joh 14: 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

joh 14: 12

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2004 12:42

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen,25) en zal meerder doen, dan26) deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.27)

wij grotere werken doen dan dat Jezus heeft gedaan? doden opwekken, zieken genezen, blinden de handen op leggen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 apr 2004 13:13

grotere werken doen? kan dat wel? (beetje domme vraag misschien)?
of bedoel je hetzelfde?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 13:16

Worden er grotere werken bedoeld? Er staat meerdere. Dat kan in de bijbel wel grotere betekenen, maar omdat er ook acher staat: "want ik ga heen tot mijn Vader" denk ik dat er bedoeld wordt dat je de werken van Jezus kan doen, maar dan in grotere aantallen, Hij heeft er geen tijd meer voor hier want Hij vertrekt van de aarde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2004 13:29

Evelien schreef:grotere werken doen? kan dat wel? (beetje domme vraag misschien)?
of bedoel je hetzelfde?

denk eigenlijk wel dat het zo is.
Als je in china kijkt, daar staan zo uit de dood op aan de lopende band.
Als je ziet hoeveel mensen er tot geloof zijn gekomen door dienaren van God, zoveel mensen zielen heeft Jezus niet gewonnen (eerbiedig bedoelt hoor) Ik denk dat God deze werken overlaat aan ons, en daarvoor zijn Geest heeft gegeven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2004 13:30

Aragorn schreef:Worden er grotere werken bedoeld? Er staat meerdere. Dat kan in de bijbel wel grotere betekenen, maar omdat er ook acher staat: "want ik ga heen tot mijn Vader" denk ik dat er bedoeld wordt dat je de werken van Jezus kan doen, maar dan in grotere aantallen, Hij heeft er geen tijd meer voor hier want Hij vertrekt van de aarde.

ja mischien is dat ook wel waar. ook al heeft jezus veel wonderen die nu gebeuren niet gedaan. (ook al geeft hij daar de kracht voor, zonder Hem kunnen wij niks)

maar mijn grote vraag: is Christelijk Nederland dan zo dood? wat zie je hier in nederland daar nou van?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 13:34

Ja, dat bedoelde ik dus ook. Wat wij kunnen doen is niet groter in de zin van machtiger, maar op grotere schaal.

Wat voor dingen gebeuren nu wel, die Jezus niet gedaan heeft eigenlijk?

Maar staan daar echt mensen op uit de dood? Dat heb ik nog nooit gehoord..

Blijkbaar is christelijk (gereformeerd) nederland idd zo dood. Mensen beweren zelfs dat dat iets is wat in die tijd gegeven was, maar dat dat nu niet meer nodig is en niet meer in Gods bedoeling ligt.. :roll:

joris

Berichtdoor joris » 25 apr 2004 13:56

God is dood, die kreet (van wie was die ook al weer) hebben we toch te serieus genomen denk ik. God lijkt vaak dood. De kerk wat mij betreft wel in ieder geval.

Ken jij dat gevoel van de emausgangers: 'was ons hart niet brandende in ons? "

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 apr 2004 15:55

Zou het ook niet komen omdat er al jááárenlang tegen word gezegd dat we
‘zelf niets kunnen doen, alles wat we doen is slecht, en als we al wat doen dan deugd het ook niet want dan is het besmet met zonden en doe maar normaal want dat is al gek genoeg en het moet allemaal gegeven worden en alles moet van boven komen etc….’

Kijk, dit is allemaal waar maar ik denk wel eens dat er teveel passiviteit is. Gelatenheid misschien. Al denk ik wel dat er toch een soort verandering in komt.
Een (gedeelte) van de nieuwe generatie praat tenminste over dit soort zaken en is mi actiever dan de vorige generatie en ‘gelooft’ weer dat er ‘grote’ werken kunnen gebeuren, ook nu.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 apr 2004 11:35

hijwel schreef:Als je in china kijkt, daar staan zo uit de dood op aan de lopende band.

Dit is wel een bijzondere uitspraak....heb je bronnen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 12:14

oke dan iets algemener gesteld: Christenen kunnen mensen opwekken: Bron bijbel: (Denk aan Eli(s?)a), andere bronnen, zoek eens inde richting van Friedenstimme of Open Doors, die brengen regelmatig dit soort verhalen naar buiten.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 12:25

Ja, in de bijbel gebeurde dat idd, maar ik had nog nooit verhalen gehoord dat het nu nog voorkomt (wat natuurlijk niet zegt dat het niet gebeurt of niet kan).

Wel heb ik weleens gehoord van een groepering in Nederland, al enkele decennia terug, die erg veel deed met het gegeven dat wie gelooft tot alles in staat is. Toen er op een gegeven moment iemand die hen zeer dierbaar was overleed geloofden ze allemaal oprecht dat die weer zou opstaan, maar het gebeurde niet. Dat is dan natuurlijk wel een afknapper..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 12:26

Aragorn schreef:Ja, in de bijbel gebeurde dat idd, maar ik had nog nooit verhalen gehoord dat het nu nog voorkomt (wat natuurlijk niet zegt dat het niet gebeurt of niet kan).

Wel heb ik weleens gehoord van een groepering in Nederland, al enkele decennia terug, die erg veel deed met het gegeven dat wie gelooft tot alles in staat is. Toen er op een gegeven moment iemand die hen zeer dierbaar was overleed geloofden ze allemaal oprecht dat die weer zou opstaan, maar het gebeurde niet. Dat is dan natuurlijk wel een afknapper..
dat heb je als je vergeet dat jouw geloof ten dienste van God is, en niet God ten dienste van jouw geloof....
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 12:37

Hm, ja, idd, goeie opmerking.

Maar ik ben nog wel benieuwd eigenlijk naar concrete verhalen van mensen die uit de doden opgewekt werden, daar had ik echt nog nooit van gehoord.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 apr 2004 13:42

@mic schreef:
Aragorn schreef:Ja, in de bijbel gebeurde dat idd, maar ik had nog nooit verhalen gehoord dat het nu nog voorkomt (wat natuurlijk niet zegt dat het niet gebeurt of niet kan).

dat heb je als je vergeet dat jouw geloof ten dienste van God is, en niet God ten dienste van jouw geloof....

Misschien is dat gelijk wel de reden waarom het niet meer gebeurd tegenwordig. Want dan gaan wij het geloof van een ander toetsen aan het al dan niet gebeuren van een "wonder".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 14:11

Maar ik hoorde hier net nog dat het tegenwoordig wel voorkomt..

Ik denk veel eerder dat het ligt aan gebrek aan concreet geloof erin. Want zeg nu eerlijk: wie gelooft er hier dat hij doden kan opwekken, zieken genezen? Tuurlijk, we kunnen allemaal zeggen: in Christus kan alles, maar geloof je dat echt? Of hebben we dan weer allemaal smoesjes van: ja, dat gebeurt nu eenmaal niet meer...?

Terug naar “Archief”