Samenwerking VGK, CGK en NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Samenwerking VGK, CGK en NGK

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2004 10:32

Zo af en toe duikt er een artikeltje op over een mogelijk "samen op weg" van Vrijgemaakten, Christelijke Gereformeerden en Nederlandse Gereformeerden. Klopt dat? En wat zouden jullie er van vinden?

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 apr 2004 10:48

Ik ben christelijk gereformeerd (behoudende vlank) en ik vind dat maar niks als we samen gaan met die twee andere kerken. Ik heb al een scheuring meegemaakt, ik zit niet op de volgende te wachten. :!:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 apr 2004 11:22

Ik weet niet zoveel van de NGK. Maar ik zou er geen probleem in zien, dnek ik. Ik ga zelf naar de GKV, en wij zijn bezig met samen werking met CGK. (is ook wel ergens een topic over).
Er is geloof ik wel sprake van samensprekingen enzo met NGK/CGK/GKV als die kerken allemaal in een plaats staan, maar niet in alle gevallen.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 apr 2004 16:12

zou iemand misschien heel kort iets kunnen vertellen over de NGK? Niet zozeer de geschiedenis, maar over de leer?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 07:06

Volgens mij kun je als de leer echt verschillend is ook niet samen gaan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2004 07:09

Ik zit ook in de Christelijke Gereformeerde Kerk ook de behoudende kant en ik denk dat dit niet echt samen gaat, want er is wel degelijk leer verschil!!! Dus nee, lijkt me geen goed idee!!

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 15 apr 2004 09:03

Al in 1946 sprak de synode van de gkv uit dat er samen moest worden gegaan met de gkv. Dat was 2 jaar na de Vrijmaking (oprichting) van 1944.

Dat was echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. De cgk’ers waren bang dat de gkv’ers teveel Kuyperiaans waren. Dat was immers juist de reden dat de drie cgk-gemeenten in 1892 niet meegingen met de Vereniging.

Die vrees was niet gegrond. Maar juist om de rechterflank van de cgk, ging het samengaan niet echt snel. Zie ook bovenstaande bijdragen van Yael en Ikke21.
Daarnaast gingen de gkv’ers in de jaren ’60 en ’70 wat ruzie maken en uiteen (het ontstaan van de ngk dus) zodat de cgk’ers genoeg wantrouwen hielden om veel haast met eenheid te maken.

Desondanks kun je veronderstellen dat minsten 30% van de cgk’ers en 70% van de ngk’ers net zo denkt als de gkv’ers. Daarnaast is de gkv de laatste jaren wat heterogener geworden. Is dus een fusie voor de hand liggend? Waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Op plaatselijk niveau zijn er echter diverse samenwerkingssoorten. Zo is er een tien-twintigtal federatiegemeenten van cgk en ngk.

Daarnaast zijn er (soms) zeer vergaande overeenkomsten tussen gkv en ngk + gkv en cgk.

Probleem bij de ngk is dat de leer niet echt afwijkt van de gkv-leer, zogezegd. Belangrijkste verschilpunt is de autoriteit van de belijdenis en Kerkorde. Mag je daar naar eigen inzicht van afdoen, of ben je als kerk en ambtsdragers gebonden aan deze geschriften. Dat zien de ngk’ers wat ‘losser’ dan de gkv’ers. Deze losse hantering zit echter vooral bij de voorgangers van de ngk. De ‘gewone’ leden zijn net zo gereformeerd of bijbelvaster gereformeerd dan de gkv-leden. We hebben eens een paar jaar samen bijbelstudie gedaan. Ngk’ers en gkv’ers. Het aardige was dat de ngk’ers zeker zo bijbelvast waren als de gkv’ers.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2004 13:33

Als ik denk aan de NGK waar ik ooit lid van was en de GKV in het oosten van het land, nou nee. Misschien kan het in sommige plaatsen wel, kweenie. Maar je kunt iig wel samenwerken zonder echt te fuseren en daar ben ik wel voor. En ik ben niet de enige, kijk maar eens hier: http://www.gereformeerdappel.nl/

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 15 apr 2004 16:03

Fuseren lijkt me idd lang niet altijd reëel. Hangt heel erg van de plaatselijke kerken af (denk dat het bij ons wel zou kunnen). Samenwerking is dnek ik sowieso wel goed, dan kun je ook je broers en zussen in Christus daar leren kennen.. :)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 02 mei 2004 13:16

Ik ben ook christelijk gereformeerd (iets minder behoudend denk ik... :roll: :wink: ). Ik heb er totaal geen problemen mee om samen te gaan. Wij doen in Almelo al heel veel samen met de Vrijgemaakten. Verenigingen die een aantal keren per jaar samen komen, evangelisatieprojecten, kanselruil. Waarom niet de krachten bundelen en samen de Liefde van Christus uit gaan dragen!

Ik vind het altijd jammer dat het in zulk soort discussies gaat over de verschillen in de leer (naar mijn inzicht vaak minimale verschillen en anders voor mijn gevoel niet echt relevant...). Zijn wij (dus ja christenen) er dan van overtuigd dat er 1 ware leer bestaat???!? (dat lijkt mij juist een dwaalleer)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 02 mei 2004 18:14

Nou ik ben dus ook Chr Geref. Maar ik denk dat je gewoon niet samen kunt gaan omdat de kerken plaatselijk zo erg verschillen en dat je daardoor waarschijnlijk dezelfde taferelen krijgt die je nu bij de PKN hebt!!

Ik zou als Chr Geref. lid er namelijk geen vrede mee kunnen hebben doordat ik het niet eens ben hoe de mensen uit deze 2 andere kerken hun geloof beleven ( ik heb vrienden uit deze kerken).

Groeten,

Ronald

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 01:08

Waarom zou je niet met die vrienden in 1 kerk willen zitten, terwijl je er bwvs wel mee in de kroeg kunt zitten en praten over je geloof?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 mei 2004 08:11

Als er inderdaad plaatselijk heel grote verschillen zijn kan ik me voorstellen dat je niet in 1 kerk kunt zitten. Als de plaatselijke kerken echter op 1 lijn zitten is er niet zoveel tegen om te gaan samenwerken, fuseren is wel een hele grote stap dat zie ik ook nog niet zitten. In ieder geval moet het denk ik niet van bovenaf opgelegt worden, dit is iets wat op plaatselijk niveau moet worden bekeken, waarbij natuurlijk wel vanuit Classis en synodes hulp geboden kan worden.

Persoonlijk zie ik niet echt een groot leerverschil. Als er bij ons preeklezen is wordt er in mijn CGK ook vaak een preek gelezen van een GKV predikant. Als je dat niet verteld wordt hoor je dat ook niet.

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 08:45

ik ga naar evangelie gemeente en we werken heelrijk samen met iedereen die met ons wil samen werken. Alleen maar heilzaam!

je moet niet zo moeilijk doen over samenwerken. Je bent een kerk met God en de ander is ook een kerk met GOd. Geef elkaar een hand, doe dingen samen als dat handig is en ga verder gewoonje eigen gang. Want al die mensne krijg je toch niet in een kerkgebouw.

Zoek eenheid in Christus, niet de eenheid in kerken. We zijn ookn iet op de wereld omkerken te stichten, maar om discipelen te maken!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 mei 2004 10:38

BJ schreef:Als er inderdaad plaatselijk heel grote verschillen zijn kan ik me voorstellen dat je niet in 1 kerk kunt zitten. Als de plaatselijke kerken echter op 1 lijn zitten is er niet zoveel tegen om te gaan samenwerken, fuseren is wel een hele grote stap dat zie ik ook nog niet zitten. In ieder geval moet het denk ik niet van bovenaf opgelegt worden, dit is iets wat op plaatselijk niveau moet worden bekeken, waarbij natuurlijk wel vanuit Classis en synodes hulp geboden kan worden.

Persoonlijk zie ik niet echt een groot leerverschil. Als er bij ons preeklezen is wordt er in mijn CGK ook vaak een preek gelezen van een GKV predikant. Als je dat niet verteld wordt hoor je dat ook niet.

Kijk en dat is nu een probleem, volgens de kerkorde van de CGK mogen er alleen preken gelezen worden die zijn gepubliceerd in "De Levensbron". Steeds vaker wordt de kerkorde uit het oog verloren, de samenhang wordt gehouden binnen de CGK als er kerkorderlijk gehandeld wordt. Als de kerken die preken willen lezen dan moet er toestemming aan de classis en uiteindelijk aan de synode worden gevraagd. Dat is de kerkordelijke weg!

Terug naar “Archief”