joh 14: 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2004 13:34

Bij God is alles mogelijk. Ik zat in een rolstoel en nu kan ik weer gewoon lopen en fietsen. Dus ik geloof zeker in Zijn almacht.

Maar ondertussen heb ik al van alles gelezen maar de tekst is me nog steeds niet duidelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mei 2004 13:37

Misschien moet je er dan toch eens over gaan denken je vooroordelen opzij te zetten en de tekst letterlijk opvatten....? :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2004 13:40

Tja daarvoor zal ik toch eerst moeten weten wat er in de grondtekst echt staat. En wat staat er dan eigenlijk letterlijk?
Want daar hebben verschillende bijbelverklaarders dus verschillende uitleggingen bij.
Dus wat zou nu de juiste zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mei 2004 13:45

Hm, plaats ze anders ff, die verschillende verklaringen. Das wel interessant. Zat er geeneen bij waar je het mee kon vinden?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2004 14:00

Wat ik tot nu toe heb gelezen is eigenlijk maar magertjes.
Want de verklaarders draaien er eigenlijk een beetje omheen.
Dus ze vermijden juist dat vers.
Of ze zeggen wat ik al eerder zei dat die dingen ons navolgen en daarmee wordt bedoeld dat ze ons volgens als verhaal. Van dit en dat heeft Jezus gedaan.
Dus niet bevredigend.
En de diverse bijbelvertalingen zijn ook niet verduidelijkend.
Dus ik wacht nog op antwoordt van mijn zwager. Die is theoloog en hoogleraar in de theologie. Wellicht dat die iets met de grondtekst kunnen verklaren.
Dus nog ff geduld.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 16:29

joepie schreef:Jullie hebben het in zulke topic over mensen die zeggen dat ze iets kunnen wat God alleen maar kan!

zo heb ik het iig niet bedoelt!

Ik heb het over dingen die God door ons kan doen! God kan door ons heen ook enorm veel liefde geven. Kan krachten doen door ons. Maar we zijn volkomen afhankelijk van God. En dan is bij genezingen ook zo.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2004 13:56

Nou ik heb wat op mijn geweten!
Kreeg netjes gisteren een antwoord terug van mijn zwager.
Maar blijbaar hadik hem zo geprikkeld met mijn vraag over deze tekst, dat hij er maar een preek over heeft gemaakt.
Dus als je die wil hebben en lezen, kan ik die gerust mailen.
Moet hem zelf ook nog doorlezen. Maar dat doe ik op een rustig moment.
Dus wie hem wil even een pb tje.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 13:59

Hm, kun je niet even een samenvatting van zijn uitleg posten?

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2004 14:11

Even??? :? Moet ik hem eerst helemaal lezen.
Maar is wel leuk dat er ergens in Nederland op zondag een preek gehouden wordt over Johannes 14:12. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 14:14

Helemaal lezen? Heeft je zwager het niet ff kort uitgelegd dan?

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2004 14:25

Als eerste kreeg ik dit stukje tekst van hem. Dat komt uit een boekje van prof , van Bruggen:

Jezus kan het nog sterker vertellen (14:12-14 is een nieuw profetisch openbaringswoord): "Wie in Mij gelooft, de daden die Ik doe zal hij ook doen; zelfs grotere daden dan deze, want Ik ga naar de Vader en wat jullie maar zullen vragen in mijn naam, dat zal Ik doen, zodat de Vader in de Zoon verheerlijkt wordt. Als jullie iets zullen vragen in mijn naam, zal Ik het doen". De leerlingen, opgeroepen Hem op zijn woord te vertrouwen, krijgen méér te horen dan de kritische joden uit Jeruzalem. Zij zullen hetzelfde doen als Jezus: zieken genezen, melaatsen reinigen, demonen uitdrijven en doden opwekken (Matth. 10:8; Marc.6:13;Luc. 9: 1,2). Uiteraard is dat alleen mogelijk onder aanroeping van zijn naam (Marc. 16:17-19). En bovendien zullen zij ook grotere dingen doen dan Jezus. Maar is het niet onmogelijk Hem te overtreffen? Wat Hij op aarde gedaan heeft, is door niemand anders gedaan (15:24). Toch kan de rank, met de wijnstok verbonden, vruchten dragen die de wijnstok zelf niet draagt (Godet). Wat de leerlingen in de toekomst zullen gaan doen is alleen groter in vergelijking met wat hun Meester tijdens zijn aardse leven gedaan heeft. Tegelijk is het gelijkwaardig aan de 'grotere daden' die de verhoogde Christus volgens 5 : 20 van de Vader te zien en te doen zou krijgen. Daarbij schakelt Hij namelijk de apostelen in: in zijn naam zullen zij de opstanding en het oordeel verkondigen (Dietzfelbinger). Die relatief grotere daden komen tot stand door de hemelvaart van Christus zelf ('Ik ga naar de Vader') en door het gebed van de leerlingen namens de inmiddels verhoogde Christus ('vragen in mijn naam'). Pas na zijn heengaan tot de Vader, die groter is dan Hij (zie bij 14:28), komt de tijd van het grotere werk. Jezus Christus legt zijn eigen werk niet neer, maar Hij gaat een hogere positie innemen. Vanuit de hemel kan Hij, via het inschakelen van zijn medewerkers, veel meer doen dan tijdens zijn leven op aarde. Terwijl Hij vanuit zijn hemelse positie gaat werken, zullen de apostelen biddend zijn activiteiten in de wereld voortzetten met meer intensiteit en met wereldwijde vrucht. Door de kracht van de heilige Geest zal het werk van Jezus Christus dan tot volle ontplooiing komen. Zijn leerlingen worden actief, maar uiteindelijk is Hij het Zelf, die op hun bede vanuit de hemel het grote werk zal doen. Wat betekent 'bidden in zijn naam' precies? Hier wordt geen algemene uitspraak gedaan over gebed en gebedsverhoring. De leerlingen, die hun Meester vertegenwoordigen in de wereld, zullen zich bij hun apostolische werk op Hem mogen beroepen. Daarvoor stelt Hij zijn naam beschikbaar. Het gaat dus speciaal om 'apostolisch bidden' (Van den Bussche) in de naam van Jezus. Wanneer een leerling Hem dringend vraagt iets bepaalds te doen, maakt Hij de wens van zijn Meester tot de zijne. Omgekeerd beschouwt Jezus dan zo'n vraag dan als een wens van zichzelf. Hij herkent zich in al het werk dat namens Hem wordt verricht en in elk gebed dat in zijn naam wordt uitgesproken. Daarom belooft Hij stellig (14:14 herhaalt en onderstreept wat in 14:13a was gezegd) de wens van zijn discipelen te zullen vervullen. Het boek Handelingen beschrijft inderdaad tal van grootse momenten waarop Jezus' naam door de apostelen werd aangeroepen in hun gebed. De uitwerking hiervan was fantastisch: nooit deden de leerlingen vergeefs een beroep op hun Meester in de hemel.

Door de directe verhoring van het 'apostolisch bidden' zal de glorie van Gods zoon zich nog duidelijker manifesteren in de wereld, tot verheerlijking van zijn Vader. De naam Jezus wijst immers omhoog naar de hemel. Ook alles wat Hij na zijn hemelvaart zal doen is het werk van God. Tijdens zijn leven op aarde was Hij steeds gericht geweest op Gods glorie (5:41; 7:18; 8:50,54; 12:23,28; 13:31-32). In de hemel blijft de intentie ongewijzigd. Het werk van Jezus Christus, voortgezet door de apostelen, is en blijft tot meerdere verheerlijking van God. Bij alle verhoogde activiteit van zijn Zoon zal de Vader gloriëren!

En naar aanleiding van mijn vraag en dit stukje is hij er een preek over gaan maken die hij zondag in de kerk van houd.
Dus er is niet zomaar een korte uitleg als wij er al zoveel pagina's over bezig zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 14:28

Oke, bedankt. Ik denk dat deze schrijver het er iig wel mee eens is dat mensen dus ook doden kunnen op wekken in Zijn Naam, al zegt hij het niet expliciet.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 07 mei 2004 15:11

ik heb het eens helemaal doorgelezen en vind het een interessante discussie. In de eerste plaats denk ik dat in de praktijk hier in het westen de bijzondere gaven van de Geest veel minder voorkomen dan in de eerste christen-tijd.

Ik geloof dus niet dat het onmogelijk is dat er vandaag de dag nog dergelijke wonderen gebeuren. In jonge kerken op zendingsvelden is het ook nog veel meer aan de orde dan in onze westerse geinstitutioneerde kerken.

Uit het stuk van van Bruggen maak ik op dat joh. 14:12 vooral slaat op de enorme uitbreiding van het Evangelie waarin Jezus' heerlijkheid groter wordt.
The one thing you can give and still keep is your word.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2004 16:07

joepie schreef:Even??? :? Moet ik hem eerst helemaal lezen.
Maar is wel leuk dat er ergens in Nederland op zondag een preek gehouden wordt over Johannes 14:12. :)

Ons bijbelgedeelte van vanmiddag voor de preek was:

Johannes 14 de versen 1-19. Toen moest ik gelijk aan deze topic denken (hoe? geen idee)... Ik dacht en nu maar hopen dat de dominee gaat preken uit vers 12. Maar dat is niet gebeurd. Toch was het een mooie preek.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2004 22:58

Evelien schreef:
joepie schreef:Even??? :? Moet ik hem eerst helemaal lezen.

Ons bijbelgedeelte van vanmiddag voor de preek was:

Johannes 14 de versen 1-19. Toen moest ik gelijk aan deze topic denken (hoe? geen idee)... Ik dacht en nu maar hopen dat de dominee gaat preken uit vers 12. Maar dat is niet gebeurd. Toch was het een mooie preek.

haha, dat d8 ik nou ook
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”