joh 14: 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 26 apr 2004 14:19

Aragorn schreef:Maar ik hoorde hier net nog dat het tegenwoordig wel voorkomt..

Ik denk veel eerder dat het ligt aan gebrek aan concreet geloof erin. Want zeg nu eerlijk: wie gelooft er hier dat hij doden kan opwekken, zieken genezen? Tuurlijk, we kunnen allemaal zeggen: in Christus kan alles, maar geloof je dat echt? Of hebben we dan weer allemaal smoesjes van: ja, dat gebeurt nu eenmaal niet meer...?

Stel dat wij dat zouden kunnen. Dan zouden we toch niemand meer dood laten die ons lief en dierbaar is. Dus dan is het niet God meer die bepaals of iemand bij Hem mag wonen maar wij. Want we halen die persoon gewoon terug.
Is het niet ontzettend egoistisch om iemand die gestorven is weer terug te willen halen. Terwijl we weten dat het in de Hemel veel mooier en beter is dan hier op aarde?
Dus waarom zou ik het willen doen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2004 14:48

joepie schreef:Stel dat wij dat zouden kunnen. Dan zouden we toch niemand meer dood laten die ons lief en dierbaar is. Dus dan is het niet God meer die bepaals of iemand bij Hem mag wonen maar wij. Want we halen die persoon gewoon terug.
Is het niet ontzettend egoistisch om iemand die gestorven is weer terug te willen halen. Terwijl we weten dat het in de Hemel veel mooier en beter is dan hier op aarde?

waarom wekte Jezus mensen op uit de dood? Het is niet zo dat elke willekeurige man die gestorven is opgewekt wordt uit de dood. Maar deze dingen gebeuren wel! (bronen? vooral opendoors, en verhalen die zijn opgeschreven door chinese broeders.)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 15:03

joepie schreef:

Ik denk veel eerder dat het ligt aan gebrek aan concreet geloof erin. Want zeg nu eerlijk: wie gelooft er hier dat hij doden kan opwekken, zieken genezen? Tuurlijk, we kunnen allemaal zeggen: in Christus kan alles, maar geloof je dat echt? Of hebben we dan weer allemaal smoesjes van: ja, dat gebeurt nu eenmaal niet meer...?

Stel dat wij dat zouden kunnen. Dan zouden we toch niemand meer dood laten die ons lief en dierbaar is. Dus dan is het niet God meer die bepaals of iemand bij Hem mag wonen maar wij. Want we halen die persoon gewoon terug.
Ja als je het zo bekijkt is het ook egoistisch om je kinderen naar de dokter te sturen als ze ziek zijn.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joepie

Berichtdoor joepie » 26 apr 2004 15:46

Nou sorry maar ik vind ziek zijn en naar een dokter gaan wel heel iets anders dan iemand die dood is weer en Leeft, weer hier op aarde terug te halen.

En dat Jezus het deed had een reden, om te laten zien dat Hij echt God was, en de macht over leven en dood had. Dat hebben wij dus niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 15:47

joepie schreef:

Je doet het toch ook niet zomaar? En als je zegt "stel dat wij het kunnen", nu laten we dat eens stellen. Dan zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat je dat 'ff doet'. Dat heeft dan wel een bijzondere reden en een groot geloof nodig.
Maar het is idd wel een beetje vreemd. Want als je iemand opwekt, gaattie een paar jaar later alsnog dood. Het is denk ik vooral bedoeld om de kracht van God te laten zien.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2004 16:35

joepie schreef:Nou sorry maar ik vind ziek zijn en naar een dokter gaan wel heel iets anders dan iemand die dood is weer en Leeft, weer hier op aarde terug te halen.

En dat Jezus het deed had een reden, om te laten zien dat Hij echt God was, en de macht over leven en dood had. Dat hebben wij dus niet.

oke, en wij in Christus? en Christus in ons?
en wat doe je dan met deze tekst?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 17:54

joepie schreef:Nou sorry maar ik vind ziek zijn en naar een dokter gaan wel heel iets anders dan iemand die dood is weer en Leeft, weer hier op aarde terug te halen.

Nee, maar wij zijn wel in Christus, en Hij heeft dezelfde gaven en krachten belooft die Hij zelf ook had, door geloof. Als ons zo perfect zou Zijn als het Zijne, als we God's wil zo goed kenden zouden we precies hetzelfde kunnen doen als Hem. Bij een gebedsgenezing zeg je ook niet: over een paar jaar gaat 'ie toch dood. Nee dat is dan ook tot Gods eer, waaruit zijn kracht spreekt. Bij iemand tot leven wekken (of hoe noem je dat) precies hetzelfde.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 apr 2004 20:43

Het idee dat als wij 'dat' zouden kunnen wij dus al onze gliefden op zouden wekken, geeft eigenlijk een verkeerd beeld aan van de dood.

Allereerst: als wij dat kunnen, dan zal ons inzicht, en dientengevolge ons bewust zijn sterk gegroeid zijn.
We zullen heel helder inzien, en sterk beseffen (wat weer iets anders is) dat er helemaal geen dood bestaat. We zullen begrijpen dat een lichaam een uiting is van de geest die in dat lichaam woonde, precies zoals de schepping een uiting is van de Heilige Geest, die de schepper is van de gehele natuur, en zich daardoor openbaart.
En niet alleen weten we dat van de gestorvene, maar we zullen het weten en beseffen ook met betrekking tot onszelf.

We zullen begrijpen dat ons lichaam een uiting is van onze geest, die onsterfelijk is. Een uiting die we nodig hebben om de fysieke wereld te kunnen ervaren en te genieten. Alleen voor dat doel (vergeet de catechismud dus maar) zijn we geschapen.
Na de dood is dan het stadium dat lichaam dat doel niet meer kan dienen, maar onze geest wel gegroeid is, en het leven dus op een ande nivo verder gaat. Men wordt niet verdoemd naar een hel, men gaat ook niet plotsklaps een hemel in...het leven zet zich gewoon voort zoals het was, alleen dan op geestelijk nivo.

Waarom zouden we gestorvenen dan terug willen dwingen naar een nivo wat men verlaten heeft?
Hoe zou je het vinden om, als je ligt te slapen en uit te rusten van de dag, gedwongen wordt om diezelfde dag opnieuw door te maken?

jullie broeder
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 apr 2004 23:01

Carl schreef:Hoe zou je het vinden om, als je ligt te slapen en uit te rusten van de dag, gedwongen wordt om diezelfde dag opnieuw door te maken?

jullie broeder
Carl

hangt ervan af wat je die dag voor leuke dingen heb gedaan :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 apr 2004 23:26

Je kunt natuurlijk de dag daarop altijd weer proberen om dezelfde leuke dingen te gaan doen.

je broeder
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 08:29

Carl schreef:Waarom zouden we gestorvenen dan terug willen dwingen naar een nivo wat men verlaten heeft?
Hoe zou je het vinden om, als je ligt te slapen en uit te rusten van de dag, gedwongen wordt om diezelfde dag opnieuw door te maken?

wat als ik nou zeg dat die dingen begeuren. En dat Jezus zelf ook mensen heeft opgewekt uit de dood?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 09:03

Dat Jezus het deed wil niet zeggen dat wij het ook kunnen.
Jezus moest laten zien dat Hij ercht de Christus was, en dat hoeven wij niet.
En het grootste wonder is al geschied, Hij is zelf opgestaan!
Zonder tussen komst van iemand hier op aarde.
Voor ons. Dus als je iemand wil vertellen van Christus kun je verhalen van het grote wonder. Zijn dood en opstanding.
Wij hoeven niemand meer op te wekken. Heeft geen enkele functie meer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 10:29

joepie schreef:Dat Jezus het deed wil niet zeggen dat wij het ook kunnen.

Dat niet nee. Maar dat het in de bijbel staat zegt wel dat wij het ook kunnen.

Jezus moest laten zien dat Hij echt de Christus was, en dat hoeven wij niet.

Volgens mij deed hij dat niet op deze manier, Hij liet juist veel machtsvertoon achterwege, hoewel de discipelen dat wel graag zagen. Zijn krachten gebruikte Hij vooral om mensen te helpen.

Jezus hoefde zich niet te bewijzen ofzo. Hij kwam ook niet van het kruis af toen de farizeeers Hem uitdaagden.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 10:47

Het was ook geen machtsvertoon maar duidelijk laten zien dat Hij de Chritus was toch wel degelijk.
Niet om nu te laten zien hoe goed Hij wel niet was, maar om te laten zien dat Hij degene was die verwacht werd.
En wat de uitleg van de tekst betrefd, ik ben aan het uitzoeken wat die nu eigenlijk echt betekend. Want ik geloof niet dat die betekend wat er nu van gedacht wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 10:50

Uit al zijn gedragingen komt vaak toch naar voren dat Hij niet bleek te zijn wie mensen verwachtten dat hij zou zijn. Daarin was Hij juist erg tegendraads. Hij hield zich niet aan de farizeische wetten, verdreef de romeinen niet, kwam niet van het kruis af, enz.

Terug naar “Archief”