Leeft jouw gemeente?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Leeft jouw gemeente?

Berichtdoor meschianza » 30 mar 2004 18:37

Een gemeente hoort te zijn als het lichaam van CHristus. MEt handen en voeten...met taken.

Hoe is het in jouw gemeente? Kom je er alleen op zondag achter dat je tot een gemeente behoort of ook wel vaker? Heb je een taak in de gemeente? ZIjn er veel samenkomsten, bijbelstudies, acties, diensten, bidstonden, zendingsavonden ect Leeft je gemeente, ook naar buiten toe? Wat wordt er voor bv de buurt gedaan?

En als je je zou verplaatsen in het gezin dat naast jullie kerk woont maar niet christen is, wat voor een beeld zou je dan hebben van je eigen gemeente?
Deuren die alleen op zondag open gaan, waar mensen haastig naar binnen snellen, en weer uit vertrekken, jou achterlatend in een wolk uitlaatgassen? Op maandagavond wat tieners kwetterend voor de deur om catechesatie te volgen?

Of zien ze juist een kerk dat regelmatig de deuren open heeft, waar jongeren en ouderen het prima met elkaar kunnen vinden, die regelmatig acties heeft waar ook buurtbewoners welkom zijn......

Brand maar los! :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wina
Mineur
Mineur

Re: Leeft jouw gemeente?

Berichtdoor wina » 30 mar 2004 19:06

meschianza schreef:Een gemeente hoort te zijn als het lichaam van CHristus. MEt handen en voeten...met taken.

Hoe is het in jouw gemeente? Kom je er alleen op zondag achter dat je tot een gemeente behoort of ook wel vaker? Heb je een taak in de gemeente? ZIjn er veel samenkomsten, bijbelstudies, acties, diensten, bidstonden, zendingsavonden ect Leeft je gemeente, ook naar buiten toe? Wat wordt er voor bv de buurt gedaan?

En als je je zou verplaatsen in het gezin dat naast jullie kerk woont maar niet christen is, wat voor een beeld zou je dan hebben van je eigen gemeente?
Deuren die alleen op zondag open gaan, waar mensen haastig naar binnen snellen, en weer uit vertrekken, jou achterlatend in een wolk uitlaatgassen? Op maandagavond wat tieners kwetterend voor de deur om catechesatie te volgen?

Of zien ze juist een kerk dat regelmatig de deuren open heeft, waar jongeren en ouderen het prima met elkaar kunnen vinden, die regelmatig acties heeft waar ook buurtbewoners welkom zijn......

Brand maar los! :)

Ben je regelmatig in de gemeente ? JA

Maandagavond oefenen muziekgroep.
Dinsdagsmorgens bidstond;
Woensdagmorgen kring
Woensdagavond school voor leiders;
Donderdagmorgen verkoop 2e hands kleding en gelegenheid om creatief te zijn, met gratis koffie.
Vrijdag 1x per maand nachtbidstond.
Zaterdagavond jeugdavond;
Zondagmorgen dienst en savonds 1x p.m. zendingsavond.

En dan niet te vergeten de vele vergaderingen van oudsten, zondagschool enz.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 21:43

Onze kerk staat midden in het centrum van Arnhem, omgeven door kroegen, een bank etc. 1x in de maand is wegens koopzondag nog eens extra druk.... Ik hoop dat daar iets mee gedaan gaat worden, hoe zorg je dat die mensen buiten naar binnen komen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 mar 2004 22:43

Zondags blijven de meeste mensen wel een half uur tot drie kwartier napraten en koffiedrinken, door de weeks zijn er bidstonden, bij ziekte o.i.d. extra bidstonden, cursussen, huisgroepen, tieners & jeugd, af en toe evangelisatie activiteiten, best wel actief dus :)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 31 mar 2004 09:01

Standaard dingen als diensten, jeugdclubs, jeugdvereniging, vrouwenverenigingen, mannenvereniging, evangelisatiecommissie, zendigscommissie, enz... Regelmatig acties voor goede doelen: projecten, markten, verkopen, oud papier, enz... Soms gemeente avonden en koffiemorgens, daarnaast een grote samenhang en meelevendheid bij zorgen in de gemeente. Dat zit in grote lijnen wel goed. Wat beter zou kunnen is denk ik de verspreiding van het evangelie in de omgeving en de nodigende houding van de kerk...

Misschien een aardige tip: Lees eens Openbaringen 2 en 3. Hierin spreekt Jezus zelf tot de zeven gemeente van klein Azie. Hij prijst hen om hun sterke punten en vemaand hun om hun zwakke punten. Bedenk daarna eens wat Jezus voor een kritiek zou geven als de 8ste gemeente jouw gemeente zou zijn.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 apr 2004 17:25

Of onze gemeente leeft, aan de ene kant ben ik geneigd om volmondig ja te zeggen. We hebben echt een enorm fijne gemeente echt ook leuk in de omgang ook wel actief in zijn doen en laten. Maar soms bekruipt me ook echt de angst en dan vraag ik me af, zijn we niet minstens net zo lauw als laodicea...

We hebben een kinderclub, twee tienerclubs, een jeugdverening, 20+ bijbelstudie, JongeLeden kring, Vrouwenvereniging, vrouwenbijbelstudiegroep, Mannenvereniging, verschillende bijbelkringen (stuk of 5) Evangelisatiecommissie, Zendingscommisie, verschillende projecten lopen in samenwerking met Dorcas, en verdere evangelisatieprojecten (K en R, en in samenwerking met de vrijgemaakten nog het eea), Zondagsschool, Jeugdraad, Koor, Activiteitencommissie die organiseert jaarlijks een aantal activiteiten voor de hele gemeente, inclusief aan het begin van het seizoen een startweek waarin gedurende de hele week allerlei activiteiten gepland staan :lol:
1 keer in de maand na de morgendienst koffie drinken.
euh, volgens mij heb ik het zo'n beetje wel genoemd nu, maar kasn ook best nog wat vergeten zijn.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 apr 2004 14:28

En naar buiten toe? Bijvoorbeeld naar de buurt? Bijvoorbeeld in Rotterdam de Hoflaan kerk, die barbequeden met elkaar gewoon op het plein voor de kerk....de tram raast voorbij, mensen lopen voorbij. En mensen van buiten zijn gewoon uitgenodigd. Vond ik wel gaaf....dan laat je zien dat je geen suffe club ben.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2004 11:03

Juist :) Mijn kerk staat midden in het centrum van Arnhem, op een plein, omgeven met kroegen. We hadden een laagdrempelige kerstnachtdienst waarbij je een groot vuur (in een vuurkorf) op het plein hadden branden en je warme chocolademelk kon halen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

anneliesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anneliesje » 14 apr 2004 17:40

of mijn kerk levendig is? nee ik denk het niet. Jongeren zijn er niet: ja behalve ik en mijn zusje dan. Catechesatie is er al helemaal niet. De kerk bestaat uit 90% uit 50 plus denk ik. Saaie boel dus, als je het zo verwoord voor de buitenwereld. Ik denk niet dat wij open zijn naar onchristelijke mensen.

skatje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor skatje » 14 apr 2004 19:46

anneliesje schreef:of mijn kerk levendig is? nee ik denk het niet. Jongeren zijn er niet: ja behalve ik en mijn zusje dan. Catechesatie is er al helemaal niet. De kerk bestaat uit 90% uit 50 plus denk ik. Saaie boel dus, als je het zo verwoord voor de buitenwereld. Ik denk niet dat wij open zijn naar onchristelijke mensen.

he?? hoe kan dat????

Of onze gemeente echt leeft... ja ik vind van wel. maar toch denk ik dat we niet echt open zijn voor onchristelijke mensen. we zijn gewoon een club met ons allen en daar horen andere mensen niet bij... (zo voel ik dat aan) en dat is niet helemaal geweldig.... :|
ja pas hadden we een verkoping en daar waren ook mensen uit de buurt enzo... maar verder niet echt evangeliseren..
dat is eigelijk best wel jammer.
Leuke bewegende ecardssss: www.hallmark.nl

When the power of love overcomes the love of power, the world will now peace

anneliesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anneliesje » 15 apr 2004 16:25

Straks gaat onze gemeente samen, meer leven zal dat ook niet brengen. Of ik zelf veel doe aan en of ik er veel ben? Nee dat ook weer niet, dat gaat ook een beetje moeilijk, als de kerk alleen op zondag een uurtje is geopend. Ik heb wel vorige dienst de schriftlezing voor gelezen, en de week daarvoor een gedicht maar dat is het ook, en in voorlezen ben ik nu niet de beste.
Straks gaat onze dominee ook nog weg, en daar komt niemand voor terug omdat er nog niet genoeg geld is. We zien wel weer. Misschien hebben we volgend jaar een goede dominee die mensen aan trekt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2004 14:50

Onze gemeente groeit goed. Er is veel onderling contact en de predikant staat midden in het leven van alledag. Dat is volgens mij heel belangrijk.

Er is een actieve cantorij (kerkkoor), twee jeugdgroepen, een liturgisch-bloemschikkengroep, een actieve zondagsschool en veel kinder- en jongerencathegesatie.

De Hervormde Gemeente staat in Berkenwoude midden in het dorp. En dat is een goede zaak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 19 apr 2004 14:54

denk dat onze gemeente leef want elke dag van de week zijn de deuren van onze kerk open en is er wat te doen.
Het is er heel gezellig mensen kijken ook naar elkaar om.
Veel bidstonden,bijbelstuddies,clubs ect.
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 01 mei 2004 00:02

Onze gemeente is erg gesloten (denk/vindt ik) nee God ervaar ik totaal niet in onze kerk. ik heb diep in de puree gezeten (spychies) en dat zit ik nu nog wel een beetje maar daar word vanuit de kerk ook echt niks aan gedaan weet niet eens of er wel ouderlingen voor zijn voor pastorale zorg in onze kerk (maar dat boeit mij eigenlijk ook niet)
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2004 00:13

Het feit dat het je niet boeit zegt waarschijnlijk al genoeg over of je gemeente leeft of niet... :)

Terug naar “Archief”