Kerkelijke verdeeldheid: Satans werk?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 apr 2004 13:26

Ikke21 schreef:Je moet de woorden goed en goed niet door elkaar halen, tuurlijk kunnen wij goede werken doen. Als wij voor een oud vrouwtje boodschappen doen is dat goed, als wij iets voor de kerk doen is dat ook goed. Maar bij al deze goede werken doen wij zonde, dat wordt ook in romeinen 7 bedoeld. We kunnen uit ons zelf geen goed doen (niet zonder zonde leven) en zijn dus geneigd tot al het kwaad.

Hoi Ikke21, ik vind je zin "goed en goed niet doorelkaar halen" wel grappig. :D Ik snap ook wel een beetje wat je bedoelt. We zijn zondige mensen, en we doen dus altijd zondige dingen. Daar kan ik het best mee eens zijn.

Maar waar ik zo bang voor ben, is dat als we steeds maar weer ZO benadrukken dat ook in het goede wat we doen, we ook weer zondigen, we een beetje apathisch worden, en de goede dingen die we kunnen doen achterwege laten. Onder het mom van: "ach, we kunnen toch niks goed doen". Prima hoor, laten we zeker niet vergeten dat we zondig zijn, maar als we dan (zoals jij schrijft) "voor een oud vrouwtje boodschappen doen" of andere goede dingen doen, één keer even niet over het slechte in de mens hebben. Ten slotte doen we niet de hele dag boodschappen voor oude vrouwtjes, dus er blijft nog zat tijd over om het over ons zondige leven te hebben, en al het slechte wat we doen.

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 27 apr 2004 14:39

ikke21 schreef:Je moet de woorden goed en goed niet door elkaar halen, tuurlijk kunnen wij goede werken doen. Als wij voor een oud vrouwtje boodschappen doen is dat goed, als wij iets voor de kerk doen is dat ook goed. Maar bij al deze goede werken doen wij zonde, dat wordt ook in romeinen 7 bedoeld. We kunnen uit ons zelf geen goed doen (niet zonder zonde leven) en zijn dus geneigd tot al het kwaad.

Op zich is het goed om boodschappen te doen; maar als je dan in je achterhoofd hebt van: 'De mensen zullen dit wel goed van me vinden of wat ben ik toch goed' . Kan je toch zien dat het goed wat je wilt doen toch met zonde bevlekt is.

Ik vind dit wel een moeilijk onderwerp, maar wel goed om over na te denken.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 apr 2004 16:42

om nog even bij de oude vrouwtjes te blijven..... als er zo'n oud vrouwtje valt, en je raapt haar op dan denk je toch niet 'kijk mij nou eens even goed zijn??' dus waarom zou die handeling besmet zijn met zonde? ik kan dat niet geloven.
zelf denk ik ook dat een mens kan kiezen, ook al zijn er soms keuzes die idd 'besmet' zijn met verkeerde gedachtes. maar niet alle keuzes.

waar ging de topic ook alweer over? :? :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 apr 2004 17:39

columbus schreef:om nog even bij de oude vrouwtjes te blijven..... als er zo'n oud vrouwtje valt, en je raapt haar op dan denk je toch niet 'kijk mij nou eens even goed zijn??' dus waarom zou die handeling besmet zijn met zonde? ik kan dat niet geloven.
zelf denk ik ook dat een mens kan kiezen, ook al zijn er soms keuzes die idd 'besmet' zijn met verkeerde gedachtes. maar niet alle keuzes.

waar ging de topic ook alweer over? :? :mrgreen:

Over de kerkelijke verdeeldheid :lol: Maar de discussie wordt nu verlegd naar: Kan de mans kiezen tussen goed en kwaad of niet?
TERUG NAAR DE STELLING AUB... :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 27 apr 2004 19:47

Ja, Satans werk

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 apr 2004 15:21

Ichtus schreef:
johannes1 schreef:
Ichtus schreef:
Ikke21 schreef:Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.
Maar daarna, kan een mens dan nog wel kiezen?

Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)

Jazeker kunnen wij nog kiezen. Ik bedoel als jij erge trek hebt en je staat voor een snoepkraam, dan kun je ervoor kiezen om een snoepje te kopen of te jatten.

terwijl je voor het kraampje staat bega je de zonde al. je denkt zelfs al aan om die zonde te doen. de keuze is om het snoepje te kopen of door te lopen.

Dan kun je nog steeds zelf kiezen of je de zonde tot uiting brengt of niet.

zelfs de gedachte aan een zonde is zonde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 17:13

Maar de daad die op die gedachte volgt is geen zonde. En je kunt het ook gewoon kopen zonder er ook maar aan te denken het te stelen. (zo gaat het bij mij meestal toch wel.. :) )

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 17:22

Nee ik ben het met stelling ten zeerste oneens!!!!

Jullie zijn niet eerlijk tegenover jezelf!
Dat van: "wij zijn zondig en kunnen er niets aan doen" gevoel komt bij mijn boven als ik dat lees.
De Duivel of Satan kan en mag je niets verwijten!!!!!
Wij hebben er met z'n allen een potje van gemaakt!!!
Al in het paradijs! Was dat ook Satans schuld?
Door mensen buiten te sluiten met woorden of met blikken is er in de kerk jarenlang "geselecteerd". Je moet wat als je in God geloofd en een gemeente wil hebben om je bij aan te sluiten. Dus hebben we verschillende kerken opgericht!!! Wij mensen zijn niet het zelfde Jij niet en ik niet. Geef elkaar ruimte. Je l8 er om mischien maar bij mijn in het dorp kijken ze je niet aan of wenden ze blik af als je op zondag de "verkeerde" kerk probeert te berijken.

Probeer er met z'n alle wat aan te doen!!!

Mzzl,
Petrus

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Kerkelijke verdeeldheid: Satans werk?!?

Berichtdoor Boekenlezer » 30 apr 2004 14:57

Race406 schreef:Satan heeft lang genoeg plezier gehad van de kerkelijke verdeeldheid, de kerken moeten zoveel mogelijk elkaar zoeken.

Reageer eens op deze stelling.....

Satans werk. 't Zou kunnen voor een gedeelte. Maar dat kan natuurlijk een manier zijn om de menselijke inbreng in de verdeeldheid buiten schot te houden.
Mensen kunnen er ook wat van. Al dat gedoe over allerlei punten en komma's bijvoorbeeld. Een staaltje daarvan kwam ik weer tegen in dit artikel: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=95727. Als je dat leest, weet je direct: die twee tegengestelde meningen kunnen nooit tegelijkertijd waar zijn. Maar waarom worden beide standpunten dan verdedigd? Is het misschien beter om de conclusie te trekken: 'we weten het zelf ook niet precies'?
In plaats van al die punten en komma's, is het beter om ons te richten op de Bijbel, en wat die te zeggen heeft. En niet te denken dat we wel weten wat daarin staat, maar die lezen met een open luisterhouding. Niet alleen de woorden lezen, maar ook de toon proeven waarop dingen gezegd worden. Volgens mij werkt dat pas echt samenbindend. En al die tradities die we zo graag als een wollendeken om ons heenslaan, tja, die zullen er aan moeten geloven. Maar het lijkt me wel een heel stuk gezelliger als je elkaar op basis van de Bijbel kan vinden, in plaats van halsstarrig je eigen lievelingsspeelgoed te verdedigen.

Ik zeg dat gewoon zo eens rechtstreeks vanuit mijn hart, zonder na te denken of alles theologisch wel perfect geformuleerd is.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 apr 2004 15:16

johannes1 schreef:
Ichtus schreef:Dan kun je nog steeds zelf kiezen of je de zonde tot uiting brengt of niet.

zelfs de gedachte aan een zonde is zonde.

Dat zegt niet, dat je voor de volgende zonde niet kunt kiezen. Je zondigt dan, door te denken, en je zou een tweede zonde kunnen begaan, door het uit te voeren. Voor die tweede zonde kies je wel.
En als dat niet zo zou zijn, heeft ons leven op zichzelf geen enkel nut. Omdat dan niet alleen keuzevrijheid schijn zou zijn, maar ons hele doen en laten.
If you want world peace, fight for justice.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 apr 2004 18:18

Terug naar het onderwerp maar weer. :)

Terug naar “Archief”