joh 14: 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 10:54

Weet je waarom Hij dat niet deed? Omdat Hij de wil van Zijn Vader wilde doen. Niet om anders te zijn. En tegendraads?
Dat waren juist de Fariezeers met hun eigen gemaakte wetjes.
Hij was de beloofde messias en die deed zoals de Vader wilde dat Hij zou doen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 11:20

joepie schreef:Dat Jezus het deed wil niet zeggen dat wij het ook kunnen.
Jezus moest laten zien dat Hij ercht de Christus was, en dat hoeven wij niet.
En het grootste wonder is al geschied, Hij is zelf opgestaan!
Zonder tussen komst van iemand hier op aarde.
Voor ons. Dus als je iemand wil vertellen van Christus kun je verhalen van het grote wonder. Zijn dood en opstanding.
Wij hoeven niemand meer op te wekken. Heeft geen enkele functie meer.

Waarom kunnen wij niet van Christus getuigen. En laten zien dat Christus echt krachtig is om zelf doden op te wekken?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 11:27

joepie schreef:Weet je waarom Hij dat niet deed? Omdat Hij de wil van Zijn Vader wilde doen. Niet om anders te zijn. En tegendraads?
Dat waren juist de Fariezeers met hun eigen gemaakte wetjes.
Hij was de beloofde messias en die deed zoals de Vader wilde dat Hij zou doen.

Jezus was tegendraads, want Hij ging in tegen de heersende orde.

Klopt, en de wil van z'n Vader was nu eenmaal niet het vestigen van de hemel op aarde en het doen van grote wonderen om de mensen te overtuigen. Dat deed Hij door het geven van liefde. Bij de verdeling vd. broden en de vissen zie je ook dat dat niet echt werkte. Men kwam voor het wonder, maar als Hij tot de kern kwam vond men het "een harde rede, wie zou haar verstaan".

En ja, hijwel. Nu zijn er toch ook nog mensen die nog niet overtuigd zijn van God enzo. Die kunnen dan toch ook de kracht van God zien door zo'n wonder.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 11:53

Aragorn schreef:En ja, hijwel. Nu zijn er toch ook nog mensen die nog niet overtuigd zijn van God enzo. Die kunnen dan toch ook de kracht van God zien door zo'n wonder.

denk ik ook

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 11:58

hijwel schreef:
joepie schreef:Dat Jezus het deed wil niet zeggen dat wij het ook kunnen.
Jezus moest laten zien dat Hij ercht de Christus was, en dat hoeven wij niet.
En het grootste wonder is al geschied, Hij is zelf opgestaan!
Zonder tussen komst van iemand hier op aarde.
Voor ons. Dus als je iemand wil vertellen van Christus kun je verhalen van het grote wonder. Zijn dood en opstanding.
Wij hoeven niemand meer op te wekken. Heeft geen enkele functie meer.

Waarom kunnen wij niet van Christus getuigen. En laten zien dat Christus echt krachtig is om zelf doden op te wekken?

Zeg ik dat dan?
Ik zeg juist dat we daar nu van kunnen verhalen. Maar om zelf nu doden te gaan opwekking om naar Christus te wijzen? daar geloof ik dus niet in.
Want al gauw rennen we achter de persoon aan die die wonderen doet . Wat dat betrefd zijn we niet anders dan in de tijd van Jezus rondwandeling op aarde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 12:01

Maar dat wij achter die persoon aan gaan rennen is onze fout, geen reden om het dan maar niet te doen. Jezus deed het ook, ondanks dat Hij wist dat men daarna achter hem aan zou lopen als de grote wonderdoener.

Ben je al uit de exegese van die tekst? :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 12:11

joepie schreef:Zeg ik dat dan?
Ik zeg juist dat we daar nu van kunnen verhalen. Maar om zelf nu doden te gaan opwekking om naar Christus te wijzen? daar geloof ik dus niet in.
Want al gauw rennen we achter de persoon aan die die wonderen doet . Wat dat betrefd zijn we niet anders dan in de tijd van Jezus rondwandeling op aarde.

waar geloof jij niet in? dat jij door de kracht van Jezus Christus zelf zieken kan genezen? doden kan opwekken? blinden kan laten zien? Liefde kan geven?

Hoe leg jij deze tekst dan uit? en zijn de gave van de Geest niet voor jou?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 12:23

De gaven van de Geest heb ik al. Maar wil niet zeggen dat ik ook zieken kan genezen of doden opwekken, dat dat dus specefiek DE gaven van de Geest zijn.
Ik ben nog niet uit de exegese van deze tekst.
Heb al wel allerlei gelezen. Maar zal eens aan mijn zwagers vragen of die een duidelijke uitleg hebben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 12:46

joepie schreef:De gaven van de Geest heb ik al. Maar wil niet zeggen dat ik ook zieken kan genezen of doden opwekken, dat dat dus specefiek DE gaven van de Geest zijn.
Heb al wel allerlei gelezen. Maar zal eens aan mijn zwagers vragen of die een duidelijke uitleg hebben.

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld,16) predikt het Evangelie aan alle kreaturen.17)
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen:18) in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,19)
18 Slangen zullen zij opnemen;20) en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.21)

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 12:51

hijwel schreef:
joepie schreef:De gaven van de Geest heb ik al. Maar wil niet zeggen dat ik ook zieken kan genezen of doden opwekken, dat dat dus specefiek DE gaven van de Geest zijn.

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld,16) predikt het Evangelie aan alle kreaturen.17)
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen:18) in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,19)
18 Slangen zullen zij opnemen;20) en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.21)

Die tekenen zullen je volgen wil niet zeggen dat je ze ook zult doen.
Als iets jou volgt wil het nog niet zeggen dat jij de oorzaak van datgene wat jou volgt bent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 12:53

Nu draai je je er een beetje omheen joepie.

Er staat toch In Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen, tongen spreken, zieken genezen, enz. enz.

Dat is toch eenduidig en duidelijk genoeg!

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 13:00

Dat is ook gebeurd! Lees maar een Handelingen 28:5 en Mattheus 10:1 en Handelingen 3:7,8.
Wil niet zeggen dat wij ze ook zullen doen.
Je mag tenslotte God niet op de proef stellen door je in gevaarlijke situaties te gaan begeven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 13:08

Nee, dat blijkt, dat wij ze ook niet doen.

Maar is dat goed, of is dat geestelijke lauwheid?

Er staat nl. nergens dat dat alleen toen mocht gebeuren. Bovendien zien we in andere landen dat het ook nog steeds regelmatig gebeurd. Dan ben ik toch wel geneigd te denken dat er bij ons iets fout zit..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 13:18

joepie schreef:Die tekenen zullen je volgen wil niet zeggen dat je ze ook zult doen.
Als iets jou volgt wil het nog niet zeggen dat jij de oorzaak van datgene wat jou volgt bent.

weet je precies wie de Heilige Geest is? de heilige geest is 1 Geest. En is in allen 1. We zijn ook 1 in die Geest. We kunnen grote dingen doen en we moeten daar ook naar streven.

En er is verscheidenheid10) der gaven, doch11) het is dezelfde Geest;12)
5 En er is verscheidenheid der bedieningen,13) en het is dezelfde Heere;14)
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch15) het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des17) Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.18)
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid,19) en een ander het woord der kennis,20) door denzelfden Geest;21)
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 13:40

hijwel schreef:
joepie schreef:Die tekenen zullen je volgen wil niet zeggen dat je ze ook zult doen.

weet je precies wie de Heilige Geest is? de heilige geest is 1 Geest. En is in allen 1. We zijn ook 1 in die Geest. We kunnen grote dingen doen en we moeten daar ook naar streven.

En er is verscheidenheid10) der gaven, doch11) het is dezelfde Geest;12)
5 En er is verscheidenheid der bedieningen,13) en het is dezelfde Heere;14)
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch15) het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des17) Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.18)
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid,19) en een ander het woord der kennis,20) door denzelfden Geest;21)
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

Dus er zijn vele gaven van dezelfde Geest, en niet ieder zal dezelfde gaven hebben.

Terug naar “Archief”