Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Herman Heinsbroek
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Herman Heinsbroek » 04 mei 2004 19:15

Hm, de ervaringen die heb met Evangelischen zijn over het algemeen positief. Met sommigen kun je echter geen goede discussie voeren omdat ze vanuit een bepaalde arrogantie spreken. Dit omdat ze geen zonden zouden doen.
Herman Heinsbroek, de man van wakker Nederland!

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 05 mei 2004 13:45

Sorry???
Ik heb nog nooit gehoord dat we geen zonden zouden doen!!!!

Ik zou dit zelf nooit durven beweren, alleen mijn zonden zijn vergeven door het bloed van Christus. Ik hoop dat jij dat ook kunt belijden.

Hoewel ik ze wel iedere keer moet belijden, en ik bega er veel..
Maar niet meer dan een reformatorisch christen en ook niet meer dan een evangelisch christen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mei 2004 13:46

Hij zij ook sommige evangelischen..

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 05 mei 2004 14:15

ja ik snap dat hij zegt sommige, maar zelfs bij sommige zeg ik, die ken ik niet.

Ik vind het trouwens heel leuk om contact te hebben met refo's
Het verbreed m'n blik.
Omdat ik toen ik jong was (tot m'n 12e) in de volle evangeliegemeente kwam en daarna naar de baptisten gemeente ging.
Begin ik nu pas te leren wat refomatorische christenen denken en geloiven enzo.

Heel interresant allemaal.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 08 mei 2004 09:42

Herman Heinsbroek schreef:Met sommigen kun je echter geen goede discussie voeren omdat ze vanuit een bepaalde arrogantie spreken. Dit omdat ze geen zonden zouden doen.

Arrogantie vindt je helaas in alle denominaties. Het is meer een eigenschap van de persoon in kwestie, dan van z'n geloofsvariant. Ik zelf heb nog nooit een evangelisch christen horen beweren, dat hij geen zonden zou doen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 mei 2004 09:55

Hoe ik mijn evangelische mede -christen zie??? Geen flauw idee. Als medemens. Ik probeer altijd geen onderscheid te maken in hoe ik mensen zie, dus ook geen onderscheid maken in wat voor kerk en hoe de geloofsbeleving is (of niet, dat kan ook nog).

Wat dat arrogant zijn betreft, ik ben het er in zekere zin mee eens, kwas er helemaal mee eens geweest als de evangelische mede-christen niet genoemd zou worden (en de laatste regel er van die zin niet stond). Want wij mensen zijn in zekere zin allemaal arrogant (willen we niet allemaal overtuigen en zijn we niet overtuigd van ons eigen gelijk (oke, misschien geldt dat ook weer niet voor iedereen en in alle situaties).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 08 mei 2004 11:35

Ik zie ze positief, zeker op emotioneel niveau. Alleen schort er dikwijls aan kennis (vandaar dat ik dikwijls dwaalleer/dogma in die kringen zie), wat refo´s en hervormden m.i. meer hebben. Ik ben naast het Jodendom met de beide stromingen opgevoed en sinds enkele maanden heb ik de Evangelische kant losgelaten en word weer lid van de PKN :mrgreen: zonder de evangelische kant te verloochenen.

Kennis van een refo en geloofsgevoel van de evangelische lijkt me ideaal :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 mei 2004 18:26

Kena schreef:Kennis van een refo en geloofsgevoel van de evangelische lijkt me ideaal :mrgreen:

:lol: Ook mìjn streven, Kena :D
Groetjes
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 mei 2004 23:12

Hmmm ik heb juist zelf de ervaring dat evangelischen meestal over meer kennis beschikken, misschien niet zozeer dogmatisch/ theologisch (hoewel ze meestal wel beter de refo dogmatiek kennen dan andersom) , maar wel de bijbelkennis en praktische kennis (hoe gebruik ik de geestelijke wapenuitrusting, hoe verweer ik me tegen verlediing verzoeking/ hoe kan ik God aanbidden/ hoe moet ik met andere mensen bidden/ hoe kan ik mijn geestesgaven ontdekken/ hoe leg ik het evangelie aan een ongelovige uit/ hoe moet ik m'n geld besteden/ hoe ga ik om met relaties etc etc), volgens mij wordt er daar in de refo kring wel eens te weinig aandacht aan besteed (kortom te weinig horizontaal)

En misschien in tegenspraak tot vorige posters, ik vind refo's vaak arroganter t.o.v. evo's dan andersom. Het verschil is hem alleen dat in het dagelijks leven (d.w.z. buiten het beschermde kringetje) evo's vaak zelfverzekerder overkomen dan refo's (en daardoor automatisch ook arroganter).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 12 mei 2004 09:34

Kena schreef:...Alleen schort er dikwijls aan kennis (vandaar dat ik dikwijls dwaalleer/dogma in die kringen zie), wat refo´s en hervormden m.i. meer hebben...

Ik meen daarin een generatieverschil te kunnen waarnemen. Mijn vader (hij is 76) is veertig jaar geleden min of meer de N.H. kerk uitgezet, omdat hij zich als volwassene had laten dopen. En zo waren er meer mensen in die tijd, toen de evangelische beweging nog klein was. Deze generatie had een afweging gemaakt en was tot een andere overtuiging gekomen m.b.t. een aantal zaken, dan de traditionele protestantse denominaties. Ze moesten dus sterk in hun schoenen staan en bijbels funderen. Ik zie dan ook in die generatie veel bijbelkennis. Maar ik moet zeggen, dat ik me over de jongere generaties evangelische christenen wel eens zorgen maak. Ik heb de indruk, dat de jeugdgroepen wel gezellig zijn, maar dat er wel eens wat diepgang mist. Ik denk dat de leiders moeten oppassen niet te zwichten voor de verleiding het allemaal licht verteerbaar te houden, uit angst om jongeren te verliezen. Want dan verlies je ze juist.
Ik kan moeilijk met "refo's" vergelijken, omdat ik veel minder refo's dan evango's ken. Maar de ervaring die ik heb, is niet dat refo's meer kennis hebben, hooguit van leerstellingen, maar niet van de bijbel zelf.
Maar nogmaals. mijn gezichtsveld is te beperkt om daar een oordeel over te hebben. Het zou misschien wel eens een interessante uitdaging voor een theologiestudent zijn om eens een vergelijkend onderzoek te doen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 12:28

Herman Heinsbroek schreef:Hm, de ervaringen die heb met Evangelischen zijn over het algemeen positief. Met sommigen kun je echter geen goede discussie voeren omdat ze vanuit een bepaalde arrogantie spreken. Dit omdat ze geen zonden zouden doen.

Zoasl al is gezegd hier zitten dat soort mensen ook in traditionele kerken. Het probleem dat gesprekken vaak niet goed zijn is omdat we in dit soort gesprekken vaak de neiging hebben elkaar te overtuigen... in plaats van van eklaar te leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 12 mei 2004 23:52

Marnix schreef:
Herman Heinsbroek schreef:Hm, de ervaringen die heb met Evangelischen zijn over het algemeen positief. Met sommigen kun je echter geen goede discussie voeren omdat ze vanuit een bepaalde arrogantie spreken. Dit omdat ze geen zonden zouden doen.

Zoasl al is gezegd hier zitten dat soort mensen ook in traditionele kerken. Het probleem dat gesprekken vaak niet goed zijn is omdat we in dit soort gesprekken vaak de neiging hebben elkaar te overtuigen... in plaats van van eklaar te leren.

helemaal mee eens
Iedereen is gek behalve jij

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 12:06

Vorig jaar heb ik door mijn werk, ik mocht iemand begraven van de Evangelische Gemeente, voor het eerst zeer intensief contact gehad met deze mensen. Nog nooit heb ik ergens zo een mooie begrafenis meegemaakt. Deze man was overleden met op zijn lippen: 'Geloofd zij God met diepst ontzag enz".
Hij overleed in het ziekenhuis. Een verpleegkundige die zelf Islamitisch was, was diep onde de indruk van dit sterfbed. Tijdens dat zingen was ze binnengekomen. Ze rilde en zei: "Het lijkt wel of ik een heiligdom betreed". De echtgenote zei toen: "Ja kind je betreed ook een heiligdom, want de engelen zijn bezig om mijn man naar de hemel te brengen".
Ik heb die man met diep respect afgelegd. Ik was met een Kind Gods bezig. Dat heb ik toen gevoeld. In die dienst waren aspecten aanwezig die ik anders gedaan zou hebben. Maar dat nam niets van het mooie weg.
Sindsdien heb ik er een bijzondere ervaring bij, en een beeld dat de Heere ook in andere kerken Zijn volk heeft.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

bloempjuh
Verkenner
Verkenner

Re: Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

Berichtdoor bloempjuh » 07 jun 2004 12:57

Skoezie schreef:Heel duidelijk: Hoe zij jij je Evangelische mede-christen? Zij jij hun als
een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers? Of toch wel een
beetje als medechristen met toch een heel verkeerd geloof? Of kunnen wij
'Reformatorische' christenen toch nog wat van hun leren?

sorriej hoor maar waar slaat dit op? ik denk niet dat je zo over het geloof mag praten, hoe bedoel je " een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers"? Je moet juist juichen, wat is er verkeerd aan 'Hallelujah" roepende mensen? :(

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 07 jun 2004 23:06

voorlopig heb ik moeten vastestellen dat veel van mijn vrienden die uit een evangelische kerk komen een bewuste keuze maken en zich laten dopen en actief worden in de kerk en dat refo-jongeren gewoon worden bijgeschreven bij hun ouders en belijdenis doen omdat iedereen t doet.

er zullen vast wel een groot aantal tussen zitten die persoonlijk een keuze gemaakt hebben hoor. dat geloof ik echt. maar van psalmen zingen op hele noten word ik niet vrolijk, de preke mag maar 20 minuten precies duren en de synode ziet op alles toe dat alles ordelijk en volgens de regeltjes verloopt. en zo gaat dat iedere zondag.

van hervormde en refo jongeren wil ik graag horen wat hen inspireerd en motiveerd nar de kerk te gaan en op welke manier zij God beleven.

zelf ben ik gematigd charismatisch. ik kom uit een gezin met een rk-vader en een protestanse moeder en ik ga als enige naar de kerk..

Terug naar “Archief”