Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Katwijk en PKN

Berichtdoor Brion » 27 apr 2004 14:16

Hoe beoordelen jullie dit artikel?
Er zijn m.i. 2 mogelijkheden:

1. het Leidsch Dagblad is een sensatie-krant
2. Wat je hier leest is meer dan verschrikkelijk!

=====================================
Leidsch Dagblad, 24 april 2004
KATWIJK - Twee dominees en hun aanhang die voor de deur staan bij één kerkgebouw, en de politie die de partijen uit elkaar moet houden. Die situatie dreigt zich in Katwijk voor te doen op 2 mei. Dat is de dag nadat de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een feit is geworden en een scheuring in de Katwijkse hervormde gemeente waarschijnlijk ook. De Centrale Kerkenraad (CK) licht de overheid in over de explosieve situatie en houdt rekening met een ingrijpen van de politie. De avondmaalsviering in de kerken is al afgelast.

Met de dreigende botsing tussen twee groepen kerkgangers dreigt een langlopend conflict in Katwijk aan Zee tot een dieptepunt te komen. Aan de ene kant staan de hervormden die meedoen met de kerkfusie, aan de andere kant staat de groep die daar gewetensbezwaren tegen heeft.

Directe aanleiding voor het conflict is een wijziging van het preekrooster, waarin staat wie wanneer in welke kerk preekt. Dat gebruiksschema wordt gewoonlijk voor een heel jaar vastgesteld. Woensdagavond heeft de Centrale Kerkenraad (CK) het rooster echter aangepast, omdat de twee gewetensbezwaarde predikanten volharden in hun standpunt dat ze niet meedoen met de kerkfusie. Zij moeten vanaf 1 mei preken in de Pniël- en de Ichtuskerk, aan de rand van het dorp. Dat verklaart dominee B. Weegink, voorzitter van de CK. Na de fusiedatum kunnen de bezwaarden nog tot 1 september - tegen een vergoeding - in deze gebouwen terecht, zegt hij.

In het oorspronkelijke schema staat de bezwaarde dominee A. Vlietstra ingeroosterd voor de Oude Kerk aan de Boulevard, in het nieuwe moet hij naar de Ichtuskerk. Weegink: ,,Tijdens de CK-vergadering is uitgesproken dat ze zich daar niet bij neerleggen en naar de rechter gaan. Het is bepaald niet onvoorstelbaar dat zich op die zondag bij de Oude Kerk in plaats van één, twee kerkenraden zullen aandienen. Wat we dan gaan doen? Dat kan ik niet zeggen. Wel dat we van deze mogelijkheid de overheid in kennis moeten stellen. Of het werk voor de politie kan worden? Dat kan de uiterste consequentie zijn, ja''

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 27 apr 2004 17:55

Persoonlijk denk ik dat ds Vlietstra nu wel in de ichuskerk gaat preken, als het goed bekend is gemaakt. Wel zullen de bezwaarde gemeenteleden misschien naar de rechter stappen omdat ze ervoor moeten betalen,terwijl ze ook meebetaald hebben aan de bouw, maar dat weet ik niet. Ze mogen nog in een kerk komen. Als de PKN doet wat ze zeggen mag Ds Vlietstra helemaal niet preken want hij word dan op 1 mei uit het ambt gezet. Ws klopt het stukje in de krant niet helemaal.
Bij ons gaat de hele gemeente niet mee en word de kerk verzegeld volgens de berichten. Tevens worden de dominee en de kerkenraad uit het ambt gezet. Dus hebben wij geen kerk als het aan de PKN ligt. Ze ontzeggen ons dus de prediking. Maar wie weet sturen ze nog iemand anders.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2004 17:58

Ik zie de sensatie in het artikel eerlijk gezegd niet...

Wij gaan gelukkig en masse mee in de nieuwe PKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 27 apr 2004 18:10

Waarom is mijn reactie weggehaald?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 apr 2004 20:23

Rudolf Meuser schreef:Waarom is mijn reactie weggehaald?

Omdat je als eerste totaal niet antwoordde op de vraag die de topic starter stelt. Je plaatste een opmerking die zo algemeen is en eigenlijk in dit geval niet van toepassing is of wezenlijk voor de discussie die wordt aangezwengeld.

Voor jou was dit de unieke kans eens te laten zien of je nu eens wat opsteekt op die opleiding van je. Wat is de rol van de journalistiek in deze?

Succes...

Allemaal weer on topic gaarne
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 apr 2004 21:19

Ik kan me niet voorstellen dat die dominee uiteindelijk toch naar die OK zal gaan.

Ik hoorde onlangs ds. Vlastuin (die ook in Katwijk zit en bezwaard is) over dezelfde situatie en die was ook niet echt van plan om er alsnog naartoe te gaan. Dan ben je gewoon ziekelijk bezig en als de politie erbij moet komen is het signaal naar de buitenwereld 100x schadelijker dan de PKN.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2004 22:34

Hoe triest kan het nog worden? Lekkere getuigenis is dit zeg.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 apr 2004 23:09

memmem schreef:Tevens worden de dominee en de kerkenraad uit het ambt gezet

het is een Goddelijke ambt. die je door de Heere gegeven is. en die kan de mens je niet afnemen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 28 apr 2004 00:21

johannes1 schreef:
memmem schreef:Tevens worden de dominee en de kerkenraad uit het ambt gezet

het is een Goddelijke ambt. die je door de Heere gegeven is. en die kan de mens je niet afnemen.
Dat zegt mij niet zoveel. Als ik sommige dominees van het Comité hoor, kan ik er weinig "Goddelijks" meer in ontdekken.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 28 apr 2004 00:25

Memmem schreef:Als de PKN doet wat ze zeggen mag Ds Vlietstra helemaal niet preken want hij word dan op 1 mei uit het ambt gezet. Ws klopt het stukje in de krant niet helemaal.

Dat is niet juist. Ds. Vlietstra mag preken zoveel hij wil en waar hij maar wil. Alleen niet in een PKN-kerk. Hij is namelijk niet Hervormd meer en behoort ook niet tot de PKN. Dus zal hij een gebouw moeten zoeken waar hij wel kan preken. Zo simpel is dat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 00:26

Hou het maar op 'sommige dominees'. Er wordt van beide kanten al genoeg met het beschuldigende vingertje gewezen... :?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 apr 2004 08:17

1. het Leidsch Dagblad is een sensatie-krant? Misschien ook wel een beetje, maar zulke dingen gebeuren denk wel echt!!
2. Wat je hier leest is meer dan verschrikkelijk? Ja ik vind het heel erg dat er zulke dingen gebeuren!! Overal om je heen zie je scheuringen, afschuwelijk!! Ben eerlijk gezegd blij dat ik hier zelf niks mee te maken heb gehad, maar iedereen die dat wel heeft wens ik veel sterkte toe.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 apr 2004 08:50

Ik vind het heel triest dat zulke dingen gebeuren. Mijn vorige opmerking was trouwens wel terecht. De PKN drijft meer mensen uiteen, dan dat ze samenbrengt. (Al moet ik zeggen dat ik makkelijk praten heb, als buitenstaander)

Over journalistiek gesproken: dit is een volledig juist artikel. Alleen is de lead misschien wat te sensationeel. De dominee zegt het zelf dat het kan gebeuren. Voor mij, in ieder geval niets mis mee.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 12:33

Maar is het de PKN die die mensen uiteendrijft, of zijn dat die mensen zelf? (de mensen binnen en buiten de pkn in hun onderling gekonkel)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 apr 2004 15:30

De PKN drijft geen mensen uiteen. Het zijn de mensen zelf die uit elkaar gaan.

Mensen die zeggen christen te zijn slaan elkaar bijna de hersens in, en dat is niet alleen in Katwijk zo, maar in veel meer plaatsen.

Die mensen kan ik dus nooit meer serieus nemen.

Voor de rest interesseert het me niet zoveel. Hier in de Randstad is de PKN totaal geen issue. Er zijn hier belangrijker zaken om je druk over te maken. Al dat gepraat over de PKN is gepraat in de marge.

Terug naar “Archief”