Leeft jouw gemeente?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 01 mei 2004 13:25

Aragorn schreef:Het feit dat het je niet boeit zegt waarschijnlijk al genoeg over of je gemeente leeft of niet... :)

God en goddienst boeit me nu wel meer nu ik niet meer naar die kerk ga
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Leeft jouw gemeente?

Berichtdoor Bookman » 01 mei 2004 21:24

janneman 83 zegt
God en goddienst boeit me nu wel meer nu ik niet meer naar die kerk ga

Hopelijk boeit God jou! Met ketenen van liefde!

Enne of mijn gemeente leeft??Mwaa, Ze hebben de naam dat ze leven zegt de Schrift... EN als ik dan mezelf onderzoek, dan vrees ik vaker dood te zijn dan levend. En ik weet dat dat niet goed is. De Heere wil het leven geven.
The Bookman
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

joris

Berichtdoor joris » 02 mei 2004 13:39

zeker weten boeit God jou, janneman!

ik vind het altijd zo toppie dat als je bij God weg wilt gaan, dat je dan zelf moet gaan. Hij duwt je nooit weg.

Janneman, probeer God en de kerk gescheiden te houden, dat zijn twee totaal verschillende dingen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2004 22:01

joris schreef:Janneman, probeer God en de kerk gescheiden te houden, dat zijn twee totaal verschillende dingen!

Hoe zie je God zonder kerk?

joris

Berichtdoor joris » 02 mei 2004 22:04

Aragorn schreef:
joris schreef:Janneman, probeer God en de kerk gescheiden te houden, dat zijn twee totaal verschillende dingen!

Hoe zie je God zonder kerk?
ik bedoel dat foute en liefdelozen dingen in een kerk niets te maken hebben met God. God is liefde en ik ben bang dat Jezus heel wat van onze kerken in elkaar zou stampen als Hij hier zou rondlopen. Jongens jongens wat maken we er een zooitje van! Van wie is de kerk nu eigenlijk? van Jezus, of van ons?

God is liefde, zoek de kerk waar je God offers kunt brengen en waar je Hem ontmoet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2004 22:52

Ja, zoiets dacht ik al..

Ik was alleen benieuwd hoe je God in Z'n meest zuivere vorm kunt zien zegmaar. Als je al het overbodige weghaald, wat hou je dan over?

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 07:54

Aragorn schreef:Ja, zoiets dacht ik al..

Ik was alleen benieuwd hoe je God in Z'n meest zuivere vorm kunt zien zegmaar. Als je al het overbodige weghaald, wat hou je dan over?
ha daar heeft Jezus ons een handje mee geholpen: houdt van God en houdt van je naaste. Als je dat doet houdt je je vanzelf aan alle geboden.

Ik denk dat het ook een stuk helpt als we niet alleen kijken naar wzt God voor ons GEDAAN heeft: aan het kruis, zonden vergeven. Maar ook kijken naar wie God is. HEm prijzen om wie Hij is.
Wij vinden het ook niet fijn als we alleengewaardeerd worden om wat we doen, we willen gewaardeerd worden om wie we zijn. Toch?

Als je kijkt naar wie God is dan ontdek je zijn grootheid en ontdek je ook de vrijheid die hij geeft. Ik ben de bijbel van vooraf aan begonnen te lezen, dat had ik nog nooit gedaan. Ben nu aangeland bij Ruth. Tjonge jonge iksta constant perplex. Heb je het verhaal van simson wel eens goed gelezen? Ongelooflijk zoals God werkt en hoe duidelijk Hij is.

Hou je gewoon aan de bijbel en wat God zelf tegen je zegt (zeker wel, luister maar). mIj helpt het idee dat het koninkrijk van God een rijk is van vrede, gerechtigheid en blijdschap. Romeinen 10 geloofik. Alles wat dus niet aan die drie ingredientenvoldoet hoort voor mij niet bij het koninkrijk. Dus gezever, gedogmatiseer, kerkscheidingen hoort er allemaal niet bij en daar wil ik me dus niet mee bezighouden.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 mei 2004 09:52

Of mijn gemeente leeft.... volgens mij niet echt. De gemeente is voor de helft lauw en voor de andere kant wel heet. Er is een scheiding in onze gemeente (ik ben niet van de PKN hoor). Mensen denken over veel zaken anders dan anderen, en daardoor krijg je dergelijke verschijnselen... Het is te hopen dat de gemeente wel gaat leven binnenkort!!!!! Dat er een opwekking komt!

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 03 mei 2004 10:43

joris schreef:zeker weten boeit God jou, janneman!

ik vind het altijd zo toppie dat als je bij God weg wilt gaan, dat je dan zelf moet gaan. Hij duwt je nooit weg.

Janneman, probeer God en de kerk gescheiden te houden, dat zijn twee totaal verschillende dingen!

Gelukkig geeft God je geen duw in de rug terwijl er redelijk wat christenen dat wel doen. Zo zij iemand tegen mij van 'waarom ga je dan nog naar de kerk' en me vader was schijnbaar boos omdat ik nu naar een andere kerk ga. toen had ik ff de neiging om te zeggen nouw als het zo moet dan ga ik wel helemaal niet meer.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 10:48

janneman83 schreef:
joris schreef:zeker weten boeit God jou, janneman!

Gelukkig geeft God je geen duw in de rug terwijl er redelijk wat christenen dat wel doen. Zo zij iemand tegen mij van 'waarom ga je dan nog naar de kerk' en me vader was schijnbaar boos omdat ik nu naar een andere kerk ga. toen had ik ff de neiging om te zeggen nouw als het zo moet dan ga ik wel helemaal niet meer.
tis meestal moeilijk om als het over de kerk gaat emoties en verstand van elkaar te scheiden. Je merkt nu met die pkn toestand hoe diep kerkwortels in een leven ingegroeit zitten. Dat merkte ik ook toen ik ut mijn kerk ging. Ze nemen het je kwalijk. Maar alls je dorovraagt waarom die mensne mij nodig hebben om zichzelf goed te voelen vertellen ze je dat ze jaloers op je zijn dat je een stap hebt durvn nemen.

(pb gerust!)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mei 2004 16:41

Ik heb niet echt het idee dat ik lid ben van een gemeente. Officieel ben ik dooplid van de ger. gem. Op zich een hele actieve gemeente. Ook wel open naar buiten toe, alleen bereiken ze vanwege de toch nog wat orthodoxe kenmerken (zeker in de uiterlijkheden (en niet alleen uiterlijk van mensen) niet veel. Ik doe weinig, en het doet me ook weinig wat ze doen. Nu komt er eindelijk weer een eigen predikant in mei, dat vind ik ook wel fijn, omdat het een 'goede' is, misschien leer ik binnenkort ook nog eens iets als ik bij mijn ouders ben. In Bennekom/Ede heb ik geen gemeente. Ik heb veel geshopt, niet veel 'gekocht'.

Vin

Berichtdoor Vin » 03 mei 2004 18:45

Volgens mij leeft 'mijn' gemeente wel, maar niet voor mij.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Leeft jouw gemeente?

Berichtdoor sparow » 04 mei 2004 10:45

Helaas moet ik zeggen dat mijn gemeente niet leeft. Maar hoe kun je hier het beste mee omgaan? Wat kun je eraan doen (naast bidden), dat er weer leven in de gemeente komt?

Ik dacht bijvoorbeeld aan activiteiten, maar wat voor activiteiten. En zal dat werken? Zit hier niet het gevaar in dat de betrokkener mensen dan komen en dat de mensen die zich niet thuisvoelen wegblijven?

De gemeente is nu best gesloten naar buiten toe, er zijn bijna geen evangelisatie activiteiten. Als ik met opties voor evangelisatie, dan hoor ik elke keer het zelfde excuus, dat er geen mensen zijn die dat kunnen/willen oppakken. Zoals de gemeente nu is, klopt dat ook: alles komt op de zelfde mensen neer. Maar de HELE gemeente moet hier betrokken bij raken. Hoe krijg je dat dus voor elkaar??

Wie heeft er tips?
Sparow

babbeltje
Mineur
Mineur

Re: Leeft jouw gemeente?

Berichtdoor babbeltje » 04 mei 2004 10:54

sparow schreef:Helaas moet ik zeggen dat mijn gemeente niet leeft. Maar hoe kun je hier het beste mee omgaan? Wat kun je eraan doen (naast bidden), dat er weer leven in de gemeente komt?

Ik dacht bijvoorbeeld aan activiteiten, maar wat voor activiteiten. En zal dat werken? Zit hier niet het gevaar in dat de betrokkener mensen dan komen en dat de mensen die zich niet thuisvoelen wegblijven?

De gemeente is nu best gesloten naar buiten toe, er zijn bijna geen evangelisatie activiteiten. Als ik met opties voor evangelisatie, dan hoor ik elke keer het zelfde excuus, dat er geen mensen zijn die dat kunnen/willen oppakken. Zoals de gemeente nu is, klopt dat ook: alles komt op de zelfde mensen neer. Maar de HELE gemeente moet hier betrokken bij raken. Hoe krijg je dat dus voor elkaar??

Wie heeft er tips?
Sparow

Ik denk dat activiteiten zeker helpen, ga eens gezellig met elkaar bowlen.. organiseer veel dingen, een fietstocht, avonden waar een spreker voorgaat, richt een koor op, regel iets voor het evangeliseren, folder door de brievenbussen doen met een groep uit de gemeente enz. Dit helpt zeker voor de band binnen de gemeente!!

joris

Berichtdoor joris » 04 mei 2004 10:55

hoe denkt je gemeente over God? En over Jezus? En over de Heilige Geest?

Terug naar “Archief”