja. Maar het is wel ietsje moeilijker dan gewoon de kogel denk ik.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 mei 2004 10:59

vroeger las ik die boeken van de kerkgeschiedenis en daar werden ook verhalen over martelaren in opgeschreven. dat maakte wel indruk, mensen die psalmen zongen terwijl ze verbrand werden, moet je niet aan denken toch?
andere kant is dat je wel eens jaloers mag worden op zo'n sterk geloof en de 'hulp' die ze kregen van God bij die martelingen of executies.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 13:05

Ik heb niet alles gelezen, maar wil er dit over zeggen: Ik denk dat God je de kracht moet geven om de vervolging te doorstaan.

Terug naar “Archief”