Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 20:33

Ik zat vorige week toevallig een biertje te drinken met een meisje bij mij uit "de klas" toen we het hier over hadden. Zij is bewust onchristelijk (na het lezen vd. bijbel), maar had het wel iets beter begrepen dan sommige mensen hier.

Aangezien God wil dat mensen elkaar liefhebben en leven, zouden mensen die hun kind laten sterven zelf naar de hel moeten.

Dat was haar mening, en ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben ook.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 20:36

[Aangezien God wil dat mensen elkaar liefhebben en leven, zouden mensen die hun kind laten sterven zelf naar de hel moeten.

:?: hoe bedoel je dit :?: :oops: (abortus?)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 20:39

Nee, mensen die hun kind niet inenten en ziek laten worden (en sterven) 'omdat God dat zo zou willen'.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 20:43

Aragorn schreef:Nee, mensen die hun kind niet inenten en ziek laten worden (en sterven) 'omdat God dat zo zou willen'.

O zo, maar het is die verantwoording van deze mensen dat ze zich niet inenten (en verzekeren), dat is niet God Zijn schuld. De 1 zegt: de Bijbel verbied dit. De ander zegt je mag je wel inenten (en verzekeren).
Bij beide keuzes is het belangrijk of je het met God deelt in het gebed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 21:11

Idd, als het volwassen mensen zijn wel.

Maar die mensen laten aan hun kinderen de keuze niet. Zij beslissen wel eventjes dat hun kind niet ingeent mag worden... om het vervolgens dood te laten gaan :roll:
Ik zou dan tot hun 18e iig wel inenten, en hen daarna zelf laten beslissen of ze dit wel of niet willen. Ik zou iig fiks kwaad zijn op m'n ouders als ik bijv. polio gekregen zou hebben omdat zij mij niet hebben laten inenten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 21:21

Aragorn schreef:Idd, als het volwassen mensen zijn wel.

Maar die mensen laten aan hun kinderen de keuze niet. Zij beslissen wel eventjes dat hun kind niet ingeent mag worden... om het vervolgens dood te laten gaan :roll:
Ik zou dan tot hun 18e iig wel inenten, en hen daarna zelf laten beslissen of ze dit wel of niet willen. Ik zou iig fiks kwaad zijn op m'n ouders als ik bijv. polio gekregen zou hebben omdat zij mij niet hebben laten inenten.

*mee eens* maar dit is handelen van de mens en kun je niet op Gods bordje schuiven. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 21:29

Nee, dat klopt. Ik bedoelde ook dat mensen die zo handelen juist niet handelen zoals God het zou willen. Kheb de schuld hiervoor nooit in de schoenen van God geschoven, maar die mensen doen dat juist wel.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 mei 2004 20:49

Bookman is heel lang onverzekerd geweest. Idd je bent dan heel afhankelijk. Maar het mag zeker niet verromantiseerd worden. Het geeft een heel zwaar leven. Makkelijk om te zeggen dat het niet mag, en dan je rekeningen bij de kerkenraad deponeren. Maar dat hebben we gelukkig nooit gedaan. Wat ik wel ging doen was dubbele dagen maken om alles te kunnen betalen. Zoontje lag toen vaak in Ziekenhuis. Gent, Terneuzen, en Utrecht. Dat kostte een vermogen. Dat snappen jullie wel. Totdat we een rekening hadden van 15000 gulden. En al wisten dat er nog zo'n rekening zou volgen omdat de operatie niet gelukt was. Ik ben toen in grote nood gekomen met alles. Ook wat de verantwoording voor het gezin betrof. Het werd er niet gezelliger op. Hele dagen bezig om geld bij elkaar te schrapen, om rekeningen te kunnen betalen. En het was altijd op. Het is vreselijk frustrerend om aan het begin van de maand al te weten dat het geld dat je die maand gaat verdienen al op is.... :roll:
Onze dominee vroeg toen of we wel goed bezig waren. Hij zag die stress en spanning. Na veel gebed en getob, heb ik toen de stoute schoenen aangetrokken en ben naar een verzekeringskantoor gereden. Eigenlijk was ik vrijgesteld van verzekeringen. Dwz het betalen van premies. Bij mijn aanstelling in het ziekenhuis in Terneuzen waren ze op de loonadministratie vergeten in te voeren dat ik vrijgesteld was. De man aan de balie van het OZ snapte er dan ook niets van. En zei:"Meneer u bent sinds 16-09 bij ons verzekerd. U mag alle rekeningen vanaf die datum bij ons inleveren. Ik zei: "Weet meneer dat zeker????? ":shock:
Ja hij wist het zeker! Zo kwamen de rekeningen toch betaald. En de Heere zorgde op een andere wijze. De beproeving was ten einde. En we zijn toen weer uit dat dal opgekomen. Opmerken is ook in dezen wel beter dan het vette der rammen....
Wel leefden we toen afhankelijker. En dat mis ik vaak. Maar de Heere is Dezelfde. En niet verzekerd zijn, is geen grond voor de eeuwigheid. Ik heb dit heel open geschreven omdat ik hoop er iemand mee te kunnen helpen.
Bookkie
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 mei 2004 20:55

Yael schreef:[/quote]O zo, maar het is die verantwoording van deze mensen dat ze zich niet inenten (en verzekeren), dat is niet God Zijn schuld. De 1 zegt: de Bijbel verbied dit. De ander zegt je mag je wel inenten (en verzekeren).
Bij beide keuzes is het belangrijk of je het met God deelt in het gebed.

Een kennis van mij zegt altijd: "De zware godsdienst heeft wel hun kinderen over voor hun godsdienst maar niet hun portemonnee :D

Bookkie
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 20:55

En niet verzekerd zijn, is geen grond voor de eeuwigheid.

Zo is het :!: Jezus is de Ware (Levens)verzekering. (voor de ziel)
Maar lichamelijk mag je je ook verzekeren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 22:02

Inderdaad Bookman, ik kan me voorstellen dat je daardoor afhankelijker leeft, maar of dat de manier is? Het is wel banaal dat wij zulk soort dingen nodig hebben om afhankelijk te leven (maar ook wel weer logisch), maar je moet het denk ik niet gaan zoeken.
Als God dat nodig vindt kan Hij zelf de beproevingen wel sturen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 mei 2004 22:14

Yael schreef:
Aragorn schreef:Idd, als het volwassen mensen zijn wel.

*mee eens* maar dit is handelen van de mens en kun je niet op Gods bordje schuiven. :wink:

En al die kinderen die wel ingeënt zijn en doodziek zijn geworden... die verwijten het hun ouders ws ook. Als je weet dat de DKTP al jaren heel gevaarlijk is en er word niets aan gedaan. Dat is pas onverantwoordelijk.
PS. Onze kinderen zijn wel ingeënt maar niet met het idee, nu overkomt hen geen ziekte meer, nu krijgen ze geen D,K,T,P meer. Ze kunnen het nog steeds krijgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 22:36

Wat is DKTP?

En wat zouden die kinderen hun ouders kunnen verwijten dan? Gaat het om kinderen die ziek zijn geworden door of ondanks inenting? In dat geval kun je het je ouders toch niet verwijten vind ik, want die hebben ook 'hun best gedaan'. Dat het dan toch misgaat, daar kan niemand iets aan doen.

Maar als je niet inent, zie je bewust af van handelen dat levensreddend kan werken. Dat vind ik wel iets dat je iemand kwalijk kan nemen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 mei 2004 23:06

mijn oma heeft haar kinderen ook niet laten intenten destijds, gevolg: mijn moeder kreeg polio als kind. was doodziek en lichamelijke gevolgen zijn er nog steeds.
voor mij oma is dat een zware strijd geweest, schuldgevoelens enz, die haar uiteindelijk (geestelijk) bij God bracht. ze was er uiteindelijk beter van geworden. maar haar standpunt was niet veranderd betr. inenten.
mijn moeder heeft nooit mijn oma iets kwalijks genomen betreffende dat inenten.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 mei 2004 18:34

Aragorn schreef:Wat is DKTP?

En wat zouden die kinderen hun ouders kunnen verwijten dan? Gaat het om kinderen die ziek zijn geworden door of ondanks inenting? In dat geval kun je het je ouders toch niet verwijten vind ik, want die hebben ook 'hun best gedaan'. Dat het dan toch misgaat, daar kan niemand iets aan doen.

Maar als je niet inent, zie je bewust af van handelen dat levensreddend kan werken. Dat vind ik wel iets dat je iemand kwalijk kan nemen.

DKTP staat voor de Difterie, Kinkhoest, Tetanus? en Polio

de inentingsprik heet dus naar de ziektes waartegen wordt ingeent.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”