Voorbereiding op het Heilig Avondmaal...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Voorbereiding op het Heilig Avondmaal...

Berichtdoor Night » 03 dec 2002 15:29

Borkdude was me deels een beetje voor. Bij ons is het aanstaande zondag ook Heilig Avondmaal. In de reformatorische kerken is het dan gewoon om de week ervoor een preek te horen waarin dan voorbereiding op het Heilig Avondmaal wordt gepreekt.
In de week voor het Heilig Avondmaal heeft een ieder zich voor te bereiden op het Heilig Avondmaal wat komen gaat.

Mijn vragen zijn dan ook..
Wat is jullie ervaring met zo'n voorbereidingspreek? Wat moet er dan gepreekt worden?

En in de voorbereidingsweek? Wat doen jullie dan? Iets speciaals? Of niets? Veel lezen?
Wat houdt voor jou zelfonderzoek in? Beproef je werkelijk jezelf? Of ga je er alweer van uit dat je dezelfde conclusie mag/moet trekken als ervoor?
Hoe gaan jongeren hiermee om, die nog geen kerkelijk recht bezitten om aan te gaan (geen lid zijn) ?

(Er klaagden er een paar dat er in religie zo weinig te beantwoorden was omdat de discussies erg hoog van niveau zouden zijn. Iedreen kan in dit topic toch duidelijk antwoorden, of je nu 14, 16 of 40 bent...)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 03 dec 2002 17:35

Ik heb er wel eens over nagedacht wat ik nou precies met die voorbereiding moet, maar ik richt me daar niet speciaal op de week voor het avondmaal. Als er echt structurele zonden mijn leven zijn waar ik niet aan vast kan blijven houden, wordt dat mij persoonlijk niet ineens een week voor het avondmaal duidelijk. Voor mij is het iets waar ik altijd wel over na wil denken en niet speciaal die ene week. Kortom: ik doe niet zo veel met de voorbereidingspreek. Het is natuurlijk wel goed om jezelf te onderzoeken, maar ik vind het nogal gekunsteld om dat te binden aan een week voor het avondmaal.
Afbeelding

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 dec 2002 18:26

Ik ben het met de vorige spreker eens wat betreft onderzoeken van je eigen zonden. Ik zou wel meer in de voorbereidingsweek bezig willen zijn met het komende avondmaal. Ik merk wel dat het toeleven naar het avondmaal bij mij wel een soort golfbeweging is. Toen ik pas belijdenis had gedaan was ik er veel meer mee bezig. Daarna werd het minder en later weer meer.

Ik denk dat de voorbereidingspreek wel heel belangrijk is net als de nabetrachtingspreek. Onze ds. heeft aan dat punt de afgelopen twee zondagen aandacht besteed. We hadden afgelopen zondagochtend het Heilig Avondmaal. Wat ook sterk in de preek naar voren kwam was het feit dat er tijdens voorbereiding beduidend minder mensen in de kerk zitten als tijdens het avondmaal. Dat zelfde geldt ook voor de middagdienst na het avondmaal. Is dit in andere gemeenten ook zo?

De doopleden bij ons doen uiteraard niet mee met het avond maal maar blijven niet weg. Ze worden wel betrokken. Ik weet dat er in het verleden ook aandacht aan werd geschonken tijden de cathegesatielessen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 dec 2002 18:31

Bij ons is het eerder zo dat er tijdens het avondmaal minder mensen in de kerk zitten.
Ik weet niet waar de gewoonte vandaan komt maar er zijn kringen waarin men wanneer men eerder wel aangeweest is, maar nu niet aan meent te mogen gaan, wegblijft. Is waarschijnlijk een uitwas van het gezelschapsleven.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 dec 2002 18:43

Het is inderdaad zo dat mensen die niet aan het avondmaal kunnen deelnemen wegblijven bij ons. Je ziet geen belijdende leden die geen brood en wijn nemen als ze wel aanwezig zijn.

Ik denk dat het verschil in aanwezigheid ook wordt veroorzaakt door de manier waarop tegen het avondmaal in de verschillende kerken wordt aangekeken. Daar zitten wel verschillen in tussen de gereformeerde gemeente en de christelijke gereformeerde kerk. Wellicht dat dit ook voor andere kerken geldt. Misschien dat iemand daar meer duidelijkheid over kan geven.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 03 dec 2002 20:49

Ik weet niet of dit zinvol is om te zeggen...

Bij mijn zus en zwager in de kerk (vergadering der gelovigen) hebben ze elke week avondmaalsviering.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 dec 2002 22:03

ik zit in de Oud gereformeerde gemeente in nederland (haha wat een lange naam), en daar hebben we maar 1 keer in het jaar avondmaal.
En daar gaat het heel anders aan toe dan wanneer ik bijv. bij een vriendin in de kerk zit. Daar heb je tafels vol, omstebeurt gaat dat dan, en veel jongeren.

Moet je bij ons komen, alleen maar hele oude mensen, en iets van 2 in de 40 ofzo. Bij elkaar 1 tafel, en meer niet...

Heel anders dus.
Ikzelf mag geeneens belijdenis doen, omdat ik niet gedoopt ben, dus ook geen Avondmaal.
Maar in zo'n voorbereidingsweek zou ik denk ik wel een beetje nadenken, het formulier enzo doorlezen, enz. maar niet opeens extreem gosdsdienstig gaan doen, dat heeft dan ook geen zin lijkt mij.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 dec 2002 22:05

hm..
ik denk dat mijn opvattingen over het avondmaal nogal gewijzigd zijn de laatste tijd...

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 dec 2002 22:08

door iets wat je hebt meegemaakt, of omdat je bent gaan nadenken?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 dec 2002 22:17

Door nadenken.
Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend. Kijk naar wat er vlak na het avondmaal gebeurt. En, ook Judas zat aan het avondmaal.
Wij maken er 'Het Avondmaal' van. Maar als je het onbevooroordeeld (formulieren en leerregels etc. ) bekijkt, zie je dat het niet anders was dan een samenzijn van Christus met zijn discipelen, wat een bijzondere betekenis krijgt door de ophanden zijnde gebeurtenissen.
Het avondmaal is bedoeld om stil te staan bij de betekenis van het lijden en sterven van Christus voor de gemeente, het is geen uniek gebeuren voor wedergeborenen of die zich daarvoor houden.
De nodiging gaat daarom uit naar allen die er behoefte aan hebben. Of ze zich voor wedergeboren houden of niet. Het is geen selectiemiddel.

Ik ben mij er van bewust dat sommigen dit nogal schokkend zullen vinden. Maar het is absoluut niet bedoeld om te provoceren.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 03 dec 2002 23:07

Je bent goed op weg, surfer. Ga zo door.
Dit ben ik alvast helemaal met je eens. Nu de consequenties nog: De kerk als institutie is overbodig en gevaarlijk voor het christendom.
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 04 dec 2002 00:05

De voorbereiding op het Heilig Avondmaal is iets heel vreemds. Uit de ene dwaling volgt de andere. Calvijn wilde iedere week het Avondmaal vieren, maar werd daarin tegengewerkt door de stadsbesturen. Luther wilde dat christenen in huisgemeenten zouden samenkomen en daar zelfstandig wekelijks het Avondmaal zouden vieren, maar stuitte op het praktische bezwaar dat de toenmalige protestanten nog niet protestants genoeg waren (te weinig kennis) om zelfstandig bij elkaar te komen. Dus hield hij een Latijnse en Duitse mis in stand, voor evangelisatiedoeleinden. Met de gevolgen daarvan zitten wij nog steeds, en die gevolgen hebben hele mooie lange namen, zoals Gereformeerde Gemeenten, Oud Gereformeerde Gemeenten, Hervormde Kerk, Christelijk Gereformeerde Kerk, Gereformeerde Kerken in Nederland, blabla, blablabla.

Waarom is het nodig een formulier te lezen voor het Avondmaal? Waarom moet er een exacte formule uitgesproken worden door de voorganger? Is dat onze manier van oprecht waarderend gedenken?

Wanneer het Avondmaal gevierd wordt zoals CHristus dat bedoelde is er geen kans om je wekenlang voor te bereiden. Dat er tegenwoordig zelfs wordt opgeroepen om eventuele ruzies bij te leggen omdat het HA nadert, is ronduit belachelijk.
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 04 dec 2002 08:39

Eelco schreef:Waarom is het nodig een formulier te lezen voor het Avondmaal? Waarom moet er een exacte formule uitgesproken worden door de voorganger? Is dat onze manier van oprecht waarderend gedenken?

Wanneer het Avondmaal gevierd wordt zoals CHristus dat bedoelde is er geen kans om je wekenlang voor te bereiden. Dat er tegenwoordig zelfs wordt opgeroepen om eventuele ruzies bij te leggen omdat het HA nadert, is ronduit belachelijk.

Het voorlezen van het formulier is een ordelijke weg in gesteld om mensen die menen aan te mogen gaan en in erge zonden leven er van te weer houden om aan te gaan. Lees het formulier nog maar een keer door. Dan zie je waarom men het voor de bediening van het HA wordt voor gelezen. Over je tweede alinea ben ik wat verbeisterd. Hoe kun je nu in het reine met God leven (dat zal toch moeten als je aanwilt gaan) en ruzies hebben met mensen? Je ben te hoogmoedig om zonden (ruzies) bij te leggen, maar ben wel nederig genoeg om aan te gaan? je voelt wel aan dat dat niet met elkaar rijmt, vandaar ook dat je ruzies hoort bij te leggen. Niet alleen als het HA nadert, maar altijd. En als je dat niet kunt, dan kan je niet aangaan.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 04 dec 2002 08:47

Ik sluit me aan bij RieBo...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 12:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een voorbereidings dienst altijd heel moeilijk vind. Me direct aangesproken voel omdat ik de vrjiheid niet voel aan het avondmaal te gaan.

Daarna vink de avondmaalsdienst nog veel moeilijker. Ik kom zelf uit de oud gergem in Ned en kerk nu hervormd. Totaal verschil dus zoals jialikelly al stelde.

Ergens heb ik er dus best nog wat moeite mee om zoveel mensen aan te zien gaan. Al ben ik het met de avondmaalsregeling van de herv wel eens en van de oud ger gem in ned niet.

Meestal sla ik de avondmaalsdienst over moet ik tot mijn schande bekennen. Ik vind het vreselijk moeilijk om te gaan, en heb het idee dat die dienst niet voor mijn bestemd is.

Terug naar “Archief”