Tegenslagen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 mei 2004 22:44

[Zoals:
omdat Ik je wilde heeft je leven zin. ----> hieruit concludeer ik eigenlijk het volgende: God is iemand die mij pijn doet, die je zoveel tegenslagen geeft in dit leven. Best wel krom toch?[/quote]

Ik vindt het zelf ook soms bijna niet te geloven, maar God heeft gewild dat ik leef. Hij heeft een plan met mijn leven ookal zie ik dat helemaal niet. Net als jij voel ik me een grote mislukkeling. Dan wel op een andere manier, maar toch... Ondanks dat kan ik dat toch wel allemaal met de Heere delen en soms ook aan Hem kwijt raken. Maar ik heb echt een periode gehad dat ik alleen maar boos en opstandig was en het enigste wat kon zeggen was: WAAROM :?:
En in het lied zitten inderdaad kromme zinnen, die ik ook niet helemaal snap. Maar ja... het is de Bijbel ook niet :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Tegenslagen.

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 22:49

Evelien schreef:Waarom heeft de een veel meer tegenslagen?? (in persoonlijk leven maar ook in haar of zijn studie).

Waarom laat God de een het makkelijker lopen dan de ander?

of mag ik niet denken dat God dit bestuurd???

nog even een antwoord op jou vragen proberen te geven (nou ja antwoord, hoe ik God ervaar. )

Allereerst tegenslagen in jou leven komen denk ik zelden van God. God staat overal boven. Hij zal jou niet zomaar even lekker gaan irriteren.

Nee God is een God van enorme liefde. Het leed wat jou/mij en iedereen op aarde wordt aangedaan komt door ons als mensen. Ik zou me af kunnen vragen waarom God het toelaat dat er 6 kinderen per dag dood worden geschoten in rio. Maar het is mijn eigen schuld, ik ben er nooit eerde heen gegaan om daar mijn armen uit de mouwen te steken. Ik heb nooit een vakantie hard gewerkt voor de hongerige mensen in afrika. God is niet de schuld van alles, maar wij zelf zijn de schuld van deze zooi op aarde. Wij wouden zo graag zelf uitzoeken wat goed voor ons was. Nou dan krijg je zo'n zooi.

God is niet een irritante God die jou zomaar wat last te dragen geeft, zomaar om te treiteren. Nee als God jou iets te dragen geeft dan is het goed voor jou. Jij weet niet altijd precies wat God jou te dragen geeft en wat mensen jou aandoen.

God is een God die overal boven staat, hij kan dingen veranderen in de wereld. Hij kan nederland veranderen in een liefdevol land. Maar hij heeft ons daar voor nodig. (niet dat wij wat hoeven te doen, maar Jezus Christus in ons moet wat doen) Maar wij moeten daar wel open voor staan.

God is contunu op zoek naar mensen waarin Hij wat kan doen. Hij is op zoek naar mensen die nog liefde kunnen uitstralen, muren kunnen herstellen, kinderen kunnen redden. Mensen kunnen winnen.

Ik zocht nu een man uit hen,25) die den muur mocht toemuren,26) en voor Mijn aangezicht in de bresse staan voor het land, opdat Ik het niet mocht verderven; maar Ik vond niemand.

phoe lang verhaal, maar mischien heb je er wat aan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 22:57

Het gaat hier niet om: het word een misslukking, het IS een misslukking.

daar gaat het volgens mij juist wel om. Het is erg dat je een rot jeugd heb gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van je leven ook rot moet zijn! Als ik mij 2 weken enorm rot voel, ik zit in de put. Dan denk ik toch ook niet: "het IS een rotzooi, heel mijn leven 1 grote minslukking". Nee, kijk voor je. Weet je wat hopen op God is? hopen op God is een vertrouwen in de toekomst. En vertrouwen dat God iets met jou wil en zal doen. Mensen kun je soms niet vertrouwen, of voor jou mischien helemaal niet. Maar God is volkomen te vertrouwen.

als je als 3 jarige een ongeluk krijgt --> hierdoor veel problemen krijgt met je verdere ontwikkeling als kind. Ziekenhuis in ziekenhuis uit, de ene onderzoek naar de andere onderzoek, geen vriendinnetjes omdat je als maar het zh. en andere instellingen moet bezoeken, altijd hulp van anderen, pesten om je haarkleur, gepest worden om dat je te serieus bent, de ene onvoldoende naar de andere onvoldoende, het buitenbeentje in je gezin..... etc.

dit ligt achter je... (ik ben geen psygoloog en weet dus ook niet hoe je er mee om moet gaan) Maar ik geloof zeker dat je verwachting bij God moet zoeken. Volkomen vertrouwen op God, en wat Hij met jou leven gaat doen. (je hebt een enorm mooie toekomst voor je liggen, en laat je die niet afpakken)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 mei 2004 23:01

Hijwel schreef:
daar gaat het volgens mij juist wel om. Het is erg dat je een rot jeugd heb gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van je leven ook rot moet zijn! Als ik mij 2 weken enorm rot voel, ik zit in de put. Dan denk ik toch ook niet: "het IS een rotzooi, heel mijn leven 1 grote minslukking". Nee, kijk voor je. Weet je wat hopen op God is? hopen op God is een vertrouwen in de toekomst. En vertrouwen dat God iets met jou wil en zal doen. Mensen kun je soms niet vertrouwen, of voor jou mischien helemaal niet. Maar God is volkomen te vertrouwen.

Dat is wel waar maar je kunt soms behoorlijk kwaad zijn op God als Hij dingen heel anders laat lopen dan dat jij zou willen. Het is niet altijd makkelijk te blijven hopen als alles tegen zit.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 23:11

Yael schreef:Dat is wel waar maar je kunt soms behoorlijk kwaad zijn op God als Hij dingen heel anders laat lopen dan dat jij zou willen. Het is niet altijd makkelijk te blijven hopen als alles tegen zit.

laat God dingen anders lopen. Of laat je zelf dingen anders lopen. Ben je niet dicht genoeg bij God gebleven. Ben je weggelopen van de Herder, en zit je ergens verstrikt? Of wordt je aangevallen voor een leeuw. Moet God je daar weg halen?

Ik weet zeker dat God iets moois met het leven wil van iedereen. Wat voor gebreken je ook hebt, of wat jou ook is aangedaan. Dat is Gods schuld helemaal neit, God is niet de auteur van het kwaad. God wil ondangs alle rotzooi in je leven nog een nieuw leven in jou beginnen. (steeds weer opnieuw)

Wij zijn zo stom dat we zoveel oude zooi nog zelf willen houden, ik ook zo graag. Eigenlijk zou ik heel graag alle zooi uit mijn hart willen doen en aan God willen geven. Maar zo gemakkelijk is dat niet voor mij. God stuift niet naar binnen om eens even een grote schoonmaak te houden in mijn hart. Maar hij wacht geduldig af, en wijst mij zoveel dingen in mijn hart aan die niet goed voor mij zijn. Hij wacht gedulidg af tot dat Hij weer mag binnen komen om mij schoon te maken. Om mij daarna weer te vullen met mijn nieuwe Ik.

God is echt goed, en heeft helemaal niks verkeers op het oog voor jou. Zou jou Vader jou iets kwaads willen aandoen. Wees dan niet boos op God, maar volg zijn aanwijzingen. Blijf dicht bij hem, leef met Hem, en laat Hem leven in jou.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 mei 2004 23:47

hijwel schreef:.
God is echt goed, en heeft helemaal niks verkeers op het oog voor jou. Zou jou Vader jou iets kwaads willen aandoen. Wees dan niet boos op God, maar volg zijn aanwijzingen. Blijf dicht bij hem, leef met Hem, en laat Hem leven in jou.

Denk aan Job, God liet het toe dat de satan Job aanviel.
Denk aan de psalmen van Asaf.

Het is opstand tegen God, wat nooit goed is, maar waar je wel gigantisch veel van leert, omdat je achteraf(!) ziet dat God je door die moeilijke tijd heeft heen geholpen. En ook dat je ondanks al je boze waaroms! naar de hemel en dat je alleen dat nog maar kon zeggen.. God je niet heeft laten vallen, je weet nu dat Hij trouw blijft ook als het moeilijk is en je het niet eens bent met hoe Hij je leven leidt. Ik geloof dat hoe God het leidt dat dat de beste weg is. En dat ondanks dat het leven anders is gelopen dan ik verwacht had, dat toch de beste weg is omdat ik weet dat God een plan met mijn leven heeft en Hij bij mij blijft en ik niet bang hoef te zijn voor dit leven, voor morgen niet en ook niet voor de toekomst omdat ik weet dat God mij niet zal verlaten. Omdat Jezus voor mij in de bres gesprongen is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 00:13

Denk aan Job, God liet het toe dat de satan Job aanviel.
Denk aan de psalmen van Asaf.

ik geef toe, Waarom God de satan zo ver liet gaan job, weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat God hem daarna nog rijker gezegend heeft, en ik geloof vast dat God hem zijn verdiet heeft doen vergeten.

in de psalmen van asaf heb ik me eerlijk gezegt nog nooit echt verdiept. (dus moek maar eens gaan doen)

Het is opstand tegen God, wat nooit goed is, maar waar je wel gigantisch veel van leert, omdat je achteraf(!) ziet dat God je door die moeilijke tijd heeft heen geholpen. En ook dat je ondanks al je boze waaroms! naar de hemel en dat je alleen dat nog maar kon zeggen.. God je niet heeft laten vallen, je weet nu dat Hij trouw blijft ook als het moeilijk is en je het niet eens bent met hoe Hij je leven leidt. Ik geloof dat hoe God het leidt dat dat de beste weg is. En dat ondanks dat het leven anders is gelopen dan ik verwacht had, dat toch de beste weg is omdat ik weet dat God een plan met mijn leven heeft en Hij bij mij blijft en ik niet bang hoef te zijn voor dit leven, voor morgen niet en ook niet voor de toekomst omdat ik weet dat God mij niet zal verlaten. Omdat Jezus voor mij in de bres gesprongen is.

mooi getuigenis! Waaroms mogen altijd uitgeroepen worden naar de hemel. De bijbel staat vol met waaroms! Maar ook met je vastklammen aan God en zijn beloftes. Ik geloof niet direct dat God heeft gewild dat mijn leven zo had gelopen. God wou al veel eerder dat Ik Hem zou dienen, maar ik had heel de tijd niet gewild. God wil dat ik vokomen op hem vertrouw, en met Hem in een nieuw leven zal wandelen. God wil echt niet dat ik in zonde val, maar Hij wil juist dat ik alleen maar leef voor Hem.

1 Doe mij recht, o God! en twist Gij mijn twistzaak; bevrijd mij van het ongoedertieren volk, van den man des bedrogs en des onrechts.
2 Want Gij zijt de God mijner sterkte; waarom verstoot Gij mij dan? Waarom ga ik steeds in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?
3 Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden; dat zij mij brengen tot den berg Uwer heiligheid, en tot Uw woningen;
4 En dat ik inga tot Gods altaar, tot den God der blijdschap mijner verheuging, en U met de harp love, o God, mijn God!
5 Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en wat zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven; Hij is de menigvuldige Verlossing mijns aangezichts, en mijn God.

zo supper mooie psalm:

God! Waarom gebeurt mij dit allemaal, waaraan heb ik dit verdient. U bent toch die God die machtig is? Waarom heb ik het zo moeilijk in mijn leven? God waarom? Heere zendt U licht en waarheid dat die mij leiden, dat ik het leven mag leiden wat u met mij voor heeft. Dat ik U al de eer mag toebrengen, God.
Wat zit je toch te tobben over je nutteloze leven? Wat ben ik toch onrustig. Waarom verwacht ik alles wat nog gaat komen niet van God? Als ik op hem vertrouw dan zal ik Hem groot maken, dan heeft mijn leven zin, want Hij is mijn alles, Voor Hem wil ik leven!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 mei 2004 09:09

Beste Hijwel,

De satan zei tegen God: Job dient U niet om wie U bent, maar alleen om de zegen die U hem geeft. Daarom liet God het toe, dan zie je dat Job God niet dient om Zijn gaven, maar om de Heere Zelf.
Aan het einde van het boek Job zien we dat Job nog meer gezegend werd dan voor dat hij alles verloor.

Ik bedoelde eigelijk vooral het natuurlijk leven, dat er dingen anders lopen, wat je schreef ben ik helemaal met je eens hijwel. De Heere wilde dat we altijd al voor Hem hadden geleefd, en Hij zou ons ook het liefst zonder zonde zien, daarom zond Hij ook Jezus Christus.

Mooie psalm! Heb je dat zelf gemaakt na aanleiding van die psalm die je erboven zette 8)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mei 2004 10:25

hijwel schreef:
Het gaat hier niet om: het word een misslukking, het IS een misslukking.

als je als 3 jarige een ongeluk krijgt --> hierdoor veel problemen krijgt met je verdere ontwikkeling als kind. Ziekenhuis in ziekenhuis uit, de ene onderzoek naar de andere onderzoek, geen vriendinnetjes omdat je als maar het zh. en andere instellingen moet bezoeken, altijd hulp van anderen, pesten om je haarkleur, gepest worden om dat je te serieus bent, de ene onvoldoende naar de andere onvoldoende, het buitenbeentje in je gezin..... etc.

dit ligt achter je... (ik ben geen psygoloog en weet dus ook niet hoe je er mee om moet gaan) Maar ik geloof zeker dat je verwachting bij God moet zoeken. Volkomen vertrouwen op God, en wat Hij met jou leven gaat doen. (je hebt een enorm mooie toekomst voor je liggen, en laat je die niet afpakken)

etc. staat er achter. Ik ervaar nog steeds misslukkelingen. Nu ook tijdens mijn studie. De een zegt dat het te zwaar voor me is. De ander zegt dat ik me niet druk om moet maken. Je staat machteloos en radeloos. Je weet niet waar je heen moet. Het leven is een soort doolhof, waar je niet uit kunt komen. Je mag eerlijk weten dat ik niet eens vooruit kijk, ik leef met de dag. En ik kijk niet vooruit.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 10:42

Yael schreef:Mooie psalm! Heb je dat zelf gemaakt na aanleiding van die psalm die je erboven zette 8)

nee zo ben ik niet, ik heb altijd nog vooruit gekeken in mijn leven. Ik ben God elke dag nog dankbaar dat ik altijd positief mag zijn.

Ik heb ook wel eens moeilijke dagen (zelden eigenlijk) dan denk ik wel. Waarom doe ik zo moeilijk, ik hebt nog een leven voor me. God is bij me, het is schitterend weer. En ik ga God groot maken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 11:02

Evelien schreef:etc. staat er achter. Ik ervaar nog steeds misslukkelingen. Nu ook tijdens mijn studie. De een zegt dat het te zwaar voor me is. De ander zegt dat ik me niet druk om moet maken. Je staat machteloos en radeloos. Je weet niet waar je heen moet. Het leven is een soort doolhof, waar je niet uit kunt komen. Je mag eerlijk weten dat ik niet eens vooruit kijk, ik leef met de dag. En ik kijk niet vooruit.

ik heb een mooi nr, van rebbeca st James.

Don't worry about your life
If you hold it too close you lose it
So won't you let go before it's gone?

En zo is het denk ik, hou niet zo vast aan je normale leven. Maak je niet druk over alles wat gebeurt in je leven. Leef voordat je leven voorbij is gegaan. Ik snap heel goed dat je je studie wilt halen, maar dat is niet de reden waarvoor je leeft. God groot maken, daar zit pas echte bevrediging in. Je kan nog zo veel carieere maken, nog zulke goede cijfers halen maar als je niet met God leeft is je leven leeg. Ik wil ook graag mijn studie halen, maar het maakt toch niet uit waarneer ik die studie afrond. Of dat ik deze studie haal, ik vertrouw er op dat God iets moois met mij voor heeft. Ik hoef niet meer te doen dan dat ik kan. God heeft jou en mij talenten gegeven, en deze mag je inzetten.

Als je vertrouwt op God, dan mag je geloven dat Hij iets moois van jou leven gaat maken. Als jij dan bij de pakken neer gaat zitten, en elke dag de negative dingen op gaat sommen die je mee hebt gemaakt. Vertrouw je dan wel op God? God zal bij je zijn in je leven.

Ik zou zeggen (klink veel te simpel), begin vandaag nog een nieuw leven samen met God. Vertrouw er op dat Hij wat moois van je leven gaat maken. Je hoeft niet achterom te kijken, God heeft een mooie toekomst voor je op het oog. En aan het verleden kan God niks meer veranderen.

als je het even niet zit zitten, ga dan niet bij de pakken neer zitten. Maar vraag of God weer bij jou wil komen. "ten dage dat ik riep,
hebt Gij mij geantwoord, Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel."
God geeft altijd kracht om door te gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 11:04

hijwel schreef:ik heb een mooi nr, van rebbeca st James.

If you hold it too close you lose it
So won't you let go before it's gone?

Idd, die hele cd is trouwens goed. Ik vind het een vd. weinige christelijke cds die echt kracht en impact hebben, maar misschien ligt dat ook aan mijn beleving van geloof enzo in de periode dat ik die kocht/veel luisterde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mei 2004 11:45

Ik wil ook graag mijn studie halen, maar het maakt toch niet uit waarneer ik die studie afrond. Of dat ik deze studie haal, ik vertrouw er op dat God iets moois met mij voor heeft. Ik hoef niet meer te doen dan dat ik kan. God heeft jou en mij talenten gegeven, en deze mag je inzetten.

Het maakt mij ook totaal niet uit wanneer ik die studie af maak. Maar als ik (weer) een onvoldoende ga halen voor mijn stage moet ik stoppen. En als ik moet stoppen dan weet ik niet wat er allemaal gaat gebeuren. Ik vrees zelf voor het ergste.

Maar waar ik elke keer tegen aan loop is: Waarom ik altijd. Soms dan denk ik weleens bij mezelf voorwie en waarvoor leef ik nog?

Ik wil absoluut niet zielig gaan doen, en dat jullie medelijden met mij moeten hebben. Maar ik snap niet waarom het altijd dezelfden zijn.

Ik ben het eigenlijk gewoon spuugzat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 12:06

Ik weet wat!

Begin een refowepkroeg! 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mei 2004 12:07

Evelien schreef:Het maakt mij ook totaal niet uit wanneer ik die studie af maak. Maar als ik (weer) een onvoldoende ga halen voor mijn stage moet ik stoppen. En als ik moet stoppen dan weet ik niet wat er allemaal gaat gebeuren. Ik vrees zelf voor het ergste.

Maar waar ik elke keer tegen aan loop is: Waarom ik altijd. Soms dan denk ik weleens bij mezelf voorwie en waarvoor leef ik nog?

Ik wil absoluut niet zielig gaan doen, en dat jullie medelijden met mij moeten hebben. Maar ik snap niet waarom het altijd dezelfden zijn.

Ik ben het eigenlijk gewoon spuugzat.

ja waarom jij? waarom gebeurt dit jou? Ik weet het ook niet.
Maar als je vertrouwt op God, dat God iets gaat doen met jou leven. Dan mag je gerust alles in vertrouwen overgevan aan God. Zeg maar: "ik doe mij best God, maar ik leg de rest in uw handen dan zal het goed komen"

Ik moest laatst autorijexamen doen, ik d8: ik wil het gewoon in 1 keer halen. En God wil dat ook, want wat heeft dat CBR nou aan mijn geld. Ik had God zelfs belooft om het bedrag wat ik kwijt was voor mijn afrijden te geven aan een goed doel als ik in 1 keer mocht slagen. Ik had alleen geen vertrouwen in God dat hij mij dat Hij bij me zou zijn onder het examen. Ik zakte, omdat ik op mijn eigen rijvaardigheid afging.

De tweede keer heb ik alles op me af laten komen, Ik doe wat ik kan, en verder moet ik het aan God overlaten. Als God wil dat ik slaag dan slaag ik ook. Ik heb al biddend in de auto gezeten of God bij me mocht zijn. Ik maakte heel wat fouten, maar ik was toch geslaagd. God wou op zo'n simpele manier laten zien dat ik niet moet vertrouwen op mijn rijtalent, maar dat ik gewoon simpel mijn best moet doen. En de rest over moet geven in Gods handen.

Terug naar “Archief”