Kerkelijke verdeeldheid: Satans werk?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 apr 2004 23:13

meschianza schreef:
rosekapje schreef:Eens met de stelling!

Laten we terug gaan naar de twee Grote geboden, God lief hebben boven alles en de naaste als onszelf....

en ons niet telkens zo vastpinnen op de vele bijzaken....

De lengte van de preek ofzo :mrgreen:
Van mij hoeven we niet allemaal 1 kerk te worden wat ''naam'' betreft, daar zijn we te veel verscheurt door. Als we maar wel met elkaar in gesprek gaan, respecteren, van elkaar willen leren elkaar als mede-christen zien. En dat we als christenen onderling bij 1 Kerk willen horen!!! En dat we er voor vechten niet nog! verdeelder te raken.

DE verdeeldheid in Chr. Nederland is zeker Satans werk....... we zijn behoorlijk uniek in de wereld met onze verschillende kerkjes en uitsplitsingen en afscheidingen en uittredingen. Echt shamed!

Klopt, in Nederland zijn zo'n 60 (geloof ik) verschillende kerkgenootschappen en gemeentes. Dat kan niet goed zijn!
Maar in Zuid-Afrika kunnen ze er ook wat van, hoor! Daar zijn ook veel verschillende genootschappen en kerken enzo, die in de grond van de zaak (of moet ik zeggen Zaak?) hetzelfde geloven en belijden, maar op een wat andere manier uiten.
En Duitsland heeft ook heel wat verschillende kerken. Maar in Nederland zijn we in ieder geval uniek (helaas wel.... :cry: ) met het ruzie maken over de kleinste dingen en dan maar weer een eigen soort gemeente oprichten waar ik me helemaal kan vinden.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 23:53

Is het in ZA niet zo dat er gewoon minder georganiseerde verbanden zijn, maar er veel meer lokaal bijeenkomsten georganiseerd worden, en je daardoor een grote variatie aan 'kerken' hebt?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 apr 2004 00:35

Aragorn schreef:Is het in ZA niet zo dat er gewoon minder georganiseerde verbanden zijn, maar er veel meer lokaal bijeenkomsten georganiseerd worden, en je daardoor een grote variatie aan 'kerken' hebt?

Misschien wel, maar je hebt daar ook vrij veel soorten Gereformeerde Kerken, Baptistenkerken en kerken met nog andere namen. Een meisje uit onze kerk zit in Afrika, en zij en haar ouders verbaasden zich toch wel over het aantal verschillende soorten kerken en gemeentes.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 01:28

Hm, ja, dan zal het wel. Maar ik vind wel dat ze er daar meer 'recht op hebben' dan wij, aangezien dat land veel groter is, een veel meer heterogene bevolking en een niet geheel onbewogen geschiedenis (apartheid enzo) achter de rug heeft..

Magoed, da's dus weer iets anders.. :wink:

pdbq

:-)

Berichtdoor pdbq » 26 apr 2004 16:11

Mm.... dat stel dit stel dat is meer een uitwerking van mogelijkheden: bij elke tak van een redenering moet je alle mogelijkheden aflopen, dus bij 'diepere' takken heb je veel stel dit dit en en dit... :-)

Maar inderdaad, ik vond de stelling bizar, en kon niet geloven dat hij waar was. Dus ik was bijzonder gemotiveerd om mijn mening te onderbouwen... :-)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: :-)

Berichtdoor Race406 » 27 apr 2004 00:54

pdbq schreef:Mm.... dat stel dit stel dat is meer een uitwerking van mogelijkheden: bij elke tak van een redenering moet je alle mogelijkheden aflopen, dus bij 'diepere' takken heb je veel stel dit dit en en dit... :-)

Maar inderdaad, ik vond de stelling bizar, en kon niet geloven dat hij waar was. Dus ik was bijzonder gemotiveerd om mijn mening te onderbouwen... :-)

Je hebt in ieder geval wel wekr gemaakt van je stelling.. :mrgreen:

Thamara
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Thamara » 27 apr 2004 11:47

Wat me opvalt is dat het grootste gedeelte van de mensen op dit forum gelooft, dat al het kwade in de mens van een satan komt, en al het goede van God.

De mens is dan zelfs niets, puur een speelbal van het lot: als de satan hem boze dingen influistert doet hij iets slechts, als God zich met hem bemoeit, kan hij weleens tot goede daden komen.

Maar is het niet gewoon zo dat de mens 'zelf' enorm slecht is? Hierbij wil ik nog niet eens ingaan op het probleem wat slecht is en wat niet, ik ga even uit van de algemeen aanvaarde westerse normen en waarden.

Mijn mening is namelijk dat de mens niet in staat is iets te doen, dat onbelangeloos goed is. Als hij iemand helpt, dan krijgt hij daar altijd wat voor terug, al is het alleen maar het gevoel dat hij iets goeds gedaan heeft. Ik wil het zelfs zo stellen: omdat de mens er anders een slecht gevoel bij heeft, helpt hij de ander.

Wanneer mijn stelling namelijk waar zou zijn, kun je daar de volgende conclusie uit trekken: er zijn geen goede daden, dus er is ook geen God die mensen goede daden laat doen.

Ik ben werkelijk benieuwd, wie mij een voorbeeld kan geven van belangeloze daden van een mens.
Per se een spel willen spelen waarvan na verloop van tijd blijkt dat je er geen aanleg voor hebt is frustrerend voor jezelf en uitermate hinderlijk voor de anderen - of het moeten je meest zelfingenomen vijandenden zijn.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 12:03

Ik moest voor bel.cath een vraag leren, het ging over de zonde, het antwoord daarop was, Ja God laat de zonde toe en bestuurt ze!!
De zonde zal best van de duivel komen, maar God staat erboven!!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 apr 2004 12:20

Ikke21 schreef:Ik moest voor bel.cath een vraag leren, het ging over de zonde, het antwoord daarop was, Ja God laat de zonde toe en bestuurt ze!!
De zonde zal best van de duivel komen, maar God staat erboven!!

Helemaal mee eens! Wij mensen zijn zo verschrikkelijk eigenwijs, dat we steeds weer voor het kwade kiezen (oa kerkelijke verdeeldheid.....!), en God laat het soms toe, en soms ook niet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 apr 2004 12:24

ben het er niet helemaal mee eens....

ik geloof dus, dat we zelf kiezen. God laat toe, inderdaad, maar wat wij ook kiezen, dat laat God toe...
Want dan zou je dus ook kunnen zeggen dat God het niet zo erg vind de kerkelijke verdeeldheid, maar ik geloof dat Hij dat wel graag anders zou zien. (alhoewle ik me er nu bewust van word, dat ik dar eingelijk weinig zinnigs over zeggen kan, want ik weet natuurlijk niet of het zo is :roll: )
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 27 apr 2004 12:32

rosekapje schreef:ben het er niet helemaal mee eens....

ik geloof dus, dat we zelf kiezen. God laat toe, inderdaad, maar wat wij ook kiezen, dat laat God toe...
Want dan zou je dus ook kunnen zeggen dat God het niet zo erg vind de kerkelijke verdeeldheid, maar ik geloof dat Hij dat wel graag anders zou zien. (alhoewle ik me er nu bewust van word, dat ik dar eingelijk weinig zinnigs over zeggen kan, want ik weet natuurlijk niet of het zo is :roll: )

Ik denk wel dat we zelf kiezen om zonden te doen. God haat het kwade dus hij kan het er nooit mee eens zijn.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 apr 2004 12:39

Ichtus schreef:
rosekapje schreef:ben het er niet helemaal mee eens....

Ik denk wel dat we zelf kiezen om zonden te doen. God haat het kwade dus hij kan het er nooit mee eens zijn.

Toelaten is ook iets anders dan het er mee eens zijn...
Als jij naar een disco wilt, zijn je ouders het er misschien niet mee eens (als voorbeeld, he? ik weet nl niet hoe er bij jou thuis over gedacht wordt). Maar als je toch wilt gaan, laten ze het uiteindelijk toe, want ze kunnen en willen je niet altijd tegenhouden, omdat je zo graag naar die disco wilt. Nu, wij mensen zondigen iedere dag weer. God is het er niet mee eens (haat de zonde, inderdaad!), maar omdat wij zo eigenwijs zijn laat Hij het toe.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 12:40

Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.
Maar daarna, kan een mens dan nog wel kiezen?

Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 apr 2004 12:41

in de brief van de romeinen 7:19
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 apr 2004 12:41

Spyg schreef:misschien wel waar maar als satan er niet was geweest was het ook nooit zo gelopen

ja als de mens er niet wat geweest was het ook nooit gebeurt. God heeft mens en engelen gemaakt. Dus als God er niet was geweest was het ook niet gebeurt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”